Zijn er nog mensen die met de Matsushita M1T PLC gewerkt hebben?

Ik moet in een machine een antiek stuk software aanpassen (maar een kleinigheidje).
Dat is een M1T PLC (uit de jaren 80 schat ik zo).

Ik heb al best veel op kunnen snorren, de manual ingeschanned van het NPST tool (DOS). Ik heb ook de originele code, de originele tooling gekregen van de leverancier en het werkend gekregen op een VM-DOS-BOX.

Maar nu komt het, de manual is niet helemaal compleet kwa opcodes en sommige stukken in het ladder diagram zijn dus niet te volgen wat er precies gebeurd.

Dus de vraag: Heeft iemand daar nog kennis over?

Als ik dan het programma aangepast krijg moet ik ook mijn eprom programmer nog gaan zoeken, geen idee waar dat kreng ligt. Ook nog een uitdaging :'( .

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb er niet mee gewerkt, maar ik wilde deze toch even delen:

http://dreac.nerim.net/documentations/AUTOMATISME/LOGICIELS/Logiciels%…

Wat een heerlijk sentiment die brochure!

Ach man, dat is veel te modern spul :+ . Dat is zelfs met profibus en codesys.

Ik dacht dat je de NPST-GR manual had gevonden, ook die is te nieuw, dat is "al" een windows 95 tool.

En FP-WIN pro is DAAR weer de opvolger van.

Dus ik moet nog 2 generaties terug.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

@Laupro, nog even een demo cd aanvragen. :)

bprosman

Golden Member

Als ik dan het programma aangepast krijg moet ik ook mijn eprom programmer nog gaan zoeken, geen idee waar dat kreng ligt. Ook nog een uitdaging :'( .

Daar kan ik je wel mee helpen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

google ook even met de juiste Merknaam van dit product, zijnde National.

gebruik je dos-box of vmware/virtualbox?

die eerste is vooral bedoeld voor games en ondersteund com/paralelle poorten niet zover ik weet (enkele jaren terug naar gekeken).

in virtualbox kun je in dos wel een printer doorzetten naar een compoort. die hang je dan aan een pipe en die sla je op in een txt in je host. zo kun printen vanuit je dos VM. als je nou de source print naar PDF ofzo kan de context een hoop helpen wat de instructie doet.

kun je hier wat mee? hoofstuk 5-3 en apendix pagina 185:
https://www3.panasonic.biz/ac/na_download/fasys/plc/plc/manual/ACG-M00…

volgens mij zit er niet heel veel meer in dan timer/counter en digitale logica.

[Bericht gewijzigd door Progger op donderdag 30 april 2020 23:02:12 (21%)

GMT+1
GJ_

Moderator

Hebben ze bij Panasonic ook geen documentatie meer?

Op 30 april 2020 22:42:23 schreef Progger:
volgens mij zit er niet heel veel meer in dan timer/counter en digitale logica.

nou, japanse PLC zaten altijd al volgepakt met ontelbare speciale bits en registers plus nog heel veel speciale functies die nietszeggende nummers hebben. En dat was bij deze niet anders.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 30 april 2020 23:37:51 (78%)

Ik vrees ervoor. Het is een oude traditie binnen de onderneming dat alle afdelingen om de 5 jaar verhuizen (binnen zelfde gebouw of naar ander gebouw).. onderliggende bedoeling is oude dingen weg te doen, anders barstte het bedrijf al lang onder wat iedereen behield. onvermijdelijk in een constant veranderende technologiewereld.
Het belet ook het ontstaan van "koninkrijkjes" :-)

maar de afdeling PLC viel onder MEW, nu PEW (panasonic electric works) Industrial, zeg maar;

je kan het altijd vragen. (zitten in Hamburg, dacht ik)

https://www.panasonic-electric-works.com/eu/programmable-controllers.h…

het Panasonic wat iedereen kent zat onder MEI net zoals Technics,National, Quasar etc.. enfin, tegenwoordig gewoon Panasonic :-)

Op 30 april 2020 23:25:10 schreef GJ_:
Hebben ze bij Panasonic ook geen documentatie meer?[...]nou, japanse PLC zaten altijd al volgepakt met ontelbare speciale bits en registers plus nog heel veel speciale functies die nietszeggende nummers hebben. En dat was bij deze niet anders.

Inderdaad.
Je hebt dan een rung met een compare van 2 ram pointers.
Daarna komt dan een contact X196 die waarschijnlijk iets doet met of de ZERO flag of CARRY oid. Dat is dan > >= < <= oid.
Maar ja dat staat nu NET niet in het manual, lekker handig.

Oh, tegenwoordig is het NAIS.

Op 30 april 2020 22:42:23 schreef Progger:
... in virtualbox kun je in dos wel een printer doorzetten naar een compoort. die hang je dan aan een pipe en die sla je op in een txt in je host. zo kun printen vanuit je dos VM. ...

Hoe denk je dat ik aan een listing ben gekomen?

[Bericht gewijzigd door henri62 op vrijdag 1 mei 2020 00:17:17 (21%)

GJ_

Moderator

Op 30 april 2020 23:40:39 schreef kris van damme:..zitten in Hamburg, dacht ik...

Panasonic zit in Best. Dit was het Europese hoofdkwartier tot voor kort.
Die naam word je inderdaad gek van. Iedere paar jaar werd die weer veranderd.
Het is geen MEW, PEW, NAIS of Panasonic meer.
Tegenwoordig is het "Panasonic electric works", gewoon voluit.
En "Panasonic industry" om het ingewikkeld te maken.

Ik ben er ondertussen achter wat deze speciale bits zijn:
X196 < Flag
X197 = Flag
X198 > Flag

Gevonden in een japans document met google transleedvermaak geconverteerd.

Het ding is nog uit het MEW tijdperk.

Het is me gelukt om de boel aan te passen.

Ik heb mijn dataman 48LV programmer ondertussen ook gevonden. Nu nog eens kijken of ik de (dataman) programmeersoftware aan de praat krijg op windows XP, werkt nog met een parallel poort.
Anders wordt het een windows 98 bakje zoeken.

Ik heb zelf ook een Dataman 48LV. Mits de recentste software word gebruikt, werkt hij prima onder XP.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Ja klopt, je moet wel de versie downloaden "Without license" die doet het inderdaad prima. Je kijgt wel elke keer bij het opstarten een melding dat er iets out of date is maar het werkt wel.
Ik heb ondertussen een mooie eprom die ik morgen ga testen.

Die melding krijgen ik niet te zien eerlijk gezegd. Ik heb de Windows 2000 versie gedownload en een mini pc voorzien van een verse XP install met ingebakken SP3

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Nou ik heb het eea getest, 1 stukje heb ik opgelost maar nu zit ik met een probleem dat er blijkbaar ergens in de code een overflow ontstaat.

De hele PLC werkt intern met 12-bits BCD arithmetic dus dat wordt nog lachen om dat te vinden.

Ik denk dat ik eens ga kijken of de iets nieuwere PLC versies dezelfde rekenmethode hanteren om te kijken hoe die add/sub/mul en div instructies zich precies gedragen (met een iets modernere windows versie).

Anders maar een stuk C-code of scripting code maken die de instructies emuleert en zo kijken of ik er chocola van kan maken.