Vorkkabelschoen

Beste specialisten,

Kan en mag ik ook vorkkabelschoenen gebruiken voor in de aardlekschakelaars?

Welke vorkkabelschoen moet ik dan gebruiken.

Mag ik deze (zie foto) gebruiken.

alvast bedankt Hedzer

Arco

Special Member

Aardlekschakelaars zijn geschikt voor directe montage van installatiedraad. Een kabelschoen brengt alleen nadelen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Dat ligt eraan.
Welk merk aardlekschakelaar gebruik je?
EATON aardlekschakelaar kun je heel goed met deze vorkjes aansluiten, maar dan moet je de aansluiting voor de Kamrail nemen.
Voor de “normale” aansluitkooi is deze vork minder geschikt.
Beter (en goedkoper) zijn adereindhulzen.
Alternatief zin dezelfde kabelschoentjes die je daar laat zien, maar dan in stift uitvoering.

Geen kabelschoen (of adereindhuls) toepassen bij massieve draad!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Arco

Special Member

Normaal hoort er installatiedraad op. Ik vind dat soepel draad niks te zoeken heeft op aardlekschakelaars...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 april 2020 13:09:35 schreef Arco:
Normaal hoort er installatiedraad op. Ik vind dat soepel draad niks te zoeken heeft op aardlekschakelaars...

in de jaren 80 wel ja, maar tegenwoordig is kastdraad soepel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op de foto is zijn ook vorkkabelschoen gebruikt en het is allemaal flexibele draad.En ik wil het allemaal gelijk hebben vandaar. Wie zegt me dat het mag of niet mag.

Bedankt.

vergeten

Golden Member

Op 19 april 2020 13:09:35 schreef Arco:
Normaal hoort er installatiedraad op. Ik vind dat soepel draad niks te zoeken heeft op aardlekschakelaars...

Installatiedraad is toch niet per definitie massief!

Mijn ABB/HAF groepenkast is bedraad af fabriek met soepel draad 6mm2en passende adereindhuls.

Waarom vind je dat, onderbouwing?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 19 april 2020 13:31:04 schreef Hedzer:
Op de foto is zijn ook vorkkabelschoen gebruikt en het is allemaal flexibele draad.En ik wil het allemaal gelijk hebben vandaar. Wie zegt me dat het mag of niet mag.

Bedankt.

Ik weet het helaas niet of het mag, maar ik zie geen verschil tussen een goed gemonteerde
vorkkabelschoen en een adereindhuls.
Ik denk zelfs als je gaat meten (milli Ω meter) dat de vork een betere geleiding biedt en mechanisch stabieler is.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Shiptronic

Overleden

Goed gemonteerd zijn ze in ieder geval niet, als er bij de verdeler rood kabelschoenen zitten en automaat geel.

Rood is tot 1,0 mm2 dus die zijn te klein, daar moet minimaal 2,5mm2 draad in.

Geel is te ruim, die zijn voor kabels v.a. 4,0 mm2, en kan je dus niet goed persen

Wil je hier kabelschoenen gebruiken , dan blauw !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Bril vies, Ship?

Ik kan van hier af de doorsnede van de draad niet zien. Dat zou best 4mm2 kunnen zijn. Dan zijn die gele kabelschoenen dus prima. Aan de onderkant zijn adereindhulsjes gebruikt. Alhoewel ik voor 4mm2 nog nooit rood gezien heb, zou het zomaar kunnen bestaan - voor andere maten heb ik alle kleuren van de regenboog al voorbij zien komen. Daarmee zou het dus gewoon netjes in elkaar zitten.

Het voornaamste is dat hetgeen wat je op de draad zet daarvoor geschikt is. Verder moet de constructie voor hetgeen waar je het op aan sluit geschikt zijn voor wat je op de draad hebt gezet. En dat alles dan bij de maximaal te verwachten stroom (cq. waar het op gezekerd is). Ik zie - mits de klemmen het lusten - het probleem van fatsoenlijk geperste kabelschoenen niet.

vergeten

Golden Member

Op 19 april 2020 13:58:53 schreef Shiptronic:
Goed gemonteerd zijn ze in ieder geval niet, als er bij de verdeler rood kabelschoenen zitten en automaat geel.
Rood is tot 1,0 mm2 dus die zijn te klein, daar moet minimaal 2,5mm2 draad in.
Geel is te ruim, die zijn voor kabels v.a. 4,0 mm2, en kan je dus niet goed persen
Wil je hier kabelschoenen gebruiken , dan blauw !

Niet elke fabrikant van kabelschoenen gebruikt die min of meer standaard kleuren voor die draaddiktes.
Sterker nog je kan vaak kiezen met of zonder die codering, ben ook al eens alle maten in grijs tegengekomen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
GJ_

Moderator

Dat geldt voor adereindhulsje. De AMP type aderschoentjes zijn standaard rood tot 1,5, blauw tot 2,5 en geel tot 4.

De hulsje2 op de foto zijn oranje en dat is de Weidmuller Schneider kleur voor 4mm2

Op 19 april 2020 13:09:35 schreef Arco:
Normaal hoort er installatiedraad op. Ik vind dat soepel draad niks te zoeken heeft op aardlekschakelaars...

Niet mee eens. Niet waar ook :-) Kijk in de specs van de aardelekschakelaar.

Op 19 april 2020 13:31:04 schreef Hedzer: Wie zegt me dat het mag of niet mag.

Natuurlijk mag het. Als het maar juist gemonteerd zit. Dus nooit op massief persen en de juiste maat gebruiken. Die gele zijn voor 4mm2, voor 2,5mm2 gebruik je blauwe.

Belangrijker is, heb je een goede tang , ik heb al veel kapot geknepen of los zittende kabel schoenen gezien.

Op 19 april 2020 13:42:01 schreef vergeten:
[...]
Ik weet het helaas niet of het mag, maar ik zie geen verschil tussen een goed gemonteerde
vorkkabelschoen en een adereindhuls.
Ik denk zelfs als je gaat meten (milieΩ meter) dat de vork een betere geleiding biedt en mechanisch stabieler is.

Helemaal met je eens.

Op 19 april 2020 15:24:07 schreef bert!ne:
Belangrijker is, heb je een goede tang , ik heb al veel kapot geknepen of los zittende kabel schoenen gezien.

Geldt voor alle krimpverbindingen.

Shiptronic

Overleden

Ok, me bad, dan gaan we er van uit dat ze orange zijn ( ik heb ze wel gezien, knipt gewoon de helft weg en dan passen ze opeens wel ;) )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Ouch. Dat is wel erg lomp. En waarschijnlijk gaat het nog verrassend lang goed omdat het dunne stukkie 'kort' is.

Andersom heb ik wel eens gedaan: 'bijvullen' tot de noodzakelijke dikte er was. Je zit aan boord... je hebt niet altijd alles ter beschikking wat nodig is, dus je moet wel eens improviseren.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 19 april 2020 13:31:04 schreef Hedzer:
Op de foto is zijn ook vorkkabelschoen gebruikt en het is allemaal flexibele draad.En ik wil het allemaal gelijk hebben vandaar. Wie zegt me dat het mag of niet mag.

Bedankt.

Op de foto zie ik ook massief draad. Nu zie je gelijk dat dit soms lastig te verwerken is, de isolatie is al behoorlijk beschadigd, en vooral bij het krulletje.

Maar je hebt mijn vraag ook nog niet beantwoord.
Als je er nu eens 1 vork uit haalt, dan kun je zien of de vork beschadigd of krom os. Als dat zo is dan heb je hoogstwaarschijnlijk geen goede verbinding en mag het dus niet.
Komt je vorkje er net zo uit als in de folder :) dan mag het.

Helaas is er geen eenduidige normalisatie van de kleuren van de adereindhulzen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

ik vind het een beetje een vreemde groepen kast . als ik het goed zie komt op de rechtse L en 0 vanaf de meter ( voeding)als ik het goed zie is dat een 3 polige uit voering ( is dit een automaat ?) een hoofdschakelaar is 4 polig. En dan zij de 3 fasen op de onderzijde van de automaten ( volgens mij hager ) allemaal doorverbonden op de onderste rail en de 0 zit op de rechtse rail . ik snap niet wat hiervan de bedoeling of functie kan zijn .

Shiptronic

Overleden

Op 19 april 2020 17:39:47 schreef jan hoeve:
ik vind het een beetje een vreemde groepen kast . als ik het goed zie komt op de rechtse L en 0 vanaf de meter ( voeding)als ik het goed zie is dat een 3 polige uit voering ( is dit een automaat ?) een hoofdschakelaar is 4 polig. En dan zij de 3 fasen op de onderzijde van de automaten ( volgens mij hager ) allemaal doorverbonden op de onderste rail en de 0 zit op de rechtse rail . ik snap niet wat hiervan de bedoeling of functie kan zijn .

Dat klopt idd niet, eerste blokje voor L1 dan L2 3 en Nul, hier zit alles door elkaar, maar TS is al langer aan het knoeien. Haal er dan iemand bij die weet wat hij doet, maar je mag 3 hangslotjes doorlezen om duidelijk te krijgen wat er speelt :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Nee hoor, de TS heeft nog 1 fase, maar zal overgaan naar 3 fasen.
Vandaar dat het een beetje vreemd zit.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zondag 19 april 2020 18:38:04 (19%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 19 april 2020 15:24:07 schreef bert!ne:
Belangrijker is, heb je een goede tang , ik heb al veel kapot geknepen of los zittende kabel schoenen gezien.

Tip

Inderdaad, ik ga zelfs nog een stap verder, met een AMP krimptang krimp ik enkel AMP kabelschoenen en met een Burndy tang enkel Burndy kabelschoenen.
Dus afhankelijk van het merk van tang koop ik ook het merk van kabelschoenen.

In het verleden al problemen ondervonden met het onderling omwisselen.

Mvg

Robbe

Op 19 april 2020 12:53:03 schreef Hedzer:
Beste specialisten,
Kan en mag ik ook vorkkabelschoenen gebruiken voor in de aardlekschakelaars?

Originele doorverbindstrippen heb je merkafhankelijk, ook in een 'gevorkte' uitvoering.

GJ_

Moderator

Op 20 april 2020 11:13:36 schreef Robbe de Smet:...ik ga zelfs nog een stap verder...

Dat vind ik overdreven en volgens mij onnodig. Ik heb gewoon een goede Klauke tang en daar pers ik alles mee aan. En dat gaat al 30 jaar probleemloos. De geïsoleerde AMP style perschoenen kunnen m.i. allemaal met dezelfde tang geperst.

Sterker nog: de Burndy MR15 is exact dezelfde tang als mijn klauke.

Op 19 april 2020 17:12:09 schreef EricP:
Ouch. Dat is wel erg lomp. En waarschijnlijk gaat het nog verrassend lang goed omdat het dunne stukkie 'kort' is.

Andersom heb ik wel eens gedaan: 'bijvullen' tot de noodzakelijke dikte er was. Je zit aan boord... je hebt niet altijd alles ter beschikking wat nodig is, dus je moet wel eens improviseren.

Te dun snoer vouw ik ook wel eens dubbel om de krimp goed te vullen.