WLAN adapter compatibel met PCI Express slot van moederbord ?

Ik ben van plan me een WLAN adapter type : ASUS PCE-AC88
aan te schaffen voor een draadloze netwerkconnectie van een oude PC die ik af en toe nog nodig heb toch deze gaat ver weg geplaatst worden in een hoekje van het huis en ver weg van de mogelijkheid om een fysische netwerkkabel te leggen.
Mijn vraag hieromtrent is echter dat ik op een site, die ik spijtig genoeg niet terugvinden kan, gelezen had dat men een PCIe 3.0 slot MOET gebruiken terwijl volgens de specs op de site van de constructeur gewoon "PCI Express" vermeld staat. Mijn (oud) moederbord beschikt maar over PCI Express 2.0 sloten (ASUS P8H67-V). Moet dit dus toch een PCI-e 3.0 slot zijn om te kunnen werken of kan het met de oudere versie 2.0 ook werken ? Wel in acht genomen dat je er dan natuurlijk niet of nooit de maximale specs kunt uithalen maar dat is niet belangrijk.
Het enige wat voor mij van belang is of het werken kan in combinatie met het voor handen zijnde PCI Express 2.0 slot?

https://www.asus.com/be-nl/Networking/PCE-AC88/ProductPrint/

https://www.asus.com/be-nl/Networking/PCE-AC88/

Type moederbord is een ASUS P8H67-V.

Ik ga er tevens een beetje van uit dat het qua compatibiliteit minder problemen zou kunnen geven wanneer ik bij hetzelfde merk blijf (ASUS dus).
Ik ga ook voor deze hedendaagse dure maar zeer goede adapter omdat hij op zeer vele sites zeer goed beoordelingen haalt en volgens bepaalde specs een redelijk lange afstand kan overbruggen. Ook ga ik hem later gebruiken voor een andere (nieuwe) PC.
Maar dit nu even terzijde.
Graag bij deze vraag blijven a.u.b.

ASUS moederbord P8H67-V expansion slots.pdf

pcie is normaal 2 kanten op compatibel
bandbreedte neemt hooguit af

buckfast_beekeeper

Golden Member

Wat ik niet lees, welk OS draai je op die oude knar? Win 7 of Win 10. Win 8 wordt niet over gesproken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Henk H.

Golden Member

Qua compatibiliteit maken merken weinig uit. Alles van hetzelfde merk is geen pre of garantie op betere werking. Voor bepaalde randzaken wel (RGB verlichting) maar ik denk dat dit niet van toepassing is. PCIe 3.0 kaart in PCIe 2.0 slot kan gewoon en ik denk dat snelheid gelijk is.

Als de PC op Linux draait is het wel zaak goed uit te zoeken of er drivers zijn en of de kaart goed met de kernel werkt. Bij USB wifi adapters komt dat in ieder geval erg nauw en heb je kans dat je het niet (stabiel) aan de praat krijgt. Mijn ervaring is dat er veel types adapter zijn die soms ook uitgebracht zijn in verschillende versies (onder hetzelfde typenummer dus). Per versie kan de chipset van de adapter verschillen, en de ene wel goed werken en de andere niet. Na 2 adapters en verscheidene avonden aan het prutsen te zijn gewweest heb ik gekozen voor bedraad netwerk icm Intel netwerkchip op moederbord. Meteen goed en stabiel.

Het zaakje draait nog onder windows 7 en dat is tevens ook één van de redenen waarom ik voor deze wlan adapter kies. Hij heeft nog een driver voor win7 ter beschikking.

https://www.asus.com/be-nl/Networking/PCE-AC88/HelpDesk_Download/

Kan ik tevens later probleemloos overschakelen op win 10 zonder weer het zoveelste ding verticaal te moeten klasseren.

Waarom geen USB stick ? Nu, daar kan ik eerlijk gezegd niet zomaar even een direct en eenvoudig antwoord op geven. Doet ook even wat minder terzake lijkt me al is dat natuurlijk ook een mogelijke optie. Maar deze heb ik al uitvoerig bestudeerd en kwam tot het besluit toch maar te gaan voor een insteekkaart.

Ik heb op mp een goedkope rt-ac68u gekocht, deze in aimesh mode gezet met mijn andere asus rt-ac88u. vette wifi overal in huis en de remote pc hangt aan de 2e router met een kabeltje.
Nadeel van die pcie insteekkaarten vind ik dat de antenne op een k*t plek achter de pc komt.

Henk H.

Golden Member

Die USB dingen zijn goedkoop, maar ik denk dat je met een insteekkaart met externe antenne (niet achterop de kaart maar via een kabeltje) je veel betere prestaties en stabiliteit krijgt. Ook betere (en meerdere) antennes dan in zo'n USB ding.

Voorin de PC is zo'n USB ding irritant ivm het knipperende lampje en achterin de PC zit er meteen een obstakel in de signaalweg.

Om de geadverteerde snelheden te halen, moet de router het aantal verbindingen (4x zenden, 4x ontvangen) ook aan kunnen. Meeste standaard routers van de internetproviders in NL gaan dat niet halen.

EDIT: Zie net in de kleine lettertjes van ASUS dat dergelijke routers nog niet op de markt zijn. END EDIT

Op 8 juli 2020 23:13:31 schreef Henk H.:
..ik denk dat je met een insteekkaart met externe antenne (niet achterop de kaart maar via een kabeltje) je veel betere prestaties en stabiliteit krijgt.

Bij zo'n inbouw-ding zit de antenne strak tegen je metalen PC kast aan. Da's niet echt het schoolvoorbeeld van betere prestaties. Een USB stick kun je dmv een verlengkabeltje wat gunstiger plaatsen. Goed, netto zal het ook weer niet zoveel uitmaken, en voor zo'n "af en toe" PC, who cares? Ik zou er geen 10 minuten aan besteden.
[edit] argh, laat maar, het is eentje met losse antenne :-[

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Ik zie toch duidelijk een externe antenne???
https://www.asus.com/media/global/products/KlWsaMSQWf3Czjg0/P_setting_fff_1_90_end_500.png

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je kan de antennes direct achteraan op de kaart schroeven of je hebt ook de keuze om ze doormiddel van een (magnetische) voet tot op een meter afstand van je PC te plaatsen d.m.v. een verlengkabel. Alle mogelijkheden zijn voorzien in de verpakkingsdoos.