Cassettedeck JVC TD V542 BK dual capstan - transport probleem

Goedemiddag,

mijn cassettedeck maakt met regelmaat kreukels in de tape. Het is een dual loop closed system met 2 pinchrollers. Ik heb onlangs koppen schoon gemaakt en capstanders met alcohol. De pinchrollers met een droge doek gereinigd. Mijn deck deed dit ook al na weinig draaiuren terwijl ik altijd goede tapes gebruikte. Een probleem met een snaar lijkt me wat minder voor de hand daar dit deck het ook al vrijwel in het begin deed. Het zou een heel goed deck moeten zijn, klinkt ook goed, maar de tapes kapot maken is erg vervelend. Ik vermoet dat het iets is tussen de beide pinchrollers maar hoe zou ik dit opgelost kunnen krijgen? Bedankt!

Een pinchroller met een droog doekje afnemen zet weinig zoden aan de dijk. daar kun je zeker van zijn.
Een paar wattenstaafjes gedrenkt in alcohol is hier het devies. en dan flink boenen tot er niks meer van afkomt.

Hier de service manual : https://elektrotanya.com/jvc_td-v541_td-v542.pdf/download.html

Ik zie dat de capstan door een direct drive motor worden aangestuurd met een riem/snaar ertussen.
Mogelijk is deze uitgerekt of versleten waardoor er slip ontstaat.

[Bericht gewijzigd door Knustelsmurf op (38%)]

Ok Knutsel.., maar alcohol lijkt me ook niet zo goed op de aandrukrollen. Worden ze daar niet glad van? Dat had ik nl met een rol van een bandrecorder.

Het geluid lijkt ook voortdurend bibberend te lopen en onregelmatig. Ik hoor dus duidelijk verschil tussen source en tape.
Ogenschijnlijk zijn de aandrukrollen helemaal niet vies. Zou er dan toch iets plakken of zo. Wat ik dus vreemd vond is dat dit deck het ook al deed na weinig draaiuren. Ik had toen nog niet zoveel tapes. Destijds is het deck ook al terug gegaan naar de leverancier. Er zijn altijd nieuwe tapes in gedraaid, Maxell meestal.

Bedankt Knutselsmurf.

Wel vreemd dat ik dit na weinig draaiuren ook al had, maar inderdaad de snaar zou ook slap kunnen zijn. Is dit eenvoudig zelf te herstellen als je de manual bekijkt? Waar kan ik een snaar voor dit type krijgen? Het is dus mogelijk slip van een capstan?

Het ding is een jaar of 30 oud, niet zo vreemd dat er dan problemen kunnen ontstaan.
Nieuwe riem : https://www.ebay.com/itm/Belt-Riemen-fur-JVC-TD-V-542-Tape-Deck-Casset…
Is een betrouwbare leverancier, geen Chinees, maar zit in Duitsland.

Ze hebben ook duurdere sets met olie en nieuwe pinchrollers :
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_…

De rollers kunnen ook te hard zijn geworden...
Ook zijn er veel tapes die afgrijselijk veel troep afgeven als ze oud worden. (1x afspelen en je kunt de boel weer schoonmaken)

Met een closed dual capstan systeem is de kracht op de band belangrijk. Als de capstans schoon zijn en de rubber aandrukwielen niet uitgehard zijn zal het mechaniek ergens fout zijn afgesteld.
snip

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (12%)]

Heel hartelijk dank voor jullie antwoorden alvast. Ik wilde nog even melden dat het deck vrijwel in het begin ook al naar de verkoper geweest is met de zelfde problemen. Uitharding aandrukrollen en ouderdom bijvoorbeeld van snaar lijkt me dus eigenlijk waarschijnijk niet aan de orde. Het deck had dezelfde problemen ook al na relatief weinig draaiuren met een tiental nieuwe Maxell tapes. Er zijn nooit oude tapes in het deck geweest.