Zoektocht naar webcam driver IC

elmowww

Golden Member

Ik ben voor een toepassing op zoek naar een interface IC dat ik kan gebruiken om een camera module (OV5640) op een USB poort te prikken.

Het geheel moet in kleine series (100 stuks?) te maken zijn, en dat houdt idealiter in dat de kostprijs ca 5 - 10 euro per chip mag zijn (max), verkrijgbaar moet zijn (en blijven), en niet gerecupereerd of omgebouwd vanaf een andere webcam moet zijn.

Ik zit niet heel erg vast aan de OV5640, hoewel ik daar wel het mechanisch ontwerp voor heb. Idealiter is de chip klein en met weinig randcomponenten; want ik wil hem het liefst plaatsen op een print van 3 vierkante centimeter.

Heeft iemand tips / ervaringen?

Google komt uit bij:
- Genesys Logic GL862EE: bijna niet verkrijgbaar
- FTDI FT602: Geen duidelijke implementatie / configurattie
- Realtek RTS5822: lastig verkrijgbaar
- TI tsb15lv01ipfc: niet meer te krijgen

En zo gaat het door. Heeft iemand hier wat ideeën voor?

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Als ik je post lees denk ik: Koop een webcam. Ik snap niet waarom je het zelf moet doen.

Ik snap dus ook niet wat je met de USB verbinding wilt doen. Zo nu en dan een plaatje of full-streaming?

Ik zie dat de sensor ook in arduino projecten gebruikt wordt. De arduino is een low-performance chip. Dus als deze sensor samenwerkt met de arduino, dan moet het ook lukken met iedere andere embedded CPU. Mijn eigen voorkeur gaat dan uit naar de STM32F072 : Die heeft USB aan boord en kan je in 32-100 pins kopen afhankelijk van hoeveel IO je nodig hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
elmowww

Golden Member

Mechanica is de grote uitdaging. De camera module moet op een lastige manier gepositioneerd worden, zodanig dat het aanpassen van een bestaande webcam niet handig is.

De toepassing is continu streamend en af en toe een high-res afbeelding.

Daarnaast is de camera module zoals ik hem gebruik geconfigureerd zonder IR filter en zijn er verschillende golflengte licht beschikbaar voor belichting.

Arduino is niet persé een low-performance chip want daar zijn behoorlijke krachtige modellen voor te krijgen. Hij moet in mijn geval interfacen met een single board computer, waardoor de camera interface (gezien lengte kabel) liever neit gebruikt wordt. En niet altijd beschikbaar is.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Arco

Special Member

De OV5640 is wel een bejaard (ruim 10 jaar oud) en obsolete model, beter niet aan beginnen.
Er zijn toch complete modules met USB aansluiting?

Ik zou trouwens een model met hardware MPEG compressie nemen, dat beperkt de dataoverdracht nogal.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
elmowww

Golden Member

Tips zijn welkom :)
Welke modules bedoel je zoal?

De modules die ik ken zijn allemaal CSI/MIPI etc interface (parallel + I2C er naast). Als het een USB module betreft dan past het niet op 3cm2 (En het moet ook in mijn vormfactor).

[Bericht gewijzigd door elmowww op woensdag 7 oktober 2020 10:54:56 (66%)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Arco

Special Member

Tja,

Als je alles op een printje van 17x17mm wil frotten wordt het lastig. Beter de behuizing aanpassen aan wat technisch mogelijk is...
B&O deed dat ook altijd achterstevoren. Eerst een mooie (veel te kleine) kast bouwen, en dat alles er met veel moeite en kunstgrepen erin zien te krijgen... :)

De Cypress CYUSB3064-BZXC is trouwens wel te vinden en voor nog geen 10 euro bij aantallen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
elmowww

Golden Member

Afmetingen/eisen wijzigen zou ik graag doen maar als dat zo makkelijk was had ik het al gedaan...

Ik ga eens kijken hoe ik met de CYUSB3064 ga komen.

[Bericht gewijzigd door elmowww op woensdag 7 oktober 2020 11:18:51 (37%)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

eens kijken welke chips er gebruikt worden in de schermen van een laptop? det zijn allemaal kleine camera modules met 4draad verbinding naar het moederbord. als je die connector soldeerd op een usb kabel, is het een doodnormale usb webcam.

k heb er thuis een aantal liggen, zal eens kijken welke chips er op zitten.
die kleine camera's zijn toch meestal simpel generieke zoals de OV5640

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
elmowww

Golden Member

Als je zou willen kijken zou ik het erg waarderen!

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
maartenbakker

Golden Member

Als je tegen chips aanloopt die moeilijk te krijgen zijn, is het misschien handiger om bij leveranciers te beginnen en van daaruit terug te werken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik kan er niks van maken. ben de andere cam nog aan het zoeken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Die 25L5120 is zo te zien een geheugenchipje van Macronix...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
elmowww

Golden Member

Daarnaast heeft de chip ook te weinig pootjes.

Ik heb van ftdi wat meer info ontvangen, en ik denk dat ik hun FT90x oeverloos ga proberen te gebruiken. Het is waarschijnlijk teveel board space wat ik nodig ga hebben dus moet een fpcb van 350mm gebruiken voor de camera signalen.

Niet de ideale oplossing maar tot nu toe de enige werkende.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
elmowww

Golden Member

Dankje Peter. Maar die route heb ik al geprobeerd. Ik heb een aantal cameras besteld en geprobeerd het type of af te lezen. Echter is deze ofwel vakkundig weggehaald, ofwel van een firma waar ik niet bij geraak tot nu toe. (bijv genesys logic)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling