Ha Richard S,

Geen probleem dit is nog beter, nu heb ik de afmetingen kan ik een klein beetje mee rekenen.
Je kunt bij de oscillator print altijd tijdens het meten de verbindingen maken.

Groet,
Henk.

Zit stiekem mee te kijken maar die print daar ben ik ZEKER wel jaloers op!
Ik ben daar een miljoen jaar geleden wel eens mee bezig geweest,
om een universele experimenteerprint te maken voor zendertjes.
Erg mooi Richard!

VrGr Rob

Sprint-Layout ff onthouden!

Ha DDSFM,

Zoals ik al aangaf is de oscillator gewoon goed.... en volgens het tekstboek er zijn,
uiteraard meer belangrijke parameters.
Maar voor wat de harmonische betreft zonder uitgangsfilter prima....
Mijn laatst inbreng is dan ook bedoeld opdat @TS er naar kan kijken :)

Je heb zeker een punt m.b.t. de smoorspoel ik ben daar voorzichtig in de echte VK200 heb ik nog wel.
Ik zou moeten kijken wat de specificatie is Siemens gegevens heb ik wel maar nu even niet !
Maar dit heeft zeker geen significante invloed op de harmonische zonder,
actieve bias is er niet veel aan te doen !
De koppeling daar kan eerst naar gekeken worden maar @TS geeft zelf al aan beter een filter er tussen....

Groet,
Henk.

Op 23 april 2023 20:55:47 schreef DDSFM:
Denk wel interessant leesvoer .. Variable Frequency Oscillators (VFOs)

Wat je ook in dit schema ziet rond de VFO, is in de drain geen VK200 o.i.d.
Heb het gevoel dat dit al de eerste bottleneck is, dus RF die ontstaat op de drain door deze VK is niet uit te sluiten.

Wat ik mij ook afvraag, welke voordelen denk je te behalen in een inductieve koppeling i.p.v. de common capacitieve koppeling?

@DDSFM bedankt voor het delen van dat artikel, ik kende deze nog niet en het bevat inderdaad een groot aantal punten waar al ik rekening mee hou. Het is goed om dat bevestigd te krijgen ;)

Je andere opmerkingen heb ik hierboven besproken.

Tjeetje wat een reacties ineens, stel ik zeer op prijs want ik leer er elke keer weer van.

Dank weer voor het delen van de link DDSFM, ik ga een rustig momentje zoeken om dat te bekijken.

Ik sluit de oscillator niet anders af dan met de inductieve inkoppeling op de buffer...

Verder vond ik dit artikel wel interessant https://www.by-rutgers.nl/PDFiles/Reproducible%20Low%20Noise%20Oscilla…
Ik ga daar zeker even mee testen om te zien wat de effecten zijn.

En dan last but not least. Ik wilde zeker zijn dat de protectiediodes in de mosfet niet de oorzaak zijn van de harmonischen. Heb dus dezelfde oscillator gebouwd op de HF print maar nu met een JFET, ik heb helaas geen J310 op voorraad en heb dus een BF245C gebruikt. En het beeld is nagenoeg exact hetzelfde als met de BF961.

Zo langzamerhand begrijp ik dat een oscillerende FET zich na de start beweegt naar klasse-C en ik denk dat daar de belangrijkste oorzaak zit van de harmonischen. Als dit inderdaad de conslusie moet zijn kan ik niet anders dan direct achter de buffer een LPF te plaatsen om van de rommel af te komen, dat moet dan best een scherp filter zijn met de waardes die ik nu meet. Ik vrees dat mijn blikje te klein gaat zijn...

Resulaat van de BF245 opstelling
100k gateweerstand, 4.7uH in de source, geen drain component, 2 x 27pf in de terugkoppeling. 6W rond 6mm met 1mm CuAg. Ik heb ook nog een clampl diode erbij gezet, dat maakte niets uit voor de harmonischen...

Op 25 april 2023 21:36:36 schreef Richard S:
Ik accepteer de harmonischen nu maar voor de time being. Ik heb mijn LPF print gebouwd en die er nu achter gezet in het tinnen bakje, daarmee is de 2e harmonische -50dB en de 3e -60dB. Ik heb stille hoop dat de versterkertrap(pen) ook wat doen aan filtering en dat de demping van de harmonischen minimaal hetzelfde blijft.

Nou... even mijn twee eurocenten, als je mode FM wordt dan ga je meestal in klasse C versterken. En dan heb je de harmonischen gewoon elke keer weer terug.

@DDSFM, door de twee gates aanelkaar te knopen zal de oscillator in klasse C staan, dat geeft nog meer harmonischen.
Maar door de koppeling met de source via de twee varicaps te doen is een goed idee.
Datzelfde gebruikt Dutch RF shop ook in hun FM stuurzender.

Je kan het ook zo doen:

[Bericht gewijzigd door Martin V op (78%)]