DXF import voor Eagle, ulp

fatbeard

Honourable Member

Om het 'Show your projects' topic niet teveel te vervuilen met allerlei software-gerelateerde 'zooi' maar een nieuw topic.

Van Eagle 5.12 weet ik dat-ie van nature geen DXF kan importeren (andere versies: geen idee), dus wordt daar een ulp voor gebruikt.
De gangbare ulp doet het wel een beetje maar was voor mij onvoldoende: ik ergerde me er groen en geel aan en moest elke DXF voorbewerken.

Dus heb ik mijn eigen ulp gemaakt, waarvan ik versie 2.30 hier heb gepresenteerd.
Iets te vroeg, naar nu blijkt: er zit een vervelende bug in die 'hatches' niet importeert maar het programma in een eindeloze lus stuurt.
EDIT De compact mode levert (als-ie uit staat) voor enkele entities een runtime-error op vanwege een paar typo's...:(

Zodra die bugs verholpen zijn (de eerste blijkt redelijk hardnekkig) verschijnt hier een nieuwere versie, 2.31 of misschien wel 2.42.
Als de moderatoren hem op willen nemen in de download sectie: prima.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Hmmm...
Heb ik zojuist in Qcad geprobeerd (makkelijk met middens), maar dat recept lijkt tot een steeds betere benadering van lijnstuk AD te leiden...

Wat ik beschreef gaat over bezier splines. Jij hebt een ander soort spline, waarbij de spline lijn door punten B en C gaat (dat is niet het geval bij bezier splines). Je kan ze in mekaar omrekenen, maar ik weet even niet hoe.

Hmm.

Jou spline gaat door de vier control punten. De graad is drie.

Dus je hebt vier vergelijkingen: x = a.t3 + b.t2 + c.t + d
waarbij voor t=0 dit op A uit moet komen, voor t=1/3 op B, voor t=2/3 op C en voor t=1 op D. Als je deze hebt opgelost doe je hetzelfde voor de Y coordinaten.

Dit oplossen van deze vergelijkingen versimpelt uiteindelijk naar een matrix vermenigvuldiging omdat alle coeeficienten bekend zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Beide vormen van splines worden gebruikt in een DXF, en van wat ik kan ontdekken worden ze uit elkaar gehouden door het aantal fitpoints (wat voor een bezier 0 lijkt te zijn).

:o De hiervoor benodigde wiskunde ligt op, of net voorbij, de grens van wat ik snap... Ik ga me er nog wel een keer in inlezen, maar niet nu.

Omdat die splines meer wiskunde dan electronica zijn laat ik ze nog wel even voor wat ze zijn, nu eerste verder met het verwijderen van diverse insecten.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fatbeard

Honourable Member

Versie 2.31, hangt zichzelf niet meer op over hatches en de compact mode gerelateerde typo's zijn gecorrigeerd.

Verwerkt alleen hatches met een omtrek bestaande uit rechte lijnen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fatbeard

Honourable Member

Versie 2.50.
"Geheel herziene uitvoering en van nieuwe fouten voorzien" :+
met een knipoog naar Battus' Opperlandse taal- en letterkunde.

Ík ben er wel tevreden mee...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik kreeg recent de vraag van een Klant om DXF bestanden te converteren naar DSTV. Ook werk ik zelf regelmatig met Eagle. Jouw topic sprong er dus uit toen ik de lijst met "Laatste discussies" zag.

Wat ik niet kan plaatsen is de link tussen DXF en Eagle.
Van welk programma wil jij DXF bestanden importeren?

reading can seriously damage your ignorance
PE9SMS

Special Member

Bij PCB ontwerp worden vaak DXF's geimporteerd om bijvoorbeeld de board outline of de locatie van mounting holes vanuit een mechanische tekening (van de behuizing bijv.) te halen. Een redelijk gebruikelijke werkwijze. DSTV ken ik dan weer niet. :)

This signature is intentionally left blank.

DXF is "drawing exchange format". Autocad is als eerste daarmee begonnen, maar tegenwoordig zijn er heel veel programmas die dat kunnen exporteren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@PE9SMS, DSTV is een standaard voor staalconstructiebedrijven. Ik heb een aantal programma's geschreven om te communiceren met motion controllers in zaag/boor-machines voor stalen balken en ponsmachines voor stelplaten.
Niet echt interessant voor een electronica forum maar het was voor mij de link met DXF.

Het inlezen van mountingholes en binnenmaten van een behuizing in Eagle is inderdaad een verrekte handige toevoeging.

Zelf heb ik eind jaren tachtig wat dingen geprobeerd met AutoCad en ik vond het een vreselijk omslachtig programma. Mijn broer was architect (voor hij met pensioen ging) en liet mij eens zien wat zijn personeel er allemaal mee deed. Mijn mening veranderde niet. Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand met AutoCad serieus PCB's ontwerpt en AutoDesk heeft niet voor niets CadSoft/Eagle overgenomen.
Zelf gebruik ik Sketchup v 8.0 om behuizingen te 3D printen en daar zit helaas geen DXF export in, anders had ik al een toepassing gehad voor het programma van fatbeard.

reading can seriously damage your ignorance