Sinds de aanschaf van een 20" LCD tv werkt het kabelnetwerk bij mij thuis niet meer naar behoren. We hebben al betere kabel, hirchmann connectoren en een Multi tab aangeschaft. Het beeld beneden is nu prima, maar boven zeer slecht (geen rtl4....) hoe het nu zit:
Van het Centraal antennepunt naar de videoredorder met dikke kabel met aan beide kanten Hirchmann connectoren (+- 3 meter). Van de videorecorder naar de multitab, met dikke kabbel, hirchmann connecor aan de ene kant, F connestor aan de andere kant (+-1meter). Dan van op de ene aansluiting van de multitap met een dikke kabel met hirchmann/f connector naar LCD TV(+-1 meter). Dan op de andere aansluiting van de multitab met een gamma kabel met en f connector/ gamma coax stekker naar zo'n coax stekker verdeel blokje(+-3 meter). Op de ene aansluiting een kant en klare kabel van gamma naar een oud zwart wit tvje (5 meter). op de andere aansluiting met een gamma kabel en gamma connectoren naar een coax verbinder (meter of 20). Met gamma kabel en een gamma connector naar nog een coax verdeelblokje (+-3 meter). Op de ene aansluiting zo'n standaard zwarte coax kabel van een meter naar tv-kaart PC. En op de andere aansluiting met een kant en klare gamma kabel naar een portable KTV tje. Op de laatste kan ik dus helemaal geen RTL4 ontvangen.
Wat zit er fout en wat kan ik er aan doen?
Dat is te veel lengte voor het signaal wat uit je aansluit doos van je CAI aanbieder komt, ik snap dat je het zo doet om de video overal te kunnen zien, maar dit kan echt niet zonder het , of totaal anders te doen, of na de video te versterken en dan met een versterker die de eerste T-koppeling wegneemt en dus ook twee F-connector uitgangen heeft. Elke T-koppeling verliest als een gek en elke meter coax ook is het dik verliest bij deze lengtes te veel. Normaal zou je eigenlijk al bij 10 of meer meters moeten gaan versterken.
Richard
Eerst had ik al die goede bekabeling en hirchman connectoren ook niet en zat op de plaats van de multitab een versterker (gamma) en was overal acceptabel beeld (LCD tv was toen een oude lompe van 12 jaar oud) maar wat heb ik precies nodig?
Wat heb je nou precies aan het eind van de 20 meter zitten?
Een coax koppeling met daar weer 3 metr coax aan naar een T-stuk??
Richard.
Als je de versterker nog hebt zou ik die op de plaats zetten waar je met 3 meter kabel uit je multitap komt en naar een van 5 meter en een van 20 meter gaat, als hij tenminste twee uitgangen heeft anders zou ik alleen het stuk van 20 meter versterken. Je hebt vanaf je aansluiting van de CAI naar je Port. KTV meer dan 30 meter coax, dat kan niet goed gaan zonder iets te gaan versterken.
Richard.
multitap is het juiste element om te verdelen. Zorg wel dat je niet gebruikte uitgangen met een afsluitweerstand afsluit.
door de ontkoppeling in de tap, beinvloeden de aansluitingen elkaar niet. De demping van de kabel en de tab moet je weer compenseren met een versterker (GHV20 of GHV820).
evt stuur me een schetjes met lengtes etc.
Belangrijk is ook dat je de mantel van de kabel niet wegsnijd maar juist monteert.
alles wat plastic stekers en verdelers zijn, zou ik niet meer gebruiken, ook ivm instraling van dvbt en dab.
succes
Jammer dat je naast alle Hirschmann pluggen aan het eind van een 20 meter kabel voor een koppeling een plastic uitvoering hebt genomen, niet dat ik denk dat ie het grote probleem veroorzaakt, maar toch.
Ik zou aan het begin van je 20 meter kabel eennversterker plaatsen want daar is het toch alleen maar fout en de rest LCD en ZW-TV doen het toch wel??
GR Richard.
Ik heb het net FF getekend en daarom kwam ik op die plaats voor je versterker.
:):)
Op 29 oktober 2004 22:02:19 schreef Elektronica1:
Ik zou aan het begin van je 20 meter kabel eennversterker plaatsen want daar is het toch alleen maar fout en de rest LCD en ZW-TV doen het toch wel??
GR Richard
sorry.
Op de lcd tv is prima beeld. Als je ipv dat z/w tvtje een kleuren tv zou aansluiten heb je toch niet zult goed beeld... bij een z/w tv valt sneeuw nl. niet zo goed op. daar is de kwaliteit dus ook niet al te goed. Mij lijk het het beste om een versterker vlak na de multitab te gooien op de kabel van 3 meter (tussen de multitab en de 3m kabel dus) maar ik ben geen expert...
Op 29 oktober 2004 22:26:02 schreef Peter van Es:
sorry.Op de lcd tv is prima beeld. Als je ipv dat z/w tvtje een kleuren tv zou aansluiten heb je toch niet zult goed beeld... bij een z/w tv valt sneeuw nl. niet zo goed op. daar is de kwaliteit dus ook niet al te goed. Mij lijk het het beste om een versterker vlak na de multitab te gooien op de kabel van 3 meter (tussen de multitab en de 3m kabel dus) maar ik ben geen expert...
En gebruik dan een versterker met twee uitgangen en probeer van die plastic koppeling af te komen, dan moet het goed gaan. Het type versterker, eerder genoemt door DMB ken ik niet maar zal een goeie zijn.
:)
GR Richard
dit is de om,schrijving van die GHV20:
HIRSCHMANN CAI-VERSTERKER 21dB
Professionele antenneversterker voor een huisinstallatie. De versterker heeft 1 uitgang en is te combineren met een multitap of een rijgsysteem.
klinkt wel goed toch?
versterker met 2 uitgangen zal helaas niet gaan. hirchmann heeft ze met 1 uitgang, en anders worden het er meteen 4. Eigelijk denk ik dat het daar niet echt aan zal liggen.
maar als ik dus die versterker gebruik, van de plastic koppelingen hirchmann koppelingen maak en de verdeelblokjes vervang door multitabs gaat het helemaal goedkomen? (ik zag mezelf alweer een nieuwe kabbel trekken, door 2 plafonds en zo'n 10m kast....)
NEEEE joh niet doen hoor nieuwe kabel gaan trekken. Ik denk dat je "Gamma" kabel RG-6/U is en dat is perfect voor dit. Ja die versterker ertussen en de T-stukken door een multitap vervangen, plastic koppeling weg / vervangen en je beeld moet het doen.
:):):)
Ik heb vroeger eens voor mij toenmalige baas bij een soort van klooster, en als eindwerk voor mijn diploma Technicus Radio en Televisie een installatie moeten maken voor 25 aansluitingen, dus ik denk dat we er met de "goeie" materialen, want dat heb je wel op een paar dingetjes na, deze lengte wel goed te krijgen is.
:) GR Richard
ok, ik ga eens kijken, resultaat komt natuurlijk hier te staan 
door wat kan ik die plasttic koppeling (deze) het beste kunnen vervangen? of kan die gewoon zou blijven?
Die is ook door een metalen koppeling te vervangen, desnoods ook van Hirschmann, ik geloof ook bij de Gamma verkrijgbaar.
:)
Richard
(deze komt bij gamma vandaan...) ga nog wel even zoeken op het net daarvoor.
nog even een vraagje. Wat geld voor de aftak en doorgangsdemping van een multitab? hoe lager hoe beter?
Uhh ligt aan wat hij moet dempen, ongewenste signalen natuurlijk zoveel mogelijk dempen en gewenste signalen zo min mogelijk, als je multitap tot 1200 MHz gaat is hij hier prima voor geschikt, je hebt ze ook tot 850 MHz, maar die zou ik nu niet toepassen want die dempen iets meer.
Richard
PS. Ik heb hier een metalen van de Gamma.
:):)