Voltage berekenen kortsluiting.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja. De vraag is correct. Alleen verderop hebben we de zaak zelf onduidelijk gemaakt - met de beste bedoelingen, maar zonder goed te lezen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Op 26 februari 2020 09:23:16 schreef Frederick E. Terman:
Ja. De vraag is correct.

Precies.

Als de sluiting niet op dat punt was, dat zou de persoon ook niet onder spanning/stroom komen te staan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Eenvoudig toch..
Je hebt een batterij met 2 schakelaars, 1 aan de positieve kant en 1 aan de min kant.
Deze aan de positieve kant is gesloten
Er ontstaat een (kort)sluiting tussen de minpool en de massa.
Dan wordt er contact met de rechterhand en de massa gemaakt terwijl hij de +pool vast heeft met daartussen een 100k weerstand.

De rest werd al opgelost (7,4V).

Wiki schrijft: Kortsluiting is in een elektrisch circuit een verbinding met lage weerstand die gewoonlijk niet aanwezig is. Kortsluiting kan ongewenst zijn.

LDmicro user.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het is een vraag uit de motortechniek.
Het is geen kortsluiting, maar een massasluiting. Een electroboer zou zeggen een aardsluiting.

Niet te diep op in gaan, want dan staat het correcte antwoord er niet bij.

Jeck, ben je er nu uit?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 26 februari 2020 09:55:37 schreef MGP:
Wiki schrijft: Kortsluiting is in een elektrisch circuit een verbinding met lage weerstand die gewoonlijk niet aanwezig is. Kortsluiting kan ongewenst zijn.

Je zou kortsluiting ook op deze manier kunnen omschrijven:
Toevallige of opzettelijk tot stand gebrachte verbinding of aanraking tussen twee elektrisch niet geïsoleerde punten van een geleider of van verschillende geleiders, waardoor de weerstand van de stroomkring verkleind wordt en de stroomsterkte vergroot, wat in extreme gevallen tot gloeien van de draden kan leiden.

Conclusie: Stroom door een menselijk lichaam is dus geen kortsluiting.

Door zulke langdradige definities wordt de zaak alleen maar mistiger.
In dit vraagstuk wordt de verbinding door het menselijk lichaam ook niet als de kortsluiting gezien. De kortsluiting is hier een harde verbinding tussen de minpool en het chassis.

Op 26 februari 2020 09:01:26 schreef GJ_:
maar ik zie helemaal geen kortsluiting.

------------------
vervolgvragen voor de TS om wat van te leren.
* Wat gebeurt er met de persoon in deze situatie.
a) voelt niets
b) voelt wat.
c) ziekenhuis
d) dood.

* En wat nu als ie de andere kant van het test tool vast pakt (in het plaatje aan zijn kant van de accu-module). (lijstje antwoorden is hetzelfde).

In de praktijk is de weerstand van een persoon eerder 100kOhm. Doe nu de laatste vraag nog een keer.

Waarom wordt nu toch gesuggereerd dat een lichaam een weerstnad van 1k kan hebben? Dat is veilig. Extra marge. En onder extreme omstandigheden zal het wel eens kunnen gebeuren. Het is de huid die het overgrote deel van die 100k vormt (droog, winter, regelmatig nog eens 15x meer!). Dus om 1k te krijgen zal je een bloederige snee moeten hebben die je nog niet gezien hebt o.i.d. In beide handen. Maar goed. 750V DC is echt geen speelgoed. Echt voorzichtig mee zijn, je weet maar nooit.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 26 februari 2020 11:09:03 (75%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 februari 2020 10:27:42 schreef KlaasZ:
Door zulke langdradige definities wordt de zaak alleen maar mistiger.

De ene definitie is per definitie nu eenmaal wat meer "langdradig" dan de andere definitie; anders zou het geen definitie zijn. En voor wie de definitie begrijpt, werkt deze niet "mistig" maar juist verhelderend. Tenslotte was het TS, die het over "kortsluiting" had terwijl anderen dat in twijfel trokken. En terecht.

Op 26 februari 2020 10:18:57 schreef herbert116:
[...]
Conclusie: Stroom door een menselijk lichaam is dus geen kortsluiting.

Dat heb ik ook niet geschreven, want hoe kun je een kortsluiting hebben van 101k?

Je moet je dan eens inbeelden wat studenten te verduren krijgen als er hier al zoveel heisa is voor zo'n eenvoudige vraag :) :)

edit: en de vraag is niet eens uit de lucht gegrepen, het voorbeeld hebben ze verleden jaar op TV getoond (kanaalZ voor de BE kijkers) met een echte autobatterij en techniekers in opleiding.

[Bericht gewijzigd door MGP op woensdag 26 februari 2020 11:35:10 (20%)

LDmicro user.

edit LEEG

[Bericht gewijzigd door herbert116 op woensdag 26 februari 2020 11:29:07 (97%)

Op 26 februari 2020 11:25:22 schreef MGP:
Dat heb ik ook niet geschreven, want hoe kun je een kortsluiting hebben van 101k?

Dan moet je de vraag beter lezen. Het apparaat, getekend als een geisoleerde batterij van 750V heeft een behuizing die geleidend is, maar normaliter niet verbonden met de polen van de batterij. De min van de batterij maakt vandaag kortsluiting met die behuizing. Normaliter is de behuizing spanningsloos, maar helaas vandaag niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Rew, je maakt het uzelf wel moeilijk hé, ik heb de startvraag goed gelezen en wist het antwoord zo uit mijn hoofd, zoals Google.. 1 resultaat in 2sec ;)

Het is een oefening om de Wet van Ohm te leren, meer moet je daar niet achter zoeken.

LDmicro user.

Op 26 februari 2020 09:55:37 schreef MGP:
Eenvoudig toch..
Je hebt een batterij met 2 schakelaars, 1 aan de positieve kant en 1 aan de min kant.
Deze aan de positieve kant is gesloten
Er ontstaat een (kort)sluiting tussen de minpool en de massa.
Dan wordt er contact met de rechterhand en de massa gemaakt terwijl hij de +pool vast heeft met daartussen een 100k weerstand.

De rest werd al opgelost (7,4V).

Wiki schrijft: Kortsluiting is in een elektrisch circuit een verbinding met lage weerstand die gewoonlijk niet aanwezig is. Kortsluiting kan ongewenst zijn.

Dank u dank u.

Ik zit er alleen nog wel mee dat iemand anders hier zij dat het antwoord afgerond is. Dan zou je dus zeggen 0 Volt of 750 Volt. Daarnaast zei iemand dat er een addertje onder het gras zit, die begrijp ik dus nog niet helemaal.
Verder wil ik benadrukken dat ik er nog niet zo heel veel verstand van heb, daarom wordt het er allemaal niet makkelijker op met de termen en discussies die ik hier voorbij zie komen?

Lambiek

Special Member

Op 26 februari 2020 12:43:19 schreef Jeck:
Ik zit er alleen nog wel mee dat iemand anders hier zij dat het antwoord afgerond is. Dan zou je dus zeggen 0 Volt of 750 Volt. Daarnaast zei iemand dat er een addertje onder het gras zit, die begrijp ik dus nog niet helemaal.

Niets van aan trekken, je hebt het opgelost klaar. :)

Verder wil ik benadrukken dat ik er nog niet zo heel veel verstand van heb, daarom wordt het er allemaal niet makkelijker op met de termen en discussies die ik hier voorbij zie komen?

We draven wel eens een beetje door. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 26 februari 2020 11:50:36 schreef rew:
[...]Dan moet je de vraag beter lezen.

De verwarring kwam eigenlijk van mij en dat kwam vooral door de topictitel. De vraag was eigenlijk wel helder. Na een kop koffie was ik ook een stuk helderder.

Jinny

Golden Member

Wat ik bepaald vervelend vind aan deze vraag is de opzet,
Inderdaad is de weerstand van het lichaam eerder enkele honderden kOhm.
Aan de TS Jeffrey, reken nu nog eens uit met 100 kOhm testtool en 275 kOhm lichaam?
De spanning over het lichaam dan?
En bedenk je dan nog eens of je dat wilt voelen.

750V DC is geen kattedrek.
Dat is potentieel dodelijk.
Als is het misschien niet rechtstreeks, dan toch door de schrikreactie waardoor je jezelf al dan niet ernstig kan verwonden...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
vergeten

Golden Member

Op 26 februari 2020 12:43:19 schreef Jeck:

Daarnaast zei iemand dat er een addertje onder het gras zit, die begrijp ik dus nog niet helemaal.

Het (kleine)addertje was dat de ene weerstandswaarde in een andere eenheid staat aangeduid dan de andere! (KΩ) en Ω)
Dus puur getalsmatig niet meteen op te tellen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Bedankt allen! Het antwoord is nu duidelijk, toch begrijp ik nog niet helemaal waarom die weerstand van 1000 0hm nu 2 keer gebruikt word in de berekening? 1x opgeteld en 1x los. De stroom loopt toch maar 1x er doorheen?

Lambiek

Special Member

Op 26 februari 2020 13:25:54 schreef Jeck:
Bedankt allen! Het antwoord is nu duidelijk, toch begrijp ik nog niet helemaal waarom die weerstand van 1000 0hm nu 2 keer gebruikt word in de berekening? 1x opgeteld en 1x los. De stroom loopt toch maar 1x er doorheen?

De spanning werd toch gevraagd. En die heb je uitgerekend.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 februari 2020 12:43:19 schreef Jeck:
[...]
... het er allemaal niet makkelijker op met de termen en discussies die ik hier voorbij zie komen?

Dat is idd heel moeilijk maar daar kun je niet aan ontsnappen en dat komt omdat ze het altijd veel te ver zoeken, een oefening voor een Fourier analyse staat hen beter :)

Bij mij was dat vroeger ook zo en ben dat beginnen beseffen toen ik bijles gaf aan studenten.
Maar geen nood het is hier een toffe bende.

Op 26 februari 2020 13:25:54 schreef Jeck:
Bedankt allen! Het antwoord is nu duidelijk, toch begrijp ik nog niet helemaal waarom die weerstand van 1000 0hm nu 2 keer gebruikt word in de berekening? 1x opgeteld en 1x los. De stroom loopt toch maar 1x er doorheen?

edit:
Om de stroom te kennen moet je beide weerstanden optellen want ze staan in serie.
I = U : (R1+R2) of 750/101000 = 0.00742 A

Met diezelfde wet van ohm kun je nu de spanning berekenen over beide weerstanden.
Over de 1000 ohm weerstand (linker en rechterhand) staat dan U = R x I = 0.00742 x 1000 = 7,42V of 7.4V in uw meerkeuzevraag

Over die 100K weerstand staat dan u = R x I = 100000 x 0.00742 = 742V

Als je die dan samen optelt zou je terug 750V moeten hebben maar door de de cijfers achter de komma te beperken krijg je minder spanning (749.42V).

LDmicro user.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 26 februari 2020 13:25:54 schreef Jeck:
Bedankt allen! Het antwoord is nu duidelijk, toch begrijp ik nog niet helemaal waarom die weerstand van 1000 0hm nu 2 keer gebruikt word in de berekening? 1x opgeteld en 1x los. De stroom loopt toch maar 1x er doorheen?

De stroom door de weerstanden samen is de totale spanning, gedeeld door die weerstanden samen (dus door 100000 + 1000 ohm = 101000 ohm).
De spanning over één weerstand (die van 1000 ohm; daar is-ie weer) is de stroom maal die éne weerstand.
(En de spanning over de andere weerstand is dezelfde stroom maal die andere weerstand. En die twee spanningen bij elkaar opgeteld moet weer de totale spanning opleveren.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

@TS,

Even een ander voorbeeld, wat is de spanningsval over de weerstand?
En welke formule gebruik je hiervoor?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

waarom die weerstand van 1000 0hm nu 2 keer gebruikt word in de berekening? 1x opgeteld en 1x los. De stroom loopt toch maar 1x er doorheen?

JE gebruikt de 1000 ohm de eerste keer om de totale weerstand uit te rekenen en de 2de keer om enkel uit te reken welk deel van de spanning over deze weerstand staat.

De stroom loopt inderdaad maar 1 keer. Als er door een circuit een stroom loopt dan verdeelt de spanning evenredig over de weerstanden in het circuit.

Als je een spanning hebt van 3V en 3 weerstanden van 100ohm

code:


3V   --R---R----R->    0V
      1V  1V   1V

Omdat de weerstanden in mijn voorbeeld gelijk zijn staat er over elke weerstand precies dezelfde spanning van 1V

Ons het gehele stroom circuit uit de vraag bestaat uit de elektrische installatie en het menselijk lichaam. In dit geval heeft de elektrische installatie een weerstand van 100k ohm en het menselijk lichaam 1000 ohm. Over de installatie komt de grootste spanning te staan omdat die weerstand het groots is.

code:


750V  --100.000-------1000--->  0V
        742.6V        7.4V
Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

hallo allemaal,

Middels deze weg wil ik jullie allemaal bedanken voor de informatie en hulp.
Erg leerzaam, en ik blijf zeker actief hier!

Gr,

Jeff

Lambiek

Special Member

Op 27 februari 2020 20:02:41 schreef Jeck:
...., en ik blijf zeker actief hier!

Dat is goed om te horen, hoe meer zielen hoe meer vreugd. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.