Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken 2

Je zou inderdaad verwachten dat er een uniek registratienummer achter zou staan zodat bij controle na te gaan is of de FCC conformiteit inderdaad van toepassing is. Net zoals bijv. UL dat doet met een uniek registratienummer; dan kun je online in een UL database opzoeken om welk apparaat/component het gaat en van welke fabrikant het afkomstig is.

maartenbakker

Special Member

Ik vermoed inmiddels dat de voorgedrukte aanwezigheid iets te maken zou kunnen hebben met optionele draadloze hoofdtelefoons of hulpmiddelen voor slechthorenden. Dat waren rond die jaren de enige practische zenders die op, aan of in televisies zouden kunnen zitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Nog 3 dingen tegen gekomen met opruimen.
Eentje klassiek made in Holland. Heb je er iets aan als ik hem openschroef voor mogelijk meer info?

maartenbakker

Special Member

Dankjewel :) De koffiezetters bevatten denk ik geen interessante nummertjes, maar de stekernetvoeding misschien wel.

P.S. Zou je bij di stekervoeding misschien ook even kunnen kijken wat het 5-cijferige nummertje onderin de foto precies is? Ter hoogte van waar het snoer uitkomt denk ik. Zou een datumcode kunnen zijn, maar ik kan hem niet lezen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 1 juni 2021 20:04:25 (50%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Special Member

Interessant! Zaten er nog meer stickers of plaatjes op?

Hi, even terug in de tijd.
Weet iemand waar televisie-productie in Zwitserland begon?
Op Radiomuseum staan 2 toestellen met een productieplaatje:
- een 21TCH102A met productiecode CO uit ongeveer 1956/57
- een 23TCH320A met productiecode CZ uit 1962

Noch CO, noch CZ staan in het overzicht, maar ik verwacht dat het assembly-fabrieken (eindmontage) zijn in Zwitserland
Enig idee?

Groeten, Pieter

kwam deze ook nog tegen, uit de tijd dat philips nog in de security benodigdheden zat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Special Member

Op 19 september 2021 20:13:50 schreef PieterH:
Hi, even terug in de tijd.
Weet iemand waar televisie-productie in Zwitserland begon?
Op Radiomuseum staan 2 toestellen met een productieplaatje:
- een 21TCH102A met productiecode CO uit ongeveer 1956/57
- een 23TCH320A met productiecode CZ uit 1962

Noch CO, noch CZ staan in het overzicht, maar ik verwacht dat het assembly-fabrieken (eindmontage) zijn in Zwitserland
Enig idee?

Groeten, Pieter

Ik interpreteer de eerste als een enkelletterige C met een cijfer 0 erachter maar het zou eventueel CO kunnen zijn. Alleen ken ik maar 1 productielocatie in Zwitserland voor consumentenelektronica. Dat is La Chaux de Fonds. Ik verwacht dat beide coderingen daarheen wijzen (dan is een enkelletterige code C logischer) en daar stond gewoon een volwaardige radio/TV fabriek voor zover mij bekend (zie ook de geschiedenis van Philips Zwitserland op rmorg: opening 1933, einde radioproductie 1957, einde televisieproductie 1973). De submerken Mediator en Jura komen ook uit die hoek.

Hi Maarten,
dank, dan houd ik het op C voor La-Chaud-de-Fonds.

Pieter

maartenbakker

Special Member

En in latere jaren dus CZ, zoals Hasselt van H naar AH ging en Leuven van L naar PL. Alleen Eindhoven is nog heel lang laaggeletterd gebleven :P

Als ik dat korte stukje op rmorg zo nog eens lees, dan staat er dat ze zwartwittelevisies zelf fabriceerden, maar kleurentoestellen alleen aanpasten.

Ik stel me dan voor dat ze KM1's uit Brugge kregen en daar kasten voor submerken of derde partijen omheen bouwden, of heel misschien een algemene spec toestel ombouwden naar Zwitserse specificaties (uitvoeringsnummer /16).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 21 september 2021 00:34:59 (57%)

een retro monitortje van Philips makelij (de printen zien er in mijn herinnering precies zo uit als in de K9 van mijn oma)

Ite

maartenbakker

Special Member

Schattig klein dingetje! Komt zo te zien bij F.I.M.I. in Saronno vandaan, vroeger bekend als Phonola, jarenlang van Philips geweest, nu onderdeel van Barco. Zit er nergens nog iets van een typesticker of productiestickertje onderop ofzo? De codeletters bij de productiestand of het serienummer zouden AN moeten zijn.

brains

Special Member

Hierbij nog de foto's van het philips minisetje uit een andere topic van mij. Omdat ik de plonge had opgeblazen de dag ervoor heb ik het setje toch maar eerst even opengemaakt en eerst gecontroleerd op visuele schade en paar dingen gemeten. Wil eerst mijn veiligheidstransformator en serielamp kast in orde maken voordat ik weer van dit soort dingen test :+
Waarschijnlijk maar goed ook want ik had vreemde metingen op diodes secundair, meten beide kanten op. Dus omdat hij toch open lag meteen foto gemaakt voor jou maar zoals verwacht geen 12nc, wel ander nummer.
Opbouw ziet er stuk beter uit dan ik dacht, ik was misschien een beetje te pessimistisch in andere topic ;)

Hi Maarten, allen,
ik heb deze keer een omgekeerde vraag, betreft zogenaamde digitale circuit blocks die van 1959 tot ruwweg 1970 werden geproduceerd, totdat ze werden vervangen door de eerste ICs. Ze werden voornamelijk gebruikt in professionele apparatuur, computers, industriële regelapparatuur, machine controllers etc. Vrijwel zeker niet in consumentenproducten. Dat is een van de redenen dat ik ze nog niet gezien heb in producten.
Nu heb ik alleen fotos van deze modules uit de catalogus en data boeken.

De vraag is dus of iemand info heeft over de industriële aspecten? 12nc? Producktiecode, oftewel waar werden ze geproduceerd? Ze waren van ICOMA, dus eerste productie waarschijnlijk in Eindhoven, maar geen idee waar het daarna naartoe ging.
In parallel werd door Mullard een vrijwel identieke (qua functie) familie ontwikkeld, NORBIT, maar met een andere package. Daarvoor heb ik de zelfde vragen.

Wie heeft er info?

Groeten, Pieter

maartenbakker

Special Member

Ik heb een verzameling van die uit de meest linkse foto, moet ze binnenkort eens aan mijn webshop toevoegen. Afkomstig uit de nalatenschap van een professor van de universiteit van Amsterdam die erg veel zelfbouwde met een vrij ongelimiteerd budget.

Van de andere types heb ik alleen in de databoeken zitten bladeren. In mijn herinnering zijn de gebruikte 12NC's Nederlands, uit de 2722 reeks die beschreven wordt als "Bouwstenen voor elektr. app." of "Building bricks for electronic/electrical apparatus or systems" en waar ook televisieonderdelen in voorkomen, zoals in de jaren '60 delay lines en vanaf 2000 ingekochte modules zoals voedingen, tcon's en backlight inverters.

De codenummers in het oude nummersysteem komen uit de codegroepen B8 (components) en 2P (vermoedelijk: schetsnummer components). Dat zijn bij mijn weten ook nummerreeksen die in Nederland gecodeerd werden.

Van de oude exemplaren kan ik de productiecodes niet duiden, soms wellicht alleen jaar/kwartaal. Een productiecentrum-letter B hoeft nog niet persé op Mullard te duiden, maar vanaf een gegeven moment waarschijnlijk wel.

Ik ga er nog even over denken, en ook de databoeken nogmaals doornemen.

Beide hartelijk dank!
De drie applicatie manuals zijn zeer nuttig.
In de tussentijd ook al wat verder.
De Series1 12nc's zijn inderdaad 2722 001 xxxxx.
27 was dan vrijwel zeker ICOMA
22 was Eindhoven coding centre

In het eerste boek in de referenties van 575 staat een lange lijst met mensen die bedankt worden. Die zijn voornamelijk in Eindhoven - waar de ontwikkeling dus vrijwel zeker plaatsvond - maar ook Hoogeveen. Zou dat de producctielocatie geweest kunnen zijn?

In ieder geval dank voor de inputs, ben weer een stuk geholpen.

Groeten, Pieter

maartenbakker

Special Member

Codegroep 27 is géén ICOMA, maar "buiding blocks". Ingekochte samenstellingen vallen er dus ook onder, en in latere jaren is dat zelfs verreweg de meerderheid. Codegroepen onder de 30 horen bij mijn weten niet bij specifieke HIG'en maar bij specifieke productgroepen (kunnen dus ook naar ingekochte producten wijzen), hoewel bijvoorbeeld codegroepen 22 en 23 voor condensatoren en weerstanden met de beschrijving "eigen fabrikaat" wel zo gedefinieerd zijn dat ze alleen maar bij ICOMA/Philips Components of onderaannemers vandaan konden komen. Codegroepen 20 en 21 zijn idem maar dan "vreemd fabrikaat".

brains

Special Member

Misschien hoort het hier niet helemaal thuis want het heeft geen 12nc nummer maar misschien toch leuk/nuttig.
Vond deze 2 6volt batterijen gisteren in een batterijen bak. Vond ze een leuk vintage uiterlijk hebben dus meegenomen om ergens als decoratie neer te zetten.
Je komt ze niet zo vaak meer tegen, geen idee waarin ze nog gebruikt worden eigenlijk?
Vandaag toevallig zo'n klassieke platte, metalen zaklamp waarin ze gaan.
Een meet 0v en andere nog 4,5v
Knap als je mij vraagt want tht op bodem vermeld 01-2000. Dat betekend dat hij in de vorige eeuw is gemaakt :P
Geen idee hoeveel jaar ervoor.
En hij is made in Spain. Had Philips daar een batterijen fabriek staan of is het gewoon inkoop?

Hi Maarten, even terug komen dop jouw reactie dat 12nc's die beginnen met 27 niet van ICOMA kwamen maar "ingekochte samenstellingen waren". Hartelijk dank voor die input.
Mag ik hieruit concluderen dat deze modules niet door Philips zelf werden geproduceerd, maar van een toeleverancier? Dan is mijn suggestie dat ze uit Hoogeveen kwamen natuurlijk ook meteen ontkracht. Zonder foto's van modules met daarop een factory-code zullen we waarschijnlijk nooit weten waar ze vandaan kwamen, helaas.
Maar je weet nooit wat er nog voorbij komt, ik blijf me altijd verbazen over hoeveel informatie er alsnog boven komt.

Pieter

maartenbakker

Special Member

Hoi Pieter. Dat kun je er niet uit concluderen.

Ik schreef "Ingekochte samenstellingen vallen er OOK onder". 27 is een algemene codegroep voor "building blocks" waar geen claim gemaakt wordt over de herkomst of de HIG waar ze onder vallen (*).

Zo'n samenstelling kan dus overal vandaan komen, inclusief ICOMA. Het is zo goed als zeker dat deze modules door Philips zelf ontworpen en gefabriceerd zijn.

(*) Alle codegroepen onder de 30, uitgezonderd 20 t/m 24, doen geen claims over de herkomst of HIG van de producten die erin vallen. Ze wijzen naar specifieke productsoorten. Draad, kantoorartikelen, hang en sluitwerk, chemicalieën, etc. 20 t/m 24 doen claims over de herkomst van het product. Codegroepen vanaf 31 zijn gebonden aan specifieke HIG's, en doen doorgaans ook geen claim over de herkomst van het product.

P.S. Ik vermoed dat Philips zelf tot de grootste afnemers van dit soort modules behoorde, en ze gebruikte in de eigen automatisering van de productie.

Hi Maarten,

helder!
Ben het met je eens, in dat geval vrijwel zeker productie door Philips intern, ben erg benieuwd waar.
Echter, verkoop was vrijwel zeker voor het grootste deel extern! Een voorbeeld was de firma Friden in Nijmegen, die een computer op basis van deze modules produceerde. Ze zijn ook inderdaad gedurende 30 jaar gebruikt in regel en controlsystemen zoals de Londense metro. Philips interne groepen die bijvoorbeeld verkeersregelsystemen bouwden hebben ze waarschijnlijk ook gebruikt, maar gezien de uitgebreide databoeken zijn ze zeker extern ook veel verkocht.

Nog even geduld, dan komt er een verhaal op mijn site over deze modules en hun vroege computer toepassingen!

Groeten, Pieter

Philips PM5518-TN TV patroongenerator met documentatie.

Groeten, Ron.