Oude floppy drives kan je ook voor andere dingen gebruiken.
Maak er een mediaplayer van....
12 drives spelen een mechanisch star wars deuntje..
https://www.youtube.com/watch?v=LdgzsF_O7oI
Voor mij geld; het voelt goed om passief (MP, V&A) en soms ook actief (mensen / organisaties benaderen) even te controleren of iets in de kategorie oude troep "herplaatst" kan worden.
Maar als ik er afscheid van genomen heb dan gaat het wel vrij vlot weg, en best vaak eindigd het bij de Kringloop. Dat is niet erg. Het heeft zijn waarde gehad en zo komt er ruimte in huis en in het hoofd voor andere leuke dingen.
Op 18 maart 2020 22:56:55 schreef vergeten:
[...]Off topic
Heb ook veel van die oude floppy's
Hoe ga je die aansluiten/interfacen op een "moderne" PC?
End off topic
ja, dat was het probleem. had vroeger 2 drives van 5,25", inclusief een aansluitkabel die voor een 3,5" en 5,25" aansluitingen had.
enkel.... het was een iets kortere aansluitconnector voor op het moederbord (de 3,5" waren nog DD drives).
k heb ze nooit nog in een pc kunnen aansluiten en dus ook afgevoerd.
Op 19 maart 2020 06:23:02 schreef Aart:
Voor mij geld; het voelt goed om passief (MP, V&A) en soms ook actief (mensen / organisaties benaderen) even te controleren of iets in de kategorie oude troep "herplaatst" kan worden.Maar als ik er afscheid van genomen heb dan gaat het wel vrij vlot weg, en best vaak eindigd het bij de Kringloop. Dat is niet erg. Het heeft zijn waarde gehad en zo komt er ruimte in huis en in het hoofd voor andere leuke dingen.
dat is het hem juist, bij kringloop moet het wel werken, en ik ga me niet bezig houden dat allemaal nog te controlleren.
ik heb nu 6 grote bakken klaar gemaakt.
1 bak met alu koelplaten
1 bak met transformatoren (en die weegt)
3 bakken met oude printplaten (elke gesloopte CRT tv zijn moederbord ging in een bak, ben je niks meer mee. k heb hier ook zo een hoopp van die kleine printjes die op zo een moederbord ging (K9 chassis?). oude draagbare radio's (zelf werkende)
1 bak met laptops in (meeste Pentium 1-2 en 3, nog werkende maar kapotte accu, of laadconnector kapot). zijn het ook niet waard om nog te herstellen, heb zelf nog mijn originele latidute inclusief docking station nog volledig werkende staan
1 (of 2) laptops met rs232 aansluiting heb ik wel interesse in.
En een moederbord met ISA slots..
Als je die hebt, wil ik het wel komen halen, wel of geen coronavirus 
dat is het hem juist, bij kringloop moet het wel werken, en ik ga me niet bezig houden dat allemaal nog te controlleren.
Ah, ok, dat is hier in Leiden anders.
Ze nemen alles aan zonder vragen, en zoeken zelf uit wat ze er het beste mee doen. Veel zal direct het oud metaal in gaan, maar ze zijn zeker niet dom en maken achter de schermen goed gebruik van internet.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Oude laptops (werkend, eventueel alleen aan netstroom) zijn wel liefhebbers voor. Wordt ook nog wel voor betaald op ebay.
Oude versterkers idem, een vriend van mij handelt daarin op ebay. Tuners ook, maar im mindere mate, dan moeten het echt mooie dingen zijn of als onderdeel van een complete vintage set.
joopv
Golden Member
Op 18 maart 2020 20:29:57 schreef wtt:
Mocht je nog een 5 1/4 floppydrive hebben, dan heb ik daar wel belangstelling voor...
Ik merkte een paar jaar geleden dat mijn verzameling oude 5.25" floppy's allemaal onleesbaar waren geworden. Sterker nog - ik kon ze niet eens meer opnieuw formatteren - het leverde geen betrouwbare floppy's meer op.
Een kennis die 3.5" floppy's nodig had voor een of andere industriële toepassing heeft nu dit ding in gebruik: Gotek SFR1M44-FU-DL 3.5 "1.44 mb USB Floppy Drive Emulator
https://nl.aliexpress.com/item/32425427044.html
Aan de voorkant steek je er een USB stick in, aan de achterkant heeft het ding een normale floppy aansluiting. Er bestaat ook een 1.2M 5.25"versie.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
1 bak met alu koelplaten
-> metaalboer = geld voor jou.
1 bak met transformatoren (en die weegt)
-> metaalboer = geld voor jou.
3 bakken met oude printplaten (elke gesloopte CRT tv zijn moederbord
-> recycling = geld voor anderen die bv goud oogsten.
Problem solved 
Eventueel met de stevige kniptang of hamer de flybacks er af tikken, die willen ook nog wel eens gewild zijn door hobbyisten (er is immers niet meer zó makkelijk aan te komen voor hoogspanningsprojectjes) of voor specifieke reparateurs van het alleroudste spul.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Hier:
486 moederboard inclusief boekje
Helaas geen ISA kaarten.
Yamaha CD recorder, die ook de titel grafisch in het centrale deel van de CD inbrandt, incl. handleiding en software
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Op 19 maart 2020 14:06:00 schreef Tidak Ada:
Hier:
486 moederboard inclusief boekje
Helaas geen ISA kaarten.Yamaha CD recorder, die ook de titel grafisch in het centrale deel van de CD inbrandt, incl. handleiding en software
Wat voor 486 bord en brander heb je precies liggen Tidak?
heb hier nog 3 flatbedscanners gevonden, 1 op printerpoort, 2 stuks op USB (agfa).
is daar nog interesse in, voor om te bouwen ofzo (lichtbak voor printen?)
WE hebben er op Rosmalen minstens eentje aangeboden, compleet met een gezichtsbruiner, ombouwsetje zeg maar 
Die zijn na twee jaar ook naar het stort gegaan, nul interesse.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Een echte goede scanner wil ik wel als die ook negatieven kan scannen.
Die Yamaha CD recorder vind ik wel interessant.
Wat heb je voor tuners en versterkers liggen? Ik zoek nog iets fatsoenlijks, maar niet zo'n goedkope.
Op 21 maart 2020 12:06:03 schreef Hoeben:
Een echte goede scanner wil ik wel als die ook negatieven kan scannen.Wat heb je voor tuners en versterkers liggen? Ik zoek nog iets fatsoenlijks, maar niet zo'n goedkope.
geen idee, gewone flatbedscanners. ik wou laatst iets scannen, maar de software bestaat niet meer bij agfa.
agfa snapscan E20 en E25 ligt hier
versterkers, die zijn kapot, daarom liggen ze hier.
de enige die de moeite was om te herstellen was een memorex stav3100. maar dit ligt hier ondertussen ook al dik 20jaar stof te happen. als ik me goed herinner lagen de eindtrappen eruit, en die witte veiligheidsweerstanden. die zijn vervangen maar werkte nog niet. vermoedelijk de drivers van de eindtrappen die weg waren.
dan nog één of andere versterker in houten kist (lijkt zelfbouw), speelt wel maar kraakte af en toe (geen potmeter probleem)
tuner, nog 1 ergens, in een houten behuizing. dual CT19, werkt gewoon nog, stond aangesloten op een buizenversterker. ligt hier ook al 10jaar ongebruikt op zolder.
nog een 4tal video's. sharp, 2x JVC en SBR. die zijn toch verloren hoor.
enkel die sharp speelde nog, maar sloeg regelmatig af als je op play drukte. na een keer of 3-4 starte die wel.
1 jvc heeft 100% zeker slechte koppen (beschadigd door iets vreemd dat in de slede werd geduwd door kinderen). dat gooi ik gewoon allemaal de oud ijzer bak in
Op 21 maart 2020 12:06:03 schreef Hoeben:
Wat heb je voor tuners en versterkers liggen? Ik zoek nog iets fatsoenlijks, maar niet zo'n goedkope.
Wat voor iets zoek je? Ik heb heel veel oude HiFi apparatuur in mijn schuur staan en ben ook aan het opruimen. Het meeste is middenklasse, maar werkt nog wel goed en veel ziet er nog redelijk uit.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
lijkt mij wel handig om een soort van topic te hebben met materiaal in wat je zelf gewoon gaan weggooien, maar waar iemand anders naar op zoek is.
destijds zocht ik van die flatbedscanners om een belichtingsbak mee te maken, nooit gevonden. dan zelf iets gefabriceerd.
dan kan een moment dat die scanners gewild waren om een freesmachiene voor printen mee te maken, dus heb de 3 dat ik had maar bijgehouden.
maar op de duur stapelt alles zich op in dat kot, en ben ik niet van plan er nog iets mee te doen. dus alles in de oud ijzer bak.
liggen hier veel transfo's terwijl ik nu hoofdzakelijk schakelende voedingen gebruik
Als ik dan weer wat "beurservaring" mag inbrengen ...
Trafo's verkopen vrij slecht
Rinkernen al een stuk beter
Trafo's zonder gegevens verkopen niet. Logisch, want dat blijft een onzekere puzzel.
Robvansuilen
Met vriendelijke groet, Rob
Ik zie dat Corona velen de tijd geeft om een op te ruimen, berichten dat mensen in de rij staan bij de milieustraat wijzen ook in die richting.
Hier van hetzelfde laken een pak.
Ik heb een hauppage wintv mce500 ANALOOG met dubbele tuner. 15 jaar gelden best een duur ding, nu schroot, tenzij iemand hier interesse heeft. Gratis natuurlijk.
Op 22 maart 2020 09:57:46 schreef Sine:
Als ik dan weer met wat "beurservaring" mat inbrengen ...Trafo's verkopen vrij slecht
Rinkernen al een stuk beterTrafo's zonder gegevens verkopen niet. Logisch, want dat blijft een onzekere puzzel.
niet zozeer transfo's, maar in algemeen.
ik ga bv ook microgolf onderdelen wegdoen, heb een 4-5tal van die transfo's waar ik er 1 van wil gebruiken om een puntlas apparaat te maken. de rest...
ook de HV condensatoren en diodes heb ik ergens liggen. voor mij waardeloos, voor iemand die HV doet, wel intressant
Tidak Ada
HS-trafo's kunnen nog wel wat opleveren bij de NVHR en hun markt(en?).
Ik denk dat bijzondere trafo's nog wel te verkopen zijn.
Ik heb deze keer een 5,6V gloeistroomtrafo met hoogspanningsisolatie aan de beurs gedoneerd, mogelijk uit een klein Röntgen apparaat of een zendertrap (veel Eimac buizen gebruiken die spanning voor de gloeidraad).
't Zal me benieuwen, volgend jaar.... (of misschien nog ergens op en kleine beurs elders in het land?).
Boudie
Vervangen DOOR.
Op 21 maart 2020 12:39:28 schreef fcapri:
[...]
geen idee, gewone flatbedscanners. ik wou laatst iets scannen, maar de software bestaat niet meer bij agfa.
agfa snapscan E20 en E25 ligt hier...
Die scanners doen het onder Linux prima, dus daar moet iemand wel blij mee kunnen worden gemaakt.
Nee, ik ben al voorzien