Marantz UD5005 voeding probleem

Goedemorgen!

Ik ben nieuw hier (na een aantal jaren meelezen en zoeken :) en hoop dat jullie mij op weg kunnen/willen helpen.

Mijn bluray speler gaat sinds kort niet meer aan. Bij 'koude' start knipperen de Standby en FL Off led om de beurt, na een paar seconden blijft alleen de FL Off led knipperen. Verder komt hij niet.

In de service manual (gevonden op hifiengine), heb ik om te beginnen 'trouble shooting power unit' doorlopen.

- 5.5V_STBY output is aanwezig op JP2 #13
- AC_DET op JP4 #1 laat ~3.1V DC zien, zou volgens manual 5.5Vp-p moeten zijn. Te laag?
- Vervolgens diodes D11/D12 doorgemeten, en die lijken OK. Ook de 3 weerstanden (R19/R20/R21) die de optocoupler U4 (PC817) van spanning moeten voorzien zijn goed. Optocoupler zelf lijkt ook in orde, voor de zekerheid vervangen door een versie waarvan ik weet dat die goed is. Still no dice...
- Als ik op pin 1 & 2 van optocoupler U4 meet, zie ik slechts 0.46V. De andere optocouplers (degenen die actief zijn van het circuit voor de 5.5V standby voeding bijvoorbeeld), laten hier 5.5V zien. Dus 0.46V lijkt mij dan wat laag? Maar het circuit dat deze optocoupler moet activeren (D11/D12 en de weerstanden) lijkt in orde? Snap ik niet :)
- Ik zie geen lekkende of opbollende elco's
- Voor de zekerheid even alle andere diode's doorgemeten in de voeding, en die lijken allemaal in orde
- Ook geen componenten die erg heet lijken te zijn geworden of geexplodeert in de voeding
- Ik ben er vanuit gegaan dat de brugge-gelijkrichter in orde is, omdat het 5.5V standby circuit wel werkt en deze geen invloed zou moeten hebben op de U4 optocoupler omdat die zijn spanning direct van de AC ingang lijkt te halen.

Klopt mijn aanname dat de voeding een manco lijkt te hebben of ben ik mij aan het blindstaren?

Als het de voeding is; iemand een suggestie in welke hoek ik het wel zo moeten gaan zoeken?

Henk H.

Golden Member

Op 18 februari 2021 10:37:56 schreef WillemV2:
- AC_DET op JP4 #1 laat ~3.1V DC zien, zou volgens manual 5.5Vp-p moeten zijn. Te laag?

De meter instellen op gelijkspanning en dan een wisselspanning (Vp-p, potentiaalverschil tussen positieve peak tot negatieve peak) gaan meten geeft onjuiste getalletjes.

Weet je wat de golfvorm moet zijn, is het een nette sinus? Dan kun je de meetwaarde, met meter in wisselspanningbereik, omrekenen naar een Vp-p spanning om te checken of dit correct is.

Met een scoop meten is nog mooier, dan hoef je niet te rekenen en kun je meteen zien of het een schone golfvorm is of niet.

Op 18 februari 2021 10:51:07 schreef Henk H.:
[...]

De meter instellen op gelijkspanning en dan een wisselspanning (Vp-p, potentiaalverschil tussen positieve peak tot negatieve peak) gaan meten geeft onjuiste getalletjes.

Weet je wat de golfvorm moet zijn, is het een nette sinus? Dan kun je de meetwaarde, met meter in wisselspanningbereik, omrekenen naar een Vp-p spanning om te checken of dit correct is.

Met een scoop meten is nog mooier, dan hoef je niet te rekenen en kun je meteen zien of het een schone golfvorm is of niet.

Ah, dan zit daar al de eerste fout :) Dank voor je supersnelle reactie!

Volgens de manual 50HZ(5.5Vp-p). Dus ik neem aan een 50Hz sinus? Hoe netjes die is, staat er niet bij...
In AC meet hij 6.4V, scoop heb ik helaas niet tot mijn beschikking.

Bleek ik ooit bij Ali gekocht te hebben... :) na een beetje klooien lijkt hij het nog te doen ook.

Als ik het zo zie, niet bepaald een mooie sinus, maar wel zo'n beetje 5.5Vp-p.

Dan kom ik bij de volgende stap; "+3.3V PS_On input" op JP4 #2 na het drukken op de standby knop. Zowel digitale multimeter als scope laten hier niets zien...

Verwijzing is dan naar JP4 connector/kabel (die meet goed door van voeding naar moederbord) en Main Unit U16. Dus dan voeding waarschijnlijk in orde maar probleem met de IC U16? Of ga ik dan te kort door de bocht?

[Bericht gewijzigd door WillemV2 op 18 februari 2021 13:35:49 (24%)

bjokal

Golden Member

Pas geleden een UD7006 hersteld met dezelfde symptomen.

Een deel van de voeding bleek niet te starten door een defect IC, een STRW6753. Deze regelaars willen wel eens defect raken, zonder dat er iets vreemds aan te meten is.

Zit er in de voeding van de UD5005 niet toevallig eenzelfde IC?

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Op 18 februari 2021 14:35:01 schreef bjokal:
Pas geleden een UD7006 hersteld met dezelfde symptomen.

Een deel van de voeding bleek niet te starten door een defect IC, een STRW6753. Deze regelaars willen wel eens defect raken, zonder dat er iets vreemds aan te meten is.

Zit er in de voeding van de UD5005 niet toevallig eenzelfde IC?

Interessant; in de UD5005 zit inderdaad hetzelfde IC in de voeding! Begrijp ik je goed dat het dan een kwestie is van swap-tronics? Waar heb jij de jouw gekocht? China?

Via Ebay voor een redelijke prijs een nieuwe STRW6753 kunnen krijgen en er vanmiddag ingesoldeerd, maar het probleem is helaas nog niet verholpen.

Iemand nog een idee?

Effe een vraag, heb je het probleem toen nog verholpen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 26 april 2023 19:42:10 (83%)

Op 24 april 2023 19:20:28 schreef Ronwaas:
Effe een vraag, heb je het probleem toen nog verholpen?

Nee, helaas nog niet... hij ligt nog steeds niet werkend in de kast...

Jammer, ik ben nu ook met een bezig.
Alleen met testen doet hij af en toe wel opstarten, wil ik bijv. Testen of het display werkt, soms wel en soms niet.

Eigenlijk een probleem wat me intrigeert.

Als het probleem ontstaat, zie je inderdaad wat jij hebt; af en toe opstarten, soms geen thuis geven. Die van mij is in de fase van helemaal niet meer opstarten aangekomen. Doet mij vermoeden dat er ergens een condensator gaar is, maar die heb ik nog niet kunnen lokaliseren.

Ik weet 100% zeker dat het probleem in de voeding zit; als ik er een voeding van een goede unit in stop werkt alles naar behoren.

Helpt jou niet heel veel, maar verder zoeken dan die print hoeft dus niet :-)

Klopt inderdaad wat je zegt, ben ik inderdaad ook achter gekomen.
Is het enige wat het nog zou kunnen zijn.
Maar inderdaad, de elcos zijn in ieder geval visueel gezien nog in orde.

Maar, we geven niet op.

fred101

Golden Member

Elcos kun je niet visueel controleren. Lang voor ze bol staan zijn ze al slecht.
Gewoon aanzetten, scoop erop en meten. Zijn de rails schoon dan zijn de elcos goed, veel te veel rimpel en de elco's doen hun werk niet meer.

Kan hij niet aan dan kun je ze desolderen en met een LCR meter de capaciteit en D meten. Eventueel kun je ook een ESR meter gebruiken (Niet in situ, dat lijkt aantrekkelijk maar is niet 100% betrouwbaar omdat er vaak elco's of andere condensators parallel staan.)

Zijn ze lang niet gebruikt dan beter gelijk vervangen, consumenten klasse elco's formeren is wat overkill.

Gewoon bij de ingang beginnen, dan primair (Niet met een gewone scoop primair meten) Dat is 50 of 100Hz dus rimpel kun je met een DMM in AC stand meten.
Dan met de scoop op de pinnen van de smps controller (datasheet opzoeken) kijken of de juiste spanningen en signalen aanwezig zijn. Vooral de feedback en drive uitgang. Ook een soort van enable pin als die er is. Secundair zijn de elcos de eerste verdachten.

Doet hij het soms wel en soms niet dan solderingen en connectors checken en ook elcos zijn verdacht.

Electronica kun je meestal niet repareren door te kijken, je moet meten en je kunt heel goed kijken wat er gebeurd met een scoop. Voor echte reparaties een onmisbaar instrument. Heb je dat niet dan wordt het verrekte lastig en moet je op de gok gaan vervangen zonder meer schade te veroorzaken met desolderen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Klopt helemaal, maar meestal is het al een goede indicatie om je ogen goed de kost te geven.
Ik bedoel dat je dan al een idee hebt waar je het zou moeten zoeken.
Niet dat dat altijd het geval is, maar het is een goede start.

In mijn geval is het ook weer de uitdaging om de oorzaak te vinden en iemand op die manier te kunnen helpen.
Maar dat komt ook weer omdat ik wat zich dat aan gaat er gewoon aan begin.

fred101

Golden Member

Ik begin ook altijd eerst met een optische inspectie, vaak ook mbv een stereo microscoop als er kans is op rotte solderingen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Helaas heb ik geen microscoop, wel een redelijke loeplamp.
Rotte solderingen kom ik niet zo heel erg vaak tegen.
Wel al eens meegemaakt dat er een paar onderdelen helemaal niet gesoldeerd waren, dan is het fout zoeken wel heel erg eenvoudig.
Was dan ook toevallig van chinese makelij!!