ik heb beslist mijn electronica kot eens uit te mesten, en ga alles weggooien wat meer dan 5jaar oud is.

is het nuttig om bepaalde dingen nog aan te bieden op de 2dehands markt?
ik heb zo een aantal CRT pc monitors liggen (12-13-14"). destijds bijgehouden om mijn oude '386' compleet werkende als nostalgie te houden.
of kieper ik die dingen gewoon in de oud ijzer bak bij de overige electronica?

verder heb ik hopen ramgeheugen liggen (waarvan veel van dat kleine 30pins spul), processoren, laptops, desktops, docking stations, keyboards, ISA/PCI kaarten oude printplaten, videorecorders, versterkers, tuners, .... spul dat ik allemaal nog eens ging repareren maar ondertussen al hopeloos verouderd is. of gewoon werkende maar de oud werd weggezet.

vandaar mijn beslissing. de kast met arduino en recent gekochte electronica blijft achter, al de rest wou ik naar de oud ijzer boer brengen. ik wil er ook geen weken mee blijven zitten om aan te bieden op de 2dehands markt, vandaar zou ik enkel hetgene aanbieden dat nog intressant is voor verzamelaars ofzo

als je nog een intel T9900 cpu hebt liggen hou ik me aan bevolen

Zeer herkenbaar...ik heb hetzelfde probleem :'(

Mijn ervaring is dat je gangbaar spul van 10 tot 20 jaar oud aan de straatstenen niet kwijtraakt; ook als het nog in uitstekende staat is wil niemand het hebben, zelfs niet gratis. Over defecte apparatuur (bewaard onder het motto "ga ik repareren als ik tijd heb") zullen we het maar niet hebben.

Spullen van >30 jaar oud kunnen soms nog verrassend veel opleveren, zeker als het relatief zeldzaam is.

ISA 8/16 Bit video kaarten in geinteresseerd.

Misschien kun je eea kwijt bij een museum?

https://www.homecomputermuseum.nl/nl/informatie/donaties/hardware-done…

Juist die oudere dingen zijn interessant daar

Op 18 maart 2020 16:21:55 schreef klaasy:
als je nog een intel T9900 cpu hebt liggen hou ik me aan bevolen

wel van die family. T2400's enzo. k heb nog wel ergens een doosje losse cpu's rondslingeren, als ik het tegenkom (ligt in hetzelfde kot) zal ik ze eens bekijken

Op 18 maart 2020 16:36:02 schreef kris van damme:
maak eens een foto van je "berg"

dat is het probleem, het is zoveel, dat ik er nooit een foto kan van maken. net gezien dat de oudijzerboer door corona is gesloten... mag het dus in de garage stockeren voor een maand.

heb wel wat antieke schakelaars en draaispoelmeters gevonden.
1 bak (van de 6)
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/meuk/

[Bericht gewijzigd door fcapri op (44%)]

Op 18 maart 2020 16:25:39 schreef Patrick de Zeester:
Zeer herkenbaar...ik heb hetzelfde probleem :'(

Mijn ervaring is dat je gangbaar spul van 10 tot 20 jaar oud aan de straatstenen niet kwijtraakt; ook als het nog in uitstekende staat is wil niemand het hebben, zelfs niet gratis.

Toch trekt dat maar zo een gebouw als het Autotron vol aan liefhebbers ;)

Is het mogelijk om van de tuners, versterkers en ander audio-spul wel een foto te maken? Misschien ben ik daar wel in geïnteresseerd.

Overigens schijnen (juist) sommige gamers heel graag crt-monitoren te gebruiken....

Edit: ik herlees net de startpost en zie dat het om vrij kleine monitoren gaat, ik denk dat gamers die ook niet interessant vinden.

[Bericht gewijzigd door Twan1983 op (23%)]

nee, zijn idd heel oude CRT's, uit het 386 tijd perk. heb ze altijd gehouden om een complete tijdscorrecte 386 te houden.
maar dat neemt plaats in en heb die al 9jaar niet meer aangezet.
toevallig een 14" super VGA eens aangesloten, veel geknetter, heb de stekker maar uitgetrokken

Als daar VGA 12" of 13" tussenzit heb ik interesse.

Ik ben bij het opruimen nu ook aan wat oud computerspul gestuit en wil wat retrofitten.

Op 18 maart 2020 17:18:00 schreef fcapri:
[...]

wel van die family. T2400's enzo. k heb nog wel ergens een doosje losse cpu's rondslingeren, als ik het tegenkom (ligt in hetzelfde kot) zal ik ze eens bekijken

kijk maar het hoeft niet voor niks .
de cpu moet hoger zijn als de t9600 die ik nu heb , anders downgrade ik de laptop :p

Op 18 maart 2020 18:19:32 schreef Shiptronic:
[...]

Toch trek dat maar zo een gebouw als het Autotron vol aan liefhebbers ;)

Oude pc meuk? Mwah,

Op dit forum gaat tamelijk veel oud spul over en weer : http://www.transistorforum.nl/forum/ , met een beetje geluk kan je daar veel kwijt. Het is naar mijn vermoeden een forum waar, denk ik, veel mensen van wat leeftijd op aanwezig zijn en dat is juist een belangrijke doelgroep die je hebben moet voor dat soort dingen aan te bieden.

Mocht je nog een 5 1/4 floppydrive hebben, dan heb ik daar wel belangstelling voor...

Het spul van pre-2000 begint langzaam weer in gewildheid te groeien, pre-1990 is zeker de moeite waard om te verkopen of weg te geven voor behoud.

Post-2000 zou ik alleen voor heel specifiek spul proberen het te behouden, de rest gewoon opstapelen, foto van maken, dekzeil er over en laten ophalen door wie 't ook wil hebben met de melding dat het buiten onder 'n dekzeil staat. Vaak kan het spul daar wel effe tegen, en anders moet de ophaler maar sneller zijn ;)
Er zitten wat waardevolle metalen in oud computerspul waardoor je het vaak wel kwijt raakt.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (14%)]

Op 18 maart 2020 19:23:05 schreef maartenbakker:
Als daar VGA 12" of 13" tussenzit heb ik interesse.

Ik ben bij het opruimen nu ook aan wat oud computerspul gestuit en wil wat retrofitten.

32cm diameter: een cotton 800x600 TKM-1438B
34cm diameter: een HP superVGA D2803A

Ik heb al een paar van deze opruim sessies gehad.
Nu ligt er alleen nog een pentium pro, als een soort sieraad :)

Op 18 maart 2020 16:42:12 schreef bprosman:
ISA 8/16 Bit video kaarten in geinteresseerd.

Accellerated ook?

Op 18 maart 2020 22:49:22 schreef rew:
[...]Accellerated ook?

Liefst recht-toe recht-aan zoals de oude "Hercules" , "Korte" generatie VGA zodat ik het nog aan een Z80, 6502, Arduino oid kan knopen

Op 18 maart 2020 20:29:57 schreef wtt:
Mocht je nog een 5 1/4 floppydrive hebben, dan heb ik daar wel belangstelling voor...

Off topic
  Heb ook veel van die oude floppy's
  Hoe ga je die aansluiten/interfacen op een "moderne" PC?
End off topic

Oude floppy drives kan je ook voor andere dingen gebruiken.
Maak er een mediaplayer van....
12 drives spelen een mechanisch star wars deuntje..
https://www.youtube.com/watch?v=LdgzsF_O7oI

Voor mij geld; het voelt goed om passief (MP, V&A) en soms ook actief (mensen / organisaties benaderen) even te controleren of iets in de kategorie oude troep "herplaatst" kan worden.

Maar als ik er afscheid van genomen heb dan gaat het wel vrij vlot weg, en best vaak eindigd het bij de Kringloop. Dat is niet erg. Het heeft zijn waarde gehad en zo komt er ruimte in huis en in het hoofd voor andere leuke dingen.

Op 18 maart 2020 22:56:55 schreef vergeten:
[...]

Off topic
  Heb ook veel van die oude floppy's
  Hoe ga je die aansluiten/interfacen op een "moderne" PC?
End off topic

ja, dat was het probleem. had vroeger 2 drives van 5,25", inclusief een aansluitkabel die voor een 3,5" en 5,25" aansluitingen had.
enkel.... het was een iets kortere aansluitconnector voor op het moederbord (de 3,5" waren nog DD drives).
k heb ze nooit nog in een pc kunnen aansluiten en dus ook afgevoerd.

Op 19 maart 2020 06:23:02 schreef Aart:
Voor mij geld; het voelt goed om passief (MP, V&A) en soms ook actief (mensen / organisaties benaderen) even te controleren of iets in de kategorie oude troep "herplaatst" kan worden.

Maar als ik er afscheid van genomen heb dan gaat het wel vrij vlot weg, en best vaak eindigd het bij de Kringloop. Dat is niet erg. Het heeft zijn waarde gehad en zo komt er ruimte in huis en in het hoofd voor andere leuke dingen.

dat is het hem juist, bij kringloop moet het wel werken, en ik ga me niet bezig houden dat allemaal nog te controlleren.
ik heb nu 6 grote bakken klaar gemaakt.
1 bak met alu koelplaten
1 bak met transformatoren (en die weegt)
3 bakken met oude printplaten (elke gesloopte CRT tv zijn moederbord ging in een bak, ben je niks meer mee. k heb hier ook zo een hoopp van die kleine printjes die op zo een moederbord ging (K9 chassis?). oude draagbare radio's (zelf werkende)
1 bak met laptops in (meeste Pentium 1-2 en 3, nog werkende maar kapotte accu, of laadconnector kapot). zijn het ook niet waard om nog te herstellen, heb zelf nog mijn originele latidute inclusief docking station nog volledig werkende staan

1 (of 2) laptops met rs232 aansluiting heb ik wel interesse in.
En een moederbord met ISA slots..
Als je die hebt, wil ik het wel komen halen, wel of geen coronavirus :)