4 bit binary naar .... 16 I/O lijnen. Hoe heet dat ook al weer?

EgbertG

Golden Member

Beetje aan het nadenken wat ik nou met een 12f629 kan doen en zo'n display buisje als hieronder afgebeeld.

Ik moet - ik denk dat t multiplexen heet? - 4 bits uitsplitsen naar 16 lijnen. Hoe heet zo'n circuit ook al weer?

De TM4358-2 is custom dingetje van Toshiba, dus daar kan ik niks mee.

EgbertG

Golden Member

Soms is t leven zo simpel ;-)
Dank.... eens kijken of ik die ergens heb liggen!

Als je een 16F628A of 16F690 etc gebruikt kun je " Charlieplexen "

Guus@Sint-Michielsgestel
EgbertG

Golden Member

Ik dacht dat je een geintje maakte met die kreet, maar ..... ik leer weer wat nieuws!!!

Volgens mij bedoel je "1 uit 16 decoder".

Gebruik ervan vind ik geen elegante oplossing als je al een micro gebruikt. Een micro met voldoende I/O is makkelijker, maar bij gebrek daaraan zou ik dan voor een shuifregister gaan, of een I2C I/O expander. Je houdt dan de vrijheid om in je firmware te bepalen welke pin 1 of 0 is. Stel je wilt morgen ineens 2 outputs tegelijk aan hebben, dat lukt je niet met zo'n 1uit16 maar wel met een shifter.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
EgbertG

Golden Member

Ja ....tis ook beetje rare combi een slimme PIC en dan weer de oude logica er om heen .... het wordt een iets meer volwassen PIC!

KGE

Golden Member

Vergeet ook niet dat dat soort displays niet direct met logische niveaus aangestuurd kan worden... Je hebt een VFD driver nodig, en gloeistroom voor de gloeidraad, een relatief hoge anodespanning etc. En dan is het display nog gemultiplexed ook.

[Bericht gewijzigd door KGE op zondag 15 november 2020 13:02:09 (10%)

EgbertG

Golden Member

De display zit nog op de oorspronkelijke PCB met voeding. Inderdaad wel even kijken wat de anodes en kathodes graag willen zien.

Daar zal vermoedelijk wel dat Toshiba IC voor zijn .. kan alleen geen datasheet ervan vinden

KGE

Golden Member

Op 15 november 2020 13:08:35 schreef EgbertG:
De display zit nog op de oorspronkelijke PCB met voeding. Inderdaad wel even kijken wat de anodes en kathodes graag willen zien.

Daar zal vermoedelijk wel dat Toshiba IC voor zijn .. kan alleen geen datasheet ervan vinden

Van een soortgelijk IC is dit te vinden:
http://madrona.ca/e/eec/ics/vfinv.html

Maar aan de hand van de print is vast wel uit te vinden wat in en uit is.

Zo'n display bevat meestal 7 segmenten en een decimale punt per 'cijfer' en dat wordt dan 8 bit parallel aangestuurd en je multiplexed met de roosters (die stuur je dan stuk voor stuk achter elkaar aan). Het aantal is gelijk aan het aantal cijfers op je display. Meestal staat op de gloeidraad (=kathode) t.o.v. de segmenten en roosters een negatieve spanning. Over de gloeidraad zelf staat een wisselspanning (meestal minder dan 2 Volt, hij mag niet zichtbaar gloeien!)

[Bericht gewijzigd door KGE op zondag 15 november 2020 13:40:11 (31%)

Arco

Special Member

Je hebt wel geschikte drivers nodig voor het display (30v)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

Dat lijkt er al zoveel op dat de verschillen wel makkelijk te zien zullen zijn .. als ze al een andere pinout zouden hebben.

Ik denk dat de kathodes wel direct op een GPIO kunnen van een PIC

Arco

Special Member

Ik denk dat de kathodes wel direct op een GPIO kunnen van een PIC

Van een VFD kan niks direct aan een pic, want er staat 30v op.
Je moet trouwens de anodes aansturen. (buis heeft maar 1 kathode, dat is de gloeidraad, die moet liefst met wisselspanning gevoed worden)
Je kunt de gloeidraad ook met een blokgolf voeden.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

Deze heeft toch 8x meer anodes dan kathodes?

KGE

Golden Member

Zo'n VFD zit vergeleken met een beeldbuis achterstevoren in elkaar.

De gloeidraad zit vooraan (zichtbaar) dan krijg je de roosters en daaronder de segmenten.

Met het rooster kun je een individueel cijfer 'activeren' en dan stuur je de segmenten (anodes) aan. De anodes hebben een fosfor laagje en lichten op.

Jouw voorbeeld buis met 9 cijfers heeft dus 7+1 (decimale punt) segmenten/anodes en 9 roosters en dus 7+1+9+2=19 aansluitdraden minimaal (ik ga er dan van uit dat er maar twee draden voor de gloeidraad aan zitten, zijn er soms meer)

Wanneer de gloeidraad op zeg -30 Volt gehouden wordt en de driver IC's zijn meestal gevoed met 5V en GND (en soms zit ook die -30V aangesloten) en zetten je logische niveau om in +5 of -30V, zowel voor de roosters als de segmenten/anodes.

Door op een segment +5V te zetten gaat er een electronenstroom lopen tussen gloeidraad en het segment/anode maar alleen maar als het bijbehorende rooster ook gestuurd wordt.

Om het hele display aan te sturen heb je of 9+8 IO pinnen nodig die allemaal gevolgd worden door een driver. Daarbij moet je dan zelf rekening houden met het feit dat er steeds maar 1 rooster tegelijk aangestuurd wordt.
Of je neemt een 4 naar 10 (of 16) decoder voor de roostersturing en dan heb je 4+8 pinnen nodig.

EgbertG

Golden Member

Dankjewel KGE ... ik dacht dus ten onrechte dat t meer als nixie werkte. Een rooster dus als aansturing en de kathodes allemaal aan elkaar met de gloeidraad.

Met deze info kan ik wat zinvoller gaan meten aan de driver IC's

Hoi Egbert,

Het is een misvatting om te denken dat Charlieplexing externe diodes etc nodig heeft.
De uitgangen van de PIC worden in tristate gezet waardoor diodes niet nodig zijn.
Ik heb het basic programma toe gevoegd waarmee 4 digits aangestuurd worden.

Guus@Sint-Michielsgestel
Arco

Special Member

Een rooster dus als aansturing en de kathodes allemaal aan elkaar met de gloeidraad.

De gloeidraad is de kathode...
(daarom wordt die ook met wisselspanning gevoed, om te voorkomen dat je lichte en donkere plekken in het display krijgt.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

Vandaar dat eerder iemand hier over een blokgolf begon voor de gloeidraad.... Waarom zou een gelijkspanning dit effect veroorzaken? Of is t meer dat de wisselspanning de onderlinge verschillen voor t oog uitmiddelt?

Arco

Special Member

Bij 4 volt gloeispanning staat er aan de ene kant van de kathode/gloeidraad dus 4v meer als aan de andere kant. Dat zie je vaak duidelijk.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

Gaat niet om de verschillen tussen de segmenten van 1 digit, maar tussen de digits onderling dan

Arco

Special Member

De ene helft van de digits krijgt 4v meer dus geeft meer licht.
Bij netgevoede apparaten zoals klokradio's gebruikte men vaak een trafowikkeling die in het midden geaard was...

https://i.stack.imgur.com/iPtwA.gif

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 15 november 2020 19:20:00 (57%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com