Ik heb hier een labvoeding met het volgende schema:
http://users.pandora.be/bitt/labvoeding.JPG
Deze werkt niet meer, als ik hem aanzet dat staat er gewoon een willekeurige spanning op de meter die veranderd als je aan de potmeter voor de spanning draait. Als de meter in de stand staat om stroom te meten dan slaat die helemaal uit.
Ik heb al zitten te zoeken en vindt niet wat kapot is buiten die bc559c maar als ik die er uit haal veranderd er niets.
Ik heb die 723 en de twee 741 er ook uit gehaald en alles blijft nog steeds hetzelfde.
Kan iemand mij misschien helpen of tips geven om te zoeken wat er fout is?
[Bericht gewijzigd door zoeloelip op ]
Die BC559 is alleen maar om het ledje van de max-I aan te sturen, als die al stuk is denk is dat de rest van de halfgeleiders ook kaduuk is.
Je hebt de 723 en 741's er uit gehaald, heb je ze ook vervangen door nieuwe?
Controleer ff alle 1N4148's. Die kunnen zeker geen 230V hebben in reversed.
Was ik ook al aan het denken. Dan zal ik maar eens gaan solderen want als ze nog op de print zitten zal dat niet gaan lukken vrees ik.
Is er een manier om die torren te testen. Heb hier wel een simpel tor testerje liggen maar dat werkt alleen bij kleintjes en niet bij van die grote als deze. Heb het getest op een nieuwe 2n3055.
Laat maar, ik heb het al gevonden denk ik. Topic closed
D8 was kapot en ook R24. De voeding werkt nog steeds niet maar dat komt denk ik omdat die 741 niet werken. Ik moet eerst nog nieuwe gaan kopen of een manier vinden om die fatsoenlijk te testen.
Bedankt voor de hulp.
Een op-amp testen is niet zo simpel.
Een tester bouwen of kopen weegt niet tegen de prijs van een 741 op voor een paar kwartjes
Was ik ook al aan het denken. Ik heb hier nog wel zo een experimenteer doos liggen en ik denk dat daar een 741 in zit. Misschien ga ik ze daar mee testen.
Je kan torren meten op de manier van een diode. Beschouw elke overgang bijvoorbeeld BE, BC als een diode.
Moet nog ergens in een oud boekje een overzichtje hebben hoe je dat doet.
Zal het eens opzoeken en bij artikelen zetten.