Crossover herstellen

De crossover dan mijn vintage Sansui SP70-speaker doet het niet meer (Keuzeknop waar je kiest tussen clear, natural en soft-weergave)
Heeft geen visuele schade, contacten van selector-schakelaar zien eer prima uit..

Is het mogelijk dat ik het probleem kan oplossen door de 2 condensatoren te vervangen? Zijn deze misschien gewoon te oud, versleten?
Tweeter op zich doet het prima, maar kan dus geen 'geluidskleur meer kiezen..

(bijgaande foto van internet geplukt, bij mijn crossover ziet de weerstand er prima uit..)

Als je een multimeter hebt zou ik de schakelaar eens meten op overgangsweerstand want die ziet er nogal verroest gecorrodeerd uit. Er is contactspray hiervoor die je zou kunnen gebruiken bij de electronicawinkel. De condensatoren lijken mij zo niet defect maar ook die kun je meten met een ESR meter tegenwoordig zit dan ingebouwd in een betere multimeter. Zomaar wat vervangen kan helpen maar dat is eigenlijk beetje onnodig als het gewoon die schakelaar is die slecht contact maakt.

*hier heb ik geen app voor nodig
RAAF12

Golden Member

Het plaatje is van het Internet geplukt, de schakelaar is makkelijk te overbruggen met een stuk draad als het dan wel werkt is de schakelaar slecht.
Nieuwe elco's zijn ook te koop, bipolaire types
https://www.eijlander.nl/elco-bipolar-35vac/bea10-elco-bipolar-1-0uf-3…

Arco

Special Member

Ik vraag me altijd af wat je hebt aan een foto van een heel ander apparaat als waar de storing in zit... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 14 april 2020 13:49:46 schreef Arco:
Ik vraag me altijd af wat je hebt aan een foto van een heel ander apparaat als waar de storing in zit... :(

Eens, Niets! Maar hij zet het in ieder geval nog bij! :) maar daar lees je gemakkelijk overheen.

Op 14 april 2020 11:49:19 schreef Bart64:
De condensatoren lijken mij zo niet defect maar ook die kun je meten met een ESR meter tegenwoordig zit dan ingebouwd in een betere multimeter.

Het is niet zijn eigen foto!
Bij mijn weten bestaat er geen enkele multimeter waar een ESR meter is geintegreerd, wel capaciteit.
In welke betere multimeter zit die wel volgens jou?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
flash2b

Special Member

Het is idd niet gebruikelijk dat ESR met een multi meter gemeten kan worden.

Ik heb een DER EE DE-5004 en dat is één van multi meters die het wel kan, maar veel komen ze niet voor.

Ja, sorry, ik heb ook een esr tester, zelfbouw projectje (in perspex behuizing)https://www.elektor.nl/lcr-t4-esr-meter-transistor-tester-diode-triode dat ik verwarde met mijn multimeter met capaciteit. Voordeel van die esr meter is dat ie iets meer betrouwbare informatie geeft over de interne weerstand van een (lekkende) condensator.

*hier heb ik geen app voor nodig

Onderstaand een foto van de speaker zelf (niet van internet dus)

Schakelaar uitmeten, daarvoor moet k m demonteren geloof ik.. Vanwege de spoelen aangesloten, meet ik steeds een lage weerstand..

Met mijn Fluke 85 III dacht ik wel condensatoren te kunnen meten, maar niet dit type? Geeft steeds 0 F aan..
Of zijn ze dan toch helemaal defect?

Gek ook dat beide speakers met identiek probleem kampen..

vergeten

Golden Member

Je kan de schakelaar meten zonder hem te demonteren.
Hij is van het type 2 moedercontacten (MC1 en MC2) en 4 standen.

In je startpost staat:

Op 14 april 2020 10:46:44 schreef Rubandscrub:
Heeft geen visuele schade, contacten van selector-schakelaar zien eer prima uit..

Daar denk ik toch een beetje anders over :) zoals je verderop kan lezen.

De sectie MC2 met bijbehorende 4 standen wordt niet gebruikt.
De sectie MC1 met bijbehorende 4 standen wordt WEL gebruikt.
Draai de schakelaar linksom zodat de loper op 1 staat.
Zet je meetpen op MC1 en meet met de andere meetpen achtereenvolgens op stand 1, 2, 3, 4 en verdraai steeds de schakelaar (loper) een stand.

Op elke stand moet je gemeten vanaf het moedercontact (MC1) steeds nagenoeg 0Ω meten.

Het contact 1 (geel) ziet er niet al te best uit, de rest ook niet!
contact 2 lijkt nog de beste!
contact 3 is de bovenste lip afgebroken.
contact 4 is verbogen, krom.
Dus je zal geen goede resultaten meten verwacht ik :(

Je zou doorverbindingen kunnen aanbrengen waardoor de 2 schakelaar secties parallel komen te staan. Maar de rode sectie contacten zijn gecorrodeerd eerst goed schoonmaken, voor het solderen.
Dan moet je MC1 verbinden met MC2
en elk ander nummer:
1 geel met 1 rood EDIT: 1 rood lijkt ook niet meer compleet!
2 geel met 2 rood
3 geel met 3 rood
4 geel met 4 rood

Ik heb hem even flink uitvergroot, zo zie je het belang van een goede scherpe foto :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

Op 14 april 2020 23:23:24 schreef Rubandscrub:
Onderstaand een foto van de speaker zelf (niet van internet dus)

Schakelaar uitmeten, daarvoor moet k m demonteren geloof ik

Neen, zie boven, een verdacht contact kan je overbruggen met een stukje draad, als er verschil wordt gehoord in weergave is het contact niet OK.
Meten met een ohmmeter kan ook. Of doorpiepen.

Met mijn Fluke 85 III dacht ik wel condensatoren te kunnen meten, maar niet dit type?

C aan een kant loshalen tijdens de meting dan wordt ie niet geshunted door andere componenten. De Fluke kan prima C meten, dan verschijnt er oa. de letter F in display... maarr daarvoor zal een p,n of µ staan. Check maar eens met een losse condensator.

Geeft steeds 0 F aan..

Dat lijkt me stug, Fluke kent geen Farad bereik in dit soort meters.

Overigens zal je geen grote verschillen horen als er aan de knop wordt gedraaid. Het is geen toonregeling. Met de knop zijn subtiele aanpassingen te maken voor de luisterruimte.

benleentje

Golden Member

Als beide identieke problemen hebben zou ik de keten eens controleren. Zit het niet in de versterker of ander apparaat.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
vergeten

Golden Member

Ik heb hierboven flink info aangedragen.
Bij nader inzien is eigenlijk de gehele schakelaar in zeer slechte staat.
Het enige advies lijkt mij na voortschrijdend inzicht :) VERVANGEN!
(En dan de secties parallel zetten zoals ik al beschreef)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.