Op woensdag 22 juli 2026 10:48:40 schreef Harm J Seef:
Wie kaatst moet de bal verwachten.

Zo is dat...

Lambiek, dit topic gaat over v e r m o g e n s r e g e l i n g.

Was me nog niet opgevallen.

De DPC is ontwikkeld als storingsvrije vermogensregeling voor zware lasten. Wat klopt er niet aan de uitleg over HOE de DPC werkt?

Ik heb nooit gezegd dat die regeling niet goed is, het is een veel gebruikte regeling bij zware belastingen.

Kortom; is DPC een bruikbare alternatieve vermogensregeling?

Ja. Maar er wordt hier maar gehamerd op nul op de meter, en ik heb werkelijk nog van niemand gehoord die op deze manier nul op de meter krijgt, ook jij niet.

Sterker nog, er is niemand die precies weet hoe een energiemeter exact werkt, ik ook niet trouwens en dat interesseert me ook niet omdat dat hier sowieso niet gaat lukken die nul op de meter.

Wij wekken in de zomer tussen de 24 en 27 kWh op, er gaat +/- 6kWh in de boiler en met de vaatwasser aan en de wasmachine aan leveren we nog terug. Dus die nul op de meter is totale onzin.

Periode regeling is verder prima voor zware en minder zware lasten, wordt veel gebruikt voor warmte opwekking, niets mis mee. Maar ik geloof niet dat je daar nul op de meter mee krijgt.

Ik doe het via faseaansnijding en wat de panelen op dat moment opwekken gaat direct "1 op 1" de boiler in, zonder dat er op dat moment iets het net op gaat van de 2kW aan panelen waar de boiler op zit. En als de boiler vol is lever ik van die panelen gewoon terug, het is niet anders. En over de netvervuiling, daar kun je iets tegen doen. En zoals ik al zei, ledverlichting is vele malen vervuilender, daar krijg je echt harmonische vervuiling van.

Dus doe lekker wat je goeddunkt, dan doen wij dat ook.

ik ben eens met lambiek.
als de digimeter een CORRECT verbruik moet meten, dan zou ik verwachten dat die +50metingen per periode doet. en dan zal fase aansnijding de enige zijn die kan regelen naar 0.

als je met perioden regeling werkt, zal die dat altijd zien. de vraag is wat die ermee doet. Met een capacitieve last zal je een negatieve stroom krijgen bij een positieve puls. dat mag die niet als 'injectie' zien.

de vraag is dus hoe de meter dat softwarematig oplost. wanneer detecteerd die echt injectie en wanneer detecteert die faseverschuiving tussen spanning en stroom.
en dat kun je nu uitdokteren bij meter X, en dat kan bij meter Y al helemaal in de mist gaan.
ook kan het binnen 2jaar ook ineens anders werken. kortweg, ik steek er mijn tijd niet in om het uit te zeken, er zijn makkelijkere manieren om nul op de meter te krijgen.
met een pluginbattery van 1200€ heb je precies dat. opladen bij injectie, terugleveren bij verbruik en je hebt 0 op de meter.
het voordeel is nu dat niet enkel je boiler 0 op de meter zet, maar met die accu heb je ELKE verbruiker die geregeld wordt naar 0 op de meter

Op woensdag 22 juli 2026 14:29:59 schreef fcapri:
En dan zal fase aansnijding de enige zijn die kan regelen naar 0.

En dat is ook precies wat er gebeurt, er zit +/- 50Watt verschil in en dat komt door de berekening die iets afwijkt.

100 Watt van de panelen is 100 Watt de boiler in. 500 Watt van de panelen is 500 Watt de boiler in. 1800 Watt van de panelen is 1800 Watt de boiler in, enz, enz.

Dus op het moment van opwarmen wordt alles netjes gebruikt, niets gaat het net op en we verbruiken niets uit het net. Tenminste van de panelen waar de boiler op zit, de andere panelen leveren gewoon terug natuurlijk, ook als we meer verbruikers aan hebben staan en uiteraard bij zonnig weer.

Op woensdag 22 juli 2026 14:29:59 schreef fcapri:
...de vraag is dus hoe de meter dat softwarematig oplost. wanneer detecteerd die echt injectie en wanneer detecteert die faseverschuiving tussen spanning en stroom.
en dat kun je nu uitdokteren bij meter X, en dat kan bij meter Y al helemaal in de mist gaan.

Mijn gok is dat je een voldoende hoge sample rate moet hebben (kiloHertzen) en dan integreren tussen de nul doorgangen (10ms). Ik zit inmiddels te wachten op een paar 20A/1200V diodes zodat ik dat kan testen.
Wat betreft de opmerking dat het bij meter X anders is dan bij meter Y: Ik heb vrij weinig discussies gezien dat iemand een spanning meet met bijvoorbeeld een Brymen, en dat die waarde dan anders zou zijn bij een Fluke multimeter.

Op woensdag 22 juli 2026 16:39:03 schreef JoWi:

Wat betreft de opmerking dat het bij meter X anders is dan bij meter Y: Ik heb vrij weinig discussies gezien dat iemand een spanning meet met bijvoorbeeld een Brymen, en dat die waarde dan anders zou zijn bij een Fluke multimeter.

digitale meter X kan softwaremating zijn metingen anders berekenen dan meter Y.

het schone voorbeeld is al met REW
ik heb een digitale meter en codes 2.7.0-2.7.1 heeft telkens maar 1 getal. ofwel injectie, ofwel verbruik, het andere staat op nul.
bv 2.7.0=700W en 2.7.1=0W
rew zijn digitale meter heeft tegelijk WEL 2 getallen daar.
die kan 2.7.0 = 1000W hebben en 2.7.1 = 300W.

dan moet je dus rekenkundig het verbruik of injectie berekenen door beide getallen van elkaar af te trekken.

mijn meter kan bv met 10kHz meten, software matig een berekening en zeggen=:we verbruiken 700W
rew zijn meter kan bv ook met 10kHz meten en software matig zegt die: we verbruiken 1000W en we injecteren 300W

en dat weet je niet. er zijn tal van fabrikanten en ze moeten voldoen aan de DMSR5.0 specs maar ze kunnen evengoed 'beter' meten dan wat de specs minimaal voorschrijven

Op woensdag 22 juli 2026 09:56:27 schreef rew:
Ik denk hier de laatste tijd wat over na.

In Belgie hebben ze besloten dat de massatraagheid van het net voldoende is dat "het verbruik over een kwartier" gebruikt moet worden om "piekvermogen op het net" te meten.

En dan zitten wij hier in NL ingewikkelde regelingen te maken om een verbruiker op de 20ms schaal precies de PV te laten verbruiken, terwijl als je dat op een "kwartier" tijdschaal zou doen dit ook nog prima is voor het net.

Mijn voorstel is dus dat het gunstig zou zijn als we er naar toe zouden werken dat meters zeg 10 sec moeten salderen alvorens de boel naar de meterstanden te verhuizen. Zal best een 10 jaar project zijn om dat er doorheen te krijgen, maar als niemand wat doet, moet iedereen onnodig dure regelingen blijven maken om iedere 20ms netjes op nul uit te komen ipv op een veel langzamere tijdschaal.

Kansloze actie!
Op enig moment is er wetgeving precies volgens jouw wensen (wetje van Rew).
Paar dagen (weken, maanden of jaren) later besluit de regering dat jouw wet komt te vervallen. Dan ben je weer terug bij af.

Op woensdag 22 juli 2026 16:39:03 schreef JoWi:

Het gaat over het verwerken van de meetresultaten. De metingen op zich van de verschillende merken meters zijn gewoon goed. Maar het ene metermerk meet 100x per periode, de andere 50x per periode. Het ene merk stuurt ieder meetresultaat direct naar de energiemaatschappij, de ander gaat eerst een aantal meetresultaten sommeren en dan stuurt hij dat tussenresultaat naar de energiemaatschappij enz. Geen hond die weet wat er echt gebeurt.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (25%)]

Op woensdag 22 juli 2026 18:08:56 schreef fcapri:
[...]
mijn meter kan bv met 10kHz meten, software matig een berekening en zeggen=:we verbruiken 700W
rew zijn meter kan bv ook met 10kHz meten en software matig zegt die: we verbruiken 1000W en we injecteren 300W

Bij mijn meting kijk ik ook niet naar het actuele vermogen (W), maar alleen naar het verbruik (Wh). Dat zijn de tellers waar ik op afgerekend wordt.

Op woensdag 22 juli 2026 10:12:19 schreef Lambiek:
En wat te bedenken van alle airco's en warmtepompen.

Die zijn toch meer dan een 100W of zo, dus die zullen een PFC correctie moeten hebben? Vroeger konden dat soort matig-heftige inverters nog wat lomp gelijktrichten-en-afvlakken. Maar dat mag denk ik niet meer.

Op woensdag 22 juli 2026 19:01:34 schreef rew:
Die zijn toch meer dan een 100W of zo, dus die zullen een PFC correctie moeten hebben? Vroeger konden dat soort matig-heftige inverters nog wat lomp gelijktrichten-en-afvlakken. Maar dat mag denk ik niet meer.

Vooral die goedkope inverters gooien nogal wat rommel op het net, ik weet niet of dat nog mag of niet.

Maar wat heeft het aantal Watt er mee te maken, netvervuiling blijft netvervuiling, of dat nu door 100 Watt komt of door 2kW.

Een ledlamp van 1W zal minder netvervuiling maken als 100 dezelfde ledlampen parallel geschakeld in een iets groter armatuur.

Ik heb nu ook de Marstek thuisaccu, en ik ben toch wel erg positief. Dit is zonder twijfel de betere manier om 0 op de teller te bekomen. Hier wordt deze aangestuurd via een raspberry pi, P1 meter serial to usb naar de pi, en de marstek is via lan verbonden. Met de local api kan je alles naar eigen wens instellen.
Hier nog een meting van de Landis & Gyr E360 DSMR 5.0 : elke sekonde komt er een telegram, en het is perfect mogelijk dat het verbruik en de opbrengst teller tegelijk verhogen. In dit geval is de thuisaccu perfect afgeregeld om "nul" op de teller te bereiken.

De huidige "stand van zaken" zoals we het hier op CO begrijpen is dat de meter wel via P1 zowel afname als teruglevering tegelijk kan rapporteren, maar dat dit binnen de meter gesaldeerd wordt mits dit ook inderdaad gelijktijdig gebeurt.

In mijn geval zie ik zeg 300W levering op L3 en 100 afname op L1 en 200 op L2 en dan zie ik "totaal afname: 300W" en "totaal teruglevering: 300W" . De meterstanden lopen dan NIET op.

Ik vermoed dat jij een 1-fase aansluiting hebt. Dan kan het zijn dat je een halve seconde 6W teruglevert, hetgeen als 3 Ws op de "teruglever" meter wordt geregistreerd. Vervolgens neem je een halve seconde 66W af en dat wordt dan ook als 33Ws geregistreerd.

Op woensdag 22 juli 2026 10:48:40 schreef Harm J Seef:
=> " ... als die periode maar groot genoeg is een moment waarop beide telwerken gaan lopen in plaats van dat de meter het echt als '0' registreert. ... "

Ja, precies, klopt helemaal. Maar dat zou ook kunnen wanneer de kwh-meter-meetcyclus korter is dan 1 seconde. Maar is het bezwaar niet de angst om van de wereld af te vallen?

Dat kan inderdaad wanneer die meetcyclus maar kort genoeg is, daar ging (volgens mij) de hele discussie over.
Zelf testen kan ik het even niet, dan moet ik wat inrichten om aan perioderegeling te doen.

Maar als je doel is je eigen zonnestroom te verbruiken en nul op de meter te halen (en ik zou niet weten waarom je het anders zou doen) dan kon perioderegeling daar wel eens mee botsen.

Is deze regeling storingsvrij? Blijven de wisselstroom-perioden symmetrisch in balans? Levert de DPC een zo gelijkmatig optimaal mogelijke aansturing van de last? Zal de levensduur van de last bij DPC maximaal zijn?
Kortom; is DPC een bruikbare alternatieve vermogensregeling? En indien Nee, wat klopt er dan niet in onderstaand verhaal?

Dat zijn er een paar tegelijk.

Storingsvrij?
Nee, je zult nog altijd het net verstoren, is dat evenveel als fase aan/afsnijding? Dat hangt af van wat je als storend ervaart. Knipperende verlichting is al een mogelijk storend iets. Ik zie hier bij de zelfbouwsels vaker een flink netfilter gebruikt worden, die doet hier weinig tot niets.

Optimaal?
Dat is ook weer net hoe je het bekijkt

Levensduur?
Wat slijt er harder bij fase aan/af -snijding? De IFBT /FET / triac zal dat helemaal worst wezen.

Bruikbaar?
Wellicht, om vermogen te regelen zeker, voor nul op de meter? Dat moet blijken, ik zie daar nog wat mogelijke problemen.

Op donderdag 23 juli 2026 08:54:36 schreef Sine:

Storingsvrij?
Nee, je zult nog altijd het net verstoren, is dat evenveel als fase aan/afsnijding? Dat hangt af van wat je als storend ervaart. Knipperende verlichting is al een mogelijk storend iets. Ik zie hier bij de zelfbouwsels vaker een flink netfilter gebruikt worden, die doet hier weinig tot niets.

Aangezien ik nog geen enkele DPC-regeling heb zien voorbijkomen vermoed ik dat je het hebt over de faseaansnijdingsregelingen die hier al gepasseerd zijn.

Heb je daar bewijzen van dat die netfilters weinig of niets doen? of heb ik iets gemist in de hele discussie?

Wat verwacht je wat die dingen doen? Je bent een bijna puur ohmse last van enkele kW aan het schakelen.

Ik heb ooit de stroom gemeten tijdens het verwarmen en dat ziet er gewoon goed uit. Er zat wel een differential probe tussen.

Blauw is de netspanning en geel is de stroom tijdens het aansturen.

Hier op ongeveer 50% belasting

En hier op 100% belasting.

Dit was zonder filter.

Ik gebruik voor mijn testen een ssr die op nuldoorgang schakelt.

Ik heb wat rondgekeken, het lijkt wel alsof alle ssr's dit doen. Bestaan er solid state relais (of een bouwpakketje) die gewoon direct aangaan op het moment van sturen? Of zelfs zowel aan- als uitgaan?

Afgezien daarvan, echt kwantitatief testen is lastig met een varierende zonnepanelen opbrengst en huishoudelijje afname. Helaas heb ik geen lab met 1 of 2 4-kwadranten AC voedingen ... :)

Op donderdag 23 juli 2026 15:17:43 schreef joopv:

Wat is daar mis mee dan?

Ik heb wat rondgekeken, het lijkt wel alsof alle ssr's dit doen.

Wat doen ze dan?

Bestaan er solid state relais (of een bouwpakketje) die gewoon direct aangaan op het moment van sturen?

Dat doen ze toch ook. Of wat bedoel je precies?

Of zelfs zowel aan- als uitgaan?

???

Op donderdag 23 juli 2026 12:22:20 schreef Sine:
Wat verwacht je wat die dingen doen? Je bent een bijna puur ohmse last van enkele kW aan het schakelen.

Bij een pure ohmse belasting (zoals een verwarmingselement of een klassieke gloeilamp) helpt een netfilter nog steeds tegen de netvervuiling, maar het lost geen fysiek gezoem in het verwarmingselement zelf op.

Welke netvervuiling?

Een beetje SSR heft al een inwendige snubber (daarom lekken die dingen) wat is er verder nog te filteren?

Op donderdag 23 juli 2026 18:45:57 schreef MGP:
,..maar het lost geen fysiek gezoem in het verwarmingselement zelf op.

Bij mij zoemt er niets hoor.

Op donderdag 23 juli 2026 18:45:57 schreef MGP:
[...]
Bij een pure ohmse belasting (zoals een verwarmingselement of een klassieke gloeilamp) helpt een netfilter nog steeds tegen de netvervuiling, maar het lost geen fysiek gezoem in het verwarmingselement zelf op.

Daar heb je oordopjes voor.

Op donderdag 23 juli 2026 15:17:43 schreef joopv:

Ik heb wat rondgekeken, het lijkt wel alsof alle ssr's dit doen. Bestaan er solid state relais (of een bouwpakketje) die gewoon direct aangaan op het moment van sturen? Of zelfs zowel aan- als uitgaan?

Afgezien daarvan, echt kwantitatief testen is lastig met een varierende zonnepanelen opbrengst en huishoudelijje afname. Helaas heb ik geen lab met 1 of 2 4-kwadranten AC voedingen ... :)

Jawel hoor, google op "dimmer triac". Ik heb er eentje van Amazon (ali), met een china spec van 4 kW. Met mijn heatgun van 1500 Watt werkte het wel. Ik kon prima 0 op de meter regelen (manueel). Ik heb een DSMR 5 meter, elke sekonde feedback via MQTT grafiek. Maar ik kan geen netvervuiling meten, en het ding lijkt nauwelijks ontstoord.

Op donderdag 23 juli 2026 20:18:32 schreef Lambiek:
[...]
Bij mij zoemt er niets hoor.

Bij mij ook niet, ik schreef dat erbij omdat ik 14dagen geleden de vraag gekregen heb over het licht gezoem van een 150W staande lamp met dimmer.

Het ging hem over de noodzaak van het gebruik van een netfilter bij een dimmer, ik raad het ten sterkste aan maar iedereen doet (en denkt) wat hij wilt natuurlijk.
Maar ik neem de schuld op mij, ik heb jullie een uitweg gegeven om van het onderwerp af te wijken :+

Op vrijdag 24 juli 2026 12:25:38 schreef MGP:
Bij mij ook niet, ik schreef dat erbij omdat ik 14dagen geleden de vraag gekregen heb over het licht gezoem van een 150W staande lamp met dimmer.

Oké, ja dat kan. En kan ook erg vervelend zijn dat gezoem.

Het ging hem over de noodzaak van het gebruik van een netfilter bij een dimmer, ik raad het ten sterkste aan maar iedereen doet (en denkt) wat hij wilt natuurlijk.

Het kan ook absoluut geen kwaad om een filter toe te passen, zelf kijk ik altijd met de scoop of er rommel op het net gegooid word.

Maar ik neem de schuld op mij, ik heb jullie een uitweg gegeven om van het onderwerp af te wijken :+

Maakt niet uit toch, het is en blijft goede informatie. :)