Ik heb een Philips 21PT440A/00 TV, met het volgende probleem:
Gisteren spanning ingeschakeld met netschakelaar, waarna uit de tv een pulserend kraakgeluid kwam met een hoge pieptoon erdoorheen. De powerLED aan de voorkant van de tv flikkerde met dezelfde frequentie als het kraakgeluid mee(ongeveer 2 à 3 Hz).
TV uitgeschakeld, kast opengeschroefd en weer ingeschakeld, om (op ruime afstand en met veiligheidsbril op!) te kijken waar geluid precies vandaan kwam. Na ongeveer 20 seconden plofte een elco, rook uit elco, TV dus weer snel uitgeschakeld.
De overleden elco is C2506 (680 muF, 35V), zit vlak bij de hoogspanningstrafo. Elco vervangen door nieuw exemplaar, TV aangezet, maar wéér de pulserende kraak. TV dus meteen weer uitgezet.
Wie kan mij helpen om de oorzaak van dit probleem te vinden?
Groet, Wouter
Sorry cascades worden bijna niet meer toegepast.
Laatste cascade wat ik in een Philips heb gezien is de K11.
Het tikken wat je hoort is het overslaan van de hoogspanning in je Flyback transformator, en die elko zit waarschijnlijk, zoals ik het nu kan zien aan je straalstroom begrenzing.
Ik ga even verder voor je kijken in het schema. Standby.
:) Richard
De aansluitingen van je afbuigjuk op losse kontakten controleren. Verder de lijntrafo goed vastsolderen.
De elko zit nl. in je Rastecircuit.
Als je het schema nodig hebt hoor ik het wel het is een GR2.2
Richard
[Bericht gewijzigd door Elektronica1 op ]
Electronica1, heel erg bedankt voor je snelle reply!
Ik ga nu even kijken of wat jij zei de oplossing geeft.
Als je het schema toevallig in electronische vorm hebt, dan zou ik het op prijs stellen om een kopietje te ontvangen van je. 
kan het trouwens kwaad als ik C2506 vervang door een elco met een hogere waarde? ik heb alleen nog elco's van 1000muF, 40V liggen...
nogmaals bedankt voor je snelle reactie!
Op 30 oktober 2004 18:29:17 schreef wouter1:
kan het trouwens kwaad als ik C2506 vervang door een elco met een hogere waarde? ik heb alleen nog elco's van 1000muF, 40V liggen...
JAAAAAAAA dat kan heel veel kwaad, uhh het is geen voeding. dit is een KTV. Alle komponenten zijn hier waarschijnlijk zelfs voor jou beeldmaat 21 inch bij elkaar gezocht, zullen we maar zeggen. Daarom wordt er over het algemeen ook afgeraden op CO om in een KTV te gaan sleutelen als je er geen ervaring mee hebt.
In een KTV moet!! het defecte onderdeel worden vervangen door het zelfde exemplaar, maar dan wel heel natuurlijk, of een door de fabrikant aangewezen vervanger!!!!
:):)
GR Richard
Remi
Midiologie.nl. Makers van LPTpushbutton. Als je echt van je hobby houd, laat dom commentaar van anderen je koud.
gehgehe Kom ik weer hoor 
bekijk eerst even het ctje wat bij je lijn tor zit
geloof 1.5 nf maar2.5 kv is zo een blauwe klodder C
grote kans dat deze half is door geslagen
hij zit over de collector van de lijn tor naar massa.
als die C niet helemaal kapot is maar "lekt" dan valt de KTV net niet in de beveiliging maar loopt er een te hoge stroom en dan kan idd ook dieelco van jou ploffen
Heb helaas geen schema hier op de pc.
@electronica1 .... kan jij dit stukkie ff posten met een circeltje om de C 
Staat er al het is de elko die vanaf de Verticale afbuigspoel naar die rij met weerstanden to gaat 680µF C2506

Remi
Midiologie.nl. Makers van LPTpushbutton. Als je echt van je hobby houd, laat dom commentaar van anderen je koud.
Elektronica1 en Remi, hier even tussenstand:
hoogspanningstrafo nagesoldeerd, connectors van flatcabletjes naar hulpprintje afbuigjuk goed aangedrukt en contacten op hulpprintje nagesoldeerd.
'Blauwe klodder' van Remi uitgesoldeerd en nagemeten: 1.2 nF, komt overeen met op condensator aangegeven waarde. Lek: heb gelijkstroomweerstand gemeten, is oneindig (maar ik weet niet zeker of dat betekent dat 'ie niet lek is).
Had toch nog juiste waarde elco C2506 liggen en ingesoldeerd, nog steeds tikken 
Hebben jullie nog andere suggesties?
Lijntrafo defect. Transistor 7545 / 7546 nameten op sluiting, kan zijn dat 7546 niet is gemonteerd, dat die alleen in de grotere beeldmaten aanwezig is.
Geef me nog even het typenummer van de KTV, kan ik nog FF voor de trafo kijken.
Sorry staat er al. HiHi
GR Richard
En wat ik ook nog wil weten
:) op de Beeldbuisprint zit daar een konnector met 11 of 7 draaden in een plug. Hiermee kan ik zien of je een Minineck of Narrowneck BB hebt, dit in het geval an een defecte lijntrafo.
GR Richard
ok volgende update:
Er is een connector naar de beeldbuisprint met 7 draden, niet eentje met 11 draden.
transistor 7546 is inderdaad niet aanwezig.
7545 hebben we uitgesoldeerd en gemeten. Beetje vreemde waarden:
hFE = 2
Rbe(doorlaat) = 1.98M
Rbe (sper) = oneindig (>30M)
Rbc (doorlaat) = 930k
Rbc (sper) = oneindig (>30M)
nooit eerder een transistor gezien met zo'n lage hFE en zulke hoge weerstandswaarden. Of is dit normaal voor een 'silicon diffused power' tor?
Ik maak graag nog een keer gebruik van jullie expertise:
volgens de datasheet die ik op internet heb gevonden, hoort de hFE van transistor 7545 (= BU508AF) minimaal 2,25 te zijn. Ik heb hFE = 2 (à 3) gemeten. Overgangsweerstanden zijn hoog, dus in ieder geval geen sluiting. Conclusie: T7545 is in orde. Zijn jullie het daarmee eens, of zie ik iets over het hoofd?
En als T7545 inderdaad in orde is, blijft dan de hoogspanningstrafo als enige verdachte over?
Zo ja, kunnen jullie me dan helpen met het typenummer daarvan? Thnx again voor jullie hulp!!
OKE aan de hand van het aantal draaden in 1 plug van 7 en geen 11 het je een MiniNeck Beeldbuis en daarbij hoort typenr trafo 4822 140 10418 niet leverbaar bij mijn levr.
De vervanger is de HR7785 incl. BTW en verzenden € 40,-
Ik vind alleen dat de doorlaat waarden BE en BC een beetje aan de hoge kant. Heb je geen diode meting op je Multimeter, zou hem daarmee nog FF willen nameten, dan de doorlaat BE en BC.
GR Richard
Richard,
Met diodemeting krijg ik in doorlaatrichting:
Vbc = 0,454V
Vbe = 0,493V
In sperrichting zijn beide diodeovergangen ook echt gesperd (V = out of range)
:)
Alleen de gegevens die hebt gevonden omtrend de HFE kloppen niet helemaal hij zit tussen
:) 6 en 30 in
Maar ik denk dat je hem wel als OK kan beschouwen.
Dan alleen de trafo, en zaten er slechte soldering rondom??
Verklaring voor de geplofte rastereindtrap elko.
Ik zit daar nog een beetje mee, maar vooruit. Ik hoop dat je verder de trafo kan vinden / bestellen.
Hoeft dus niet persee orgineel kan ook van HR
GR Richard
Richard,
de soldeerverbindingen van de trafo zagen er alle prima uit, maar voor de zekerheid alles toch maar nagesoldeerd..
We gaan de trafo bestellen en erin zetten, many thnx voor de serienummers en alle verdere hulp!
PS welke leverancier gebruik jij voor dit soort zaken?
groet,
Wouter
Zonder kvK kan je daar weinig
Succes verder met de rep. Ik hoor wel van het resultaat.
GRTZS
[Bericht gewijzigd door Elektronica1 op ]