Bij deze discman vervormt het geluid (lijkt wel of er een soort schrapend/schurend geluid bijgemixt wordt) tijdens het afspelen als de laser ongeveer halverwege de CD is.
Hij is inmiddels wel 14 jaar oud en ik heb hem bij het service centrum van Sony in Badhoevedorp aangeboden waar ze er (gratis) naar gekeken hebben.
Helaas kunnen ze er niets meer mee omdat de service termijn is vervallen en het economisch gezien natuurlijk niet meer zinvol is te repareren.
Het lijkt mij echter best mogelijk dat er helemaal geen defect component is maar dat er misschien iets opnieuw afgeregeld moet worden.
Iemand ervaring hiermee of tips?
Is nog wel wat aan te doen (heb bij Sony Badhoevedorp gewerkt), maar dan moet je hele LASERUNIT uit elkaar. Waarschijlijk is de beamsplitter verdraaid of de half-mirror verschoven, kwam nog wel eens voor en dat is economisch voor het servicecentrum en U niet te doen, Is een lastig werkje maar meestal na schoonmaken terug plaatsen en afregelen werkt het weer. KOST WEL HEEL VEEL TIJD.(werdt ook meestal gewoon vervangen dus)
Mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel.
GR R.
Dank voor je reactie.
Als ik het goed begrijp is het een mechanische instelling die niet helemaal optimaal is?
Zou dan best eens kunnen want hij heeft wel eens een flinke klap gehad door onzorgvuldig gebruik.
Hij speelt verder nog prima ondanks dit euvel, wat vooral optreedt bij CD's met een lange speelduur.
Ik ga er in ieder geval eens nader naar kijken.
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
JP 53.
Het geluid dat jij omschrijft is waarschijnlijk het aanlopen van het plaatje tegen de lens van het optisch block. Je zegt dat het vooral optreedt als de cd een tijd je gespeeld heeft en dus de lens zich in de richting van de buitenrand van de cd heeft verplaatst.
Doordat de buitenrand van het plaatje altijd meer in verticale richting op en neer beweegt dan aan de binnenkant (begin van de cd) kan het zijn dat, doordat de speler gevallen is, het tafeltje waarop de disc ligt enigszins op de as is gezakt waardoor de disc gaat aanlopen.
Deze tafeltjes zitten bij de oudere discmans meestal op de as geklemd en het zou te proberen zijn om het tafeltje
voorzichtig een paar tiende mm omhoog te wrikken.
Dit is echter een voorzichtig werkje en meestal kun je daar een schroevendraaiertje voor gebruiken die je tussen
de motorbehuizing en de onderzijde van de disctafel zet
(tegen de as aan)en de schroevendraaier voorzichtig draait
zodat het tafeltje iets omhoog schuift.
Dit vereist wel enigszins voorzichtigheid en eigenlijk moet je daar wel ervaring mee hebben want als je de disctafel teveel omhoog wipt kan het zijn dat de discman
helemaal geen plaatje meer afspeelt. Je kan hem dan wel weer iets terug tikken maar als je dit meerdere keren doet dan gaat de disctafel los op de as zitten, voorzichtig dus!
En als dit niet lukt, tja, dan wordt het misschien tijd voor een nieuwe.
Succes,
Mac.
dexter
It's a good day for science!
@McDuff
NEE! Wat denk je zelf? Dat moet dat wel heel erg uitgezakt zijn allemaal. Het zit immers in het uitgangssignaal!
@JP53
Begin eerst eens met goed schoonmaken van het apparaatje (sledemechanisme voor het optiekblok goed ontvetten en opnieuw invetten; niet met (kruip)olie maar met bv modelbouwvet dat geschikt is voor plastic!) en maak het lensje voorzichtig schoon met een wattenstaafje (niet te hard drukken). Verder opnieuw afregelen. Dit lost zo'n probleem (iig bij de oudere spelers) vaak op. Als dit allemaal niet helpt dan zou het idd het optiekblok zelf kunnen zijn. Afregeling daarvan is bijna onbegonnen werk.
Op 23 oktober 2004 01:40:21 schreef dexter:
......... Afregeling daarvan is bijna onbegonnen werk.
Maar wel te doen, en het gaat niet eens om een afregeling maar het terugzetten op de goeie plaats, ik heb daar een officiele SONY procedure voor op papier
:)
De beamsplitter maakt van het enkele laserstraaltje wat uit de laserdiodekomt DRIE straaltjes, de afstand onderling van die straaltjes moet wel hetzelfde zijn anders dan krijg je tracking en focus problemen en die zijn als krassend geluid hoorbaar in het uitgangssignaal, het zelfde gebeurd als de hoek van de halfmirror niet meer goed is. Sony heeft hiervoor aan alle TD's toendertijd een procedure gemaakt waarmee je de duurdere DISCAM lasers kon herstellen. Als je pech hebt is bij de val / klap die het apparaat heeft gehad de beamsplitter verdraaid en de halfmirror verschoven.
GR Richard
Het is inderdaad niet het aanlopen van de cd, immers de cd's raken niet beschadigd en het is alleen bij het audiosignaal te horen. Kan natuurlijk wel zo zijn dat een en ander (weer) een beetje ingevet cq gereinigd moet worden.
Ik zal eerst maar eens beginnen met het een en ander uit elkaar te halen en te reinigen cq in te vetten.
In ieder geval bedankt voor de informatie.
Een nieuwe kan altijd nog natuurlijk maar in principe doet hij het nog "goed" en er zit bovendien een emotionele waarde aan dus vandaar dat ik toch wil proberen hem weer helemaal goed te krijgen.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Op 22 oktober 2004 20:00:36 schreef JP53:
Nog een tip: ga jij maar met je klokken spelen....
Ik kan me enigszins voorstellen dat het een uitdaging is om het apparaatje weer aan de praat te krijgen. Maar iets repareren wat een restwaarde heeft van minder dan 10 euro vind ik gewoon raar.
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
dexter.
Je hebt gelijk, ik heb het begin van de topic niet goed gelezen.
Maar wat nu als de discman op z'n kop is gevallen; in dat geval zal het disctafeltje te hoog komen te staan en dat hoeft maar enkele tienden van millimeters te zijn.
In dat geval zal, mede door het verticaal slingeren van de cd, mogelijk de focuslens het bereik niet geheel meer halen als de laserunit zich richting buitenkant van de
cd verplaatst.
En dát kan wel hoorbaar worden in het geluid.
Verder sluit ik mij bij Richard aan die ook wel zeker een
goede verklaring voor het fenomeen geeft, alleen ben ik er dan zeker van dat,als de beamsplitter verdraaid is, het probleem al vanaf het begin van de cd op moet treden en niet halverwege; een verschoven halfmirror zou idd door de focuslens gedeeltelijk opgevangen kunnen worden maar beinvloedt wel het focus en tracking bereik en dan krijg je ook problemen in het geluid.
Het blijft voor ons natuurlijk altijd wel gissen omdat je het apparaat niet zélf voor je neus hebt staan en je dus
andere mechanische oorzaken niet kan overzien, temeer omdat
de topichouder er later bij heeft vermeld dat de discman (wat heet: flinke) mechanische schokken te verduren heeft gehad.
Groeten,
Mac.
[Bericht gewijzigd door McDuff op ]
@ Fuzzbass
Normaal lag zoiets natuurlijk al lang op de schroothoop maar, zoals al opgemerkt, de speler heeft een voor mij emotionele waarde en is verder nog goed op dit kleine euvel na.
Inmiddels heb ik hem uit elkaar gehad en ik kwam zo wie zo al twee losse boutjes tegen van de bevestiging van de "klem" voor boven op de CD.
Voor de rest is er intern niets ontzet of afgebroken (aan de buitenkant ook niet).
Alles was verder ook nog goed ingevet en schoon en ik heb getracht zo goed en zo kwaad als dit kon het e.e.a. mechanisch juist (opnieuw) te assembleren.
Het viel mij op dat in ieder geval de positionering van het in rubbertjes opgehangen bewegende gedeelte van de complete laser sectie van invloed kan zijn.
@Elektronika1
Als je nog wat op papier hebt wat van nut zou kunnen zijn voor mechanische instelligen van het een en ander hou ik me zeer aanbevolen.
Ik heb inmiddels al wel verbetering kunnen konstateren maar ik kan nu niet exact nagaan of alles correct geassembleerd is vooral als het er zo nauw op aan komt.