Nakamichi Reciever 2 FM problemen

Beste Forumleden,

Jullie zullen wel weer denken: heb je weer zo eentje met een FM ontvangst-probleem. Mijn probleem lijkt inderdaad op andere problemen bij FM tuners/receivers in dit forum:

• Geen ontvangst van stereo zenders bij "auto seek",
  • Ontvangst bij het manueel afstemmen, uitsluitend mono,
  • Frequenties kloppen bij de zenders,
  • Indien ik ietsjes afwijk van de zenderfrequente verschijnt af en toe: "lock" en soms slaat de signaalmeter uit en af en toe een knipperende stereo indicator (geen lampje). Bij dit laatste moet ik wel weer "auto seek" indrukken.

Ik heb de service-manual, maar twijfel toch welke spoel ik kan proberen te verdraaien. Ik heb van hout een speciale schroevendraaier gemaakt. _/-\o_
Zelf denk ik de T104 "center voltage" op grond van alle andere gemelde problemen.

Moet ik dan op een sterke zender afstemmen en dan voorzichtig draaien? Heb uitsluitend een multimeter.

Dank bij voorbaat,

Wolf.

RAAF12

Golden Member

Hier staat de afregeling beschreven, op de 2 testpunten 0V afregelen. Als dat geen oplossing is zal er een condensator in een spoelbus verlopen zijn. Dat is het grote manco van vele FM tuners uit die tijd.

https://www.hifiengine.com/manual_library/nakamichi/receiver-2.shtml

Beste Raaf12,

Meteen raak, hartelijk dank!
Zie foto.
De kern in de spoelbus was makkelijk en beheerst te draaien en inderdaad kwam ik op O Volt uit.