KVM switch voor rs 232

Goede dag.
Ik heb 2 procescomputers met RS232 communicatie. Die wil ik om kunnen schakelen. Zou ik hiervoor ook een kvm switch voor kunnen gebruiken en dan de stekkers eraf en 9 polig erop? gnd kan gnd blijven en rood Rx ,blauw Tx bijvoorbeeld? Ik kan dan met de toetscombinatie omschakelen zodat ik ook op afstand kan bedienen. u kan ik dat natuurlijk gewoon gaan doen maar misschien heeft hier iemand dit al eens gedaan of daar goed advies in.
Alvast dank ervoor.

Arco

Special Member

Als je een hele oude mechanische switch vindt kan dat werken, met een nieuwe werkt 't zeker niet.
(die schakelen electronisch, en vinden het niet fijn als je daar +12v en -12v op zet...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Helemaal akkoord met @Arco, misschien helpt het als ik dezelfde boodschap anders verwoord:

Een KVM-switch dient echt voor Keyboard/Video/Mouse en geen daarvan hanteert RS232 spanningsniveaus. Een zuiver mechanische omschakelaar is inderdaad uw beste hoop, het spijt me dat ik mijn oude stock daarvan heb afgevoerd.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zo'n mechanische omschakelaar werk ik nu ook mee, maar dat is niet op afstand te bedienen. Daarom dacht ik aan een kvm switch. Maar nog even voor de duidelijkheid, de Rx en Tx sturen dus 12 volt uit?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De Rx stuurt geen spanning uit, neen :)
De Tx uiteraard wel, en volgens de RS232-norm kan dat alles zijn tussen (+/-)(3-15)V=

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Standaard RS232 levels liggen tussen +3 .. +15V voor laag, -3 en -15V voor hoog. Drivers en receivers moeten tegen + en - 25V kunnen.
Maar 12V is heel gebruikelijk. Dat gaat dus niet samen met gewone logische aansluitingen.

Is een extra interface geen eenvoudige handiger optie ?

bprosman

Golden Member

Zo'n mechanische omschakelaar werk ik nu ook mee, maar dat is niet op afstand te bedienen

In die doosjes is ruimte genoeg voor een paar kleine print-relais'tjes.

Zojuist even opgezocht. Weer wat geleerd.
Een extra interface via usb zou ook een mogelijkheid zijn. Ik ga dat maar eens opzoeken. Al het een dubbelpolig relais dmv een toetscombinatie kan schakelen, ben ik gered. Had ik ook al eerder aan gedacht maar toen kwam ik op het idee van een kvm switch. Dat gaat dus niet.

bprosman

Golden Member

Als je USB hebt zou ik er inderdaad een poort bij zetten, even er vanuit gaande dat je software met een USB RS232 overweg kan, dat gaat niet altijd goed.

[Bericht gewijzigd door bprosman op 10 mei 2020 13:22:30 (46%)

Nog een poort erbij zou kunnen maar dan moet je elke keer de com poort instellen, Dat werkt niet echt lekker. Even op Scrlk drukken en omschakelen is wel makkelijk. Ik ga kijken of ik een relais kan sturen met de KVM switch. Dan ben ik er natuurlijk ook. KVM switch kost 15 euro. Andere oplossingen zijn toch aanzienlijk duurder.

EricP

mét CE

Er zijn natuurlijk zat constructies te verzinnen om met een keyboard een relais te bedienen. Ze hebben vrijwel allemaal als nadeel dat er iets op je PC moet draaien om dat te doen. En dat moet dan ook nog alle keyboard input monitoren.

Lomp maar wellicht effectief: kun je er een extra keyboard aan hangen? Daar trek je alles af tot je de controller, tesamen met de status LEDs over hebt. Scrollock aan relais aan. En je kunt het allemaal los van elkaar prima testen.