auto accu aan het net (nos.nl)

Ouwe koe die weer boven kwam drijven. Ik dacht dat het naar aanleiding was van een item bij het Nieuws of zo een week of twee geleden van iemand die een 'per uur stroomcontract' had en zijn auto ging laden of via de autoaccu terugleveren al naar gelang de kWh prijs resp. erg laag of erg hoog was.

En toen kwam ik een posting van mezelf tegen en keek ik pas naar de datum (bijna een jaar geleden).

Uiteraard ontbraken belangrijke details zoals of hij thuis werkt en dus inderdaad zijn auto 23 uur per dag kan gebruiken als thuis accu en hoeveel hij dan precies denkt te verdienen, maar goed.

Kan betreffende item niet terugvinden, dus dan maar een recente link van Nu.nl.

Ik heb een E-auto waarmee ik terug kan leveren aan het net, en een hoop zonnepanelen, maar dat ga ik echt niet doen.

Ik ben bang dat ik voor die paar centen, een hoop werk en een hele dure lader dat ik mijn auto accu eerder afschrijf.
En wat is mijn auto dan nog waard.

Veel handiger is het om een lader te nemen die laad wanneer er terug geleverd wordt aan het net, met een soort load balancing, alleen dan houd ie m op nul i.p.v. dat de zekering niet door gaat.
Zo'n lader kost rond de E1500 en een V2G tegen de 5000,00.
dat gata zicht tegen de tijd dat salderen gaat wegvallen zich zelf terug betalen.

zit sinds 2009 in de PV.

De vraag is: hoe lang gaat een accu mee uitgedrukt in aantal keren laden. En hoeveel verdien je met het afstaan van een lading? Je moet flink wat meer krijgen voor de energie dan dat je accu aan slijtage kost.

GJ_

Moderator

Op 4 april 2022 18:39:26 schreef Hoeben:...Je moet flink wat meer krijgen voor de energie dan dat je accu aan slijtage kost.

Da's al bijna niet meer interessant. Fabrikanten gaan stoppen met de verkoop van auto's, in ieder geval vrijwel alle Europese merken (o.a. VAG en stellantis) Dan is een auto, en de accu, niet meer jouw eigendom.

Als je een accu koopt samen met grid-stabilisatie-hardware, dan schrijf je alleen de accu af op iedere laad/ontlaad cyclus. Als je je auto-accu gebruikt, schrijf je ineens een hele auto af....

Verkoopprijs van "stroom" op de markt was vroeger 7 ct.

Ik had zojuist een gast op kantoor en die koopt voor 350 per kWh z'n accus in. Als ie 1000 full cycles meegaat, kost dat dus 0.35 per cyclus van 1kWh. Zelfs ALS je voor het top tarief kan verkopen ga je nog niets verdienen.

Een tesla model 3 heeft 73 kWh en kost 52000. Dus 712 euro per kWh. Zou je die accu over 1000 laad/ontlaad cycli moeten afschrijven kost dat dus €0.72 per kWh aan afschrijving.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik weet een bouw waar het huis compleet zelfvoorzienend moet worden. huis waar alles inzit, geen 3x25A dus, een veld met PV is nodig. flinke stapel accu's erbij voor de nacht..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 4 april 2022 20:06:20 schreef GJ_:
[...]Da's al bijna niet meer interessant. Fabrikanten gaan stoppen met de verkoop van auto's, in ieder geval vrijwel alle Europese merken (o.a. VAG en stellantis) Dan is een auto, en de accu, niet meer jouw eigendom.

Dat is nu nog houdbaar doordat er een gezonde tweedehandsmarkt is en dit soort leasebakken (dubbelzinnig bedoeld) nog niet de markt domineren... Maar het is de vraag of dit een langetermijnoplossing is voor vooral de onderkant van de markt en mensen die langzamerhand doorkrijgen hoe duur een wereld wordt waarin eigendom niet de norm is. Dat het ideaal is of lijkt voor de fabrikanten, snap ik. Ik heb graag ook klanten met voorspelbare terugkerende inkomsten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 april 2022 20:59:24 schreef maartenbakker:
[...]
Dat is nu nog houdbaar doordat er een gezonde tweedehandsmarkt is en dit soort leasebakken (dubbelzinnig bedoeld) nog niet de markt domineren... Maar het is de vraag of dit een langetermijnoplossing is voor vooral de onderkant van de markt en mensen die langzamerhand doorkrijgen hoe duur een wereld wordt waarin eigendom niet de norm is. Dat het ideaal is of lijkt voor de fabrikanten, snap ik. Ik heb graag ook klanten met voorspelbare terugkerende inkomsten.

alles maar leasen, zelfs voor fietsen loopt al een reclame. dat moet je niet willen, krijg je weer een land waar men te veel leningen heeft, want dat is dit feitelijk. je betaalt voor lease sowiso teveel. fijn die zgn service maar voor een nieuwe wagen en na 5 jaar loopt het contract af. die heeft amper service nodig in die eerste jaren, dat is dus harken voor die fabrikanten. de accu gaat langer mee, men kan uitlezen hoe vaak de snellader is gebruikt, hoe ver leeg gereden is enz.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Helemaal mee eens, toch is dit een van de oplossingen die het world economic forum aandraagt voor de sustainability van... ehm wie eigenlijk... de noodlijdende straatarme multinationals die anders aan de bedelstaf raken denk ik.

En ja ik snap zowel de zakelijke (zoals genoemd, vaste voorspelbare geldstromen) als de idealistische kant van dit geldgrijpverhaal. In theorie kun je goederen bijvoorbeeld duurzamer maken en beter recyclen als je ze exploiteert in plaats van verkoopt. Maar er zijn wel meer politieke systemen die alleen in theorie werken.

Een van de practische niet-politieke problemen waar je tegenaan loopt is dat je niet vrij bent om reparaties of modificaties uit te voeren. De fabrikant heeft een monopolie op service, wat ook niet persé handig is.

En om het in zijn context te zien: aan de andere kant is het nou ook weer niet zo vreemd om gebruiksvoorwerpen te huren. Althans was het in Engeland nog tot eind vorige eeuw behoorlijk gewoon om een televisie te huren. Skala bestaat hier ook nog steeds, hoewel ik niet echt het idee heb dat ze heel veel klanten hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ohhhhh! ik begin hem te snappen. De fabrikanten doen graag reparaties voor zeg 45% van de aanschaf van een nieuwe, als de klant denkt dat ie dan weer 50% van de normale levensduur van het apparaat koopt.

Dat monopolie begint af te brokkelen met wetgeving "right-to-repair".

Dus moeten ze zorgen dat de gebruikers NIET de eigenaar van hun eigen apparatuur zijn. (zelf alle reparaties doen en daarop verdienen is natuurlijk veel gunstiger dan wanneer mensen zelf gaan hobbyen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
joopv

Golden Member

Misschien gaan we naar een situatie toe waarin particulier autobezit zo duur wordt dat alternatief transport, b.v. poolauto's waarin je transport per kilometer kan kopen, een levensvatbare markt wordt.

Kijk naar wat er in de grote steden gebeurt met die huurfietsen / scooters, die je met een app op je telefoon kan vinden, reserveren en naar gebruik betalen. Gaan we met auto's ook die kant op?

Als vervolgens zo op je bezit, status, luxe, privacy en vrijheid gesteld bent dat je een eigen personen auto wilt hebben die altijd beschikbaar is en voor je deur staat, en die 0,2 kWh per kilometer zuipt (ter vergelijk: een el. fiets doet ca. 0,01 kWh/km) zul je er ook (fiks) voor moeten betalen.

Jinny

Golden Member

Dat is mooi in de stad, maar werkt op het platteland natuurlijk niet...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
maartenbakker

Golden Member

Het gaat niet alleen om auto's. Apple gaat telefoons verhuren in plaats van verkopen, bijvoorbeeld.

Overigens zou het bij auto's niet om een optioneel businessmodel gaan. Tenzij er andere fabrikanten zijn die wel gewoon blijven verkopen, natuurlijk.

Op 5 april 2022 13:48:51 schreef joopv:
Als vervolgens zo op je bezit, status, luxe, privacy en vrijheid gesteld bent dat je een eigen personen auto wilt hebben die altijd beschikbaar is en voor je deur staat, en die 0,2 kWh per kilometer zuipt (ter vergelijk: een el. fiets doet ca. 0,01 kWh/km) zul je er ook (fiks) voor moeten betalen.

Bezitten is in principe juist goedkoper dan huren, dat is een beetje het punt. Delen kan in theorie wel goedkoper zijn, maar hangt vooral ook af van al dan niet terechte overheidsbeprijzing van de diverse opties.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 april 2022 15:27:30 schreef Jinny:
Dat is mooi in de stad, maar werkt op het platteland natuurlijk niet...

Dat hoeft ook niet. Er zal nooit een one size fits all oplossing zijn.
De harmonicabussen die hier rondrijden/reden zijn een uitstekend vervoersmiddel om van de buitenwijken en omliggende steden, naar de binnenstad van Amsterdam te komen.
Maar die dingen ga je natuurlijk niet door kleine polderdorpjes laten karren.

Op het platteland is het OV vaak een laatste redmiddel voor de ongelukkige zielen zonder auto. Er zijn gewoon te weinig mensen om 't efficient te laten werken met een bruikbare dienstregeling.

Maar wat je zou kunnen overwegen, is om met bijvoorbeeld 4 gezinnen 3 auto's te nemen.
Ik ken ook iemand die met zijn aangetrouwde familie de auto's deelt. Dat werkt natuurlijk het best als je een goede relatie hebt.

Huurscooters in de stad werken verder wel prima, maar je moet echt keihard optreden tegen het rommelig achterlaten van die dingen. Hele hopen van die dingen staan soms bijelkaar en de stad is wel van de mensen zelf, niet van de brommerverhuurders.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 5 april 2022 19:48:36 (12%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 5 april 2022 19:47:36 schreef Ledlover:
[...]Op het platteland is het OV vaak een laatste redmiddel voor de ongelukkige zielen zonder auto. Er zijn gewoon te weinig mensen om 't efficient te laten werken met een bruikbare dienstregeling.

Hier bij ons op het platteland hebben we een zeer zuinig openbaar vervoer: namelijk geen. In het weekend tenminste. Door de week rijdt er af en toe wat.

Maar een politicus die in de stad woont denkt dat dat een normale omgeving is waar groenten in winkels groeien. Ze zijn totaal los van de werkelijkheid en volgen alleen nog maar blinde ideologie. De auto moet en zal weg, de landbouw moet en zal weg.

Wat gedaan moet worden is gewoon alles schoon maken. De auto aan het net is geen oplossing. Land waar je groenten op kunt verbouwen vol zetten met zonnecellen is geen oplossing.

Daken volleggen met zonnecellen en in wooncentra accumulatoren zetten voor opslag wel. Waterstofgasproductie als opslag wel. We moeten alleen de technieken nog verbeteren, rendement verbeteren.

Ik ga absoluut niet in een deelauto. Ik heb een keer een auto gehuurd van de ANWB. In de winter heb ik met muts op en handschoenen aan met de ramen volledig open gereden om nog te kunnen overleven in de sigarettenstank. Nooit meer dus.

En langdurige lease van producten is een manier voor fabrikanten om producten vroegtijdig uit de markt te kunnen halen. Ze halen hun eigen concurrentie weg. Tijdelijke lease is echter heel wat anders.

Ook software is tegenwoordig geleased. En kost je uiteindelijk ook veel meer op de lange termijn.

Jinny

Golden Member

Ook hier is het OV zuinig.
En dan woon ik nog wel in een redelijk dorp.
10km van de twee centra..
Dan komen er losgewaaide groenbollen die beweren, dan pak je toch de fiets?
Ja, als je jong bent.
Maar zodra je wat mankeer of wat ouder bent is dat dus geen oplossing.
Daar kijkt men dus overheen.

Het platteland is leefbaar in de huidige tijd dankzij de auto en de vrieskist.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen