Spog2
Honourable Member
Komt hier vandaan: https://www.ett-online.de/Energie/Netzgeraete-und-Netzteile/Labornetzg…
Probleem: de Volt-instelling is niet stabiel.
Zonder belasting staat hij op C.V. (Constant Voltage).
Maar die zakt steeds weg en komt ook wel weer terug, maar hij zwabbert behoorlijk, bv 27,1V zakt zonder reden (ik hoef de instelknop maar aan te raken) naar 16,6V. Soms blijft hij daar hangen en soms komt hij terug.
Op deze website kan je zien hoe hij er van binnen uit ziet:
http://blog.gafu.de/?p=456
Alleen heb ik een 3A uitvoering met op de plek boven de dikke 5W 470Ohm een rechte draad ipv een gewikkelde.
De auteur noemt nog wat IC'tjes.
Ik dacht eerst aan rotte potmeter, maar na een een paar keer flink heen-en-weer draaien wordt het niet beter. kDenk dat het wat anders is. [Edit: het valt wel op dat het aanraken van de grof-instelling vreemde reacties geeft, de fijn-instelling lijkt normaal.]
Ik kan me niet herinneren dat ik wat doms met de voeding heb gedaan. Hij stond al een jaar werkloos voor m'n neus.
1. Wat kan er aan de hand zijn?
2. Het schema moet vast ergens op het internet staan, maar waar?
[2a. Alle kabels van het frontpanel gaan naar een klein kaartje waarop TL494 zit: 40V, 0.2A 300KHz PWM controller]
Vervolg:
Ik vertrouw de potmeter niet.
Het is zo'n model B10k (=10kOhm lineair):
https://www.alibaba.com/product-detail/WH148-Rotary-Potentiometer-B10K…
WH148 - Zonder antiverdraainokje (maar dat kan ik als het er toch op zit er wel afkrijgen)
N=6.5mm
Lenght L=15mm
M (=zaagsnee?) =1mm
Shaft type KC (A=6mm) of KC/CI (A=6,5mm)
Als iemand toevallig zoiets heeft liggen hou ik me aanbevolen.
Spog2
Honourable Member
Ik hoef geen nieuwe potmeter meer.
De fout is gevonden: er zat een scheurtje in het printspoor bij het eiland voor de loper van de potmeter voor grof Volt instelling.
Beetje lak weg krabben en soldeer erbij, klaar!
Spog2
Honourable Member
Had weer wat probleempjes nu met slechte aanwijzing stroom; potmeterkaartje gedemonteerd en wat solderingen opgefrist. Nu doet hij geen spanning en geen stroom meer. Kast dichtgeschroefd en op zoek naar een nieuwe?
Ik wacht daar nog even mee, want de zoektocht bracht me deze video die precies mijn probleem behandelt: de potmeters lijken vaker problemen te veroorzaken.
De reparateur geeft nog een stuk of wat heel goede tips, zoals calibreren van de meters en opvoeren van 3A naar 5A door een simpele draai aan een klein potmetertje...
Omdat de potmeters wel/niet werken ga ik eens studeren op hoe die dingen nou precies in elkaar zitten.
https://youtu.be/rUkrpqEmXb8?t=110
Ik heb nu 2 (3) theoriën.
1. Die potmeters hebben inwendig slecht contact vanwege bv uitgedroogd vet. Deze voeding was spotgoedkoop, misschien hebben ze er wel potmeters in gezet die al 20 jaar in het magazijn lagen, of ze hebben er gewoon slecht (uitdrogend) vet in gedaan.
Ik heb er zelf heel weinig aan gedraaid, dus versleten kunnen ze niet zijn.
Remedie: schoonmaken&smeren met iets uit een spuitbus.
2. De potmeters worden mechanisch scheef belast door de montage. Ze worden aan de voorzijde vastgeschroefd met moer aan de frontplaat, en aan de andere kant wordt er aan getrokken via de print tegengehouden door pilaartjes+schroeven.
Remedie: moertjes aan frontzijde weglaten of zorgen dat de print vrij ligt van de pilaartjes achterop de frontplaat.
(3). De potmeters zijn stuk gegaan, bv vanwege de mechanische overbelasting.
Remedie: oorzaak oplossen, dan vernieuwen.
Ik heb bij ingeschakelde voeding de knoppen losgetrokken en de moeren losgedraaid. Die van fijninstelling-stroom lijkt de kwaaie pier te zijn.
Voltage is nu weer regelbaar.
Conclusie: theorie 2.
Stroombegrenzing werkt, maar komt niet makkelijk terug als ik de stroom hoger zet. Iets met hysterese. Er lijkt geen echte ConstantCurrent regeling mogelijk.
Gemeten met weerstandbelasting 47Ω klopt de stroomweergave bij het ingestelde voltage.
Kaartje met potmeters gedemonteerd, van die voor current blijken de pertinaxdelen geknakt. Ik moet nieuwe potmeters kopen.
https://www.ttelectronics.com/TTElectronics/media/ProductFiles/Datashe…
Type P160KN2 voldoet, moet allen de lipjes nog haaks omzetten.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Theorie 4: De potmeters zijn dood omdat het China crap is, 3 jaar werken is al langer dan bedoeld. Nieuwe potmeters monteren. Niet gaan klooien met de oude proberen te redden. btw, er zit geen vet in potmeters
Ja, die potmetertjes zijn gewoon ruk. Net te doen als er geen stroom doorheen loopt in toon en volumeregelingen, maar juist in regelcircuits waar een gelijkstroompje door loopt merk je heel snel iets van de slijtage.
Ik moet ook eens een stapeltje vervangers aanschaffen, ik heb ook gezeik met de potmeters in soortgelijke (maar niet identieke) goedkope labvoedingen. Voor de komende 6-12 maanden heb ik het even opgelost met contactspray en wassen met IPA maar als het dan weer fout gaat, is het ook echt over en uit.
Probeer europese vervangers te vinden. Misschien heeft Piher nog iets in premium kwaliteit met metalen as. Een plastic piher kost een paar euro, een metalen tussen de 5 en 10 euro en weegt een paar keer zoveel.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (17%)]
Spog2
Honourable Member
Op 17 november 2023 11:54:54 schreef fred101:
btw, er zit geen vet in potmeters
Ik heb er een open gemaakt, en heb inderdaad geen vet aangetroffen.
Wel voelt draaien aan de as gedempt aan.
Vandaar dat ik vetsmering verwachtte; wellicht gaat het met zoiets als in gedempte WC-brilscharnieren.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Welnee, jij geeft ze veel te vel credit, is gewoon beroerde toleranties, dus gat te klein of as te dik.
Het enige wat de fabriekjes die dit soort klonen maken, willen, is de prijs zo laag mogelijk maken. Al het andere is totaal onbelangrijk. Elke cent die ze kunnen bezuinigen wordt bezuinigd.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
As zal wel een drupje smering hebben gehad wat nu is uitgehard...
Om de een of andere duistere reden maakt men tegenwoordig nieuwe potmeters nog steeds van pertinax...
[Bericht gewijzigd door Arco op (44%)]