Voltage berekenen kortsluiting.

Goedenavond allemaal,

Mijn naam is Jeffrey, Ik doe de opleiding motorvoertuigentechniek en momenteel zijn we met elektro en hybride aandrijflijnen bezig. Hiervoor moet ik een vraag maken waarbij het scenario wordt geschetst dat er kortsluiting is. Het is misschien een beetje luguber, maar ik moet uitrekenen hoeveel spanning er op het lichaam komt te staan. Nu heb ik alleen geen idee hoe?! Ik verwacht niet van jullie dat jullie even het antwoord geven, maar ik vraag me af hoe dit te berekenen? Hebben jullie een eerste hint?

Specs:
- De weerstanden in de testtool zijn 100 Kohm per stuk.
- Het lichaam 1000 Ohm
- Voeding 750Volt

Ik hoor graag ideeen of suggesties.

Vriendelijke groet,

Jeffrey

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het lijkt me dat de wet van Ohm volstaat. Het moeilijkste is misschien nog om uit te tekenen welke stroom er al dan niet loopt.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Tip:
Bij een serieschakeling zijn de spanningen over de weerstanden omgekeerd evenredig met de waarde van de weerstanden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
vergeten

Golden Member

Beste @Jeck

Als ik het nou zo teken, kom je er dat uit?

Zonder eerst een paar dingen aan te nemen, denk ik dat het echt goede antwoord er niet bij staat.
Maar ik begrijp wel wat ze bedoelen en jij?
:)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Niet omgekeerd evenredig maar recht evenredig.

vergeten

Golden Member

Toch lastig zo'n vuistregel :)

Over de hoogste weerstand staat de hoogste spanning!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hey,

Bedankt voor de snelle reactie. ik begrijp dus dat de stroom vanaf de bron ( 750 Volt door de weerstand van 100 Kohm, en vervolgens door het lichaam van 1000 ohm gaat? Betekent dit dan dat ik een vervangingsweerstand moet berekenen voor de 100 K ohm en de 1000 Ohm?

nogmaals bedankt. gr, Jeff

vergeten

Golden Member

Zie het als een trein van 100Km en een van 1000m, koppel ze aan elkaar hoelang is dan het de hele trein?

Dat dit geen reële treinlengtes zijn gaan we toch niet be-discussieren hoop ik, het gaat om het voorbeeld.

 
 
  
 
  
 

Ze staan in serie, dus optellen, maar er zit een klein addertje onder het gras verborgen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

aah oke,een addertje dus. doel je dan op de massa aansluiting, en het aarde via de voeten van het lichaam? Dat betekent dan geen spanningsverschil, dus 0 volt? of zit ik er nu echt helemaal naast? haha

Wat betreft de weerstand, dat komt dan neer op 101 K ohm begrijp ik? Maar dat is dan niet relevant meer als het maar 0 volt is toch?

mvdk

Golden Member

Reken nou eens uit hoeveel amp er door beide weerstanden gaat, bekijk daarvoor het schemaatje van vergeten. Dat de stroom daar door arm en been gaat is slechts een detail, het gaat om het uitrekenen. Het lastigste is het gekloot met die komma, ik rekende het even uit op een gebruikte envelop, rekenmachine opstarten duurde me te lang.
Er gaat echt stroom door het lijf, en waar stroom is, is ook spanning.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat een blunder van me. evenredig!!

Maar goed.
Hoe loopt de stroom? van de + naar de 100 kOhm weerstand en dan........ dat moet je verder uitzoeken.
Tel alle weerstanden bij elkaar op (draadweerstand vergeet je)
Als je de totaalweerstand hebt! kun je de stroom door de serieschakeling uitrekenen, wet van Ohm toepassen.
En dan een laatste stapje..
Door het lichaam gaat een stroom van ........ (heb je net uitgerekend) dan kun je met de wet van ohm de spanning uitrekenen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 25 februari 2020 21:20:54 schreef vergeten:
Als ik het nou zo teken, kom je er dat uit?

De vraag was naar de spanning tussen de handen. De weerstand tussen de handen is gegeven, en het is ook de rechter hand die de massa van het voertuig aanraakt; niet een voet. De veranderde tekening is daardoor niet duidelijk.
@mvdk: De tweede tekening is onjuist; de stroom gaat niet door een arm en een been.

Ik denk trouwens dat het juiste antwoord wél bij de vraag staat.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Oke dus de weerstanden bij elkaar opgeteld 100 K ohm en 1000 Ohm zijn samen 101 K ohm. Bij een spanning van 750 Volt gedeeld door 101000 ohm hou ik dan dus 0,00742574 Ampere over? Maar dan? Als ik dan de spanning door het lichaam wil uitrekenen doe ik het weer keer 101000 Ohm? Dat komt op hetzelfde neer. Sorry jongens, lastige materie haha

Tidak Ada

Golden Member

@vergeten:
Maat TS niet in de war, 101 Kelvinmeter (Km) is geen bestaande waarde.
Je bedoelt 101km is 101 kilometer.... ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
vergeten

Golden Member

muggen....../mieren...... :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 25 februari 2020 23:01:16 (30%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Het makkelijkste is altijd om een vervanging schemaatje te tekenen.
Je ziet dan de twee weerstanden vanuit de spanningsbron in serie naar massa gaan. Dan gewoon de wet van Ohm er op toepassen. De stroom die er loopt is afgerond 0,0074 ampère. Als je dat weet dan kan je ook met de wet van Ohm de spanning over de weerstanden uitrekenen. In dit geval over de weerstand van 1000 Ohm. Dus reken maar uit.

Thevel

Golden Member

Op 25 februari 2020 22:50:00 schreef Jeck:
Oke dus de weerstanden bij elkaar opgeteld 100 K ohm en 1000 Ohm zijn samen 101 K ohm. Bij een spanning van 750 Volt gedeeld door 101000 ohm hou ik dan dus 0,00742574 Ampere over? Maar dan? Als ik dan de spanning door het lichaam wil uitrekenen doe ik het weer keer 101000 Ohm? Dat komt op hetzelfde neer. Sorry jongens, lastige materie haha

De stroom heb je correct berekend, je bent op de goede weg. :)
Nu nog de wet van Ohm toepassen op de weerstand van het lichaam.

Overigens is het is het antwoord afgerond!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je hebt de stroom.
Hoeveel spanning staat er nu over je lichaamsweerstand?

Je bent goed op weg, nog een klein sommetje.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
KGE

Golden Member

Mist er nu iets uit deze tekening ?

Wat heeft hij nu in de rechterhand?

Die monteur mag blij zijn dat hij aan de goede kant van de 100k weerstand zit. Anders had hij niet meer naar de kapper gehoeven. is dit nu zo moeilijk mensen?

Goedemorgen allemaal,

Als ik het goed begrijp is het dus 100 K ohm + 1000 ohm is samen 101 K ohm. 750 volt : 101000 ohm is dus 0,00742574 Ampere. Dan daarna de volgende som 0,00742574 Ampere x 1000 Ohm is dus 7,4 volt? Ik snap alleen niet zo goed waarom je dan eerst 100 K ohm + 1000 ohm moet doen, en dan later nog eens een keer die 1000 ohm??
Fijne dag allemaal

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 26 februari 2020 08:19:51 schreef Jeck:
Ik snap alleen niet zo goed waarom je dan eerst 100 K ohm + 1000 ohm moet doen, en dan later nog eens een keer die 1000 ohm??

De stroom door de weerstanden samen is de totale spanning, gedeeld door die weerstanden samen (dus 101000 ohm).
De spanning over één weerstand (die van 1000 ohm) is de stroom maal die éne weerstand.
(En de spanning over de andere weerstand is dezelfde stroom maal die andere weerstand. En die twee spanningen bij elkaar opgeteld moet weer de totale spanning opleveren.)

Op 26 februari 2020 00:28:21 schreef KGE:
Mist er nu iets uit deze tekening ? Wat heeft hij nu in de rechterhand?

De rechterhand raakt aan massa. Je moet alleen naar de eerste tekening kijken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
GJ_

Moderator

Ik snap er niks van. Het is natuurlijk nog vroeg en ik moet m'n eerste koffie nog krijgen, maar ik zie helemaal geen kortsluiting.

Lambiek

Special Member

De persoon moet de kortsluiting voorstellen?

Zie eerste plaatje.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Nee, dat is geen kortsluiting in mijn optiek. Daarvoor is de totale weerstand te hoog. Ik denk intussen dat de kortsluiting in de topictitel verwijst naar de sluiting tussen min en massa.

Ik ga even verder met m'n koffie.