Ik ben op zoek naar een diode type T2D29.
Deze zit in de voeding naast het power management ic.
Ik heb al gezocht op internet maar daar kom ik niet dit type tegen maar wel een stel andere.
Is er iemand die weet of er een vervanger voor is?
Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Er gaat wel eens een voeding stuk, maar het is zeldzaam, meestal moet de Fusionprocessor nieuwe ballen krijgen. Wat bedoel je met power management IC? Hoe ziet de diode er uit? Waar zit hij in de schakeling?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het zou een snubber (bidir transil) kunnen zijn, dan is die meting correct.
Even een stapje terug doen. Hoe ben je bij de voeding uitgekomen als defect onderdeel?
Hallo maarten,
Ik heb geen stand-by voeding dus vandaar.
Het ic waar je om vroeg is het stand-by ic en de diode zit daarnaast.
Ik krijg nu geen foto meer geüpload anders had ik deze toegevoegd.
even op de vaste computer geprobeerd en nu lukt het wel om een foto toe te voegen.
het is maar een klein stukje van de printplaat maar misschien kun je er iets mee.
en anders moet ik vanavond even een nieuwe foto maken.
Heb je echt fysiek geen standby spanning meer of heeft de TV geen indicatie van standby?? Meestal is het de fusion chip IDD
Ik heb geen led meer aan de voorzijde.
En normaal als je de stekker tussen mainboard En voeding losbreekt gaat de backlight aan. En dit gebeurd ook niet.
Maar ik zal nog even wat metingen doen.
Is een flyback controller. Zie datasheet: https://www.onsemi.com/products/power-management/ac-dc-controllers-reg…
Net nog even wat metingen gedaan maar ik ben bang dat jullie gelijk hebben.
Ik zie ook als je even wacht het stand-by lampje even aan en dan weer uit gaat.
Ook wordt de processor na een paar minuten warm.
Is dit nog te repareren of wordt het een compleet nieuw board.
Op 11 januari 2021 19:09:13 schreef jama:
Ik heb geen led meer aan de voorzijde.
En normaal als je de stekker tussen mainboard En voeding losbreekt gaat de backlight aan. En dit gebeurd ook niet.
Maar ik zal nog even wat metingen doen.
Dit is geen Samsung, bij deze voedingen moet je de kabel tussen voeding en mainboard los maken en dan op de voeding de stand by lijn aan de power on hangen via een weerstandje van 100ohm, indien de voeding goed is zal de 12 V etc wel aanwezig zijn. De kans dat de voeding de oorzaak zal zijn is zeer klein en een knipperende led is ook niet altijd aanwezig als het mainboard defect is, dat is afhankelijk van de fout op het mainboard.
maartenbakker
Golden Member
Op 11 januari 2021 19:28:59 schreef jama:
Net nog even wat metingen gedaan maar ik ben bang dat jullie gelijk hebben.
Ik zie ook als je even wacht het stand-by lampje even aan en dan weer uit gaat.
Ook wordt de processor na een paar minuten warm.Is dit nog te repareren of wordt het een compleet nieuw board.
Kwestie van laten reballen. Forumlid deusjevoo kan dat. Voor een 46" toestel vind ik het nog wel de moeite waard.
Is dit probleem opgelost? En zo ja hoe? Ik heb dezelfde tv met een gelijkwaardig probleem. Standby lampje knipper in fases van 2x kort. Zou met de voeding te maken hebben? Hoop dat iemand mij kan helpen.
Hallo Siem,
Dit probleem is opgelost en het bleek de processor te zijn die onvoldoende contact maakte.
Ik heb deze gereflowd en toen werkte hij weer.
Gr. Jan
Hoi Jan,
Heb je de diode uit je originele vraag ook nog vervangen? Zo ja waar heb je deze gekocht? Deze ziet er bij mij ook een beetje krokant uit. (zie foto)
maartenbakker
Golden Member
Bedankt voor je advies! Ik ga kijken of ik dit voor elkaar krijg. (Heb niet zo veel ervaring met solderen) we gaan het zien.
maartenbakker
Golden Member
Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
Processor los , is bekend toch wel inmiddels bij deze symptomen. Voeding nooit kapot bijna. De diode is niet het probleem. REflow helpt als processor nog goed is, maar doe dit gecontroleerd en als je dit nooit eerder hebt gedaan ga je zeker het bord en processor beschadigen.