Jaren geleden hebben nieuwsgierige peutervingertjes de conus van een hoge tonen speakertje ingedrukt. Dat tweetertje wordt omgeven door de midden-tonen speaker. Ik kan het tweetertje los maken van het chassis en de achterkant van dat conusje bereiken om 'terug te duwen'. Maar ja, gaat dat lukken of breekt dat conusje in stukken? Heeft iemand hier ervaring mee?

Het gaat me dus niet om de demontage van de tweeter. Dat heb ik al een keer gedaan. Het gaat me om het terugduwen van de conus.

Dank alvast!

Wat voor type tweeter is het? Zo te zien geen T27 model...
Als het een bolvormig hogetonenmembraam is kan het lastig zijn. Als het slechts een afdekkapje is zou je met een plakstift de ingedrukte 'conus' eruit proberen te trekken.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (60%)]

Kan dat niet met luchtdruk?

Zou ook kunnen maar dan met een sucker, die gear moet je wel hebben, natuurlijk.

Zuignapje om contactlenzen uit je oog te halen?

Met zuigen kom je er niet. Dit soort 'scherpe' vouwen krijg je er niet uit...

Misschien heel voorzichtig warm maken met een fun en met een klein zuignapje het deukje eruit trekken?

Dat breekt niet zo snel. Het is een soort folie.

Je zegt dat je erbij kunt aan de achterkant. Ik zou het met een wattenstaafje *voorzichtig* in model duwen.

Je kan hier eens informeren voor een replacement.https://reconingspeakers.com/kef-replacement-parts/
Als er eenmaal een knik zit in de folie dan krijg je die er niet meer netjes uit en zo te zien is die cone aardig gebutst.
Het afstraalgedrag zal dan anders worden.

gebruik kartonnen hulsje van toilet rol, op zetten, en zuigen, desnoods de stofzuiger, maar dan wel voorzichtig, probeer te doseren.

Weet je zeker dat de "tweeter" niet vast zit aan de spoel van de woofer
Als dit niet het geval is mooi laten wezen.
Of het moet in het zicht zitten.
Als er stof en andere prut tussen de spoel en de magneet komt ga je het horen

https://www.youtube.com/watch?v=L7Zis1lu1Uc

En dan van achter voorzichtig uitduiken. Zal wel titanium zijn dus voorzichtig.

Enige goede oplossing is vervangen. Je krijgt hem nooit meer rond, en dus altijd een afwijkend stralingspatroon.

Iedereen, bedankt voor het meedenken!