Harman kardon ts7/8

Ik heb al heel wat discussies gevolgd over deze sub. Ik had geen plofjes of onweer in de sub maar het geluid viel weg en daarna was het er helemaal niet meer na opstart. Ik heb al de condensatoren vervangen en de opamps. Dat heeft even gewerkt maar nu is de voedingsspanning op de print uitgevallen. De LED brandt niet meer en de 15V is verdwenen. Ik heb de transistoren nagekeken Q117,118,119 en die zijn ok. Over de zenerdiode D109 eveneens geen spanning. Waar loopt het mis???? Het relais krijgt voeding en hoor ik schakelen. De service Manuel vind je op onderstaande link.
https://medias.audiofanzine.com/files/hfe-harman-kardon-sub-ts7-ts8-se…

Is er wel spanning over C121 en C122 te meten?
Komt er wel spanning uit de trafo, te meten op connector P103?

Groeten, Ron.

mel

Golden Member

Zit er niet gewoon een zekering in ergens? of een fuseweerstand.
En dan nog niet zomaar vervangen maar eerst de oorzaak opzoeken en verhelpen. En waarom heb je condensatoren vervangen?
Omdat het " moest". of waren ze stuk?
het is een goede gewoonte om altijd eerst de voedingsspanningen te meten..

[Bericht gewijzigd door mel op donderdag 30 juli 2020 13:52:47 (15%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik,heb inderdaad spanning op c121 en 122. Daarom heb ik de transistoren gecontroleerd en die zijn ok.
De rede waarom ik de condensatoren vervangen heb is wegens de vele opmerkingen hierover in verschillende forums. Zekering is ok want ik heb voeding.

Gek toch dat iedereen meteen maar condensatoren begint te vervangen.
Vroeguh ging je eerst meten, ooojaa toen bestond recappen nog niet :)

I thought, I thought of everything
Lambiek

Special Member

Elco's verkeerd om geplaatst?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
RAAF12

Golden Member

Dat heeft even gewerkt maar nu is de voedingsspanning op de print uitgevallen. De LED brandt niet meer en de 15V is verdwenen.

Als het even heeft gewerkt, heb je wel iets goeds gedaan. Blijkbaar is er na de vervanging wat fout gegaan. Te denken valt zoals Lambiek al opmerkte een foute elco geplaatst. Maar dat moet je makkelijk kunnen corrigeren. Eventueel kan er ook gevolgschade bijv. een kleine diode gesneuveld zijn.

Op 30 juli 2020 15:50:24 schreef RAAF12:
[...]

Als het even heeft gewerkt, heb je wel iets goeds gedaan. Blijkbaar is er na de vervanging wat fout gegaan. Te denken valt zoals Lambiek al opmerkte een foute elco geplaatst. Maar dat moet je makkelijk kunnen corrigeren. Eventueel kan er ook gevolgschade bijv. een kleine diode gesneuveld zijn.

Hoort dat schema wel bij het apparaat?
Ik lees dat hij gevoed moet worden met 120 volt 60 hz, dat is Amerika's.
Als je daar 230 volt opzet dan doet hij het even.

Doe wat je niet laten kan en laat wat je niet doen kan!
RAAF12

Golden Member

Veel apparaten worden in diverse werelddelen verkocht. Meestal wordt de voeding aangepast aan de betreffende streek op de aardbol. De rest van het schema is meestal identiek. Soms worden er apparaten verkocht die via een spanningscarrousel op de achterzijde van het apparaat op de juiste netspanning worden ingesteld.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 30 juli 2020 18:55:35 (45%)

Inderdaad, de voedingsspanning is ok. Een juiste transformator erin en de uitgangsspanning is dan hetzelfde. Maar dan heb ik nog geen oplossing :)

KGE

Golden Member

Je geeft aan dat de 15V weg is, de plus of de min 15 Volt of beide ?

In het schema zie je waar deze gemaakt worden dus simpel te meten:

Op 30 juli 2020 20:22:34 schreef Fedum:
Inderdaad, de voedingsspanning is ok. Een juiste transformator erin en de uitgangsspanning is dan hetzelfde. Maar dan heb ik nog geen oplossing :)

Mag ik daaruit opmaken dat de secundaire trafo spanningen dus wel aanwezig zijn? Als dat zo is, controleer dan ook eens de zener op sluiting.

Groeten, Ron.

WillemV2

Special Member

Niet om oude koeien uit de sloot te halen, maar mijn TS8 begon ook kuren te vertonen en dit leek mij de juiste plek voor een aanvulling (wel aan, geen geluid, of wel vervormd geluid gemengd met ruis en plof geluiden). Ledje ging wel in alle gevallen van geel naar blauw bij inschakelen.

Na alle topics of CO te hebben gelezen en wat YT filmpjes bekeken te hebben, de boel opengehaald.
Geen geleidende lijmresten of bolle elco's bij mij te zien, wel een voedingsprint die krom staat van de spanning. Zou je niet verwachten bij zo'n merk, hoewel HK naar mijn idee niet meer is wat het was in de jaren zeventig en tachtig...
Nadere inspectie liet zien dat bijna alle transistoren op deze pcb slechte soldeerverbindingen leken te hebben. Niet zo gek denk ik als je warmte en een kromme pcb combineert.

Na het opnieuw doorsolderen, staat hij vooralsnog alweer een uur te draaien zonder kuren, fingers crossed zullen we maar zeggen...

Wel behoorlijk witte vingers gekregen van de koelpasta; die moet ik nog even vervangen. Iemand een tip wat ik daar het beste op kan smeren?

Thevel

Golden Member

Gewoon koelpasta (voorbeeld) op smeren.
De oude koelpasta kun je makkelijk verwijderen met wasbenzine.