maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zondag 9 november 2025 06:09:02 schreef wellenkino:
VALVO Herborn, DE[bijlage]
Thank you! Interesting to see that Valvo used their own code numbers for a product that was likely identical to the Dutch or Belgian made Philips version. Do you by any chance have a picture of the printing on the capacitors itself?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als hij door Philips gemaakt is en niet ingekocht, zal het wel ergens onder de PMF (Plastic- en metaalwarenfabrieken) vallen. Hij zou ook onder Licht kunnen vallen (meegeleverd bij reservelampjes ofzo), maar dan is de kans groter dat hij ingekocht is.
Als je hem hebt, zou je hem kunnen onderzoeken. Alle doosopschriften. 12NC ergens in een doosflap of zelfs direct zichtbaar op de doos. Typenummer. Eventuele teksten of nummers in het plastic gietwerk.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (57%)]
Hij lag in de kringloop in Zwolle.
Ik heb ter plekke gespeurd naar nummers, maar kon niks vinden.
In het witte plastic stond alleen "Philips".
Vond het wel een grappige vondst. Kende wel de verhalen dat Philips ook WC brillen maakte van bakeliet.
maartenbakker
Golden Member
Dan was een eventuele 12NC op de doos nog je beste kans. Die zijn vaak moeilijk te vinden en staan er ook niet persé altijd op. Die zou dan aangeven uit welke HIG (hoofdindustriegroep) het idee afkomstig was. Als ik erover nadenk is mijn beste gok toch Licht.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Misschien had je ze al gezien, maar er staan weer philipsnummerdingen bij de V&A:
Euro edge connectors 32x2 contacten, Op het doosje staat het Philips code nummer 2422 025 89285
Door hendrikw
En
2200u/40V elko's
een set van twee 2200u/40V Philips elko's type 222207117222 met bevestigingsbeugels, ex equipment
Door Fatbeard
Als de advertenties weg zijn zijn natuurlijk ook de nummers en de foto's weg, dus daarom hier even een screenshot.
Even terug logeerden wij in hotel v.d Valk Eindhoven daar zag ik deze mooie oude radio helaas zat er geen sticker of label op.
Maar vondt m te mooi om het jullie te onthouden.
rob040
Golden Member
Het typeplaatje zit op het chassis en is waarschijnlijk zichtbaar als je door het rechthoekige gat kijkt net boven het codenummer van de achterwand.
nonius
set SCE to AUX.
Die Philips Plano's zijn erg mooi om te zien. Heb er zelf ook eentje (22RB463, zie er geen 12NC op staan) met een mooie, strakke houten minimalistische kast. Was een leuk restauratieproject, de perfecte combinatie van electronica en houtbewerking (fineer herstellen en 4 nieuwe houten knopjes maken op de draaibank, gesandwicht tussen twee aluminium schijfjes om zo de look van de originele knoppen te benaderen).
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op donderdag 21 augustus 2025 13:47:54 schreef Lucky Luke:
Ergens binnenin de behuizing / kunststof buis zit ook een klein printje, maar dat laat zich niet fotograferen zonder irreversibele sloopwerkzaamheden (de behuizing is verlijmd).
Nuja, ireversibel... Ik zal wat nieuwe lijm moeten aanbrengen. Maar de oude lijm was te breken met een metalen spatel, zonder daarbij de kunststof al te erg te beschadigen. Je ziet er bijna niks van.
Het printje bevat 2 weerstanden en een condensatortje, dat nog steeds keurig 10 uF meet.
De batterij gaat via de 2 weerstanden naar de microfoon, GND zit aan GND van de kabel en GND van de microfoon, en via de 10 uF wordt midden tussen de weerstanden het signaal afgetakt. 820 Ohm tussen batterij en C, 1k21 tussen aftakC en microfoon.
Op het condensatortje staat "Philips".
maartenbakker
Golden Member
Die microfoon is gezien het printje, de weerstanden en de condensator wel duidelijk bij Philips gemaakt. Leuk om te zien.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Even hier omdat het over Philips en ontwikkeling gaat. Misschien leuk voor Maarten. Geen vraag.
Ik heb een Philips CDV-185. Een hele mooie CD-video player die ook gewone CD's kan draaien. Volgens het manual geïntroduceerd in 1988. CDV is min of meer mislukt omdat de DVD kwam. Ik gebruik hem alleen voor CD's.
Dan is er de MP3, een formaat geïntroduceerd 6 dec 1991. Dus na de ontwikkeling/introductie van de CDV-185. Zover ik kon vinden is Philips niet betrokken geweest bij de ontwikkeling van MP3. Ik heb de inhoud van mijn oude MP3 speler (alles MP3) op CDR gezet omdat ik liever "vasthoudbare" mediums afspeel. Mijn Panasonic DVD speler kan wel MP3 afspelen, daarom deze 2 spelers.
Kan die Philips MP3 afspelen:? Google AI zegt het volgende:
No, the Philips CDV-185 cannot play MP3 audio discs.
The Philips CDV-185 is a vintage CD Video (CDV) player, designed in the late 1980s to handle 12 cm CD Digital Audio discs, 8 cm CD-Singles, and 12 cm CD Video discs. It predates the MP3 format's use on CD-R/RW discs, which became a feature of much later players.
The device is designed specifically for standard CD audio and CD Video (PAL) formats
Maar nu het vreemde, mijn Philips CDV-185 kan wel CD-R's met MP3 afspelen. Het wordt nergens in het manual vermeld, staat er ook niet op. MP3 bestond nog niet toen hij verkocht werd. Ik weet dat latere Sony Discmans (toen weer walkman genoemd) wel MP3 konden weergeven, dat werd er vaak zelfs speciaal op vermeld. Ik heb geen oude werkende (dus pre-MP3 afspelen) om dat te checken (Ik heb een kapotte maar nog geen tijd voor reparatie gehad)
Mijn gekochte CD's bevatten WAV files dus geen MP3.
Ik vraag me af of MP3 roots heeft in de Philips CDV standaard en de MP3 daarvan is afgekeken. (Of Philips heeft in latere productie de firmware veranderd maar dat niet gedocumenteerd wat geen slimme zet zou zijn want dat maakt de potentiële doelgroep groter).
maartenbakker
Golden Member
Zou je eens een foto'tje kunnen maken van de typesticker, of het volledige typenummer en serienummer overtypen? De enige manier waarop dit te verklaren lijkt te zijn is als hij van later is en dus nieuwere firmware heeft.
De primitievere variant van MP3: MP2 of MPEG audio layer 2, is wel door Philips ontwikkeld als onderdeel van de MPEG standaard voor digitale video waaronder ook VCD en SVCD. Het zou dus kunnen dat MP2 al standaard op je speler zat (maar ook pas vanaf 1991) en MP3 er als extra aan toe is gevoegd. Het werk van Philips aan de MPEG standaard, verklaart in elk geval waarom ze er snel bij zullen zijn geweest.
EDIT: er lijkt iets niet te kloppen. Deze speler heeft alleen hardware aan boord om analoge video (CDV in plaats van VCD) te decoderen. Het kan dus nooit een kwestie van alleen maar firmware zijn om MPEG-decodering toe te voegen.
Mogelijk heb je een prototype voor een VCD speler te pakken, maar dat zou je dan gezien moeten hebben aan extra printplaten die erbij gestouwd zijn?
De volgende vraag is dan of je wel zeker weet dat je MP3's hebt proberen af te spelen.
Maar ik blijf geïnteresseerd in de typesticker. On-topic zouden daar de letters AH op moeten staan vóór het serienummer.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
maartenbakker
Golden Member
Week 4 van 1989. Geen aanwijzingen dat het een prototype kan zijn. Als je bij reparatie niet is opgevallen dat hij volgestampt zit met experimentele printen met grote IC's, dan denk ik toch dat je CD-brandsoftware truukjes met je uithaalt (bijvoorbeeld dat je een aantal MP3's brandt en dat hij er automatisch een normale CD van maakt).
Mijn Philips HR 5577-keukenklok doet al járen trouw zijn plicht. Ik hoef deze klok namelijk nooit bij te zetten. Het enige onderhoud dat deze klok vergt is één keer per jaar de 1,5V-babycel vervangen (die dingen worden echter wel steeds moeilijker verkrijgbaar).
"Gemaakt in West-Duitsland", vermeldt het typeplaatje.
Weet iemand misschien wat de code "9 05" betekent (mei 1979 wellicht)?
Lucky Luke
Op vrijdag 13 februari 2026 17:28:02 schreef Wasluis1971:
[bijlage]
één keer per jaar de 1,5V-babycel vervangen (die dingen worden echter wel steeds moeilijker verkrijgbaar).
Dat is toch gewoon een C-cel? De Jumbo, de Hema, en de AH hebben die gewoon... De Action ook. Online Nknon of reichelt...
(Klok komt me vaag bekend voor, als er ook een witte uitvoering van is, hadden mijn ouders die vroeger denk ik).
EDIT:
Nee, deze klok is altijd bruin, en die witte was denk ik een Braun? (Ik kan 'm alsnog eerder ergens gezien hebben natuurlijk)
fred101
Golden Member
Maarten, ik heb net een van de met MP3 gebrande CD's in de computer geopend en Brasero maakt daar inderdaad automatisch wav audio CD's van. Bedankt, weer wat geleerd.
maartenbakker
Golden Member
Het was voor mij een beetje een gokje, maar een van de weinige mogelijke verklaringen die nog overbleef.
Ik heb ook weer wat geleerd over MPEG1 layers 2 en 3, dus zeker geen verloren tijd.
Op vrijdag 13 februari 2026 17:28:02 schreef Wasluis1971:
"Gemaakt in West-Duitsland", vermeldt het typeplaatje.
Weet iemand misschien wat de code "9 05" betekent (mei 1979 wellicht)?
Ik denk inderdaad mei 1979. Heel misschien week 5 van 1979.
Ook gevonden op m'n werk. Een oude Philips messenslijper. Geen 12NC nummer kunnen vinden. Dit is het enige wat er op staat.
En echt oud. Geen Herz maar c/s (Cycles/seconds)
[Bericht gewijzigd door Nightwalker op (17%)]
maartenbakker
Golden Member
Een datumcode in plaats van een serienummer was vrij gebruikelijk. 12NC's stonden er denk ik zelden in. Er zit waarschijnlijk een motortje uit een scheerapparaat in.
RAAF12
Golden Member
Hier een naslagwerk van Philips over condensators
http://bitsavers.informatik.uni-stuttgart.de/components/philips/_dataB…
KC = polycarbonate
KS = polystyrene
KT = polyethyleneterephthalate
KPS = polyphenylene sulphide
KP = polypropylene
Maarten, eat your heart out
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com