Deze metrahit heeft teveel spanning van een magnetron gehad.
Op het eerste gezicht was een component [blauw] opgeblazen.
Deze vervangen maar deed toen nog niks.
Nu blijkt dat een ic ook zichtbaar is opgeblazen maar niet meer te lezen wat voor type het is.
Het is 1 met acht pootjes.
Kan iemand erachter komen wat voor type het is?

Zijn de ic's ernaast niet hetzelfde? (foto's zijn te wazig om iets op te lezen)
Gezien de gewelddadige ontploffing van dat ic is de kans groot dat er nog (veel) meer kapot is...

2kV op een meter die wrs 1000V max aankan, denk ook dat er meer dood is..

als de meter geen beeld geeft is dat kleine ic niet de hoofdreden, je zou beeld moeten krijgen, meetwaarden die niet kloppen is de volgende stap pas.

Mee eens, als er geen beeld is, is er meer stuk dan de beveiligingscomponenten. Ik geef je weinig hoop, want als het kleine IC'tje stuk is, dan is er via die route ook spanning op de voedingsrails van je meter gekomen en dan zijn er hoogstwaarschijnlijk meer onderdelen stuk. Check eens wat de voedingsstroom is van je meter, meestal liggen er dan een aantal IC's in sluiting en is de voedingsstroom ongebruikelijk groot. Als dat het geval is kan je hem meteen in de vuilbak gooien.

edit: Net even gekeken in mijn Metrahit One in de hoop dat de front-end vergelijkbaar was, en dat was hij niet. Alleen een eenzame CA3130, dus dat helpt niet.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (14%)]

Welk 'blauw component' was er opgeblazen?

Op 9 april 2020 19:11:51 schreef testman:
2kV op een meter die wrs 1000V max aankan, denk ook dat er meer dood is..

max is 600V~ korte transients tot 4kV .... meer dan dood vrees ik. lijkt me wel zeker dat de magnetrontrafo nog ok was.

Met het blauwe component bedoel ik het component op de eerste foto rechts boven tegen het kleine printplaatje aan opstaand.

Bedoel je een MOV ? Ziet er uit als een dikke ceramische condensator. Daar zou ik me nu niet druk om man. Zonder zo'n ding werkt een meter ook.

Als er IC's geëxplodeerd zijn en het ding niet eens meer aan gaat geef ik je niet veel hoop op reparatie. Zeker niet zonder schemas en door iemand met weinig ervaring met dit soort eigenlijk "kansloze" reparaties

Is er iemand van jullie in staat om hem te repareren?

Daar kan niemand een zinvol antwoord op geven. Gezien de schade is een reparatie waarschijnlijk niet zinvol meer... (als 't al lukt)
(je kunt nog proberen de voeding vanaf de batterij te volgen. Wellicht zijn de grote ic's nog heel, maar ik twijfel daar sterk aan)
Ik zie ook een spark gap zitten, die zal toch ook wel zijn werk hebben gedaan?

Het lijkt me sterk dat iemand deze nog gaat kunnen repareren, de grote IC's zijn vaak niet te vervangen en er is een serieuze overspanning geweest op het laagspanningscircuit. Sorry, maar deze kan de vuilbak in...

Spark gaps werken vaak alleen ter bescherming van de gebruiker, maar niet ter bescherming van elektronica omdat ze vrij traag zijn. Voor zo ver ik het begreep kunnen ze alleen de energie van een langere overspanning absorberen en zo proberen voorkomen dat er open vonken ontstaan die minder controleerbaar zijn.