Snaren vervangen van cassettedeck adres gevraagd

maartenbakker

Golden Member

Op 13 mei 2020 13:49:27 schreef Wizards:

Beetje apart dat mijn reactie een modknip heeft wegens scheldpartijen terwijl dat niet het geval was maar ik enkel zei dat meneer enkel inhoudloze en nutteloze reacties gaf en geen antwoord, en vroeg om uitleg waarom dat type dan zo belangrijk is. Wellicht op een botte manier, maar niets botter dan de reacties die ik kreeg.

Ik heb de formulering natuurlijk niet gezien, maar de mods maken onderscheid tussen kritiek, schelden en op de persoon spelen. Als iets alleen maar als kritiek wordt gezien, halen ze het als het goed is niet weg. Als er mogelijk iets fout is gedaan of met twee maten is gemeten, staan ze meestal wel open voor een mailtje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het schijnt nog steeds moeilijk te zijn om het merk en type te reproduceren.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 13 mei 2020 14:14:04 schreef Ledlover:
Voor de hobbyist is het ook erg belangrijk. Stel je wil een tientje betalen voor het vervangen van de snaren van een cheapo recordertje. Niet verkeerd (excl snarenkosten) als het een klusje van 10 minuten is, zoals in de meeste walkmans.

Maar als je vervolgens aan komt zetten met een philips deckje dat vol snarendrab zit, dan zou ik er absoluut niet aan beginnen voor die prijs.

En moderne professionals zullen niet direct weten welke philips types er vol breekbare tandwielen zitten. Zou lullig zijn als we je naar een professional sturen, die de snaren vervangt voor 50 euro werkplaatstarief ofzo, en waarna je over een maand hier terug komt omdat ie weer kapot is - dit keer met een lastiger probleem want die tandwielen zijn niet zo gemakkelijk te krijgen...

Ook daarom is het slim om het te laten weten.

Daar heeft u gelijk in. Mijn scherm gaf uw reactie niet weer toen ik de mijne zojuist plaatste. Mijn excuses

Arco

Special Member

Iedere reparateur gaat toch ook vooraf vragen om merk en type... :)
Garage was trouwens een goed voorbeeld: die wil ook weten wat voor auto je hebt voor je langs kunt komen...
(niet iedere garage wil aan een T ford of een Fiat 600 uit de jaren '60 werken...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het gaat om een Sony TC-KE500s

Het filmpje wat ik zag was van de 400.
Ziet er simpel uit. De mijne heeft wat meer draden en stekkers.
Sommige stekkers die zover ik kon zien geen “klik” ding hebben maar lijkt alsof ze vast aan het bord zitten?
Die durf ik dus niet goed los te trekken want wellicht zie ik iets over het hoofd en trek ik het bord of de kabel stuk.

Ik kan later wel wat foto’s uploaden welke ik exact bedoel?

Bedankt voor jullie geduld overigens, lange dagen, zware weken. Geen excuus maar het begint zijn tol te eisen, word er niet vrolijker op :)

[Bericht gewijzigd door Wizards op woensdag 13 mei 2020 14:50:31 (14%)

RAAF12

Golden Member

Meestal moet je de plaat aan een kant loshalen waar het lager van het vliegwiel/capstan op vastzit. Als er maar genoeg ruimte zit om de snaar er langs te duwen. Anders plooit het nieuwe rubberen bandje niet rond het vliegwiel. Stekkertjes kunnen meestal blijven zitten. Ik beperk me tot 'vintage' Nakamichi er Revox reparatie, de rest heeft niet mijn interesse. Wellicht is er iemand in de buurt die het klusje wil doen.

Arco

Special Member

't Is wel Sony, he... ;)
(die zijn meestal nogal tegendraads: als iedereen het op deze manier doet, dan doen wij het anders...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@T/S: het is heel aangenaam om u te zien bijdraaien, proficiat! We zien wel eens meer aanvaringen met nieuwkomers die het hier maar een vreemde boel vinden, maar de meesten haken dan gelijk af. Weinigen komen er ook toe om een woord van excuus te posten, trouwens.

Nu nog juist leren om "reparateur" juist te spellen en ge wordt nog unne hele goeie :) !

En ja, het zijn lastige tijden, voor ons allemaal, ja.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Damn the torpedoes, full speed ahead!
GJ_

Moderator

Als ik een post weghaal moet je de vermeende tekst niet terugzetten natuurlijk.
Ik had die van Gerard weggehaald, uit luiheid, even snel tussendoor. Ik had nog meer te doen. :-) Dus niet om met twee maten te meten of zo.

Patrick de Zeester

Golden Member

Recentelijk heb ik bij een Sony cassettedeck (TC-KB920S) de snaren en de aandrukrol vervangen. Dit was niet echt moeilijk, zeker niet als je even de service manual doorneemt en/of de filmpjes op Youtube bekijkt die laten zien hoe je dit klusje klaart. De stekkertjes heb ik in mijn geval niet los hoeven maken, wel wat kabelbindertjes om wat meer speelruimte te krijgen.

De snaren en aandrukrol heb ik hier bestelt: http://www.hifiretroparts.com . Op deze site staan ook tutorials en service manuals voor Sony decks.

Bedankt voor de reacties en hulp allemaal tot zoverre _/-\o_

In mijn zoekresultaten kwam ik gister eerst vaak op dit forum terecht met allerlei kennis over cassettedecks.
Dus ik kwam hier daarna met de hele simpele instelling van “even een shop vragen die reparaties doet” hier zullen ze er vast 1 weten. Zelf kon ik er geen vinden.

Ik begrijp nu waarom er zo nadrukkelijk naar merk en type werd gevraagd. En het klinkt wel logisch inderdaad.

De tijden zijn afgelopen decennia enorm veranderd op dit gebied zoals al eerder iemand in de reacties zei inderdaad. Nieuwe cassettedecks zijn niet veel te vinden, hifi sets met cassettedeck ook niet meer.
Erg jammer!
En dit deck was ik toch wel zeer over te spreken altijd. Nieuw ga je het niet meer terugvinden met dezelfde functies denk ik, althans niet tegen normale prijzen. ?

Het is een stukje nostalgie wat ik straks in mijn nieuwe woning weer graag in de nieuwe woonkamer zou willen hebben staan samen met de andere componenten. En af en toe weer eens een tape terug te luisteren.
Daarnaast was de planning een en ander te gaan digitaliseren tzt maar daar heb je toch wel minstens een deck met dolby B voor nodig naar mijn mening.

Ik ga de gekregen informatie eens doornemen en dan overwegen het zelf te proberen.
Maar ik hoop dat er nog een adresje tevoorschijn komt die het kan doen want als ik het deck verder stuk maak zou enorm jammer zijn.

Nogmaals bedankt allemaal en mijn excuses dat het even duurde voor het kwartje bij me viel ;)

Patrick de Zeester

Golden Member

Als het je al lukt om een nieuw cassettedeck te vinden dan zal die kwalitatief een stuk minder zijn dan dan een goed cassettedeck uit pakweg halverwege de jaren 90. In die periode was de cassette techniek volwassen en sindsdien zijn er op dat vlak geen verbeteringen meer bijgekomen. Daarnaast mocht consumentenelektronica toen nog wat kosten. Na die periode is het kwalitatief minder geworden en is enkel nog gekeken naar het reduceren van de kostprijs.

Zoals je zelf heb mogen ervaren zullen bij een cassettedeck van enkele decennia oud de snaren niet meer goed zijn. Als je geluk hebt zijn ze enkel te ruim, als je pech hebt kan het zijn dat de snaren in smurrie veranderd zijn en dan kan het vervangen een behoorlijke (schoonmaak) klus zijn.

Wat betreft jouw opmerking m.b.t. Dolby B; afspelen met Dolby B heeft alleen zin als de cassette ook met Dolby B is opgenomen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

3 koppen was inderdaad het betere werk. Sommige hadden nabeluistering. Anderen niet. De betere modellen hadden 3 motoren aan boord. Hier staat nog een volledig werkende Onkyo Integra TA-2800.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Het is niet bepaald rocketsience een snaar vervangen.

Om een voorbeeld te geven hoe moeilijk het kan zijn.
Philips had jaren geleden een videorecorder waar de aandrukrol op een tandheugel stond. Schaublorenz (ITT) had een recorder met hetzelfde loopwerk. Volgend de TD aldaar was het vervangen een crime,omdat de halve recorder gesloopt moest worden. Ze wisten dus kennelijk niet hoe het moest.
In de manual van Philips stond precies hoe het moest.
Zet de tandheugel met een kleine spanning op de inrijgmotor op een bepaalde stand. In het chassis zat een gaatje, waaronder dan precies een tandwieltje stond. Dat werd omhooggehouden door een veertje. Na het naar beneden drukken van het tandwieltje met een kleine schroevendraaier kon je de tandheugel gewoon uit het mechaniek schuiven en een nieuwe er in zetten. Een paar minuten werk dus.
Zo zijn er ook cassettedecks, waar het vliegwiel chassis een stukje losgemaakt moet worden om de snaar daar omheen te krijgen. Als je dan weer niet weet hoe het moet, blijf je bijv. met de capstan zitten, die hopeloos in de weg zit.
Het vervangen van het touwtje in een oude radio voor de schaalaanwijzer heeft al veel lieden tot wanhoop gedreven, en zijn zelfs radio's uit het raam gegooid, ik bedoel maar, het is toch maar een touwtje!
Dat is de reden dat niet iedere monteur alles kan repareren, hoewel het mechanisch is. Het kost in dat geval veel tijd en dus veel geld.
Een ander punt is, dat een gewone winkel zelden nog een eigen technische dienst heeft, laat staan kundige monteurs.
Het komt er op neer dat het apparaat verzonden moet worden naar een technische dienst, die toevallig dat merk repareert. Na het zien van de rekening is de vreugde snel voorbij.
Ik moet toegeven dat er best wel cassettedecks zijn, die de moeite van het repareren nog wel waard zijn zoals Nakamichi, Denon, Revox en nog een paar.
Vandaar dat je beter kunt opgeven welk merk en model het cassettedeck is. Waarschijnlijk vind je dan ook een reparateur die het deck goed kent en het voor een redelijke prijs herstelt.
Inmiddels heb je de locatie van de servicedoc. Als je onderstaand plaatje ziet staat daar weer een handigheidje in dat je moet weten, om redelijk snel een snaar te vervangen.
Overigens, ik woon in Wouw gemeente Roosendaal, maar repareer eigenlijk niet meer voor particulieren. Onze winkel in de Brugstraat is al weer een paar jaar gesloten.

Op 13 mei 2020 21:32:26 schreef buzzy:
[...]
Om een voorbeeld te geven hoe moeilijk het kan zijn.
Philips had jaren geleden een videorecorder waar de aandrukrol op een tandheugel stond. Schaublorenz (ITT) had een recorder met hetzelfde loopwerk. Volgend de TD aldaar was het vervangen een crime,omdat de halve recorder gesloopt moest worden. Ze wisten dus kennelijk niet hoe het moest.
In de manual van Philips stond precies hoe het moest.
Zet de tandheugel met een kleine spanning op de inrijgmotor op een bepaalde stand. In het chassis zat een gaatje, waaronder dan precies een tandwieltje stond. Dat werd omhooggehouden door een veertje. Na het naar beneden drukken van het tandwieltje met een kleine schroevendraaier kon je de tandheugel gewoon uit het mechaniek schuiven en een nieuwe er in zetten. Een paar minuten werk dus.
Zo zijn er ook cassettedecks, waar het vliegwiel chassis een stukje losgemaakt moet worden om de snaar daar omheen te krijgen. Als je dan weer niet weet hoe het moet, blijf je bijv. met de capstan zitten, die hopeloos in de weg zit.
Het vervangen van het touwtje in een oude radio voor de schaalaanwijzer heeft al veel lieden tot wanhoop gedreven, en zijn zelfs radio's uit het raam gegooid, ik bedoel maar, het is toch maar een touwtje!
Dat is de reden dat niet iedere monteur alles kan repareren, hoewel het mechanisch is. Het kost in dat geval veel tijd en dus veel geld.
Een ander punt is, dat een gewone winkel zelden nog een eigen technische dienst heeft, laat staan kundige monteurs.
Het komt er op neer dat het apparaat verzonden moet worden naar een technische dienst, die toevallig dat merk repareert. Na het zien van de rekening is de vreugde snel voorbij.
Ik moet toegeven dat er best wel cassettedecks zijn, die de moeite van het repareren nog wel waard zijn zoals Nakamichi, Denon, Revox en nog een paar.
Vandaar dat je beter kunt opgeven welk merk en model het cassettedeck is. Waarschijnlijk vind je dan ook een reparateur die het deck goed kent en het voor een redelijke prijs herstelt.
Inmiddels heb je de locatie van de servicedoc. Als je onderstaand plaatje ziet staat daar weer een handigheidje in dat je moet weten, om redelijk snel een snaar te vervangen.
Overigens, ik woon in Wouw gemeente Roosendaal, maar repareer eigenlijk niet meer voor particulieren. Onze winkel in de Brugstraat is al weer een paar jaar gesloten.[bijlage]

Ja ik had het merk en type ondertussen al vermeld. Sony TC-KE500s

Wouw is dichtbij! Geen zin in een hobby projectje? Gooi ik hem af en wanneer je een keer zin hebt kijk je er op het gemakje naar en bedenk je een prijs. :D

Op 13 mei 2020 14:13:41 schreef Hensz:
[...]
Welke Gerard?

Wat Hunter vraagt is wat iedereen aan je vraagt als je hulp wilt. De huisarts vraagt om je geboortedatum, KPN je postcode-huisnummer, de bruingoedzaak om merk en type en de autogarage om merk, type én bouwjaar. Niks geks of geheimzinnings aan, hoewel zo'n autogarage wel érg veel wil weten. :+

Mocht je nou toch nog willen weten waar je met het ding terecht kunt, dan weet je wat je te doen staat. Je hebt die info ook al aan dhr Google, die van Youtube gegeven, dus zó geheim is het kennelijk ook niet. :)

Deze Gerard. Ik had een wat sarcastische opmerking gemaakt over opvoeding die wellicht niet geheel tot een enigszins sociale vaardigheid bij de TS geleid heeft. Ik kan er niet zo goed tegen dat hulpvaardige mensen allerlei onaardigheden, zoals verwijten, naar het hoofd geslingerd krijgen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 13 mei 2020 17:01:37 schreef GJ_:
Als ik een post weghaal moet je de vermeende tekst niet terugzetten natuurlijk.
Ik had die van Gerard weggehaald, uit luiheid, even snel tussendoor. Ik had nog meer te doen. :-) Dus niet om met twee maten te meten of zo.

Was ook niet zo gek, immers de oorzaak van de reactie van mij was weg en dan is de reactie ook niet langer relevant.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Ik woon in Oosterhout, bij Breda (dus niet bij Nijmegen). Ik heb bij enkele Sony cassettedecks (waaronder mijn eigen dubbeldeck) met succes de snaren vervangen.

Op 14 mei 2020 07:40:50 schreef Gerard*:
[...]
Was ook niet zo gek, immers de oorzaak van de reactie van mij was weg en dan is de reactie ook niet langer relevant.

Onzin. Je reactie sloeg nergens op. En “dat jij ergens niet goed tegen kan” is jouw probleem.

Beste stuur me maar een mailtje. Ik werk in Oudenbosch

.

[Bericht gewijzigd door Wizards op donderdag 14 mei 2020 19:20:50 (99%)

.

[Bericht gewijzigd door brabander op donderdag 14 mei 2020 15:14:37 (99%)

Op 13 mei 2020 14:21:42 schreef Wizards:

Ja ik begrijp het. Maar electro is electro toch. Het is niet bepaald rocketsience een snaar vervangen.

Nou, dan heb je nog nooit een Nakamichi van binnen gezien...

Op 14 mei 2020 19:15:32 schreef Knustelsmurf:
[...]

Nou, dan heb je nog nooit een Nakamichi van binnen gezien...

Nee inderdaad niet.

Het ene zal lastiger zijn dan het andere maar voor een vakman moet het allemaal te doen zijn lijkt me.
Maar ik dacht er nogal simpel over dat geef ik eerlijk toe. Daarom, ieder zijn vak,
Ik zie lastige dingen in mijn vakgebied als een uitdaging en ga die graag aan, ook al kost het hoop frustratie en gevloek.