Jpm gokkast 2 problemen

Beste mensen,

Ik heb 2 jpm gokkasten staan.

De 1 gaat aan maar valt uit na een paar minuten. Draait als hij aanstaat verder goed. Voeding is goed. Zit in moederbord. Op moederbord transistors en diodes doorgemeten met multimeter hier lijkt niets mis mee. 1 diode had een lagere waarde die heb ik vervangen. De elcos zien er op het oog goed uit die op het moederbord zitten. Wel zijn er een paar wat lichter verkleurd. Nu vermoed ik toch de elcos maar ik hoor graag wat jullie denken

De 2e kast gaat even aan rollen draaien test en dan valt hij uit. Ook hier hetzelfde verhaal als boven. Transistors en diodes lijken in orde. Kan dit ook een elco zijn?

Is er een manier om de elcos in het circuit door te meten?

Thx

Elco's zou zeker mogelijk zijn en vaak als de machine koud is is het erger. Lichtjes opwarmen met een haarföhn kan dit soms aantonen.

Met een esr-meter kun je elco's testen.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Elco's (en diodes en transistors) kun je eigenlijk niet fatsoenlijk in-circuit testen. Als je weet wat je doet kun je soms in het circuit meten maar dan kun je nog steeds maar halve conclusies trekken

Wat je bedoelt met "1 diode had een lagere waarde" is me ook een raadsel.

Met deze foutomschrijving kun je alleen maar gokken (pun intended) wat er mis is. Welke MPU zit er in? Wat bedoel je met "valt uit"? Gaat ALLE verlichting uit? Zijn er nog LEDs aan op het moederbord? Zijn alle spanningen op de voeding aanwezig? Wat gebeurt er als je de reset indrukt?

Als de voeding eenmaal in orde is, dan zijn het naar mijn ervaring niet vaak elco's op je moederbord die het probleem veroorzaken.

Heel vaak is het batterijschade die niet geheel hersteld is. Als de fout maar soms optreedt dan zijn het soms gecorrodeerde contacten, maar ik zie ik heel vaak halfgeleiders die toch door de lekkage uit de batterij zijn aangetast.

If you want to succeed, double your failure rate.

Er zit een impact 3 mpu in. De accu schade is echt nihil en ik heb de plaat met azijn gereinigd. De sporen zijn heel.

Bij beide platen gaat de rode led branden op het bord en de rode lampjes op de rollen gaan branden.

Bij beide gaat de verlichting boven van de naam van de kast aan.

Bij de ene ben ik achter gekomen dat als je 6 rollen aansluit hij niet aan gaat. Met 4 rollen test hij de rollen en valt daarna uit en met 3 rollen gaan de lichten van de rollen vaag branden en valt hij daarna uit. Dan brand de led ook niet meer. Meestal gaat hij daarna ook niet gelijk meer aan. Alleen als ik weer een aantal min wacht. Reset knop haalt niets uit.

De andere plaat gaat aan draait een paar minuten goed en valt dan ineens uit. Start nog 1 of 2 keer op maar valt dan weer uit. Is daarna niet meer aan te krijgen. Rode led op mb brand niet meer dan. Reset knop doet ook niets. De leds van de rollen wel. Is er een manier om halfgeleiders te meten? De diode met de lagere waarde. Ik meette een diode met mijn multimeter en meette bij 1 diode die gelijk was aan anderen een lagere waarde in diode stand. De andere meette tussen de 0.6## en 0.8## en deze diode meette 0.520

Wel zie ik wat witte corrosie op die hele kleine zwarte dingetjes op 1 van de platen. Maar ik weet niet zo goed hoe ik doe goed gereinigd krijg

Lucky Luke

Golden Member

Op 27 november 2020 03:18:49 schreef Larry83:
Bij de ene ben ik achter gekomen dat als je 6 rollen aansluit hij niet aan gaat. Met 4 rollen test hij de rollen en valt daarna uit en met 3 rollen gaan de lichten van de rollen vaag branden en valt hij daarna uit. Dan brand de led ook niet meer. Meestal gaat hij daarna ook niet gelijk meer aan. Alleen als ik weer een aantal min wacht. Reset knop haalt niets uit.

Klinkt voor mij toch als een voedingsprobleem, zonder verder specifiek verstand te hebben van gokkasten. Bij meer belasting stopt de boel met werken. Misschien een afvlakcondensator uitgedroogd ofzo. Of het nu een schakelende voeding is of een “klassieke” trafo en brugcel, elco’s verouderen.

Kun je wat scherpe foto’s posten van die printen? (Ook gelijk van de corrosie op de kleine zwarte dingetjes)

Je zou misschien de rimpelspanning over de afvlakelco kunnen meten in circuit.

Weet je zeker dat die “lager metende” diode hetzelfde type is als die andere? Welk type nummer staat er op (bij allebei)? (Is het niet gewoon een schotky?)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 27 november 2020 07:48:34 schreef Lucky Luke:
Kun je wat scherpe foto’s posten van die printen? (Ook gelijk van de corrosie op de kleine zwarte dingetjes)

Foto's kunnen inderdaad helpen. Maar dan wel goed scherp

Maar ga maar eens alle sporen doorpiepen van CPU naar RAM en naar de connector van de game-print. Want op het oog constateren dat de sporen nog heel zijn kun je schudden.

Je kast die meer doet als je minder rollen aansluit zou inderdaad nog wel wat met de voeding te maken kunnen hebben. Wissel ze eens uit, je hebt 2 identieke voedingen denk ik?

Je kast die het doet, en dan op een willekeurig moment uit gaat... wat zegt het reset-LEDje op het moment dat dat gebeurt?
Ik heb weleens een IMPACT 3 gehad met een halfgare transistor in z'n POR/watchdog circuit. Die trok de reset af en toe (actief)laag.
Bleek uiteindelijk toch ook door corrosie vanaf de lekkende batterij te komen. Pootjes van de tor waren groenig.

If you want to succeed, double your failure rate.

Kleine correctie op mijn verhaal ik meet niet 5 volt maar 15 volt.. lijkt toch te kloppen want ik meer het ook bij mijn andere bord

[Bericht gewijzigd door Larry83 op maandag 30 november 2020 00:38:50 (84%)

De rest van de foto's zijn te groot.

Een aantal onscherpe foto's, maar duidelijk batterij lek-schade. Begin maar met doorpiepen.

If you want to succeed, double your failure rate.
bprosman

Golden Member

Vooral "onder de batterij" zien ze er verdacht dun uit.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Rondom. En de vias ook.

Op 27 november 2020 03:18:49 schreef Larry83:
De sporen zijn heel.

Op het oog kun je deze conclusie in ieder geval niet trekken.

Schoonmaken van de plcc voetjes en chips zelf is verder vaak een aanrader.

If you want to succeed, double your failure rate.

Spoortjes doorgemeten zijn goed.. hoe kan ik het beste de smd's Schoonmaken? Is er niemand die toevallig een schema heeft? Zijn smd's door te meten op het circuit op sluiting? Ik heb een goed moederbord eens doorgemeten op de diode stand tussen bepaalde pinnen div voedingen en grond. Hier zit in 1 circuit wel een duidelijk verschil in.. zou dit iets kunnen betekenen? Het bord wat na een tijdje uitviel heeft nu helemaal geen spanning meer. Het bord van de foto blijft uitvallen gelijk en laat verkeerde lampjes branden.. daarnaast had ik nog de ic's die erop zitten opgezocht maar ik begrijp nog niet helemaal hoe ik die doormeet.. word beetje hoofdpijn dossier maar goed er moet ergens gewoon een defect zitten.. lastige is dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Kapotte sporen zijn het voor zover ik vinden kan niet. Er lijkt ergens een sluiting te zitten.. maar ja.. waar? De accu schade is zeer nihil en ziet er wellicht erger uit op de foto dan in het echt.

Ben iets op het spoor denk ik. Bij het bord dat gelijk uitvalt (waar de lampjes raar branden, lijkend op een sluiting) heb ik een smd condensator gevonden die heet word. Is dit een defecte? Optisch is er weinig aan de smd condensator niets te zien. Ik heb op het circuit de weerstand gemeten en die meet verder wel hetzelfde als de andere condensators. Ook meet ik 5 volt over de condensator. Het is op de foto de c66 direct boven de batterij.. nu vraag ik mij af hoe ik achter de capaciteit en spanning van de condensator kom met oog op vervanging. Heb geen schema.. maar wat denken jullie, heet=kapot?

Als C66 heet wordt en er staat 5V over, dan heb je kans dat die in (halve) sluiting ligt. Je hebt het schema nodig voor de juiste waarde. Je zou kunnen gokken op 100nF bij een spanning hoger dan 10V. Neem X7R.

Ik heb het schema wel ergens, maar in een snelle zoektocht nog niet gevonden.

Op 1 december 2020 22:40:32 schreef Larry83:
Spoortjes doorgemeten zijn goed..

Ik zie op je foto's aangetaste sporen die onder een voet doorgaan, waardoor je zonder schema niet weet waar ze uitkomen. Hoe kun je die nou doorgemeten hebben?

Op 1 december 2020 22:40:32 schreef Larry83:
Kapotte sporen zijn het voor zover ik vinden kan niet. Er lijkt ergens een sluiting te zitten.. maar ja.. waar? De accu schade is zeer nihil en ziet er wellicht erger uit op de foto dan in het echt.

Geloof mij nou maar, je ziet juist MINDER van de accu-schade dan dat het in werkelijkheid is. Via's die ineens onderbroken zijn bijvoorbeeld.

Dat gezegd hebbende kan er altijd een component stuk zijn (soms ook in gang gezet door de lekkage-dampen). Maar je moet echt gewoon van het game-slot (connector) tot de RAM en de CPU alle data- en adresbus en control-lijnen doorpiepen. En daar heb je dus een schema voor nodig.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Bij schade echt doorpiepen of met een inspectie microscoop kijken. Vooral van traces die via een via aan de andere kant doorgaan.
Als het dubbelzijdig of meer lagen boards zijn dan kunnen weg gerotte vias veel ellende geven. (bij open vias die inner layer traces verbinden)
Ook onder IC reinigen maar zonder goed desoldeer-gereedschap ga je dan meestal meer schade veroorzaken dan verhelpen.

Er is maar 1 component wat echt slijt, dat zijn elco's. Torren en diodes slijten in 99% van de gevallen niet. Kunnen wel kapot zijn natuurlijk.
De Vf spanningsval over een diode is geen standaard. Het varieert per type en is stroom afhankelijk. Voor silicium heel grofweg 0,55 tot 1V, voor Schottky 0.1 tot 0.4V maar er zijn ook hoogspannings diodes die een Vf van meer dan 10V hebben. Zeners is een ander verhaal, ik heb zeners gezien die aardig afweken van de specs maar dat komt maar weinig voor

Elcos, de enige goede manier is uitgesoldeerd meten met een LCR meter. Belangrijk zijn de capaciteit, ESR (maar dan de echte, opgegeven als tan δ bij 120 Hz in de datasheets) en de DC lekstroom. De simpelste manier waarbij je meestal wel een eind komt is met een ESR metertje in situ meten. Probleem is dat veel condensators parallel staan. Dus een goede maskeert alle foute. Meet hij te hoog dan is het meestal correct, meet hij goed dan kan het nog steeds fout zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Heb een onderdelen bord zonder de voet waar ik kan afkijken haha. Is helse klus door meten van spoortjes.

Als je een schema zou kunnen vinden dat zou geweldig zijn.

Er zit een zelfde condensator op het donor bord maar vind die er niet lekker uitzien. Ik heb geen lcr meter maar wel een multimeter zonder f optie. Heb een esr meter besteld om de condensatoren te meten

Schiet mij maar lek... Heb de spanningen van een werkend bord vergeleken met het bord wat uitviel.. ik kwam erachter dat op een rij pnp transistors voor de verlichting op 3 transistors 52 volt op de collector base en emmitter stond. Heb de drie eruit gesoldeerd. Toen aangezet het bord viel helaas nog steeds uit wel gemeten op de lege bussen en nu was bij de vase 0 volt en op de bus van collector en emmitter 52 volt zoals het ook is bij het werkende bord. Dus ik heb transistors uit mijn donor bord gepakt die gemeten met de multimeter in diode stand. Waarbij de waardes in orde leken. Erin gesoldeerd maar weer na solderen 52 volt bij de 3 op de base. Kan geen sluiting zijn op het bord gezien er 0v is bij desolderen. Ik begrijp er niets van. Heb ik weer een kapotte terug gesoldeerd? Maar dan meet ik ze verkeerd denk ik.. toch meette ik in de diode stand met 1 pen op de base van base naar emmitter en van base naar collector oneindig en als ik ze omdraaide 6## en 5## nog wat.. wat mij in orde leek. Heb uit het circuit gemeten..

De smd condensator heb ik vervangen die blijft nu lekker koel

Op 3 december 2020 23:13:14 schreef Larry83:
Schiet mij maar lek... Heb de spanningen van een werkend bord vergeleken met het bord wat uitviel.. ik kwam erachter dat op een rij pnp transistors voor de verlichting op 3 transistors 52 volt op de collector base en emmitter stond. Heb de drie eruit gesoldeerd. Toen aangezet het bord viel helaas nog steeds uit wel gemeten op de lege bussen en nu was bij de vase 0 volt en op de bus van collector en emmitter 52 volt zoals het ook is bij het werkende bord. Dus ik heb transistors uit mijn donor bord gepakt die gemeten met de multimeter in diode stand. Waarbij de waardes in orde leken. Erin gesoldeerd maar weer na solderen 52 volt bij de 3 op de base. Kan geen sluiting zijn op het bord gezien er 0v is bij desolderen. Ik begrijp er niets van. Heb ik weer een kapotte terug gesoldeerd? Maar dan meet ik ze verkeerd denk ik.. toch meette ik in de diode stand met 1 pen op de base van base naar emmitter en van base naar collector oneindig en als ik ze omdraaide 6## en 5## nog wat.. wat mij in orde leek. Heb uit het circuit gemeten..

Je bent als een kip zonder kop dingen aan het uitsolderen, en zomaar wat spanningen aan het meten. Zo kom je er niet.

Zijn alle voedingsspanningen in orde? Heb je dat met een oscilloscope gecontroleerd?

Komt de CPU uit reset? Zo ja, blijft hij uit reset, of valt hij weer terug (eventueel met bepaalde vaste frequentie)?

If you want to succeed, double your failure rate.

Oscilloscoop heb ik niet. Hoe zie ik of hij in reset valt en er weer uit komt?

Het wilde weg meten heeft mij anders wel wat opgeleverd..

Ik heb vandaag toch eens weer die transistors van het licht los gesoldeerd en de weerstanden die erachter staan.. alles doorgemeten met multimeter. Meet goed. Maar op de lege bus van de plek van 1 van de transistors waar de base komt heb ik een wisselende spanning van 3v tot 40v dit heeft mijn voorbeeld bord absoluut niet. Spoortjes gevolgd gaan naar de uitgang van de verlichting en de uitgang van 3 rollen. Nu rijmt dit wel met als ik het bord aansluit want dan zie ik 3 citroenen oplichten en de verlichting van 3 rollen lichtjes. Dit is dus absoluut de boosdoener met de sluiting. Ik heb dus nu in ieder geval een absoluut defect gevonden maar nu... ik kan op de sporen verder niets vinden waar die lek spanning van 3-40 volt vandaan komt. Ik zie geen sluitingen op het oog. Hoe zou ik zoiets kunnen vinden? En ja al eerder gezegd geloof ik de voeding spanningen zijn in orde.

Hij gaat naar reel 1, 3, 5.. naar 1 pootje van elke reel. En hij gaat naar de lamps en switches gelijk erboven en maar die connector daarboven ook lamps