hobby luke
Honourable Member
Hallo,
De koppelcondenator van 10nF (rechts op de foto) meet 15 nF en op het rooster van de EL84 staat met deze condensator ongeveer +3Volt.
Ik heb nu het exemplaar links op de foto geplaatst en de spanning is nu nul Volt(ik heb er geen liggen van 10 nF).
Mijn vraag: Is deze condensator geschikt als langdurige oplossing?
Het betreft trouwens een radio Blaupunkt Sultan 2320.
MVG,
Luc.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Ja een MKP condensator is uitstekend geschikt als koppelcondensator.
Hou wel in de gaten welke spanning je voor de condensator neemt.
Een koppelcondensator staat meestal tussen de anode van de vorige buis en het rooster van de volgende buis, als dat 300Volt is zou ik toch een type pakken welke tot 450Volt gaat.
Je zegt dat het rooster van de EL34 op 3 Volt negatief staat maar je meet nul volt?
In dat geval staat de kathode van de EL34 op 3Volt positief, doordat de roosterweerstand naar de massa is verbonden.
hobby luke
Honourable Member
RAAF12
Golden Member
En de meter moet wel een type zijn waarmee hoogohmig te meten is op dat bereik. Een 10V bereik met 10MΩ is wel het minste wat nodig is om de NRS te meten.
edit+ +3V op het rooster? dan loopt er roosterstroom, dat is foute boel.
Kijk even de omringende componenten na, maar ook de buis kan kapot zijn.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (16%)]
hobby luke
Honourable Member
@Raaf12:Ik mag toch aannemen dat de condensator rechts op de foto lekt als ik +3Volt meet op het rooster of ben ik mis?
Na vervanging door de MKP condensator, was de spanning nul Volt.
Beide gemeten met een Fluke 289.
Net nog eens de test gedaan met beide condensatoren: Zelfde resultaat.
Ik zie net je aanvulling,de roosterweerstanden 100K, 500K en 1K zijn OK.
De kathodeweerstand 160 ohm en de elco van 25µF zijn OK.
Het toestel speelt trouwens met beide condensatoren.
De test van de EL84 met een buizentester Centrad 751 geeft wel aan dat de emissie te laag is.
MVG,
Luc
RAAF12
Golden Member
C786 kan lekken, hoogohmige weerstanden kunnen verlopen. Ziet de EL84 er van binnen goed uit? Soms gaan ze blauwen of gloeit het schermrooster. Maar als het geluid ok zou ik me geen zorgen gaan maken. Met roosterstroom (+ op het rooster) gaat de EL84 snel kaduuk. Heb je de kathodespanning gemeten zoals Martin aangaf? Dat is de theorie, je hoogt de kathode op t.o.v de gemeenschappelijke ground en die verschijnt dan als negatief op het rooster en met een lekweerstand aan het rooster naar aarde. Die 500k R is ook na te meten. Hi R's zijn verdachte componenten in dit soort apparatuur.
Je had de lekkeage kunnen meten als je de koppelcondensator aan de roosterzijde losknipt. Op de losgeknipte kant van de condensator mag geen spanning staan (toestel ingeschakeld)
De NRSp meet je tussen kathode en het stuurrooster. Net zo als je de Va meet tussen kathode en anode.
De koppel C losmaken aan de roosterkant en dan meten tussen die C aansluiting en gnd is de beste methode.
hobby luke
Honourable Member
@buzzy en Hugo:
MKP losgekoppeld aan roosterkant en gemeten tussen die C aansluiting en gnd: nul Volt.
Zelfde test met originele condensator: ongeveer 30 Volt.
Ik kan dus de MKP laten zitten.
De kathodespanning is overigens ongeveer 6 volt.
MVG,
Luc.
[Bericht gewijzigd door hobby luke op (11%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het is zelfs niet zomaar een MKP maar een pulsvaste KP/MKP voor televisietoepassingen. Zwaar overkill maar dus prima.
De oude condensator was een papiercondensator en gezien de metingen overduidelijk lek.