mvdk
Golden Member
Jij mag vertellen wat wat gaat opvreten. Ik weet het ff niet.
Die anode waar ik het over heb, is deel van een stroomkring. Die anode, stroomdraad, (ik noemde koperdraad) gelijkrichtertje, en een draad van die gelijkrichter aan de boot. Ik ben niet zo heel slim, ik heb die installatie's wel gezien, (een simpele gelijkrichter) maar nooit opgelet wat aan de min en wat aan de plus zit. Ook weet ik nou effe niet wat er in die zak zit met die anode.
Behalve op de hogedruk gasleidingen, hadden wij het hier in Delft in de Voorhof, op de wijkverwarming. Werkt perfect.
Bij een stalen walkant is het altijd wel verstandig met je boot af te meren met kunststof kabels en een beetje ruimte te houden. Dus niet met je boot er stijf tegenaan.
EricP
mét CE
Die anode waar ik het over heb, is deel van een stroomkring. Die anode, stroomdraad, (ik noemde koperdraad) gelijkrichtertje, en een draad van die gelijkrichter aan de boot.
Dat klinkt heel simpel. Maar je laat voor het gemak de aarde van de walstroom, en de installatie om de damwand te beschermen even uiten beschouwing. Dan is het simpel ja...
Bij een stalen walkant is het altijd wel verstandig met je boot af te meren met kunststof kabels en een beetje ruimte te houden. Dus niet met je boot er stijf tegenaan.
Iets wat permanent ligt, ligt vrijwel altijd aan staaldraadjes. Plastic kan niet tegen UV.
Verder lig je zelden meer dan 20, 30cm uit de wal. En feit blijft dat het niet ongebruikelijk is om stalen damwanden 'kathodisch' te beschermen. Het spelletje van damwand, beschermings electrode, aardpen, huid schip, schroef schip en dan de electrode die jij er nog bij wilt hangen om de scheepshuid te beschermen.
Het wordt best een ingewikkeld spel om uit te vlooien wat nou welk potentiaal heeft ten opzichte van wat en op basis daarvan te bepalen wat wat opvreet. Met 'simpel iets in het water' en daar zet je spanning op' ben je er niet.
.
Edit: voor het oorspronkelijke onderwerp van dit topic kan dit ook wel behulpzaam zijn. Zo'n container die al die tijd met z'n voeten in de drassigheid staat, gaat aan de onderkant wegrotten.
Ook voor die container is kathodische bescherming te overwegen.
Hij staat verhard.
Op 4 oktober 2020 12:31:12 schreef RvEldijk:
[...]
Container is toch het laatste waar je in wilt zitten (koelkast/diepvries en nee hout is niet voldoende, je kunt ze wel isoleren, andere verhaal), btw veel onweer daar ? 25m kabel over/door de grond
Nee hoor, zit hier graag, blij dat ik een eigen plaats heb
Als het TE koud wordt ga ik wel naar binnen 
EricP
mét CE
Ik had er wel voor gezorgd dat je kabels altijd van onderen ingevoerd worden. Bij sterke condens, loopt het water zo in elk geval niet naar binnen. Zo'n 'ding' om een kabel is in mijn optiek altijd wat eh... twijfelachtig als afdichting.