TKD potmeter aansluiten

Hallo,

Ben bezig een Anaview versterker te bouwen met een volumeregeling. Heb hiervoor een TKD type CP2511 gekocht. Nu heb ik hem aangesloten volgens de "gewone" aansluitmethode die je ook op normale versterkers vindt. Alleen deze schijnt toch weer anders te werken, volgens de fabrikant is het een "laddertype" regelaar. Op de achterzijde is hij gemarkeerd met 1, 2 en C. Volgens mij is C aarde en 1 ingang, blijft 2 (midden)voor uitgaand signaal, alleen dit werkt niet, wat doe ik fout? Heb al eerder een soortgelijke versterker gebouwd met een blauwe Alps potmeter en deze werkte in één keer goed.
Graag jullie hulp.

RAAF12

Golden Member

Het zou toch moeten werken als je hem aansluit zoals getekend is op de audio input van de versterker. Is het volume niet te regelen naar nul? 2 zit op de input van de versterker aangesloten. http://www.tkd-corp.com/otherpdf/Important_points_LADDER.pdf

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 6 januari 2021 02:05:53 (11%)

Hallo ,
Ik krijg helemaal geen signaal, wat ik ook vreemd vindt er is geen brom of wat dan ook,compleet stil. Maar begrijp ik goed wat je zegt: 2 zit op de input van de versterker? Moet deze dan op 1 aangesloten worden? Ik heb al eens gewisseld maar zonder resultaat.

Hugo Welther

Moderator

Anaview versterker? Aha, gevonden, welke Anaview?
Heb je ook een schema van die versterker die je nabouwt? Kan je dat hier neerzetten?

Dit is de de datasheet van die stappenverzwakker: http://www.tkd-corp.com/products/att/pdf/cp2511as-e.pdf

Neem het leven niet te serieus - je overleeft het toch niet. Elbert Hubbard (1856-1915)

Het is de AMS 1000-2600
Het bestand pdf was te groot dus ik heb alleen het input gedeelte erop gezet. Misschien kun je er iets mee.
Alvast bedankt

De potmeter kan je toch gewoon uitmeten op werking dat weet je ook gelijk wat de goed aansluitingen zijn.

RAAF12

Golden Member

Op 6 januari 2021 16:07:43 schreef eukalypta:
Het is de AMS 1000-2600

Bromt ie wel als je een input aanraakt?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 6 januari 2021 19:53:51 (29%)

Nee, helemaal niets. Wat ik wel zie is op de input van de versterker een + en - aansluiting en daarnaast een ground draad, heb ik niet aangesloten omdat het bij mijn vorige versterker (ook Anaview), maar ander model) niet nodig was.
Ik twijfel alleen of het hierbij wel moet, en ik weet niet waar naartoe deze draad moet. Ik heb wel gezien dat anderen deze draad gebruikten voor een gebalanceerde input, die ik niet gebruik. Zou het mogelijk zijn dat deze ground op de massa van de potmeter moet? Ik kan het natuurlijk ook gewoon proberen, alleen met "proberen" heb ik niet zulke goede ervaringen.

RAAF12

Golden Member

De volumepotmeter inderdaad aan de ground en de met L+ gemerkte input aansluiten. Er zit een mute op de versterker. Misschien staat die aan en hoor je daarom niets.

Bedankt ga ik proberen, misschien is dit hele probleem. De mute zou ook nog kunnen, zal ik controleren. Op een site heb ik gelezen dat ze de ground draden op het chassis bevestigen. Of zou dat hetzelfde zijn als de ground op de potmeter?

RAAF12

Golden Member

Het lijkt mij beter om de potmeter met een afgeschermd kabeltje aan het input chassisdeel te verbinden. Met een losse ground kabel naar een plek op het metaal van de behuizing is er kans op een aardlus en dat geeft brom.