testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de luxcrypt decoder ombouwen was ook niet alles, elke 2 minuten het beeld wat van positief naar negatief schakelde, en geen geluid erbij. werkte ook alleen op de cai op 1 kanaal.
100% niets meer, maar destijds vond ik het een leuk hobby projectje in de tijd van de MTS lekker illegaal beunen!!
Ik vond het ook een leuke uitdaging. Moet er nog een hebben liggen met zelfbouw decodeerprint en losse tuner en MF_detector uit een Philips KTV ingebouwd is een kastje, die was zo op de SCART van een TV aan te sluiten.
Ik ontving het gecodeerde signaal van de zender via de kabel. TV ontvangen via een hark op het dak was is 1989 al aan het afbouwen. Het kastje met alles in een was bedoeld voor a-technische mensen. Zonder ingreep in het binnenste van de TV. Het printje met decoder had een CD4040 en TBA120 en was gebaseerd op het Elektor ontwerp.
Heb zelf ook destijds ook zo'n Luxcrypt-decoder omgebouwd, met beeld, helaas zonder geluid.
Kwam er achter dat als je 1 stap van de modificatie (printspoor doorhalen, zie foto hieronder) niet uitvoerde het beeld gewoon positief bleef en je dus helemaal geen polariteitsprintje nodig had (beeld was met of zonder polariteitsprintje hetzelfde).
Op het moment dat het beeld geïnverteerd werd (random, aantal keren per minuut) bleef het beeld wel positief maar zat er een soort flikkering in het beeld.
Zou volgens bronnen op internet een 60Hz stoorsignaal zijn geweest wat Canal+ erop had gezet.
Tegen het einde van Canal+ op de kabel bleef het beeld continu schakelen tussen positief en negatief beeld, weet niet meer of ik het polariteitsprintje toen nog geprobeerd had (ik denk van wel) maar heb dat beeld nooit meer gekregen als hierboven beschreven.
Maar moet eerlijk zeggen dat ik de Luxcrypt-decoder de laatste jaren niet echt meer gebruikt had en ik er ook niet meer al te veel moeite voor heb gedaan om een oplossing te bedenken.
Had op een gegeven moment een pinnetje van een IC gevonden wat met de polariteit van het beeld mee veranderde en kwam erachter dat als je een pinnetje van een ander IC hoog of laag maakte je de polariteit van het beeld kon omdraaien.
Had ik een inverter-IC tussen de pinnen van beide IC's gezet waardoor het theoretisch moest gaan werken maar toch werkte het niet en toen ben ik ermee gestopt.
@SMD:
Je geeft aan "Geluid later ook aan de gang gekregen"
Was dat met een Luxcrypt-decoder?
Heb zelf namelijk nooit iets gevonden waarmee je het geluid aan de gang kon krijgen.
Paar jaar geleden gezocht en toen wel wat gevonden om bij een originele Cablecrypt-decoder het geluid aan de praat te krijgen maar waarom ik dat niet eerder gevonden heb is mij een raadsel.
Had destijds toch al aardig het internet uitgekamd.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Geluid kon niet met de Luxcrypt omdat het geluid digitaal versleuteld was. Daar had je dus altijd een omgebouwde originele decoder voor nodig.
@maartenbakker:
Heb destijds wel iets voor de Luxcrypt-decoder gevonden waarmee men van plan was het geluid voor de Luxcrypt te decoderen maar het is volgens mij nooit verder gekomen dan een schema met wat programmeerbare PROM's aan elkaar gekoppeld.
Was destijds al begonnen hier een printlayout van te maken, wilde er als de kippen bij zijn. 
@v1ncent:
Dat artikel uit de Computer Idee heb ik destijds veilig gesteld.
Weet alleen niet of ik dit hier mag posten.
Dit artikel is namelijk niet meer van toepassing omdat Canal+ niet meer op de kabel zit en deze informatie dus niet meer voor illegale doeleinden gebruikt kan worden.
Hier wordt niet moeilijk gedaan als het oud spul is en je zet een link neer naar de pdf. Bij nieuwere uitgaven zoals de boeken van Horowitz als pdf file wordt dat als ongewenst gezien. Mja iedereen met Google vind het natuurlijk binnen no time!
testman
ik ken dat schema ook nog wel, 64 bit psk gemoduleerd audio signaal was dat. het schema had erbij staan dat het niet was getest, en was best prijzig om te gaan bouwen, werkte het niet was het voor niks..
Op 28 april 2020 18:51:50 schreef Joentje1978:
Ook andere zelfbouw omschrijvingen en schema's zijn welkom.
Ik heb na lang zoeken een exemplaar gevonden maar zonder schema, helaas. Op de do it yourself epoxy print de decoder, daarnaast de tuner met MF en detector. Het komt uit een Philips KTV of een Philips videorecorder dat ben ik even kwijt (na > 30 jaar)
edit @Maarten: merci beaucoup!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Die rechterprint komt uit een videorecorder. Aan de datumcodes te zien 1e generatie V2000.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (24%)]
Laat ik dan ook maar het artikel uit het blad Computer Idee posten.
Neem aan dat het geen probleem is gezien Canal+ niet meer op de Nederlandse kabel zit en deze techniek dus ook niet meer toegepast word.
[Bericht gewijzigd door Joentje1978 op (24%)]
brains
Special Member
Ik kan me dat artikel nog goed herrineren. Ik wist in die tijd nog niet zoveel van computers en had een abonnement op computeridee. Ik had het artikel dus gelezen en ik was verbaasd dat het gepubliceerd werd. Maar het artikel spreekt over dat ze canal plus gevraagd hadden om een reactie en die niet gekregen had.
Voor mij had het artikel geen zin want ik woonde in een buitengebied zonder kabel. Ik was al blij dat we met onze antenne Nederlandse televisie kon kijken zonder te veel sneeuw 
Wij woonde vlak bij de grens met België en konden beter de toenmalige brt (nu VRT) ontvangen dan de Nederlandse. Ik ben ook meer opgegroeid als kind met Belgische televisie dan Nederlandse 
Plus ik had helemaal geen geld voor een tv kaart.
Zijn er misschien nog mensen op dit forum die een oude opname op videoband hebben van het analoge gecodeerde beeld van Canal +?
Je kon het gecodeerde beeld niet opnemen op een VCR omdat de sync pulsen ontbraken...
Op de plek van de H-sync pulsen zat het digitaal gecodeerde audio signaal...
Hoi Bobosje,
Ik heb geen flauw idee of dat beeld op te nemen was of niet, heb destijds zelf wel eens wat opgenomen en toen bleek achteraf dat ik de stekker van de Luxcrypt decoder er niet in had gedaan en volgens mij stond dat beeld gecodeerd op de band.
Deze opname zal ik later wel gewist hebben want kan deze niet meer vinden.
Kwam op het idee na het zien van een filmpje op YT waarbij iemand gecodeerd signaal opgenomen had en tijdens het afspelen van de videoband data uit de opname kon onttrekken, ging wel om een andere manier van coderen.
Een VHS VCR zal het gecodeerde signaal nooit zonder verlies in signaal kwaliteit (te beprekte bandbreedte van VHS) en stabiliteit (door wow en flutter van de bandloop en videokoptrommel) kunnen opnemen en weer weergeven. Het gecodeerde signaal bevat clock-frequenties die op of boven de limiet van VHS liggen.
Met een videosignaal zonder sync pulsen weet een VCR zich geen raad en gaat de AGC in de tuner van de VCR aan de haal.
Wat ik mij herinner van de filmnetcodering was dat ze naar believen rasters invers konden zetten. In het begin was dat om en om. Verder was de sync opgetild in het videosignaal. Daardoor raakte van de meeste ontvangers de MF en tuner AGC de weg kwijt wat resulteerde in clampen van een der rasters. Op de MF (33.4MHz) FM audiocarrier zat een H+V syncpuls in AM gemoduleerd. Die was op de 5,5MHz weg. Die syncpuls was i.i.g. nodig om de juiste fase en polariteit van het rasterblok te meten en om gedurende dat rasterblok de omhoog gelifte syncpuls weer in de goede proportie omlaag te trekken.
Verder had ik er een fasedraaier in zitten met een BF199 o.i.d. die leverde een positief en negatief signaal aan een CA3240 die in 2x versterking was geschakeld omdat de fasedraaier dat signaal halveerde. Die twee signalen gingen dan een 4066 in gevolgd door een opteltrap om de sync weer goed te krijgen.
Ik had een zelfbouw MF met 2x TDA4443 1 op die 33.4 en de ander voor video op 38.9. Die laatste hing dan weer een TBA120 aan voor het FM geluid.
Tuner was een Philipsblik, ik meen een ELC2000 en een Philips modulator uit de dump.
Eerste versie had nog 74xx 5V ttl logica voor de pulsenfabriek, is later omgewerkt naar CMOS 4xxx 15V, dat was energiezuiniger en scheelde een 7805.
testman
het is ook maar even geleden dat je dat ding nog kon gebruiken, denk al 20 jaar niet meer bruikbaar intussen. de genoemde luxcrypt decoder was een begin jaren 90 geval toen rtl en veronica achter de decoder op de schotel gingen. de zelfbouw decoder uit de 80's heb ik eens gekocht op een vlooienmarkt, wat ook al een 30 jaar geleden zal zijn. dat ontwerp werkte toen iig allang niet meer.
hier is de originele ombouw instructie, die staat nog op t net.
https://bckdata.tripod.com/homepage/luxcrypt.htm
[Bericht gewijzigd door testman op (13%)]
Kwam de oude RTL Veronique decoder nog tegen welke ik destijds omgebouwd had, maar staat op punt om naar stort te gaan, interesse?? De ongecodeerde opnames destijds proberen op te nemen, edoch helaas door VHS verliezen zoals hier genoemd werd nooit mee verder gegaan..
In de eerste generatie decoders werd alleen het videosignaal (beeld en sync pulsen) "gescrambled", het FM-geluid werd toen nog niet gecodeerd en was gewoon te ontvangen en te horen. De decoders van de eerste generatie waren betrekkelijk eenvoudig van opzet, met een handjevol TTL of CMOS logica en wat analoge circuits kon men het beeld eenvoudig "descramblen" en de originele H-Sync en V-Sync pulsen weer reconstrueren (terugwinnen) uit het videosignaal.
Bij de latere codering verdween het FM-geluid en werd het geluid digitaal verpakt in het videosignaal op de plek van H-Sync pulsen, reconstructie (terugwinnen) van de originele H-Sync en V-Sync pulsen uit het videosignaal kon nu niet meer (ze zaten niet meer in het videosignaal). De V-Sync en H-Sync pulsen moesten opnieuw worden gegenereert door een met een crystal PLL oscillator gestuurde state-machine die gelockt was, middels auto-correlatie, aan een bitpatroon in het videosignaal... een geheel dat vrij complex van opzet was maar wel perfect werkte maar dan helaas zonder geluid.