Hallo iedereen,
Ik wil een 20-tal PL9823-LEDs voeden (en sturen) met een 'telefoonkabel' zoals in onderstaande foto.
Als ik het goed heb is daar, op maximaal vermogen, een stroom van 1,2 A bij een spanning van 5 V voor nodig.
De exacte specs van de kabel ken ik niet, maar een eigen meting geeft minder dan 0,4 mm als doormeter voor de koperen kern, en de totale lengte zal minder dan 10 meter zijn.
Gaat dit lukken, of ga ik daar 'een brandje' mee veroorzaken?
Groetjes,
Janosik.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Da's gewone modulaire kabel (AWG26, ong. 0.4mm). Daar mag maximaal 0.377A doorheen.
Dat is wel een meting, waarbij een max. spanningsval per meter wordt gehanteerd.
(een waarde waarbij staat 'bij deze stroom vliegt 'ie in brand" vindt je niet zo snel...
)
Thevel
Golden Member
Daar komt ook nog eens bij dat 10 meter draad ongeveer 1,4Ω is.
Je verliest dan ongeveer 1,7V per ader.
Ik denk het wel. Door een 1.5mm² kan je 25A jagen zonder brand. De Leds verbruiken weinig stroom en de spanningsval kan gunstig zijn als voorschakelweerstand.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Janosik,
Nee voor 1,5 A zijn je aders te dun
het korte antwoord je kom niet verder dan 0,5 A.
Als je interesse heb kan ik de berekening laten zien dan kan je het later zelf bepalen !
Je heb een diameter van 0,4 mm nodig !
Groet,
Henk.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Met modulaire kabel heb je wel het nadeel dat er heel zachte isolatie om de aders zit, die snel smelt...
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op 21 juli 2020 15:47:02 schreef electron920:
Ha Janosik,Nee voor 1,5 A zijn je aders te dun
het korte antwoord je kom niet verder dan 0,5 A.
Als je interesse heb kan ik de berekening laten zien dan kan je het later zelf bepalen !
Je heb een diameter van 0,4 mm nodig !Groet,
Henk.
0.4mm is te dun, dus je hebt 0.4mm nodig? Ik ben vast niet de enige die dit niet snapt...
electron920
Een draadje met een diameter van 0,4 mm heeft een doorsnede van 0,12 mm2.
Bij dunne draden mag je er 10A per mm2 door jagen, dus dit draadje moet 1,2A wel kunnen hebben.
Iets anders is natuurlijk het spanningsverlies. Ik zou het gewoon proberen en dan in de gaten houden wat er gebeurt.
Arco
Special Member
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Alle ledje in serie zetten en een hogere spanning erop zetten.
Dan heb je veel minder verliezen.
-edit-
Ah wacht: Dit zijn RGB leds met een common pin, bummer.
Dan kun je ook nog van die kleine 24V->5V switchertjes gebruiken.
Kosten iets meer dan een knaak bij tinytronics alleen of je de ruimte ervoor hebt is vers 2.
Met POE kun je er nog veel meer doorheen jassen op een hoog voltage, maar dat wordt denk ik te duur voor je?
[Bericht gewijzigd door henri62 op (15%)]
Nou nou... 6 antwoorden op amper een half uurtje! Jullie zijn wel erg actief hé...

Bedankt iedereen, hier ben ik wel wat mee.
Die 0,4 mm is gemeten met een micrometer, na de aparte draadjes een beetje in mekaar gerold te hebben. Héél erg nauwkeurig zou dat wel niet zijn dacht ik zo, maar volgens Arco zit ik er pal op. 
En die 1,2 A is gerekend als alle 20 LEDs op 'volle kracht wit' branden. Dat was ik hoe dan ook niet van plan om te laten gebeuren, maar ik heb wel graag dat de 'praktische uitvoering' aangepast is aan de 'theoretische mogelijkheden'.
Als ik mijn '1 slinger van 20 LEDs' splits in '2 slingers van 10 LEDs', dan zou het nog niet helemaal kloppen, maar dan zou ik toch al een stuk safer zitten, niet?
@henri62:
Het zijn PL9823 LEDs. Dat zijn programmeerbare LEDs met 2 voedings-pinnen, 1 dataIN pin, en 1 dataOUT pin.
Ik denk dat ik de raad van KlaasZ ga opvolgen...
Het boeltje in mekaar steken, en dan een paar uurtjes op een veilige plaats laten branden. Zelfs op vol vermogen. Als ie doorbrand, merk ik het wel 
electron920
Ha Janosik,
Ja we hebben even pauze
je kunt voor de zekerheid even kijken hoeveel aders je heb ik bedoel gevlochten draadjes ik denk 4 
Dat zou beteken dat je AWG28 heb dat is een buiten diameter van 0,321 ofwel 4x0,0804 mm^2.
Door deze aders zou je een elektrische stroom van 0,85 A mogen verplaatsen.
Zij het niet dat je niet 1 maar 4 aders naast elkaar heb en als je deze alle 4 gaat belasten moet je correctie factor toepassen van 0,6 dit komt omdat alle 4 de aders iets warm worden!
Opdelen in twee strengen is de oplossing 
Groet,
Henk.
Op 21 juli 2020 15:35:04 schreef Janosik:
Hallo iedereen,... maar een eigen meting geeft minder dan 0,4 mm als doormeter voor de koperen kern,
Wat is doormeter?
Arco
Special Member
Op 21 juli 2020 18:13:17 schreef Arco:
Nogmaals, modulaire kabel is AWG26 (als dat afwijkt zou het niet goed meer in de RJxx plug passen)
Die afbeeldingen waren vooral bedoeld als antwoord voor electron920 (ik had er een @ moeten bijzetten).
En inderdaad... het argument dat je aanhaalt (de RJ-plug) is beresterk! 
Als ik nu nog een eensluidend antwoord vind op de vraag hoeveel stroom zo'n AWG26 aankan (bij 5V), ben ik helemaal blij. 
electron920
Ha Arco,
Ja dat kan best zo zijn.... maar ik zat alleen dat de kabel van @TS geen massieve aders heeft.
Dus ik denk meer in de richting van 1x4x7 dat is 1 tube 4 aders en 7 draadjes per ader met een diameter van 0,07 mm en een draad diameter van 0,5 mm per draadje dat is een standaard soepele kabel 
Maar ik denk dat het voor @TS niet zo belangrijk is als de led's maar kunnen werken.
Groet,
Henk.
benleentje
Golden Member
Als ik nu nog een eensluidend antwoord vind op de vraag hoeveel stroom zo'n AWG26 aankan (bij 5V), ben ik helemaal blij.
Er is geen eensluidend antwoord. Door een 0,4mm kan ik ook 10A sturen en word dan ca 90°C in de open lucht. 1,2A kan dan veilig er doorheen, maar dit is pas het 1/2 van het antwoord.
Jij wilt 5V of er zo dicht mogelijk tegenaan aan het einde van de kabel die bij jouw 10 meter lang is. Thevel heeft dat uitgerekend en dan verlies je 1,7V per ader. Dat is heen en weer 3,4V. Dat is een verlies van 68%
Bij een 230V kabel is 3,4V verlies zeer acceptabel en zelfs normaal bij grote stromen. 3,4V verlies is op 230V maar 1,5% terwijl max 5% is toegestaan.
Daarmee is de conclusie nee er kan geen 1,2A door deze kabel bij 10 meter lengte omdat je led dan niet meer werkt. Omdat de spanning laag is moeten de draden vrij dik worden omdat er maar weinig spanningsverlies mag zijn. Om goed te kunnen berekenen hoe dik de draden moeten worden moet je de gegevens van de led weten m.b.t. de maximum en minimum spanning.
Op 21 juli 2020 17:58:30 schreef Shiptronic:
[...]Wat is doormeter?
Dat is iemand die niet loopt te zeuren maar gewoon doorgaat met meten en waarbij je tijdens de pauze hem echt moet dwingen om te gaan eten omdat hij liever wil doormeten.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]
Op 21 juli 2020 19:41:38 schreef Alex P:
[...]
Volgens Van Dale: doorsnede, diameter (in Belg.)
Ahh, ook lekker duidelijk. Dus de diameter, maar dan in vierkante millimeters? Of zo? 
Nu snap ik waardoor het komt dat diameter en doorsnede zo vaak verward worden.
electron920
Ha Janosik,
Sorry als het niet duidelijk is maar ik denk dat de antwoorden redelijk in lijn zijn .
De kabel die je wil gebruiken (staat er trouwens niets op) die is te krap dat zou ik niet doen.
Het is voor mij ook ook niet helemaal duidelijk welke kabel je bezit omdat hij soepel is.
De spanning is niet belangrijk het gaat om de elektrische stroom en die is 1,2 A dat is te veel daarbij komt nog dat je meerdere aders dicht bij elkaar heb lopen.
Groet,
Henk.
Doormeter is diameter. In het Vlaams vrij gebruikelijk.
Dia betekent dan ook gewoon door.
En ja, in Van Dale staat wel meer onzin.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
knip eens een adertje af en houd er een magneet bij. ik kon die kabel vaker tegen in magnetische vorm, en dan kun je er veel minder mee. ijzerdraad heeft een veel hogere weerstand als koper..