Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
Ik zag op Youtube verschillende manieren om oude lege auto lood/zuur accu's weer werkend te krijgen. Soms accu's die al jaar oud waren en soms meer dan half leeg , krijgen ze toch weer aan de praat. Ze verwijderen dan (let op altijd met beschermingsbril en wel buiten vaak en niet binnen) het accuzuur (zwaar chemisch afval met loodsulfaat erin vaak), spoelen de accu met gedestilleerd water water met opgelost bakpoeder (natriumbicarbonaat is dat) een of twee keer totdat er geen prut meer uit komt , schudden en rollen ermee ook dan. En dan opnieuw vullen met een nieuwe electrolyt, dus geen zoutzuur of maar Epsom zout (dit is geen keukenzout maar ander tafelzout met magnesium, trouwens wel hier te koop ). Daarna wordt de accu soms dagenlang weer onder lading gezet. En dan heeft de accu weer capaciteit ook om zelfs een tractor te starten. Het was dus ook een truc van een boer, die dit allemaal buiten deed, maar ik vroeg me wel af hoe gevaarlijk dit niet wel is. Zo ging de lege accu borrelen als hij het de oplossing van bakzout met water erin deed. De gassen die dan vrij komen zijn volgens mij erg gevaarlijk, maar welke zijn dit eigenlijk ? En heeft iemand ervaring hier mee opgedaan al ? En is een zoutoplossing niet veel minder efficient dan zuur ?
benleentje
Golden Member
Het lijkt me allemaal erg onwaarschijnlijk in een oude accu zijn de loden platen gesulfateerd waardoor het gesulfateerde deel niet meer met het chemische proces meedoet.
Als je er zout in gaat krijg je volgens mij enkel elektrolyse in de accu dus een proces waarbij H2 en O2 word geproduceerd en dat is het borrelen wat je ziet.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (32%)]
In al die filmpjes wordt er getoond hoe goed het werkt, nooit of het s'anderendaags nog werkt .
Het enige waarvoor magnesiumsulfaat goed is , is om er een verfrissend bad mee te nemen , of om aan de planten te geven .
Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
Ik heb ook een filmpje gezien waar iemand opnieuw een dure kleine (motor?) startaccu regeneert, zelfs de accu openzaagt, de platen schoonmaakt met een stanley mes en en die weer met servetten bekleedt en dan met een zakje zuuroplossing er nieuwe electrolyt met water vermengt en met 2 component lijm alles weer dichtlijmt. De nieuwe zuuroplossing (hij vermengt een zakje nieuw zuur met gedestilleerd water) lijkt toch wel de accu te doen herleven en ook goed te doen laden. Dus de loodsulfaat bevat het omgevormde zuur vaak dat de accu doet slijten, omdat er minder elctrolyt overblijft. Dat is de reden waarom accu's denk ik als ze oud zijn geen capaceit meer hebben. DE platen biliven denk ik verder nog wel redelijk intact als ze tenminste niet krom getrokken zijn en sluiting maken (dat schijnt te komen als je ze weer te lang laadt en het accuzuur gaat koken? Ik denk dus dat het wel kan, maar het is wel een gedoe. Alleen of die goedkope zoutoplossing beter is dan dat zuur betwijfel ik ook.
In sommige landen doen ze dat 'gewoon'. Milieuregeltjes zijn er niet, of doet men niet aan. Veiligheidsmaatregen bestaan ook niet. Alles om toch een kleine boterham te verdienen.
https://www.youtube.com/watch?v=afwO_MZjRjA
Openbreken, slopen, en weer opbouwen. En solderen? Dat doe je gewoon door een andere accu de + en - tegen elkaar te houden. (10:15 in het filmpje)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje
Golden Member
Dus de loodsulfaat bevat het omgevormde zuur vaak dat de accu doet slijten, omdat er minder elctrolyt overblijft.
Nee. De loden platen sulfateren. En dat stukje plaat doet niet meer mee aan de chemische reactie. Het is dat stukje plaat wat ook zorgt voor minder capaciteit omdat er een deel van de accu niet meer werkt. Dat het water of elektrolyt verdwijnt komt omdat de accu overladen word en het gewoon kapot gekookt word
[Bericht gewijzigd door benleentje op (14%)]
mvdk
Golden Member
Zoek eens uit hoe het normale chemische proces eruit ziet.
Dan krijg je ook te zien wat er gebeurt als het fout gaat.
En wat je nog kan doen (niet veel) als het fout gegaan is.
Lucky Luc1
Veel kennis is te vinden op het Internet, veel onkunde ook.......
Van mijn vak ben ik technisch chemicus en ik heb ook een BSc. in automotive dus ik denk dat ik wel iets zinnigs hierover kan zeggen. De methode om accu's te revitaliseren gebruik ik zelf ook, je maakt de accu leeg (oude zuur inleveren bij de milieustraat)draag beschermende kleding en een zuurbril! Dan spoel je de accu goed met gedestilleerd of gedemineraliseerd water, vervolgens vul je de accu met een Epsomzout elektrolyt (3 delen gedestilleerd water met 1 deel Epsomzout) goed laten oplossen en de accu hiermee vullen. Zet de accu buiten en sluit een conventionele acculader aan en laat de accu minimaal anderhalve dag op maximaal vermogen laden, door het koken dat hij nu gaat doen los je de sulfaatlaag op de platen op en de accu zal gewoon weer zijn werk doen. Bijvullen met gewoon gedestilleerd of gedemineraliseerd water. Succes.
een auto start accu is gemaakt van veeeel dunne loden platen. die platen vergaan, dat is die slurry die eruit komt, ook hier helpt electroliet vervangen niet
enkel bij een quasi nieuw ongebruikte accu die lang heeft stil gestaan zou het kunnen werken.
ik heb het al opgegeven. beter een paar oude binnenleveren bij de oud ijzer boer en met dat geld een nieuwe accu kopen.
Jacques1956
Jacques van Montfort
Er is een bedrijf in Hoofddorp, dat zich bezig houdt met regenereren van oude accu's https://regbat.nl/ .
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 8 juli 2021 12:39:45 schreef Lucky Luc1:
Bijvullen met gewoon gedestilleerd of gedemineraliseerd water. Succes.
Gij praat poep.
Een loodzuur accu werkt op lood en zout zwavelzuur. Als je het zout zwavelzuur verwijdert, dan kan de accu niet meer werken.
Gij praat poep.
Een loodzuuraccu werkt op lood en zwavelzuur.
@rew,
Als je het verhaaltje van Lucky Luc1 goed leest, dan zie je dat hij/zij bij een kapotte accu het zwavelzuur weggooit en vervangt door magnesiumsulfaatoplossing. Dan overlaadt hij/zij de accu waardoor veel water verdwijnt in waterstof en zuurstof. Het overladen is kennelijk een methode om loodsulfaat te vernietigen. Het verdwenen water wordt dan aangevuld volgens de instructie:
Bijvullen met gewoon gedestilleerd of gedemineraliseerd water.
Zou kunnen werken. Nooit geprobeerd.
benleentje
Golden Member
Op 8 juli 2021 18:59:51 schreef rew:
Als je hetzoutzuur verwijdert, dan kan de accu niet meer werken.
Zou er niet een andere mogelijke reactie zijn waarop de ook werkt. Neet of je dan een goede accu hebt maar zou dat kunnen werken?
Op 8 juli 2021 19:09:21 schreef ohm pi:
Gij praat poep.
Is ook een energiebron ik dacht voor methaangas. Er zijn ook gasturbines voor die daarop werken.
Yep en kinderen denken er ook aan, waar al dat methaan blijft UvU geeft antwoord
https://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/het-menselijk-lichaam/a…
Ergens zit hier natuurlijk wel een punt in
je haalt het accuzuur weg,
voegt een magnesiumoplossing toe
magnesium reageert nogal graag, veelal beter dan lood, en zal de sulfaten overnemen,
stroom en warmte helpt nog een beetje de reactie te versnellen, je eindproduct zou dan epsomzout(magnesiumsulfaat) zijn?
daarna spoel je de accu en voeg je nieuw accuzuur toe aan je schone loodplaten
De vraag is hoe je loodplaten er na zo'n reactie uitzien, deze zijn splinterdun in moderne accu's, een onderbreking is er zo
Verder ook geen idee of er nog andere zaken in dat epsomzout zitten wat nevenreacties oplevert
Op 8 juli 2021 19:44:43 schreef DK:
.. voegt een magnesiumoplossing toe ..
Dat doet Lucky Luc1 niet!
Hij/zij voegt een magnesiumsulfaatoplossing toe.
Je maakt er helemaal een potje van.
Op 8 juli 2021 12:39:45 schreef Lucky Luc1:
Dan spoel je de accu goed met gedestilleerd of gedemineraliseerd water, vervolgens vul je de accu met een Epsomzout elektrolyt (3 delen gedestilleerd water met 1 deel Epsomzout) goed laten oplossen en de accu hiermee vullen. Zet de accu buiten en sluit een conventionele acculader aan en laat de accu minimaal anderhalve dag op maximaal vermogen laden, door het koken dat hij nu gaat doen los je de sulfaatlaag op de platen op en de accu zal gewoon weer zijn werk doen. Bijvullen met gewoon gedestilleerd of gedemineraliseerd water. Succes.
Dat is dus niet het magnesiumsulfaat wat het loodsulfaat verwijderd.
Waar u helemaal aan voorbijgaat is dat door meer sulfaationen in het elektrolyt te stoppen het loodsulfaat juist meer in de vaste vorm wil zijn, volgens het principe van Le Chatelier. De formatieconstante Kf blijft hier gelijk aangezien deze alleen door temperatuur beïnvloed kan worden wat ook merkbaar is bij het oplossen van zout in kokend water versus koud water.
Het énige wat helpt is de accu met een hogere laadspanning (meestal 15,5-16,5V) opladen, zodat de inwendige weerstand overwonnen wordt en water toevoegen zodat er meer zwavelzuur zal oplossen aangezien Ka (zuurdissociatieconstante) alleen temperatuurafhankelijk is. Uiteraard moet dit wel in een goed geventileerde ruimte gebeuren en moeten de doppen van de cellen verwijderd worden aangezien hier zeer veel knalgas en H2S bij vrijkomt. Ook moet de temperatuur niet te hoog worden, omdat anders de platen helemaal uit elkaar zullen vallen en eventueel sluiting gaan maken met alle gevolgen van dien.
Verder zijn er ook fantasten die het slim vinden om de loodplaten om te smelten, maar dat is heel erg gevaarlijk door de dampen die door de onzuiverheden vrijkomen zoals antimoon, waarvan de schadelijke dosis nog veel lager ligt dan die van lood, en dan nog afgezien van overgebleven zwavelzuur wat gaat verdampen (meest gevaarlijke vorm) en de smurrie die het oplevert van zowel het demonteren als het smelten.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lood omsmelten doet (of laat doen) de oudijzerboer veiliger en brengt ook voor de inbrenger genoeg op.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een lood accu regenereren is tijdverspilling, de Ri blijft hoog en dus heb je er zo goed als niks aan. het lood hergebruiken in een nieuwe accu is het enige wat ook echt iets bruikbaars oplevert..
Op 8 juli 2021 22:56:31 schreef testman:
een lood accu regenereren is tijdverspilling
Dat hangt van je doelstellingen af. Helemaal nieuw wordt hij nooit. Beetje prutsen met chemicalien is voor een beginnende chemicus misschien wel een leerzame oefening. Misschien is hij wel een tijdje bruikbaar als energiebron voor een zeepkist. Enzovoort.
RvEldijk
Alles met een knipoog ;-)
Op 8 juli 2021 23:05:53 schreef ohm pi:
[...]Dat hangt van je doelstellingen af. Helemaal nieuw wordt hij nooit. Beetje prutsen met chemicalien is voor een beginnende chemicus misschien wel een leerzame oefening. Misschien is hij wel een tijdje bruikbaar als energiebron voor een zeepkist. Enzovoort.
Gewoon proberen wie weet werk het wel ik heb verschillende accu's niet al te veel gebruikt, maar wel 10v (1 cel kapot), ik hoeft echt niet het uiterste eruit, 12v zou wel prettig zijn.
Voorlopig : @Lucky Luc1 dank je wel ik ga het gewoon proberen.
De accu's worden ook steeds groter, en misschien kun je zo een jaar extra eruit persen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb al meer als 20 jaar geprobeerd om kapotte loodaccu's in leven te krijgen, maar het wordt niet snel nog iets. agm accu's hebben ook nog ipv demi water een zwavelverbinding in die gel, dat geeft vlekken wat gaten worden in kleding als je zo'n ding open maakt. een rotte cel overbruggen heb ik ook gedaan, meerdere gare accu's in serie gezet, rotte cellen overbrugd en zo toch 12 of 24V gemaakt. echter komen al snel de nog bruikbare cellen ook met ellende en blijf je bezig met proberen en overbruggen. vaak laden/ontladen kun je al helemaal vergeten, je trekt de cellen scheef omdat ze al erg verschillen in capaciteit, zeker als een gare accu al een onbekende tijd stil heeft gestaan. de normale ontlading bij zo'n accu kun je niet meer toepassen omdat er dan al cellen tegen ompolen aanzitten. gebeurt dat een keer dan merk je het ook snel in de klemspanning die snel inzakt. accu's uit een ups maken het minste kans op enig herstel, en alarm accu's alleen als ze nog jong zijn. echter zit daar vaak zo'n goedkope rommel in dat je er niet veel meer mee kunt. iets wat altijd aan de lader hing met weinig last erop bij stroomuitval maakt het meeste kans.
Op 8 juli 2021 23:05:53 schreef ohm pi:
[...]Dat hangt van je doelstellingen af. Helemaal nieuw wordt hij nooit. Beetje prutsen met chemicalien is voor een beginnende chemicus misschien wel een leerzame oefening.
lang geleden uren en dagen mee bezig geweest. ging over "sonnenschein " flitsaccutjes zoals Braun en Metz die gebruikten. (ja, die met drie gekleurde bolletjes die de laadtoestand aangaven)
Alles geprobeerd, maar was geen groot succes. wel gaten in de kleren..