Vintage luidsprekerboxen DEKA

Ja die.

en je hebt weer mid en hoog :)

vergeten

Golden Member

Op 28 juni 2020 18:07:00 schreef Arco:
Ik heb een paar Wharfedale boxen gehad met rubberranden.

Weet je nog welk type?
Ik heb de Wharfedale Denton 2 nog staan, ze spelen, maar na jouw bericht durf ik het front er niet af te halen. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Ik had de Denton XP2. Zoals gezegd, juist prima randen. Je moet ze alleen zo nu en dan insmeren om uitdrogen te voorkomen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 juni 2020 00:49:51 schreef tuxie:
Mijn keff 104 uit 1975 waren op de condesatoren na nog prima.

Hou uitte zich dat? Laatste keer dat ik bovengenoemde Pioneers (uit ~1976) aansloot 2 jaar geleden, kraakten of vervormden ze. Verder niet onderzocht of dit de versterker/bekabeling/luidsprekers waren.
(Schuimranden heb ik een keer vervangen, weken lang op gewacht totdat ze binnenkwamen uit Japan, lijmen was een fiasco, nieuwe woofers besteld en die stonden volgende ochtend op de stoep.)

Op 29 juni 2020 12:45:06 schreef Arco:
Ik had de Denton XP2. Zoals gezegd, juist prima randen. Je moet ze alleen zo nu en dan insmeren om uitdrogen te voorkomen.

Volgens mij heb ik die ook nog boven staan (en die lijken wat meer op de TS zijn luidsprekers wat betreft stoffen frontje). Gebruik je siliconen spray? Spuiten? Mag het op de conus komen? Of op je vingers spuiten en aanbrengen/inmasseren?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 29 juni 2020 13:31:42 schreef r-p:
[...]

(Schuimranden heb ik een keer vervangen, weken lang op gewacht totdat ze binnenkwamen uit Japan, lijmen was een fiasco, nieuwe woofers besteld en die stonden volgende ochtend op de stoep.)

[...]

Voor het refoamen staan er vele goede handleidingen online. Als je het met wat geduld uitvoert is het perfect te doen. Veel fingerspitzengefühl is een aanrader.

Probleem bij een nieuwe woofer is er 1 te vinden met dezelfde grootte en dezelfde karakteristiek. Los zijn dezelfde woofers meestal niet meer te verkrijgen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 29 juni 2020 13:31:42 schreef r-p:
[...]
Hou uitte zich dat? Laatste keer dat ik bovengenoemde Pioneers (uit ~1976) aansloot 2 jaar geleden, kraakten of vervormden ze. Verder niet onderzocht of dit de versterker/bekabeling/luidsprekers waren.
(Schuimranden heb ik een keer vervangen, weken lang op gewacht totdat ze binnenkwamen uit Japan, lijmen was een fiasco, nieuwe woofers besteld en die stonden volgende ochtend op de stoep.)

Geen gekraak of vervorming maar de hoge tonen werde steeds minder, eerst heb je het niet in de gaten want het gaat heel geleidelijk en je went er aan.
Het gebrek aan hoog word je nieuwe normaal.
Totdat ik een leen Jamo setje hier had staan die VEEL helderde klonken als mijn Keff-jes en dan ga je toch onderzoeken.
Ik heb bij https://shop.speakerenco.nl/jantzen-audio-cross-cap de juiste waarde condensatoren besteld en het is weer genieten.
de Jamo`s (waren zeker niet slecht) zijn de deur weer uit. ;)

Als je twijfeld gewoon doen je kan het altijd weer herstellen en het is ongeveer 20 euro aan materiaal

Gekraak kan als oorzaak hebben dat de spoel te warm is geworden door overbelasting.
De lijm word warm en de draad komt los.
Het kan bij Woofers en bij tweaters voorkomen.

RAAF12

Golden Member

Op 28 juni 2020 13:43:58 schreef steFFe1:
[...]

hallo fzwart

Uitgedroogde conussen of randen...... neen.... :)
De boxen stonden al jaren op zolder en elk verpakt in een dubbele plastic zak en dan nog dichtgeplakt met kleefband.....

groeten
steffe1

Je kan de units meestal aan de voorzijde losschroeven en op de achterkant van de woofer zal een merk staan en evt een typenummer. Of hier een duidelijke foto plaatsen, dan zal de belastbaarheid en andere grootheden snel bekend worden. Staat er Deka op het frontje van de rechter luidspreker?

Op 29 juni 2020 16:31:46 schreef RAAF12:
[...]

Je kan de units meestal aan de voorzijde losschroeven en op de achterkant van de woofer zal een merk staan en evt een typenummer. Of hier een duidelijke foto plaatsen, dan zal de belastbaarheid en andere grootheden snel bekend worden. Staat er Deka op het frontje van de rechter luidspreker?

Dag Raaf12

Volgend weekend zal ik de achterwand eens afnemen en de gegevens noteren
De stoffen voorwand kan ik helaas niet afnemen....(zal waarschijnlijk aleen maar mogelijk zijn via de achterwand....)
Ik zal ook de toestand nazien van de conusranden.....(rubber of foam, toestand....)
en ja, er staat Deka op de front van de rechter luidspreker

groeten
Steff1

Op 28 juni 2020 18:07:00 schreef Arco:
Ik heb een paar Wharfedale boxen gehad met rubberranden. Regelmatig met siliconenspray insmeren en ze blijven als nieuw.

Die foamranden zien er op het eerste gezicht soms nog mooi uit, maar zijn helemaal vergaan. Heb dat gehad toen ik mijn FB825 boxen kocht.
Vorige eigenaar zei 'zijn prima'. Ik vroeg of ik er even met mijn vinger over mocht wrijven. (ik waarschuwde wel dat ze waarschijnlijk kapot zouden gaan)

Dat vond 'ie prima. Na twee keer zacht wrijven zat er een gat van 2cm lang in. Heb ze (tegen gereduceerde prijs) overgenomen en na refoamen zijn ze uitstekend.
Bij overname wel altijd kijken of de tweeters heel zijn, die vallen niet zo simpel te repareren... ;)

Dag Arco

Silicone spray gebruiken.......in deze spray zit er ook olie...(zie info Griffon.... )
kan het rubber daar tegen?
zal het stof uit de lucht daardoor meer beginnen te kleven tegen de conus?

Ik heb ondertussen mijn oudere B&W luidsprekers eens nagezien type DM310
Ik merk dat er op de conus (aan de voorzijde van de box) een laagje stof zit. (dit stoflaagje is met lucht erop te blazen niet te verwijderen, het stof plakt tegen de conus .... )

groeten
Steffe1

Arco

Special Member

De olie is siliconenolie. Je moet het ook heel dun opbrengen met een kwastje of wattenstaafje, en niet als een dolle in het rond gaat spuiten... ;)
Daarna met een wattenpad of doekje het overtollige eraf vegen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Stof aantrekkend en plakkend rubber ken ik inderdaad ook, o.a. van luidsprekers, computer-muizen, etc.

Op 29 juni 2020 13:48:48 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Voor het refoamen staan er vele goede handleidingen online. Als je het met wat geduld uitvoert is het perfect te doen. Veel fingerspitzengefühl is een aanrader.

Probleem bij een nieuwe woofer is er 1 te vinden met dezelfde grootte en dezelfde karakteristiek. Los zijn dezelfde woofers meestal niet meer te verkrijgen.

Ik had op school (HTS) de beste lijm voor het werkje uitgezocht (uit 20+ soorten Loctite), maar die plakte niet goed. |:(
Zowel schuimranden als vervangende woofers waren origineel Pioneer. Schuimranden moesten uit Japan geïmporteerd worden wat dus weken duurde, woofers lagen gewoon in Nederlands magazijn, dus ik werd de dag na bestellen wakker geklopt (letterlijk) door de bezorger en deze is met me meegegaan naar de pinautomaat (omstreeks 1995 of zo) om even ~300 gulden af te tikken.

Later heeft één van de katten even lekker uitgerekt en een nageltje door het foam gejast 8)7 maar dat heb ik met een minuscuul drupje nagellak gedicht. Sinds toen zitten de frontjes er weer altijd op.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Dan had je destijds nog geluk. De woofers van een S 310 zijn niet meer te vinden. Momenteel zijn er heel veel foam leveranciers, ook in Nederland, die zowel de foam als de gepaste lijm leveren. Ik heb ze hier vandaan.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
RAAF12

Golden Member

Op 29 juni 2020 18:38:29 schreef steFFe1:
[...]

Dag Raaf12

Volgend weekend zal ik de achterwand eens afnemen en de gegevens noteren
De stoffen voorwand kan ik helaas niet afnemen....(zal waarschijnlijk aleen maar mogelijk zijn via de achterwand....)
Ik zal ook de toestand nazien van de conusranden.....(rubber of foam, toestand....)
en ja, er staat Deka op de front van de rechter luidspreker

groeten
Steff1

We blijven benieuwd naar de inhoud van dit kastje, misschien zit er zelfs een 12dB/octaaf wisselfilter in :-)

Ik heb ondertussen mijn oudere B&W luidsprekers eens nagezien type DM310

Kijk, dat is het betere werk. Ik heb ook B&W staan en de tweeter diafragma's vervangen. https://youtu.be/uOd8RlBuhY4 met zo'n filmpje erbij is dat goed te doen. Ondanks dat er beveiliging op de box zit, 2 snelle zekeringen, kwam er na een stomme fout rook uit de tweeter. De tweeters zijn nu weer gezond! De DM310 heb ik niet beluisterd, maar die zal zeker beter zijn dan de DEKA. Voor een goede bassweergave is de grootte van de kast belangrijk!

Op 30 juni 2020 12:14:45 schreef RAAF12:
[...]

We blijven benieuwd naar de inhoud van dit kastje, misschien zit er zelfs een 12dB/octaaf wisselfilter in :-)

[...]

Dag Raaf12

- bij het openen van de box zie ik 2 luidsprekers
grote luidspreker (conus diameter 15 cm, hoogte 9 cm), met zichtbare conus
tweeter diameter 7 cm, hoogte 4 cm (met metalen bescherming rond de conus
er zijn geen serie nummers zichtbaar, ook geen stickers met info...

en eenvoudige filter met 1 spoel en 2 condensatoren.

.
verder is er ook dubbel gevouwen polyester doek tussen de luidsprekers en de achterwand van de box. waarschijnlijk voor de akoustiek van de hoge of lage frequenties??

maartenbakker

Golden Member

Ik meen voor het dempen van resonanties in de lage frequenties. Jammer dat er nergens wat opstaat maar het lijken me zeker geen slechte boxen. De gele condensator mag blijven zitten, onverslijtbaar spul van Philips. De ronde rode die rechtop staat is waarschijnlijk een bipolaire elco en die zal na al die jaren misschien niet meer helemaal vers zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Een beetje weinig dempingsmateriaal het geluid zal vast verbeteren als er wat meer opvulling in zit. Evt. een kussen slopen en dat erin stoppen...
Misschien dat er wat over te vinden is in oude Hifi jaarboeken. Daarin stonden de producten die dat jaar verschenen waren. Ik heb wel jaargangen in de Openbare Bibliotheek zien liggen. De leeszaal kan je zo binnenlopen. Ze klinken goed als je ze vergelijkt met die B&W's?

https://www.bing.com/images/search?q=hifi+stereo+beeld+test+jaarboeken…

Op 4 juli 2020 18:15:40 schreef RAAF12:
Een beetje weinig dempingsmateriaal het geluid zal vast verbeteren als er wat meer opvulling in zit.

https://www.bing.com/images/search?q=hifi+stereo+beeld+test+jaarboeken…

dag raaf12
ik zal de volledige binnenzijde van de speakers bekleden met een "zacht" isolatiepaneel van 15 mm....... ik hou je op de hoogte van de resultaten....

groeten
SteFFe1

die speakers zijn al eens gereviseerd, de woofers zijn vervangen. klemaansluitingen op een speaker was in de 70's nog niet. tevens is het ding met pozidrive schroeven gemaakt, was toen nog phillips schroeven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Pozidriv is gepatenteerd in 1962, dus ik weet niet of dat nou wel zo'n betrouwbare indicatie is.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_screw_drives

Vervangen DOOR.

philips had in de 60's nog platkop schroeven, de pozidrive kwamen daar eind 70's pas. de woofers zijn wel een indicatie, teveel foam aan de buitenkant voor jaren 70 en de klemaansluitingen zeggen ook iets anders..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ik snap wat je bedoelt, maar de woofers en tweaters zien er consistent uit, dus waarschijnlijk toch origineel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Irritant dat men de opdrukken op de luidsprekers heeft verwijderd. Die gesloten mid/hoog luidspreker is mij totaal onbekend. Omdat er een Mepolesco C inzit lijkt het geheel wel van Europese origine te zijn. Zou het Visaton geweest zijn als fabrikant van de tweaeter?