Betreft: Versterker
merk: DAP
type: DSA-1000
Beste Forum genoten,
Deze versterker heeft het volgende probleem.
Als het volume wordt verhoogd dan gaan zowel de rechter als de linker uitgang in de protection mode.
De rode waarschuwings-LEDjes op het front gaan dan branden en er is geen geluid meer.
Als het volume dan weer wordt verlaagd dan gaan de LEDjes na korte tijd weer uit en werkt de versterker weer prima.
Het volgende heb ik tot nu toe geconstateerd:
(1)
Tussen de nul / massa van de voeding en de metalen behuizing van de versterker (net-aarde)
is een schakelingetje geplaatst bestaande uit twee anti-parallel geschakelde diodes (1N4007) met daaraan weer parallel een weerstand van 10 Ohm (smd uitvoering).
Er is mij verteld dat dit een netwerkje is om stoorspanningen af te leiden.
Beide diodes zijn defect (die met de kathode aan de net-aarde zit is opengebarsten).
Hetzelfde is het geval met de smd-weerstend (ook gebarsten).
Dit gebeurde toen de versterker was aangesloten op een NIET GEAARD stopcontact.
Zie in het midden van de print de plaats waar de drie onderdelen gezeten hebben.
(2)
Na het loskoppelen van de print (DSA-2#, 2009-03-23) waar o.a. de twee gelijkrichtbruggen
en de vier afvlak-elco's (10.000 uF, 80 Volt) zitten staat op drie condensatoren na korte tijd
een spanning die ongeveer gelijk is aan nul volt.
Eén condensator blijft echter geladen tot zo'n 35 Volt.
Heeft iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn met de versterker?
Bij voorbaat dank voor de hulp!
Ik zou beginnen met het secuur meten van de brugcellen en de Elco's. Als de spanning op drie Elco's zo snel wegvloeit mag je aannemen dat er ergens een sluiting is.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Dat diode/weerstand schakelingetje zal waarschijnlijk bedoeld zijn om aardlussen te voorkomen. Bekend euvel bij deze trappen is het afbreken van de pootjes van de brugcellen. Zou eens beginnen met het meten/checken hiervan.