Rupsband Robot programmeren

Ik heb deze Robot tank Chassis aangeschaft

Ik wilde deze programmeren met de Arduino en er eventueel nog een camera bijvoegen.

Ik ben nog net begonnen met het programmeren met de Arduino en heb er dus nog niet zo veel ervaring mee. Ik weet niet zeker hoe ik met dit project kan beginnen en ik zou graag jullie ervaringen willen weten over hoe ik te beste te werk kan gaan.

Alvast bedankt!

Waarom beginnen jullie altijd met die moeilijke ontwerpen?

Als je nog maar een beginner bent in programmeren zal dat heel heel moeilijk zijn om een degelijk programma te schrijven.

Dan moet je ook eerst de keuze maken hoe je die gaat besturen, met IR of RC receiver of gewoon draadloos.
Als je eens goog... zie je wel enkele voorbeelden voorbij komen.

Moest ik zoiets van plan zijn zou de aankoop van zo'n tank chassis het laatste zijn wat ik zou doen, eerst de software maken en testen en daar kruipt veel tijd in, als je een meer ervaren programmeur bent kan dat nog meevallen.

Je moet je altijd eerst goed voorbereiden in informeren voordat je aan een project begint.

Je hebt m.a.w. nog een hele hoop werk als je dit wilt afmaken.

LDmicro user.
benleentje

Golden Member

Het is wel waar wat MGP zegt dat het nog erg veel werk is.

Zo is het nog redelijk eenvoudig om een arduino te programmeren om het ding vooruit te laten gaan. Maar dan gaat het ook enkel het programma af en dan rijd het zomaar ergens tegenaan omdat het dus geen idee is waar het is. Net zoals blind proberen te lopen zonder dat iemand je helpt.

Om het ding uberhaupt te laten rijden heb je nog een microcontroller board nodig een H-Brug (motor regelaar met vooruit en achteruit).

Om het nergens tegenaan te laten rijden heb je sensoren nodig. Het meest eenvoudige is Ultrasoon detector extreem moeilijk is met camera.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@MGP: wie zijn die "jullie" door u aangesproken? Het is toch maar 1 bijdrager, en dan nog wel een nieuwkomer? Een ietwat hartelijker onthaal ware gepast, vind ik.

Ook lijkt het me nogal begrijpelijk dat men, om een rijdend bestuurbaar iets te realiseren, begint met een (hardware)basis aan te schaffen, om daarop dan de eigen (software)inbreng los te laten. Dat lijkt me een eind logischer dan eerst vele regels code te schrijven, zonder ze ooit te kunnen valideren in een practische omgeving, en pas als de code "klaar" is, er een vehikel voor aan te schaffen. Om bijna gegarandeerd vast te stellen dat de code allesbehalve klaar was.

Maar het zou wel kunnen dat het software-aspect, en de complexiteit ervan, onderschat werden - dat kunnen we op afstand niet zo goed evalueren.

Om eerlijk te zijn, ik heb het zelfs moeilijk met uw frase "Je moet je altijd eerst..." - welke wet schrijft dat voor? Als onze T/S nu eens voldoende tijd en voldoende budget heeft om de eerste de beste mechanische basisset aan te schaffen, en er dan stap voor stap eigen software voor op te zetten, dan is dat toch prima? Het zal dan wellicht geen toppunt zijn van efficiënte ontwikkeling, maar dat werd ook nergens als criterium gesteld.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@T/S: ik zie twee mogelijke wegen:

1/ zoek op het www een voorbeeld dat min of meer overeenkomt met uw idee, implementeer het, en pas dan desgewenst nog verder wat aan, zgn. finetuning

2/ begin met het minste van het minste - x seconden vooruit, y seconden stilstaan, z seconden achteruit, &c - en werk van daaruit stap voor stap naar uw einddoel toe. Maar besef dat het een lange weg kan zijn.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 12 februari 2020 19:21:43 schreef big_fat_mama:
@MGP: wie zijn die "jullie" door u aangesproken? Het is toch maar 1 bijdrager, en dan nog wel een nieuwkomer? Een ietwat hartelijker onthaal ware gepast, vind ik.

Toch raar dat je maar antwoordt nadat ik het een kick heb gegeven.
Wie die "jullie" zijn weet je ook wel, je zit ook al lang genoeg op CO en ik heb niet gekeken of het een nieuwkomer betrof.
En in mijn antwoord staan geen kwetsende en onvriendelijke woorden voor zover ik weet.

LDmicro user.

Op 12 februari 2020 12:54:29 schreef arduinonoob:
...Ik weet niet zeker hoe ik met dit project kan beginnen en ik zou graag jullie ervaringen willen weten over hoe ik te beste te werk kan gaan.

Het is maar net wat je wilt maken natuurlijk. Verder wel eens met de te grote complexiteit wat je wilt. Maar waar je mee kunt beginnen is gewoon het karretje laten rijden. Eerst gewoon vooruit of achteruit. Daarna laat je 'm langzaam optrekken vanuit stilstand tot max vooruit, en weer langzaam afremmen. Daarna het sturen, rondjes rijden, en heel veel daarna laat je 'm op gps, of camera navigeren. Begin bij de basis.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Jawel, @flipflop, dat stemt nogal overeen met mijn 2/ optie.
Wel lijkt het me dat T/S dan wel sprak over een camera op het "ding", maar niet om mee te navigeren, enkel om prentjes op te nemen en deze door te geven. Erg duidelijk was dat weliswaar niet, ik kan het dan ook best verkeerd begrepen hebben.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
benleentje

Golden Member

Om verder te gaan met dit project heb je toch nog wel minimaal het volgende nodig

  1. Een arduino bord
  2. Een L298 module. Deze is eigen voor 1 stappenmotor maar het kan ook 2 motoren aansturen.
  3. Batterijen en houder of accu. Er staat weinig over de motor alleen een vage omschrijving dat ingangsspanning 12V is en ik ga er even vanuit dat het dus om een 12V motor gaat. Dus de accu die je gaat gebruiken zal minimaal 9V moeten zijn maar 12V is beter. Je zal zelf je accu moeten gaan zoeken omdat ik niet weet wat je binnenin de tankchassis allemaal kwijt kan qua ruimte.
  4. Een zekeringhouder en zekering om in geval van kortsluiting voldoende te beschermen. Maar omdat de motorenstroom niet bekend is kan ik niet zeggen welke waarde ik zou beginnen met 2A.
  5. Schakelaar om de tank uit te zetten of stekker verbinding met de accu is ook goed.
  6. Acculader. Zorg altijd voor de juiste accu lader voor het juiste type accu.

Bovenstaande is toch wel de minimale basis om mee te beginnen

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Bedankt voor jullie reacties!

Ik besef me dat ik mijzelf een beetje in het diepe gooi, daarom laat ik de camera achterwegen en focus ik mij eerst op de besturing.

Het is fijn dat ik nu weet wat ik hier voor nodig heb! bedankt hiervoor.

Lambiek

Special Member

Op 12 februari 2020 19:21:43 schreef big_fat_mama:
Ook lijkt het me nogal begrijpelijk dat men, om een rijdend bestuurbaar iets te realiseren, begint met een (hardware)basis aan te schaffen, om daarop dan de eigen (software)inbreng los te laten. Dat lijkt me een eind logischer dan eerst vele regels code te schrijven,......

En toch zit er een bron van waarheid in wat MGP zegt, het is niet verkeerd om met de software te beginnen. Als je dat voor elkaar hebt is de hardware een eitje. Je hebt daarvoor wel wat hardware nodig, bijv. een motor en een H_brug.

Voordat ik mijn robotarm af had, was de software al klaar. De hardware was zoveel werk, als ik die eerst afgemaakt had en de software was niet gelukt was alles voor niets geweest. Eerst kijken of het wel gaat werken wat je wil. Maar dat is iets wat je overhoud uit de praktijk, niet gelijk zeggen ja natuurlijk kan dat.

En bij zoiets is het nu eenmaal zo dat je hardware en software kennis nodig hebt, anders wordt het niets.

En ik ben het ook met MGP eens dat je beter eerst wat eenvoudiger kan beginnen als je totaal geen ervaring hebt met programmeren, begin eerst eens met het laten knipperen van een ledje en breid het langzaam uit.

Op 12 februari 2020 12:54:29 schreef arduinonoob:
Ik heb deze Robot tank Chassis aangeschaft

Ten eerste welkom.

Dat is een leuk ding, zonder meer.

Ik wilde deze programmeren met de Arduino en er eventueel nog een camera bijvoegen.

Ik ben bang dat dit een beetje hoog gegrepen is voor nu, maar je weet nooit. :)

Ik ben nog net begonnen met het programmeren met de Arduino en heb er dus nog niet zo veel ervaring mee.

Zoals ik al zei, begin met iets simpels en bouw het langzaam uit. Die tank loopt niet weg. :)

Ik weet niet zeker hoe ik met dit project kan beginnen en ik zou graag jullie ervaringen willen weten over hoe ik te beste te werk kan gaan.

Heb je er al aan gedacht hoe je de tank wil gaan besturen? Ga je dat via een bedraad kastje doen of wil je dat met een draadloze afstandsbediening gaan doen? Draadloos kan via IR of via een modelbouw afstandsbediening in combinatie met een modelbouw ontvanger, de optie met IR zal je zelf moeten maken. Het kan ook nog via een andere RF zender ontvanger, het is maar net waar jij voor kiest.

Voor een tankbesturing heb je ook motordrivers nodig in de vorm van een H_brug, daar heb je er twee van nodig. Weet je wat dat is? en heb je daar ervaring mee?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hoi arduinonoob,

Ik ben ooit ook met iets dergelijks begonnen. En ben toen begonnen met de software. Alleen daar is het bij gebleven. ;(

Dus je hebt een mooi werkend tankchassis. Van somige posters kwam een heel verhaal over wat je allemaal nodig zou moeten hebben om een complete robot te bouwen. Nu lijkt mij, dat omdat je nog in een leerfase zit een beetje hoog gegrepen. Maar niet onmogelijk. In kleine stapjes kun je wel overal komen. Je zou bijvoorbeeld eens kunnen beginnen om een motortje te laten draaien. Tankding op een steuntje zetten, anders knalt hij er gelijk vandoor zolang de draadje vast blijven zitten dan.

Bijna iedereen die begint met arduino zal als eerste een ledje laten knippen. Het is niet heel veel lastiger om in plaats van een ledje een motortje aan en uit te zetten. Begin dus eens met 1 motor aan en uit te zetten. Daarna kun je bijvoorbeeld iets met de draairiching doen. Vervolgens de snelheid regelen en daarna iets met twee wielen, enz. enz. Stap voor stap iets verder.

Naast je tankchassis heb je dan een arduio (Uno of nano oid) een motorcontrolerboard en een 12 volt netvoeding nodig. In principe is dit al genoeg voor een paar eerste proefje om met software een motortje te laten draaien. Ga nog niet beginnen met accu's, afstandsbedieningen, laders, kamera's, en andere sensor-achtige dingen. Te veel dingen wordt gewoon te complex.

Als jou platform straks aan een voedingskabel rustig kan rond rijden bestuurd door een paar drukknopjes kun je aan dergelijke dingen gaan denken.

Wat jij nodig hebt voor de eerste testen is:

Een motor controler:

Een arduino uno:

Een 12 volt netvoeding:

HTB1KPqGlTlYBeNjSszcq6zwhFXaM.jpg

Hiermee zou je je eerste testes kunnen doen. Als je meer wilt kun je deze website eens bekijken Hier kun je veel uithalen zelfs de software. Alleen leer je dan niet hoe je moet programmeren maar hoe je iets kunt kopiëren.

https://howtomechatronics.com/tutorials/arduino/arduino-dc-motor-contr…

Hier is nog een website voor inspiratie.

https://www.arrickrobotics.com/robots.html

https://www.arrickrobotics.com/robomenu/

Peroonlijk vind ik de leukste robot de kytron. Hij staat op drie na onderste plaats in het menu. https://www.arrickrobotics.com/robomenu/kytron3.html

Deze robot was gebouwd ergens in de jaren 70 vorige eeuw en helemaal analoog. Het was een van de pioniers in de tijd dat robotica alleen nog in sf boeken bestond. Helaas is de informatie van kytron 1 niet meer beschikbaar op het web.

Lucky Luke

Golden Member

ik heb mezelf in een grijs verleden leren programmeren in picbasic omdat ik een robotje wilde maken. Lijkt me dus een prima motivatie. (Al zou ik niet gelijk voor de duurste optie gegaan zijn, en zeker toen niet, want ik was toen middelbaar scholier zonder geld). En geen zorgen, inmiddels laat ik picbasi weg en schrijf ik C, voor meestal andere chips dan pic).

Anyway. Je gaat een paar motordrivers nodig hebben, een of andere arduino, en wat doorzettingsvermogen. Wellicht een accu-achtig ding met lader. Keuze zat.

Voor de camera kun je eventueel een ESP32-CAM bekijken, maar dan spring je wel gelijk in het diepe.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Als je alle hardware hebt kun heel simpel het apparaat testen en vervolgens uitbreiden door hem op z'n rug te leggen en uit te proberen wat je hebt ingebouwd.

Just find out what you like and let it kill you

Ach, je moet hoog mikken!

Het is een rupsband dus het karretje kan redelijk eenvoudig om zijn as draaien. Twee pinnen van de Arduino met een een FET/Transistor aansturen dan kan je al redelijk rondcrossen.

Besturing/intelligentie: Je kan iets redelijks eenvoudigs maken als een 'lijnvolger' of een 'bumperschakelaar' maken.

Overweeg of je alvast met een WIFI module wilt beginnen. De arduino's hadden deze standaard nog niet aan boord. De ESP8255 of ESP32 hebben dat wel. Je kan ze gewoon met de Arduino software programmeren en hebt dan meteen WIFI koppeling.

Deze kun je 1 op 1 kopieren maar de moeilijkheidsgraad is heel hoog.
Die link heb ik een paar weken ook eens aangehaald.

LDmicro user.