Defecte LED's in G9 LED lamp vervangen, welke LED's zijn geschikt?

Goede middag allen,

Ik ben op dit moment bezig met het onderzoeken van een paar G9 LED lampjes (merk LSC, ik geef toe: niet het meest betrouwbare merk en ook nog gekocht bij de Action) die de afgelopen maanden de een na de ander stuk zijn gegaan. Door meting met mijn multimeter is gebleken dat bij elk van deze lampjes slechts 1 van de 42(!) LED's is doorgebrand.

Omdat ik de afvalberg die we met zijn allen op deze aarde produceren graag zo beperkt mogelijk wil houden, ben ik van plan om deze lampjes weer werkend te krijgen door de defecte LED's te vervangen. De lampjes hebben allebei misschien maar 5% van de gegarandeerde brandtijd van 25.000 uur gehaald. De kosten van losse SMD LED's zijn peanuts, 100 stuks heb je al voor ong. € 0,50 op AliExpress, reken op hetzelfde wereldbedrag aan verzendkosten.

Ik ben via Google op zoek gegaan naar geschikte LED's, maar kom er niet meteen uit welke ik nodig heb. Hopelijk kan een van de mede CO'ers mij op het juiste spoor zetten.

De gegevens die op het G9 lampje staan zijn als volgt:
LCS 2,6W 3000K
240V
26 mA DX14d

Het lampje ziet er (met wat fantasie) uit als een miniatuur 'maiskolf', zes langwerpige printjes met elk 6 LED's zitten als een koker gemonteerd aan een cirkelvormig topstuk met 6 LED's. Zie de hieronder ingevoegde foto. Binnen in de door de langwerpige printjes gevormde koker zitten een aantal componenten, maar zonder complete demontage van het lampje is niet te zien wat daar allemaal in zit. Ik heb gemeten hoe de LED's op het topstuk en de langwerpige printjes zijn aangesloten, en heb uitgevonden dat ze allemaal in serie staan. Mijn multimeter geeft bij elke LED een doorlaatspanning van ong. 2,6V aan.

Aan de hand van de gegevens op het opschrift van het lampje heb ik berekend dat 100V over de LED's moet vallen. Heb die waarde berekend aan de hand van de formule V=W/I, waar volgens het genoemde opschrift van het lampje W=2,6W en I=0,026A. Die 100V klopt aardig met 42 LED's met een doorlaatspanning van elk 2,6V, dat is ong. 109V. Het vermogen dat elke LED moet verstoken is 2,6W/42, te weten 0,06W.

De LED's zijn ong. 3mm breed, 3,5mm lang en 1,5mm hoog. Het lijkt dus te gaan om warmwitte LED's van het type 3528.

De warmwitte LED's die ik via Google heb gevonden, hebben volgens de specs echter allemaal een doorlaatspanning van 3 tot 3,4V. Zijn deze LED's wel of niet geschikt als vervanging? Maak ik wellicht een fout bij mijn berekeningen om te bepalen aan welke specs de LED's moeten voldoen? Kan iemand mij op het spoor zetten van wel geschikte vervangende LED's?

Als het lukt de lampjes weer werkend te krijgen, ga ik daarna een aantal GU10 LED lampjes, eveneens gemaakt door LSC en met slechts een fractie van de gegarandeerde branduren op de teller, onder handen nemen.

Hoeveel van die lampjes heb je?
Dezelfde led's zal je zo snel niet vinden het is maar net wat de betreffende chinees in huis had.
Je kan misschien beter een van de lampjes als donor gebruiken.

Dat 'ie het met een defecte led niet meer doet is logisch: alles staat in serie... ;)
Weet je zeker dat hij wel voldoende koeling heeft? (ik heb veel LSC/Calex lampen gebruikt en nog nooit een echt kapotte gehad...)
Repareren heeft weinig zin: een nieuwe kost een paar euro... (daarbij vind je exact dezelfde kleur wit nooit meer)

Als er maar 1 led defect is kun je die overbruggen, zal geen invloed hebben op de anderen en je zult het verschil niet zien.

Verschil zal je misschien niet direct zien. Maar het heeft wel degelijk invloed op de anderen.

Die zullen nu nog heter worden, en krijgen meer spanning voor de kiezen te verwerken. Lang zal het niet duren voor er weer eentje kapot gaat.
Gewoon een nieuwe voor een paar euro lijkt me ook het beste.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (11%)]

Hij kan altijd eens proberen, kost niks en als er een ic inzit zullen de anderen niet meer stroom te verwerken krijgen dan nu.

het hangt ervanaf, als er een stroombron inzit kun je 1 led overbruggen. als het een goedkoop ding met 5 primaire componenten is, mik maar weg, want de volgende leds komen er snel zat aan. die hebben al teveel spanning op hun mieter gehad icm te hoge temperatuur en overlijden snel..

Jammer dat je geen foto van het binnenwerk heb met primaire componenten.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (54%)]

Op 18 juni 2020 21:43:10 schreef testman:
het hangt ervanaf, als er een stroombron inzit kun je 1 led overbruggen. als het een goedkoop ding met 5 primaire componenten is, mik maar weg, want de volgende leds komen er snel zat aan. die hebben al teveel spanning op hun mieter gehad icm te hoge temperatuur en overlijden snel..

Je zou de stroom iets kunnen verlagen, bij zo' n seriecondensatorvoedingledlamp, door de seriecondensator te vervangen door eentje met minder capaciteit (en verder uiteraard dezelfde spanningsvastheid etc.).

Maar, ik vrees dat testman er gelijk in heeft dat de andere LED' s waarschijnlijk aan dezelfde kwaal lijden.

(Tenzij gewoon 1 op de n onderbreekt en de rest in feite goed is, dan gaat zo' n opgelapt lampje mogelijk nog een end mee. De ledlamp waarmee ik het had kunnen proberen was niet reversibel demontabel)

Ik heb 2 van deze G9 lampjes met elk één defecte LED. Bij beiden is de defecte LED duidelijk zichtbaar stuk, er zit een brandvlek op de gele cirkel die het licht uitstraalt. Gekke is wel, dat de defecte LED bij beide lampjes op een andere plaats zit. Het lijkt dus sterk op een gevalletje dat statistisch gezien 1 op de x LED's doorbrandt.

De lampjes zitten in een armatuur van de badkamerverlichting. Ze zitten niet ingebouwd o.i.d., zodat gebrek aan koeling eigenlijk niet de oorzaak zou kunnen/mogen zijn. De daarna ter vervanging geplaatste G9 lampjes, eveneens van LSC, zitten er nu al een paar jaar in. Da's veel langer dan de defecte exemplaren, die waren binnen een jaar stuk gegaan. Ook om die reden vermoed ik dat er een aantal marginaal slechte LED's in de bij de productie gebruikte batch zat.

Het lijkt er op dat LSC haar kwaliteitscontrole beter op orde heeft gekregen. De defecte G9 LED lampjes heb ik in 2015 gekocht, en zoals gezegd waren ze binnen een jaar stuk. Ze zijn in een la terechtgekomen om later te onderzoeken of ze wellicht te repareren zijn. De toen als vervanging gekochte LSC lampjes werken nu nog altijd zonder probleem.
Ik heb in 2015 eveneens een flink aantal LSC GU10 LED lampjes gekocht, voor in de spots in mijn tuinverlichting. Daar zaten van huis uit halogeenlampjes van 35W per stuk in, werd vooral de energieleverancier heel blij van. Die halogeen lampjes heb ik heel snel vervangen door LSC LED lampjes van 4,5W. Die waren ook allemaal binnen een jaar defect.

Ik kan uiteraard een van de LED lampjes kannibaliseren om de andere weer werkend te krijgen, en aanzien hoe lang het daarna blijft werken. Het is mij met de bewuste reparatie er vooral om te doen de afvalberg niet onnodig te laten groeien. En ik ben ook nieuwsgierig van aard: wil graag weten of en, zo ja, hoe lang het gerepareerde lampje dan weer werkt.

De potentiële vervangers die ik via Google had gevonden zijn deze:
https://nl.aliexpress.com/item/32788331922.html
en
https://nl.aliexpress.com/item/32825796287.html
Deze LED's zien er helemaal identiek uit aan de LED's op de LSC lampjes, maar dat zegt uiteraard niets.

Zoals ik in mijn startbericht al aangaf, ben ik er niet zeker van dat deze LED's geschikt zijn.

Het is best een leuk projectje om eens te kijken of je voor een paar centen de ledlampjes weer in orde kunt krijgen.
Als je het voor elkaar kunt krijgen om de interne voeding op de foto te zetten, of om als een Big Clive hieruit een schema te tekenen kunnen wij misschien nog tips geven om bepaalde componenten aan te passen, ter verlenging van de levensduur.

Wel is het zo, en als reeds gezegd, dat als je hier nieuwe leds in gaat solderen, deze altijd kleurverschil zullen geven. Al heb je 100% en exact het zelfde merk en type leds. Elke wafer met leds heeft zijn eigen karkakteristiek welke +/- een bepaalde marge binnen de lichtsterkte en kleur in Kelvin valt.

En inderdaad, LSC is geen merk uit het hoge segment maar het hoge segment is echt niet heilig hoor. Zo vervang ik ook nog wel eens Philips Masterled (professionele segment) ledspots die na een paar maanden (deels) defect zijn.
Ooit bouwde ik een lamp om voor een klant waarin eveneens G9 fittingen zaten. Toen had Megaman als enige redelijk passende G9 ledvervangers en ook van die Chinese middensegment ledlampjes waren er een paar uitgevallen na enige maanden.

Ik denk persoonlijk dat de warmtehuishouding hierin een grote rol speelt. Zo veel mogelijk lumen/leds in een klein lampje proppen en nul koeling. Hoeveel R7s 8mm/118mm led halogeenstaaf vervangers zijn er niet die het eveneens na enkele maanden gebruik af laten weten.
Ik gok zo maar dat Testman hier ook wel een boekje over open kan doen.

Leds gaan defect door de warmte, vooral omdat er zoveel op een heel klein oppervlak zitten, dat zal dus niet veranderen.

Je wilt de afvalberg verkleinen maar je gaat wel een vliegtuig inschakelen om vanuit China 2 leds te kunnen vervangen terwijl de recyclage van lampen nu veel beter is, om nog niet te spreken waar de rest van de leds zullen belanden. 8)7

Leds zijn stroomgestuurd, dus zou je met een multimeter de kapotte led kunnen gebruiken om de stroom te meten en kijken hoeveel stroom door de leds gaat, dan pas kun je een kijken welke leds er geschikt zijn.
Zomaar op Ali een bestelling plaatsen is rekenen op wat geluk, daarom wil/kan niemand zeggen of die leds in de links zullen voldoen.

Stroom zal 20mA zijn. 3.1v * 0.02A * 42 leds = 2.52W (klopt mooi met de opgave van 2.6W)

Ik kan me herinneren dat een jaar of wat geleden een thread op CO liep over de levensduur en betrouwbaarheid van de diverse merken LED lampen, heb daar destijds mijn ervaringen niet in vermeld, weet eigenlijk niet precies meer waarom niet...

Ik heb de defecte LSC GU10 LED lampjes in de spots in de tuin vervangen door LED lampen van de LIDL, en die werken tot de dag van vandaag zonder morren. Ik heb destijds overigens 2 typen LSC GU10 lampjes bij de Action gekocht, eentje met een wit plastic huis, en eentje met een vrijwel volledig glazen huis. Beide typen waren binnen 1 jaar defect.

Ik overweeg idd. om een van de LED lampjes te kannibaliseren om de andere te fixen. Ik zal hem wel geheel moeten demonteren om de interne voeding op de foto te zetten/schema te tekenen. Zoals je zegt, voor een enkele Euro bestel ik in China 100 stuks vervangende LED's. Ik hoef het een echter niet te laten om het ander ook te doen. Daarbij, het vliegtuig uit China naar NL vliegt ook zonder mijn bestelling toch wel...
Evt. kleurverschil tussen de verschillende LED's is voor mij in het geheel geen probleem. De G9 lampjes zitten nl. aan de achterkant van het armatuur en verlichten de badkamer door weerkaatsing van het licht via de muur. Dat geeft een mooi strooilicht effect.

Over de vervangende LED's gesproken, die hebben volgens de specs een doorlaatspanning van 3 tot 3,4V, waar de LED's op de G9 lampjes met mijn multimeter op 2,6V zitten. Levert het een probleem op als ik die vervangende LED's monteer? Als ik me de natuurkundelessen op de middelbare school goed herinner (maar dat is alweer 40 jaar geleden), zou de totale stroomopname door alle LED's dan moeten zakken. Dat zou de levensduur van het lampje mogelijk ten goede komen.

Over de buisvormige halogeen vervangers kan ik een paar eigen ervaringen melden. Ik heb al 25 jaar een (Massive) spot in mijn woonkamer waar het 6cm 60W halogeen buisje elke keer na een half jaar al stuk ging. De gloeidraad brandde telkens door. Het waren i.t.t. de 10cm 150W en 300W halogeen exemplaren nog best prijzige lampjes. Ik vermoed dat de (slechte) warmtehuishouding bij die spot ervoor zorgde dat de lampjes telkens na die korte tijd doorbrandden. Ook al had ik er een vloerdimmer tussen gezet zodat het lampje maar op 'halve kracht' hoefde te werken.
Ik was het na het zoveelste defecte lampje zo beu, dat ik daar een jaar of 2 geleden een 10W COB LED lamp in heb gezet, en die werkt echt perfect. Ik heb zelfs de vloerdimmer laten zitten, maar die vanwege het flikkeren van de LED lamp wel op max. gezet. De spot heeft dezelfde lichtopbrengst, verbruikt maar een fractie van de elektriciteit en blijft nu ijskoud.
Gek genoeg doet een 10cm 300W halogeen lampje in een grote staande spot het nu al 30 jaar zonder enig probleem. Die spot staat ook via een vloerdimmer op minder dan halve kracht, maar heeft een veel betere warmtehuishouding. Het halogeenbuisje zit helemaal bovenin de spot en straalt zijn licht naar boven zodat het via de muur en plafond van de kamer wordt verstrooid. Ik heb ook voor die spot een COB LED lamp besteld, maar nog niet gemonteerd. Het glazen buisje bleek nl. net iets dikker te zijn dan het halogeen lampje, zodat het net niet in de fittingen aan beide kanten past... Heb het voorlopig maar zo gelaten.

Canabaliseer 1 lamp. 41 leds die je al in huis hebt...

re-atari, dat het vliegtuig toch zal vliegen is een foute instelling als je bezorgd bent om het milieu.

Arco heeft het uitgerekend, dus zullen de leds in uw link wel voldoen.

Maar dan heb je een lampje met 41 oude leds, hoelang die het zullen uithouden is de vraag want ze zijn even zwak(?) als de led die kapot is.

Op 19 juni 2020 11:34:24 schreef MGP:
dat het vliegtuig toch zal vliegen is een foute instelling als je bezorgd bent om het milieu.

Tja, als ik nieuwe lampjes aanschaf zijn die waarschijnlijk in hetzelfde vliegtuig vervoerd als een evt. bestelling vervangende LED's. En de defecte lampjes worden aan de al bestaande afvalberg toegevoegd. Ik betwijfel of het milieu met dat alles zoveel zal opschieten.

Arco heeft het uitgerekend, dus zullen de leds in uw link wel voldoen.

Zijn reactie heeft de mijne precies gekruist, zag zijn reactie pas nadat ik de mijne had gepost. @Arco: dank voor de info!

Maar dan heb je een lampje met 41 oude leds, hoelang die het zullen uithouden is de vraag want ze zijn even zwak(?) als de led die kapot is.

Da's idd. de vraag, niemand heeft een kristallen bol. Maar niet geschoten is altijd mis. En ik heb in dat geval nog 98 LED's in voorraad om een evt. volgende defecte LED te vervangen.

Begrijp me wel: ik heb er helemaal geen bezwaar tegen om nieuwe vervangende lampjes te kopen en de defecte bij de milieustraat in de container te gooien. Het stuit mij echter tegen de borst om spullen weg te gooien als ze met een kleine ingreep weer werkend te krijgen zijn. Ik doe mijn auto ook niet naar de sloop als een van de (Xenon) koplampen is stuk gegaan.
Daarnaast is het telkens ingeval van een defect lampje eenvoudig maar een nieuwe kopen, in feite het belonen van slecht gedrag van fabrikanten die kwalitatief ondermaats spul op de markt brengen.
Milieuwinst zit m.i. vooral in het verlengen van de lifecycle van spullen, zoals bijv. het ervoor zorgen dat LED lampen de door de fabrikant gegarandeerde branduren daadwerkelijk halen.
Het minder snel (hoeven) vervangen van te vroeg defect gegane spullen zal m.i. een grote vermindering van het aantal vliegbewegingen vanuit China naar waar ook ter wereld bewerkstelligen.

Maar we dwalen nu wel erg af van het oorspronkelijke onderwerp van de thread.

Het kapotte ledje overbruggen en de voorschakelweerstand ruim vergroten, dan zal hij minder warm worden en langer leven.

Zou goed kunnen dat er achter iedere led een smd serieweerstand zit en er (behalve een brugcel en kleine elko) geen electronica in zit...
(heb dat met een 60 leds lamp ook gehad)

Op 19 juni 2020 13:29:14 schreef re-atari:
[...]
Tja, als ik nieuwe lampjes aanschaf zijn die waarschijnlijk in hetzelfde vliegtuig vervoerd als een evt. bestelling vervangende LED's. En de defecte lampjes worden aan de al bestaande afvalberg toegevoegd. Ik betwijfel of het milieu met dat alles zoveel zal opschieten.

Nu zijn het die vliegtuigen vol ledlampen tussen China en het westen die de lucht volblazen met gassen. Toen waren het de kolencentrales in het westen die de lucht volpompte om onze 100 Watt gloeilampen en 1000 Watt terreinstralers te laten werken.
Nu is Azie de grote vervuiler waar het westen zijn meeste producties heeft. Toen waren het de fabrieken in het westen die de omgeving zwaar vervuilde voor duur betaalde producten.

Of denk ik nu te zwart/wit?

Die lampen zullen vast niet met het vliegtuig gaan maar met een groot vrachtschip. Dat levert vele malen minder CO2 uitstoot op lamp (of container, ton gewicht of kubieke meter). Duurt alleen wel wat langer.

Op 19 juni 2020 17:08:18 schreef Henk H.:
Die lampen zullen vast niet met het vliegtuig gaan maar met een groot vrachtschip. Dat levert vele malen minder CO2 uitstoot op lamp (of container, ton gewicht of kubieke meter). Duurt alleen wel wat langer.

Klopt Henk, maar den particulier besteld niet per container maar per gele bubbelenvelope via air-mail bij Ali en andere Chinese webshops.
En al die particulieren bij elkaar zijn aardig wat vluchten. De foto’s van die soorteercentra in China wel eens gezien..? :)

Als je die levertijden soms ziet... per zee-slak ofzo. Die boot kan wel een keer op-en-neer in die tijd. Het vliegtuig zal wel goedkoper zijn.

Goede middag allen,

Bij deze een terugmelding over de vervangende LED's die ik had besteld om de 2 defecte G9 LED lampjes te repareren.

Afgelopen weekend viel (eindelijk) de envelop met een strip met 100 vervangende LED's op de deurmat. Deze bleken identiek qua afmeting aan de LED's die op het lampje zijn gemonteerd, ze waren alleen iets hoger. Ik heb ze met de multimeter op diodestand doorgemeten, en de doorlaatspanning is identiek (2,6V), net als de lichtopbrengst en lichtkleur.

Gisteren de soldeerbout dus maar eens op temperatuur gebracht om de vervangende LED's te monteren. Ik had een tijdje terug al de 2 zichtbaar defecte LED's van het lampje gedesoldeerd, evenals eentje die in beide richtingen 1,5V doorliet.

Destijds was al duidelijk geworden, dat kannibaliseren van het ene lampje om het andere te repareren niet zou gaan lukken. De defecte LED's waren nl. niet zonder beschadiging van het printje te verwijderen, de plastic behuizing smelt heel snel. Kennelijk zijn ze gemaakt om maar 1x te solderen. Dat ik ze niet zonder schade kon desolderen vond ik niet zo heel spannend, stuk waren ze toch al...

De 3 vervangende LED's monteren was een karweitje van slechts een paar minuten, het meeste werk was nog het bij het solderen op de juiste plaats houden van de nieuwe LED's.

Na reparatie werkten beide lampjes meteen weer zonder enig probleem. Als ze zijn ingeschakeld kun je niet zien waar de nieuwe LED's zitten. Nu gaan we zien hoe lang het duurt voor de volgende LED het evt. begeeft. Ik heb nog 97 vervangende LED's in voorraad voor mogelijke toekomstige reparaties, dus geen centje pijn.

re-atari