Hoihoi
Michel
Hoi,
Zie fantastische schets 
In de badkamer heb ik spotjes die aan een dimmer hangen. De verlichting zet je aan/dim je met een pulsschakelaar naar de dim module, dus een kort signaal.
Nu moet de spiegelverwarming ook aangaan (200W/230VAC).
Maar de bedrading naar de lampen worden gedimd. fase afsnijding of fase afsnijding dat weet ik niet.
Zijn hier kant en klare oplossingen voor of leg ik op het verlaagde plafond een solid state relais die dit kan schakelen? In geval van SSR hoe voed je die dan dat de spiegelverwarming ook aan blijft staan als het licht zeer gedimd is?
Anoniem
Stroomrelais misschien? Maar of dat werkt op fase aan-/ afsnijding?
Als eerste zou ik checken of er niet een extra 230V uitgang op de dimmodule zit (die dus tegelijkertijd geschakeld wordt als de dimmodule naar de verlichting uitstuurt). Er zijn dimmers die zo'n extra uitgang hebben. Daar zou je dan de spiegelverwarming op aan kunnen sluiten. Waarschijnlijk zonder tussenkomst van een relais (maar dit ligt uiteraard aan het maximaal toegestane schakelvermogen van die uitgang t.o.v hoeveel de verwarming trekt).
Tweede idee is, en ik zeg hier wel op voorhand uitdrukkelijk bij dat ik niet weet of dit überhaupt mag of wenselijk is:
Mocht er een vast 230V wisselcontact op de dimmodule zitten, dan kun je daar een relais met een verbreekcontakt voor de spiegelverwarming op aansluiten. Deze manier heeft dan uiteraard wel als gevolg - en vandaar mijn waarschuwing - dat in de "licht uit"-stand van de dimmodule de spoel van het relais actief geschakeld is en dus energie verbruikt (maar de spiegelverwarming zelf dus - actief - uitgeschakeld is).
Het is een dimmer met een aangesloten nul, dat is op zich al bijzonder natuurlijk ...
Als die dimmer geen geschakeld contact heeft dan heb je natuurlijk ook nog een optie om de dimmer te modificeren, maar dat is een beetje afhankelijk van de dimmer in kwestie of dat ook mogelijk is.
Hoihoi
Michel
Op 12 mei 2020 14:40:56 schreef Sine:
Het is een dimmer met een aangesloten nul, dat is op zich al bijzonder natuurlijk ...Als die dimmer geen geschakeld contact heeft dan heb je natuurlijk ook nog een optie om de dimmer te modificeren, maar dat is een beetje afhankelijk van de dimmer in kwestie of dat ook mogelijk is.
Het is een eltako dimmer met aangesloten nul idd voor de interne aansturing en voor de pulsschakeling. Hij heeft geen extra aan/uit contact.
Maar met het stroomrelais idee ben ik geholpen denk ik, hij moet wel gevoelig zijn want er zit 30W aan ledverlichting achter dus dat is maar een stroom van gem. 260 mA. Die moet dan wel gezien worden. Anders zelf iets knutselen met een optocoupler die een relais schakelt ofzo. Moet ik wel iets van een 230v optocoupler zien te vinden.
Kan een bruggelijkrichter wel met fase aan-afsnijding overweg? Hmn
Elektronisch is het geen enkel probleem, dan maak je iets als de 230V led hier uit artikelen en je hebt een 230V optocoupler.
Anoniem
er zit 30W aan ledverlichting achter dus dat is maar een stroom van gem. 260 mA.
Nu we weten dat het over 30W bij 230V gaat (=130mA) wordt dat stroomrelais met hoogste gevoeligheid van 100mA niks.
Maar als het over deze spotjes mocht gaan
https://www.circuitsonline.net/forum/view/149504
ben je misschien met een ssr geholpen...
De nodige info sijpelt maar langzaam binnen... 
Hoihoi
Michel
Op 13 mei 2020 18:09:01 schreef anoniem015:
[...]Nu we weten dat het over 30W bij 230V gaat (=130mA) wordt dat stroomrelais met hoogste gevoeligheid van 100mA niks.Maar als het over deze spotjes mocht gaan
https://www.circuitsonline.net/forum/view/149504
ben je misschien met een ssr geholpen...De nodige info sijpelt maar langzaam binnen...
Ja inderdaad excuus. Heb inmiddels voor een 230v led systeem gekozen met ip65.
Het zit zo 230vac -> dimmer eltako eud61npn-uc dimmer en dan 30 watt leds erachter.
Een ssr zou mooi zijn. Zijn er ook ssr’s die met fase af/aansnijding blijven functioneren?
Bij fase aansnijding krijgt hij een aardige klap te verwerken of maakt dat niet zo veel uit?
Hoihoi
Michel
Voor iemand die ooit naar een oplossing zoekt;
https://www.eltako.com/fileadmin/downloads/nl/_bedienung/ESR61NP-230V+…
Deze kan schakelen adhv gedimd signaal.
Had het geprobeerd met een ssr, maar die ging toch een beetje flippen/snel schakelen toen de verlichting op zijn laagste stand gedraaid werd. (ondanks de zeer lage stuurspanning waarmee de ssr zou moeten schakelen, echter een afgesneden sinus had hij wat moeite mee)
Anoniem
Goed gevonden... galvanisch gescheiden triggering vanaf 8V maakt het voor u een succes verhaal 
Zal wel aan mij liggen maar ik moet die Eltako instellingen altijd 6x lezen eer ik ze door heb 
Voor iemand die ooit naar een oplossing zoekt;
https://www.eltako.com/fileadmin/downloads/nl/_bedienung/ESR61NP-230V+…
Deze kan schakelen adhv gedimd signaal.
Ik kwam via een andere omweg ook op de ESR61NP voor precies dit probleem.
Briljant om te zien dat de conclusie hier hetzelfde is.
Handleiding: https://www.eltako.com/fileadmin/downloads/nl/_bedienung/ESR61NP-230V+…
Ik krijg hem alleen niet aan de praat.
Ik doe waarschijnlijk iets verkeerd, hulp zou heel fijn zijn!
Edit:
Ik heb het getest zonder dimmer maar met een gewone schakelaar.
Dan werkt het, en schakelt hij het lampje aan.
Met de dimmer eraan meet ik verschillende voltages, 50V, 100V, dus op zich lijkt dat goed te werken. Maar daar schakelt hij dan dus niet op...
De shelly dimmer wisselen tussen trailing-edge/leading-edge helpt niet.
Hoihoi
Michel
nog steeds problemen zynth?
zo ja kan ik even kijken hoe hij aangesloten is bij mij, heb nog ergens schema gemaakt.
Hier werkt het nog steeds erg goed met de eltako esr16np na 5 jaar.