Bauknecht wasdroger

Hallo techniekers,
ik heb hier een Bauknecht wasdroger (type TRKD4677) met een vreemd defect .
Als ik deze aanzet dan warmt hij enkele seconden ( strrom 11 Amp) en daarna valt de verwarming uit maar doet droger gewoon verder . Resultaat : natte was .
Verwarmingsweerstanden uitgemeten , deze blijken goed ( neemt ook even 11 Amp) , overtemp beveiliging uitgemeten ( deze meet 10 kOhm - ik vermoed dat dit OK is) - riemen en ventilatoren gecontroleerd , alles lijkt normaal .
Verwrminsweerstand gedemonteerd om te kijken of deze niet vol vuil of stof zit : OK .
Als ik terug probeer , hetzelfde resultaat . Ik hoor na enkele seconden een relais afvallen waardoor de verwarling uit valt .
Lijkt mij dus toch één of andere beveiliging die de verwarming dot stoppen .
Iemand ervaring met zulk een storing ?
Groeten .

Jan

mel

Golden Member

Waarschijnlijk zit er veel stof of pluizen, of hoe dat heet , in de machine.
Dan slaat de machine uit op overtemperatuur.
Haal de deksel eraf en probeer ALLE slangen, en de trommel ,overal waar je bij kan , schoon te maken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dit is een gekend probleem. Er zit namelijk een softwarematige riembreukdetectie ingebouwd. Dit wil zeggen dat de machine via de vochtigheidsmeting gaat kijken of deze egaal is (trommel draait niet. Riem gebroken). Indien de vochtigheidsmeting onstabiel is en pulseerd dan weet die dat er was in rond draait. Als je de machine start dan voert deze eerst een test uit. Vandaar de 10sec verwarming aan die uitvalt. Een minuut later indien de riemdetectie en wasdetectie ok zijn gaat hij pas door met warmen. Dit alles ter informatie. Maar wat is nu het probleem. Vooraan in de trommel (hoofd id machine steken) bevinden zich 2 vocjtichheidsvoelers (inox strips) deze (plastiek behuizing) kan met 3 veisjes (duidelijk te vinden) los geschroefd worden. ALLES grondig schoon maken want het probleem betreft een kruipstroom. Dit is de meest voorkomende oorzaak. Problemen in de meetprint zijn ook mogelijk maar veel moeilijker te diagnostiseren. Veel succes.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

TOP ERIC,
ik had dit al los gemaakt om de aansluitingen te controleren en door te meten . Alles terug in mekaar gezet zonder resultaat .
Na uw post gelezen te hebben heb ik terug de vochtigheidssensor gedemonteerd en alles netjes geblazen , ook binnenin de droogkast ( wasdroger) .
Er hing veel (nat) stof in wat idd voor een lekstroom zorgde, niat aan de aansluitingen maar aan de ander kant ( bevestiging inox strips) .
Alles terug gemonteerd en hij doet het weer .
Precies zoals jij beschreven had Eric .
Hartelijk dank man !!

Oei,
blijkbaar te vroeg gejuicht .
Na alles weer in mekaar te zetten en machine terug te testen zelfde probleem . Echer na het uitvallen van de verwarming wordt deze na ca een minuut weer ingeschakeld maar weer maar voor 10 sec .
Probleem zal dus toch ergens anders liggen , mogelijk in de vochtigheids-meetmodule .
Ook deze heb ik eens bekeken en trafo doorgemeten ( was een mogelijkheid op andere gelijkaardige post) maar deze blijkt OK .
Nog iemand een idee ( al denk ik dat de vochtigheidsmeeting hier toch iets mee te maken heeft zoals Eric al zei .
Groeten .

Jan

Als je over een megger beschikt zou ik aan de meetmodule de voelerkabel daar losleggen en de voelers op kruipstroom controleren. Mss moet het poetsen grondiger. Blazen doet vastzittend vuil niet weg. Mss stalen borstel en zeep aan de achterzijde vd voelers gebruiken. Spanning over de voelers volgen met en zonder was. Vergelijken met de vertrekkende spanning naar de voeler zonder deze aangesloten te hebben.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

temperatuur beveiling meet 10kOhm? , oftewel geeft die clixon problemen oftewel meet je verkeerd/ probleem meter, moet eerder 0 a 1 ohm zijn
Succes

Multivibbbbrator,
Er zitten in totaal 4 tempertuursensoren op het verwarmingselement : 3 clixons en 1 temp meting . De clixons (die in serie staan met het verwarmingselement) hebben allen minder dan 1 Ohm , de temp-meting die naar de module gaat heeft 10k .
Mij lijkt dit normaal .

Eric,
ik demonteer alles nog een keer en tracht grondiger te reinigen . Ik zal ook enkele foto's nemen .

Alvast bedank voor jullie reactie beide ;

Jan

PS : ik beschik niet over een megger :(

Jan

Op 1 juli 2020 18:18:22 schreef JanEB:
PS : ik beschik niet over een megger :(

Jan

Bauwknecht ken ik niet goed maar zit er achteraan de trommel aan de trommelas een koolstof borstel tegen de trommelas, maakt deze goed contact?

Neen Bauknecht gebruikt 2 strips aan filterzijde bij de deur voor vocht meting.

Word er veel wasverzachter gebruikt?? Dan zijn deze genoemde strips geisoleerd geraakt en meet geen natte was meer en stopt verwarming, dit is een b klasse eis. Dus strippen goed reinigen met schuurmiddel als jif vim oid.Meet ze maar na met multimeter, geen 0 Ohm!!

Welke meetspanning gaat er naar de voelers met of zonder de fiche vd voelers in geplugd? Normaal zou er zonder wasgoed geen verschil mogen zijn. Monitor een minuutje de spanning met en zonder. De meetmodules gaan vrijwel nooit stuk uitgezonderd van een zeldzame trafo maar die heb je al nagemeten. Het kan uiteraard ook een uitzonderlijk geval zijn. Nog een test. Maak 2 draden aan de meetmodule (sensoraansluiting) vast. Maak willekeurig ih ritme van de trommel met een natte vinder verbinding tss de 2 zodat hij denkt dat er nat wasgoed in rond gaat. Gaat de verwarming dan wel aan na de meetfase? Ntc fouten worden meestal naar de gebruiker gemeld dus de kans is daar klein. Mss een reset benodigd na een opgeslagen fout? Heb je wel manual nodig.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

testprogramma of foutcodes

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

testprogramma of foutcodes

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Meetspanning zonder fiche van meetsondes aangesloten is 20,8 V .
Met de sonde aangesloten is dit net hetzelfde .
Zonder was blijft dit ook 20,8 V .
Echter met klammige was fluctueerd dit tussen de 15 V en de 20,8 V.
(aangzien dit met een digitale meter gemeten is is de 15V mogelijk nog minder , fluctueerd constant)

Jan

Dan rest er nog de 2 files te bestuderen die ik poste en te kijken of je daar wijzer uit wordt. Reset procedure. Laatste foutmeldingen. Testprogramma....

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Eric,
beide procedures uitgevoerd .
Getest :werking (tot nu toe) OK .
Wasdroger is al een half uurtje bezig .
Neemt soms 11 Amp , soms 6 Amp . Lijkt me normaal .
Bij het achteruit draaien gaat verwarming niet aan . lijkt me ook nog wel normaal . Dus , so far so goed !
Bedankt allen voor goede raad !

Jan