mijn oliegevulde radiator stopt met verwarmen na +- 5 graden opwarmen. er zit een aan/uit knop en een draaiknop met 10 standen op. ik heb de bedrading al rechtstreeks op de aan/uit knop gezet en dan word hij wel heet ????
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
klinkt als een defecte thermostaat, of ergens een slechte/rotte aansluiting die bij enige warmte "open" gaat.
Een zeer simpele reparatie.
Als de thermostaat defect zou zijn is die vast nog wel ergens te krijgen, of in ieder geval een vervangend type.
Op ebay kun je sowieso alles krijgen.
Een foto van de thermostaat doet hier sowieso wonderen.
bedankt ik ga de contactschoentjes schoonmaken, hij had al jaren stil gestaan dus een redelijke kans dat dit helpt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de thermostaat van zo'n ding meet aan de zijkant waar de knop ook zit. als het ding scheef staat of bovenop afgedekt is dan schakelt de thermostaat sneller af omdat de ruimte achter de kap dan snel opwarmt.
Ik ontdekte in mijn radiatoren, die de zolder en garage vorstvrij houden, dat daarin nog een tweede thermostaat zit. Die is normaal niet zichtbaar, is niet instelbaar en heeft blijkbaar alleen tot doel bij oververhitting in te grijpen.
Als de zaak straks toch open is, kun je voor de zekerheid even kijken hoe dat bij jou zit.
Ik heb eenzelfde ding (500w, redelijk nieuw) en die schakelt steeds uit op overhitting. Het ding heeft blijkbaar meer vermogen dan de buitenkant af kan voeren.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die 500w zijn meestal van dit model:

Zijn vaak voor wandmontage. Die moet je niet (zonder de juiste voet) op de vloer zetten want dan 'verstop' je de luchtinlaat waardoor 'ie steeds uitschakelt.
(Heb dat bij een kennis gehad. Die begreep niet waarom het ding zo zwart werd en steeds uitschakelde...
)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dat hoor je wel, maar hij heeft nooit gelekt, heb hem zelf nieuw gekocht. Is dat zelf bij te vullen?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het ding is sealed, anders zou het ook te gevaarlijk zijn. Klotsen mag bij mijn weten wel. Ik zou beginnen met het opgenomen vermogen te meten.
testman
klotsen doen ze standaard, immers zet de olie ook wat uit als deze opwarmt. een lekke heb ik nog nooit gezien, en die dingen zijn veel betrouwbaarder als een open kachel met weerstand draad erin. ik heb er zelfs nog geeneens 1 met aardsluiting gehad. de wielen zijn doorgaans het slechtste van die dingen 
Op 23 december 2020 13:49:12 schreef testman:
klotsen doen ze standaard, immers zet de olie ook wat uit als deze opwarmt. een lekke heb ik nog nooit gezien, en die dingen zijn veel betrouwbaarder als een open kachel met weerstand draad erin. ik heb er zelfs nog geeneens 1 met aardsluiting gehad. de wielen zijn doorgaans het slechtste van die dingen
Ik heb toevallig afgelopen week een 40 jaar oude olie gevulde radiator na langer dan een jaar weer gebruikt, na 5 minuten aardlek eruit.
Blijkt de rubberen kabel snot te zijn geworden en de aarddraad tegen een aansluiting van het element te liggen.
Nieuw netsnoer eraan en dit keer na 10 minuten aardlek eruit.
Helaas element kapot en naar het milieupark ermee 
Ik moet toegeven, op thermostaat/ interne bekabeling na had ik nog geen enkele defect gezien.
En de wielen? Jup ook hier kapot 
testman
het snoer is idd ook een zwak punt, rot is alleen bij de hele oude, door het oude grijze rubber, maar het snoer is standaard te kort voor direct in een wcd bij een oud huis te steken, daar zit een wcd nog op 150cm. 1 meter snoer vinden die fabrikanten lang zat.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als het een hoogohmige aardsluiting is moet je het vocht even uit het element stoken en dan nog een keer proberen.
Op 23 december 2020 13:49:12 schreef testman:
een lekke heb ik nog nooit gezien,
Toevallig heb ik er een van mij twee maanden terug naar de milieustraat gebracht omdat hij lekte. Steeds lag er (in de garage) een druppel onder (en nee, de auto staat op een andere plaats
). Een foute las blijkbaar.
Het was voor het eerst dat ik zoiets meemaakte en ik had er ook nog nooit van gehoord, in toch inmiddels heel wat jaartjes. Dus ja, vrij zeldzaam denk ik.
testman