PCB's

Hoi,

ik heb een vraagje, een dubbelzijdige pcb vanaf welke temperatuur kan deze verkleuren?
ik heb hier twee, die verkleurd zijn rond een SA970 transistor, die kunnen tot 150°C verdragen.
Het is een pcb van ongeveer 1984. Bij deze op de foto is er nog niks te zien. Maar het is in deze zone dat de verkleuring zich situeert.

Arco

Special Member

Valt weinig zinnigs over te zegggen. Hangt van de printkwaliteit, temperatuur, en duur van mishandeling af... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

kwaliteit is niet super, en die dingen zijn 24/24/7 gebruikt.
De TR schakelt input A en input B op het mengpaneel.

kwaliteit is niet super

Op de foto ziet de kwaliteit van de pcb er redelijk gewoon uit.

Ik denk dat de transistor gewoon veel heter wordt dan zou moeten. Ik denk dat je daar misschien je probleem moet zoeken.

Verder valt er absoluut weinig of niets over te zeggen zonder enige gegevens over type, merk of productiemethode van de pcb.

Op 21 februari 2020 15:23:44 schreef Ex-fietser:
[...]

Op de foto ziet de kwaliteit van de pcb er redelijk gewoon uit.

Ik denk dat de transistor gewoon veel heter wordt dan zou moeten. Ik denk dat je daar misschien je probleem moet zoeken.

Verder valt er absoluut weinig of niets over te zeggen zonder enige gegevens over type, merk of productiemethode van de pcb.

De fout lag bij een x2 condensatortje, dat kort stond en de zener, die leek "bol" te staan (echt letterlijk), dit mengpaneel haar externe voeding was helemaal niet juist van spanningen, door verschillende weerstanden die doorgebrand waren, deze tafel is ook niet opgestart met lamp in serie of een variac. nadat ze jaren in een vochtige plaats gestaan had. Het was dus niet het enige probleem dat een beetje heet geworden is. Dat heb ik allemaal kunnen oplossen. Ik vroeg me gewon af wanneer zo'n pcb begint te carboniseren?

Mijn (te recente) ervaring is dat dit boven de 260 graden en rond ongeveer de 300 graden gebeurt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 22 februari 2020 08:23:54 schreef rew:
Mijn (te recente) ervaring is dat dit boven de 260 graden en rond ongeveer de 300 graden gebeurt.

Bedankt REW, het betreft hier om gesinterde dubbelzijdige pcb's

Ik dacht dat het glasfiber in epoxy was.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 23 februari 2020 13:53:18 schreef rew:
Ik dacht dat het glasfiber in epoxy was.

Ik ben hier heel omzichtig mee moeten omgaan, printbanen zijn erg dun, en de eilandjes durven mee los te komen, eigenlijk brakke pcb's en niet echt aan te raden voor revisie, maar heb het toch gedaan. Veel moeten doorsolderen, vooral de dingen waar mechanische druk op komt, tiptoetsen om er maar één op te noemen. Het zijn zo van die dingen waar je weet waar je aan begint, maar niet waar het kan eindigen , veel manuren zijn er in gekropen. Maar voor mij geen tweede keer. Al goed dat ik maar een hobbyist ben, een pro zou deze netjes laten passeren hebben.

Arco

Special Member

Nog uit het disco tijdperk aan de grote hoeveelheid lampjes te zien... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 februari 2020 14:30:27 schreef Arco:
Nog uit het disco tijdperk aan de grote hoeveelheid lampjes te zien... ;)

Uit 1984 hé, radio tafel van Soundcraft. Geef mij maar Dateq, veel simpeler dan deze omgebouwde PA tafel voor radio.