Heeft er iemand dit soort oude Philips posters/reclameborden in digitale vorm? Ik wil ze op A4 formaat uitprinten als/voor decoratie aan de muur in het hobbyhok.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (35%)]

Op zondag 29 juni 2025 23:37:51 schreef Hubie:
Heeft er iemand dit soort oude Philips posters/reclameborden in digitale vorm? Ik wil ze op A4 formaat uitprinten als/voor decoratie aan de muur in het hobbyhok.

Kan je hier iets mee?
http://fotos.serc.nl/bijzonder/oude-reclame-posters/oude-reclame-poste…

Daar zitten er een paar bruikbare bij maar ik denk dat die serie uit de jaren 60 is.
Ik ben opzoek naar deze (plaatje) serie,vermoedelijk uit de jaren 30-40.

Edit\ Op deze site https://www.sostav.ru/news/2012/11/30/philips_izobreteniya/
staan er ook een paar.Even kijken hoe het eruit ziet als ik dat ga vergroten.

Toevallig ben ik met deze reparatie bezig.
(loopt al een vraag over in ander topic)
Als hij open gaat zal ik ook intern foto's maken.

Daar zit zo te zien zelfs nog garantie op...

Das een leuke, het ding is 10 jaar geleden in de markt gezet door Gibson.
En nu duikt hij op alsof het iets nieuws is.
Wat zou er in de tussentijd gebeurd zijn?

Ik heb hem pakweg begin van het jaar als me goed herinner uit een electro afvalbak gevist.
Waaraan zou je kunnen zien dat nog garantie heeft?
Waarschijnlijk kan Maarten het serienummer ontcijferen en staat daar een productie datum in ;)
Maar ik heb geen bonnetje ervan. Geen idee als hij nog onder garantie valt of je zoiets rechtstreeks kan regelen via tp vision in dit geval. Ik heb het vroeger wel eens gedaan met apparaten zonder bonnetje bij harde schijven, pc geheugen en monitoren van Benq. Bij Benq ben ik toen gewoon binnengestapt op hun service center die toen praktisch om de hoek van Ikea Eindhoven zat (moest toevallig bij Ikea zijn met mama en zag dat het service center daar zat). Bonnetje was weg van vrijwilligerswerk waar ze stonden en ze waren net buiten garantie als je naar productie datum keek. En als ik ze zelf inleverde daar was geen probleem en zijn ze netjes omgeruild voor andere. Die vielen toen met bosjes uit door slechte transistors.
Ik heb al gelijkaardige modellen gezien van deze soundmachine. Zou prima kunnen zijn dat het ontworpen is niet ver voordat Gibson failliet ging. En tp vision de boel overnam in, ik meen 2019, zijn ze gewoon onder die naam op de markt gebracht. Of gewoon door geproduceerd.
Kan ook prima zijn dat men de behuizing van vroegere modellen hergebruikt.
Gibson heeft niet lang uitgehouden met hun Philips producten. Ik meen dat die in 2014 de rechten overnamen. En in 2018 waren ze al failliet.

2402 is de productieweek, dus het ding is 1,5 jaar oud.

De fabrikant wordt aangegeven door de letters AQ, ik denk dat dat dezelfde is als in de Gibson tijd... Het voordeel is dat het uiterlijk in Eindhoven bepaald werd en de elektronica door de OEM dus toen Gibson wegviel kon MMD Meridian (zusterbedrijf van TP Vision) en daarna TP Vision zelf gewoon in het gat tssen Philips en de OEM springen.

Er staat een Philipslogo op, dus maar even in dit topic. Als alle logistiek lukt, gaan ze naar de CO-stand: ze zitten hierbij.

Het zijn spoelen, ik denk van een relais, maar ik vond ze zonder. De opgestempelde nummers zijn bij beiden gelijk (sorry voor de reflectie in de foto)

Spoelen van een T51 relais voor Ux centrales.
Productie in Hilversum.

Op zondag 29 juni 2025 23:37:51 schreef Hubie:

hier https://www.vansabbenauctions.nl/poster-archive/poster-browser/ kan je uren zoeken naar de meest fantastische (Philips) affiches....

Zo, ik heb weer een nieuwe. Uh... Oude:

Een Philips N8404|02 microfoon-set, niet helemaal compleet want het andere voetje is 'ergens' gebleven maar geen idee waar.

Ik denk dat de 12NC voorop de doos staat, 8930 840 40201 'm is:

De specificaties staan op de zijkanten van de doos:

En ik denk dat 'ie uit 1983 is:

(meer dan 5 foto's, wordt vervolgd)

Helaas heeft de batterij nogal gelekt, eigenlijk bij allebei de microfoons. Dit is de andere (ook gedateerd als 83):

Maar als het je meer om nummers gaat dan om het verhaal, heb ik ook het nummer van de verpakking voor je, als 3922 094 77541 dat is.

Het foam aan de voorkant is er ook af:

Bij de 2e microfoon was daar nog net genoeg van over om te zien dat er oorspronkelijk een klein rond stukje karton onder zat boven de gaatjes in het metaal.

Die voorkant van die microfoon is geen metaal maar kunststof. Het kan er makkelijk uit, en dan is te zien dat er een microfoonkapseltje in zit. Ik had wat mooiers gehoopt, maarja.

Ergens binnenin de behuizing / kunststof buis zit ook een klein printje, maar dat laat zich niet fotograferen zonder irreversibele sloopwerkzaamheden (de behuizing is verlijmd).

Dat wordt dus gevoed door die batterij.

Niet alle oude batterijen lekken trouwens. Deze kwam er uit, maar ik denk dat een voorganger voor de schade verantwoordelijk is:

Uit 199x! (Houdbaar tot 09-99) Er zit een beetje roest op de - pool, de +pool is schoon. Hij geeft onbelast nog ongeveer 0,77V. (Het is een AA, er staat "N0.4006 . 1.5 V . MIGNON . LR6 . AA . AM 3" net boven made in Germany en daarmee net buiten deze foto.)

Op donderdag 21 augustus 2025 13:32:29 schreef Lucky Luke:

En ik denk dat 'ie uit 1983 is:
[bijlage]

(meer dan 5 foto's, wordt vervolgd)

Leuk ding! En het verhaal hoort er altijd bij voor de context.

Gezien het hifi kruisje is mijn eerste gok voor code 083 week 8 van 1973, een datumformaat dat ik eerder in de jaren '50 en '60 zou verwachten maar ik weet niet hoe men destijds de niet geserienummerde spullen codeerde bij ELA. Sommige coderingen werden nog heel lang na afschaffing gebruikt.

Volgens andere bronnen zou hij van 1980-1982 in de catalogi gestaan kunnen hebben. Dan zou week 8 van 1983 theoretisch ook mogelijk zijn, maar ga ik ook een beetje gokken op kwartaal 3 van 1980 (wel een grote gok want ik ben nog nooit kwartaalcodes van deze vorm tegengekomen hoewel ik vermoed dat ze bestaan).

Even gezocht: de N8404/02 komt voor als accessoire in een cassettedeckgebruiksaanwijzing van 1979, dus dan is 1980 plausibel en 1983 misschien nog mogelijk.

Deze varta heeft zijn : long life" wel waargemaakt.
En 9-99, ze waren bang voor de milleniumbug zeker ? :)

Op zaterdag 23 augustus 2025 00:03:58 schreef maartenbakker:
[...]
Even gezocht: de N8404/02 komt voor als accessoire in een cassettedeckgebruiksaanwijzing van 1979, dus dan is 1980 plausibel en 1983 misschien nog mogelijk.

Ah! Ik dacht voor de afwisseling dus te simpel, toen ik dacht dat '83 wel voor 1983 zou staan. Hij is dus van eerder. Dat kan.

Voor zo ver mijn herinneringen teruggaan is er ergens in de 90's een nieuwe batterij in gedaan en werkten ze toen niet goed. Maar daar weet ik geen details meer van, ik was 5 of 6 ofzo. Of 3, voor mijn part. Dat er nu een batterij houdbaar tot '99 uit komt en het batterijvak gecorrodeerd blijkt bevestigd die vage herinnering wel.

Ze kunnen dus best in de jaren 70 of 80 zijn aangeschaft.

En ik blijf even bij de audio-dingen, met weer een cassetterecorder, maar een andere dan in vorig topic (Dat was een N2234), namelijk een Philips AQ6350/00 :

nr.KT 019427060108

Betekend de PZ1 nog iets?

Bij het aanzetten bromde 'ie erg, na uitzetten en even goed bewegen van de volumeregelaar en toonregeling was dat (na opnieuw aanzetten) wel minder. Hij heeft stilgestaan sinds... begin dit millennium denk ik.

Bij het afspelen van een cassette hoor ik toonhoogtevariaties.
Dezelfde cassette heb ik in een andere cassettespeler getest en dan varieert de toonhoogte niet. Ik denk dat de bandsnelheid dus niet constant is. Misschien open ik een reparatietopic, maar eerst heb ik de cassettespeler geopend. Torx10 schroefjes.

Misschien vind maartenbakker de nummers op het motortje ook nog interessant?

MMN-6S9RX 01 Jun 94S1

Heb je wel eens van het elcomerk "Wisdom" gehoord?

De grijze elcotjes staat NKL op. En 9405 of 9404, wellicht een datumcode?
Het grijze elcotje linksboven op de foto lijkt wat olie op te zitten. Zit ook op de print. Hopelijk olie uit loopwerk...

Het bruine naast de grote elco rechts is 'bruine lijm' die ooit wel geel geweest zal zijn. Niet gemeten of het geleid. Ook niet weggehaald. Alle bedrading aan de print zit gesoldeerd, zonder connectors, en de print verwijderen vraagt nogal verdergaande demontage.

Er zit een TDA1904 versterkerchip in, met een ST logo:

TDA1904 W88AC9422 singapore

Op het loopwerk staat 'RX PHILIPS'

Offtopic, maar mag ik gelijk vragen of ik ergens kan zien of dit snaartje nog goed is?
(En of dit een model is dat last heeft van snarensnot of tandwielen die heimwee krijgen naar toen ze nog ruwe olie waren?)

Bandrecorder is van mijn moeder geweest. Ik denk er over na 'm netjes te herstellen (uitzoeken of er inderdaad iets mis is met de bandloopsnelheid, zoja uitzoeken hoe en dat repareren, bruine lijm en olie van de print wegtoveren, en misschien de elcotjes uitsolderen en nameten of blindelings vervangen door known good, minstens de voedings-afvlakking vanwege die brom, en het olieachtige elcotje vanwege de vloeistof). Maar alvorens een yak te gaan scheren was het originele plan bandjes te digitaliseren, en gezien er een ander werkend deck is... En die bandjes nog niet gedigitaliseerd zijn... Voorlopig heb ik 'm netjes dichtgeschroefd en genoteerd welke elcotjes er in zitten.

(47u/16V 2 maal, 470 u 2 maal: 10V onder speaker en 16V naast buffer, 10u/50V 2 maal, 2u2/63V 2 maal, 0.47u/63, 1u/63V, 100u/10 V en 2200 uF /16V elk 1 maal. For what it's worth)
(Het werkende deck is helaas geen Philips, anders had ik daar ook fototjes van gemaakt. Die uit het andere topic draait geheel niet, zelfs)

Ik heb ook de verpakking nog, maar geen foto's gemaakt van de eventuele nummers er op.

Op woensdag 27 augustus 2025 21:07:52 schreef Lucky Luke:

Heb je wel eens van het elcomerk "Wisdom" gehoord?

Of het nou "verstandig" is die te gebruiken O-)

Heb er nog nooit van gehoord.

KT is Hong Kong, dus lokale elco's. Hoefden niet slecht te zijn maar als de boel bromt of als er zelfs eentje lekt (meestal prut, niet olieachtig) dan zijn ze wel verdacht.

RX is het type loopwerk, een eigen ontwikkeling van Philips Oostenrijk.

Het snaartje kun je voelen aan hoe makkelijk het slipt. Gewoon even het vliegwiel tegenhouden als hij loopt. Je moet duidelijk tegenkracht voelen en het motortje moet het er moeilijk mee hebben.

PZ1 is het merkteken van Philips dat bij het S+ keurmerk hoort. De letters zullen wel staan voor Philips Zürich.

Zachte tandwielen (geelachtig) kunnen verdacht zijn.. Maar de samenstelling kon wel eens verschillen en ik denk dat droog opslaan ook al heel veel helpt.

Thanks!

Hier de verpakking:

3140 106 40971

En een streepjescode 8710101 159041
"Registratore" is er los opgeplakt, dus mogelijk bestaat er een nieuwere variant van de verpakking.

Ik vond trouwens ook nog op https://www.reeltoreel.nl/Philips-repair-database.html

Deze is denk ik van vóór die wijziging, want de draden naar de toonregeling zijn niet getwist. Althans: wel aan de uiteinden, maar niet over de volle lengte.
Er zitten zowel 10 u als een 1 uF condensator in en er staan geen componentnummers op de print (aan de zichtbare kant), dus daar kan ik het niet zomaar aan zien.
Wijziging in "week 9410"

Op donderdag 28 augustus 2025 00:15:22 schreef maartenbakker:
Het snaartje kun je voelen aan hoe makkelijk het slipt. Gewoon even het vliegwiel tegenhouden als hij loopt. Je moet duidelijk tegenkracht voelen en het motortje moet het er moeilijk mee hebben.

Ja, dat lijkt in orde. Hij werkt nu ook gewoon goed. Het lijkt er op dat de cassette zelf wat zwaar liep.

(Maar ik heb ook de 'variable pitch control' even heen-en-weer gedraaid zoals je ook krakende volumepotmeters en stoffige schakelaars kunt "masseren" tot ze het weer doen. En een droog wattenstaafje tegen de kapstan aangehouden en op dezelfde manier het rubberwieltje dat daartegenaan drukt gepoetst. Het zwaar lopende bandje heen-en-weer gespoeld en handmatig gedraaid op de zwaar lopende punten. Tape zat op 1 plek niet plat op de rol maar gekreukt, en die kreukels zijn er nu uit.)

(Dus meerdere variabelen veranderd. Het verschil tussen aanklooien en wetenschap is opschrijven wat je gedaan hebt, en het verschil tussen wetenschap en reparatiewerk is dat je bij reparatiewerk wél meerdere variabelen tegelijk kunt veranderen. Maar ik heb het opgeschreven ;) )

----

Terug ontopic heb ik wat foto's van het binnenste van de AZ1008 die ik eerde noemde. Dus niet de AQ6350, maar de zilvergrijze boombox. Ik wilde daar een line-out aan toevoegen, dat is gelukt *. En als 'ie dan toch open is... Maak ik gelijk foto's van de codenummers die ik zie, voor dit topic.

Dit is het printje achter de knoppen van de boombox. Er staat 8240 051 22208 op, met daaronder nog een markering.

De voorkant lijkt een soort datum/revisiestempel in de mal van het plastic te hebben. De speakers hebben ook opdruk, beter te zien in volgende foto.

2422 264 00428
1A1505

En onderin de plastic voorkant staat een soort handtekening/markering van iemand, met potlood.

Ik heb 'm niet verder uit elkaar gehaald, maar eventueel wel hogere resolutie foto's.

*)Offtopic: Ik weet niet of het echt lijn-niveau is, ik heb afgetakt voor de volumepotmeter. Service manual is online te vinden, daar staat een schema in. L van het inkomende signaal zit op pin 5 van de pot, R op pin 6, en GND op pin 2 en de behuizing. Daarna gaat het signaal door de pot, de "bass boost", en naar de eindversterker. Het signaal dat er uit komt overstuurt de microfooningang van mijn PC (Die geen line-in heeft...). De koptelefoon uitgang van de andere recorder werkt beter, mits ik het volume laag genoeg zet.

In welke plaats is deze gemaakt?

31 jaar geleden in een oostelijk gelegen land..

Ja dat staat erop, maar de vestiging/plaats?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (43%)]