Hallo iedereen,
Ik wilde voor een project mijn RC afstand bet 3 knoppen bedienen met me Logitech harmony afstand bediening. dacht simpel een paar optocoupler een arduino en een IR ontvanger en klaar is kees.... niet dus als ik de optocouplers met me arduino aan stuur dan meet ik maar 1.8v aan de andere kand van de optocoupler terwijl er 12v op moet zijn.
let op de voltages op de RC afstand bediening is allemaal 12v en de arduino is 5 vandaar dacht ik ik gebruik een paar optocouplers. ik heb hem aangesloten zoals hier op de foto.

in plaats van de led en weerstand heb ik hem tussen een knop zitten, ik vroeg mij dus af weten jullie wat ik kan proberen?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hmm, dat zou eigenlijk moeten werken zo.
De spanning over je knoppen zal lager zijn dan 12V Q3 lijkt iets van een spanningsregelaar dingetje.
Even aangenomen dat de massa's van je opto's niet zijn doorverbonden, maar zover was je geloof ik al.
[Bericht gewijzigd door Sine op (27%)]
hennep
reading can seriously damage your ignorance
Op 2 januari 2021 15:24:10 schreef Precious roy:
in plaats van de led en weerstand heb ik hem tussen een knop zitten
Zit de led niet parallel aan de knop?
Dan is de opto in geleiding totdat je de knop indrukt.
EDIT:
Reactie op hieronder, ik denk dat de knop aan de kant van de led zit. Niet aan de transistorkant van de opto. 
Kan ook zijn dat het geheel werkt door het 12VDC signaal naar de gnd te trekken.
Dus even meten of de schakeling met een positief of een negatief signaal werkt.
Het kan op één van de twee manieren.
[attachment=1]
Heeft het wat te maken met de CTR (Current Transfer Ratio) van de optocoupler? Als de serieweerstand (begrenzingsweerstand) van de optodiode te groot is, loopt er slechts een kleine stroom door de optotransistor, en gaat die niet helemaal in geleiding, dacht ik.
edit: even gaan kijken in de datasheet bij 10V Vce en een stroom van 10mA heeft ie een ctr van typ. 50% Is dat genoeg?
Groetjes,
eSe
[Bericht gewijzigd door eSe op (18%)]
Let op, maak je weerstand niet te klein. Ik weet niet uit het hoofd hoeveel stroom een Arduino poortje kan leveren.
Nu heb je een stroom van +/- 3,5mA (5v aan de uitgang - 1,3---1,7v optodiode, neem 1,5v / 1k )
Dat wil zeggen dat je optotransistor bij 50%ctr niet meer dan 1,75 mA kan leveren. Ik weet ook niet wat je ermee stuurt, maar kan net of veel te weinig zijn.
Groetjes,
eSe
Je kunt beter een PC817 nemen als optocoupler
Die heeft geen basis aan de interne transistor. Die dingen zijn vaak veel te gevoelig, ik heb daar slechte ervaring mee.
Mogelijk loopt de volle stroom van de zender door de knopjes, om de batterij te sparen.
Dan is de geboden paar mA allicht niet genoeg. Dit kan TS vlot controleren door de fraaie multimeter als stroommeter over een knopje te prikken.
Een TUN (BC547 oid) als emittervolger er achter zou als er toch genoeg spanning is op een eenvoudige manier kunnen helpen.
Op 2 januari 2021 20:19:56 schreef Aart:
Mogelijk loopt de volle stroom van de zender door de knopjes, om de batterij te sparen.
Dan is de geboden paar mA allicht niet genoeg. Dit kan TS vlot controleren door de fraaie multimeter als stroommeter over een knopje te prikken.
+1
Een 4N35 zou een CTR van >1 moeten hebben.
PS Mooi metertje inderdaad. 
Als men het eea een beetje smerig doet dan loopt de volle stroom van de zender over het drukknopje.
In dat geval kon een opto wel eens niet genoeg zijn.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Of gewoon een extern transistortje of MOSFET'je, zo'n ding kost $3...
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (10%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
waar haal jij je mosfets? Ik reken met $0.02 per mosfetje. 
Terug naar het probleem: Als dat zo is, dan moet je even met een multimeter in "STROOM" stand de schakelaar kortsluiten. Dat zijn er twee dingen om te observeren: Doet het ding wat je verwacht als je op de knop drukt(*)? En: Hoeveel stroom gaat er lopen?
(*) De bedoeling is dat het aansluiten van de multimeter in stroomstand al zorgt dat de boel zich gedraagt alsof er op de knop gedrukt is. Bij dit experiment hoeft NIET op de knop gedrukt te worden!
[Bericht gewijzigd door rew op (79%)]
Arco
Special Member
zo'n ding kost $3...
https://nl.aliexpress.com/item/32611402648.html?src=google&albch=s…
Die AQY212 kost $3 (bij Digikey):
Een transistor of een MOSFET is inderdaad erg goedkoop, en daarom een beter idee, zeker als je de (goedkope) optocoupler al hebt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ahh!!! Nu snap ik hem: het "zo'n ding" slaat niet op de mosfet maar op de AQY opto! Sorry, ik had het verkeerd gelezen.
[Bericht gewijzigd door rew op (24%)]
Aha, dat verklaart de verwarring inderdaad.
Wel mooie componentjes overigens, ik ben best onder de indruk van de specs! 
Ik vrees dat die van Ali toch wat minder gaan presteren. Enerzijds omdat ze van Ali komen, en anderzijds om wat ik op LCSC vond:
Ze verkopen daar een bijna gelijknamig component voor een fractie van de prijs, maar met bijna 4x de overgangsweerstand. Dat maakt ze niet nutteloos, maar wel erg onwaarschijnlijk dat die van Ali van Panasonic komen.
Dit deed ik regelmatig met een 4016 of 4066
(die zijn qua functie gelijk maar hebben lichtelijk andere specs)
Arco
Special Member
rew
@Kruimel, Sinds ik de truuk die jij nu toepast ken, heb ik overnieuw naar de advertentie gekeken van de ebay-verkoper die mij niet-onsemi mosfetjes heeft verkocht.... Als je goed kijkt: Het staat er eigenlijk gewoon bij.
Precies, er wordt op Ali helemaal niet zo veel gelogen, maar het is vaak niet helemaal wat het lijkt. Recent struikelde ik nog over een enorme (1800ppm/°C) positieve temperatuurscoëfficiënt van een stel shunts die ik er had gekocht. De advertentie vermeldde geen temperatuurscoëfficiënt of tolerantie, dus ze hebben me strikt genomen niet voorgelogen. Het toepassingsgebied van deze componenten was door het grote verloop echter wat minder groot dan gehoopt.
Tja, AliExpress: soms heb je geluk en koop je iets moois voor weinig, soms niet. Ik heb het weleens overwogen om een topic te openen met spullen uit China die wel goed zijn, want die zijn er zat. Als zo een AQY212 maar enigszins in de buurt van zijn Panasonic broertje komt zet ik die graag op mijn whitelist, al zit ik zelf voorlopig nog wel goed met mijn voorraad optocouplers... 
PS Mijn ervaringen met LCSC zijn bijzonder goed, ik ben nog geen component tegen gekomen met verborgen of onverwachte defecten. Alles lijkt ondanks de lage prijzen gedocumenteerd en volgens spec.