Verschil tussen ketonatus alcohol en IPA

RAAF12

Golden Member

Op 23 april 2020 13:43:49 schreef grotedikken:
Omdat er dus een ondersteund vermoeden is, lijkt het me niet verstandig om over te gaan op een goedkoper maar mogelijk minder veilig alternatief. .

Het zal ook van de toepassing afhangen. Als het gaat om flux resten van PCB's te verwijderen gaat dat goed met de belachelijk goedkope spuitbussen remmenreiniger van de Action.

Tidak Ada

Golden Member

Op 23 april 2020 17:44:25 schreef Turbokeu:
[...]

Ik heb éénmaal een liter ethanol van 90% in een Belgische apotheek gekocht: Was toen 55€/liter!!! (door de Belgische accijnzen...)

Naar mijn ervaring kan je ook bij Belgische 'drankenhallen' (Alcohol 96,2%) kopen. Die naast de Colruyt in Stabroek vroeg 2 jaar geleden € 33 voor een fles van 70cl. Wij kochten het daar voor hetzelfde doel als jij.
Carrefour vraagt c.a. €25 voor een halve liter van 94%

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 24 april 2020 14:55:17 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Maar waarom hebben sommigen eigenlijk zulke grote hoeveelheden IPA nodig dat ze alternatieven moeten overwegen? Een display ontvetten, wat fluxresten van een printje vegen, oude videokoppen en rollen reinigen? ik doe al 8 jaar met mijn litertje IPA en tis nog niet op.

En kost je IPA vandaag het dubbele, voor dat likje dat je bij een reparatie gebruikt moet de klant dan maar 20 cent méér ophoesten.
Gaat vast niet opvallen in de totaalprijs.

Turbokeu

Golden Member

@Tidak Ada:
Aan 40-50€/liter koop ik geen ethanol meer in België.

Heb onlangs nog 2 liter 90% ethanol uit Luxemburg van mijn schoonvader gekregen (ik had hem gevraagd om er mee te brengen maar hij wou er uiteindelijk niet voor vergoed worden, dus ik ken de prijs niet die hij ervoor betaald heeft).
Twee liter alcohol is weer goed voor ca. 6 liter limoncello...

Ik heb meer dan 14-15 jaar geleden bij een Belgische firma in Wilrijk 48 stuks 50-cl lege flessen gekocht (de typische ranke limoncello fles) voor een bedrag van zo'n 125€. Ik had er zelfs een etiket met het gepaste productiejaar voor ontworpen die op elke fles prijkte.

Etiquette Limoncello.pdf

Etiquette Limoncello Verde.pdf

Ik deelde (door de goedkope prijs van de gebruikte alcohol) gratis limoncello uit aan familie, vrienden, tot zelfs klanten (ik was toen zelfstandige), met de enige voorwaarde dat deze lege flessen terugkwamen voor hergebruik.
Op een paar uitzonderingen is er geen enkele teruggekomen.
Het was toen gedaan met mijn vrijgevigheid...

Ik heb trouwens hierdoor actueel nog ca. 4-5 liter (op oorspronkelijk 12 liter) limoncello in de (koele en donkere) kelder liggen in glazen potten van 4 liter, geproduceerd tusssen 2009 en 2012.

Onlangs met mijn vriendin een 'proefavondje' georganizeerd.
Groot was mijn verbazing dat de smaak van deze oude limoncello, alhoewel ondertussen 'opgeklaard' (limoncelli is normaal troebel/melkachtig), echt zéér meeviel (lees: beter dan oorspronkelijk).

PS: Alles persoonlijk door mij betaald, NIET door mijn firma....

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Anoniem

Op 24 april 2020 19:10:36 schreef Turbokeu:
@Tidak Ada:

Ik deelde (door de goedkope prijs van de gebruikte alcohol) gratis limoncello uit aan familie, vrienden, tot zelfs klanten (ik was toen zelfstandige), met de enige voorwaarde dat deze lege flessen terugkwamen voor hergebruik.
Op een paar uitzonderingen is er geen enkele teruggekomen.
Het was toen gedaan met mijn vrijgevigheid...

Hahaha, die supergoedkope alcohol was waarschijnlijk gedenatureerde. 's anderendaags zullen ze met een barstende koppijn de rest met fles en al weggegooid hebben zo ver ze konden . :-) :-)

benleentje

Golden Member

Maar waarom hebben sommigen eigenlijk zulke grote hoeveelheden IPA nodig dat ze alternatieven moeten overwegen?

Je kan er ook hele machines mee ontvetten :).
Maar voor thuis gebruik snap ik het ook niet. Omdat 4 jaar geleden hier op het forum er een topic over was was het toen voor mijn nieuw. Veel mensen zeiden in dat topic ik moet 6 flessen hebben en de ander weer 8 dat ik dacht ik koop er 3. Nu 4 jaar later is daar misschien 1/10 van 1 fles opgebruikt. 1 fles heb ik omgestoten die is nu half leeg.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Er zijn ook mensen die het gebruiken om hele printplaten te spoelen. Dan ben je al snel een liter verder die je dan gebruikt tot hij vies is. Ik heb een jerrycan bij CRT BV meegenomen destijds, die ontvettten er denk ik glaswerk of kanondelen mee.

Nu ik regelmatig dingetjes ontsmet ga ik er ook wat sneller doorheen dan voorheen. Pinautomaten en winkelmandjes worden niet overal tussen elke klant door schoongemaakt dus ik heb een spuitflesje. Ook gezamenlijk gebruikte deurknoppen en schakelaars in m'n opslag/werkruimte en de duwbeugels van de karretjes in m'n tijdelijke voormalige opslag krijgen zo nu en dan een spuitje.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 24 april 2020 22:27:53 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Maar waarom hebben sommigen eigenlijk zulke grote hoeveelheden IPA nodig

In de USA heeft Trump voorgesteld dat mensen met Corona virus zich moeten injecteren met IPA of Chloor... (of er een slokje van nemen)
(tot afgrijzen van de hele medische gemeenschap, kans op overlijden of ernstige orgaanschade is heel groot)

Het wordt tijd dat die idioot opgesloten wordt... 8)7 (misschien wil 'ie zichzelf injecteren als voorbeeld?... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het wordt tijd dat die idioot opgesloten wordt... 8)7 (misschien wil 'ie zichzelf injecteren als voorbeeld?... ;) )

Dat lijkt me prima, want het is aannemelijk dat deze middelen wel voorkomen dat je ooit Corona krijgt!

Inmiddels stromen de mensen die trump's advies hebben gevolgd de ziekenhuizen al binnen. Totale waanzin.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Tja, elk volk krijgt de leiders die ze verdient (en verkiest)

en zelf heeft ie al nergens verstand van, dat zo'n droeftoeter ooit president is geworden |:(

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 27 april 2020 18:59:47 (61%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Inhoudelijk nergens verstand van maar dat hebben managers normaal ook niet. Ongeschikt als president maar ook niet helemaal incapabel om als president toch iets voorelkaar te krijgen zo nu en dan. Wat wel wat scheelt is dat zijn staf de scherpe kantjes er nog wel eens af kan halen. Dan zie je maar weer dat je het Amerikaanse politieke systeem toch niet zomaar op zn knieen krijgt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 24 april 2020 19:10:36 schreef Turbokeu:
@Tidak Ada:
Aan 40-50€/liter koop ik geen ethanol meer in België.

Voor als je in de buurt bent: In Andorra is de prijs bij de supermarkt €11 per 5 liter 96% ethanol. In NL kost het iets meer: https://www.drank.nl/winkel/pure-alcohol/

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

In Andorra is de prijs bij de supermarkt €11 per 5 liter 96% ethanol.

Dat noteer ik zorgvuldig voor de toekomst, ik passeer daar al wel eens, zo om de paar jaar.
Weet je mssch. ook met hoeveel liter men de grens over mag?

(en in kleine lettertjes wegens heel erg off-topic)

nergens verstand van maar dat hebben managers normaal ook niet

In elk beroep heb je op 100 medewerkers 90 die het kunnen, dan heb je er nog 9 die het niet echt kunnen maar die het wel kunnen uitleggen, en dan heb je er nog eentje over die het niet kan en het ook niet kan uitleggen, die maken ze dan maar manager, dan loopt hij/zij tenminste niet in de weg.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 27 april 2020 20:50:40 (47%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

10 liter sterke drank mag er mee. https://www.euroreizen.be/dossiers/reisinfo/douane
Geen EU land, 2 liter per persoon....
Maar ik lees al verhalen van mensen die meerdere malen per dag even overwippen naar de Franse grens en daar de alcohol deponeren achter een boom en vervolgens een nieuwe lading in Andorra halen. De Spaanse grens wordt veel strenger gecontroleerd.

Shiptronic

Overleden

Op 27 april 2020 20:47:01 schreef big_fat_mama:dan loopt hij/zij tenminste niet in de weg.

Das nou net juist het enige wat ze juist wel doen :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Op 27 april 2020 20:47:01 schreef big_fat_mama:
[...]

In elk beroep heb je op 100 medewerkers 90 die het kunnen, dan heb je er nog 9 die het niet echt kunnen maar die het wel kunnen uitleggen, en dan heb je er nog eentje over die het niet kan en het ook niet kan uitleggen, die maken ze dan maar manager, dan loopt hij/zij tenminste niet in de weg.

Dàt is natuurlijk de als grapje verpakte uitleg van hen die onderaan de ladder staan, eenvoudig en repetitief werk doen waarbij niet nagedacht moet worden en gefrustreerd zijn omdat zij het niet voor het zeggen hebben. :-)

maartenbakker

Golden Member

Veel grapjes zijn op een (ovrdreven) kern van waarheid gebaseerd helaas. Jij was toch niet toevallig manager in je werkzame leven? ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."