24 v motor

Hallo allemaal,

Een hele tijd geleden ging de relax functie in mijn zetel kapot. Nu had ik even tijd en wou ik kijken of ik deze kon herstellen. Er is een klein brandplekje op de printplaat dus vermoed dat hier het probleem ligt. Na wat opzoek werk kom ik zeer weinig tegen op het internet van dit type.

Nu had ik het idee om zelf een schakeling op te stellen en deze zo te gebruiken. Hieronder zie je de motor van de actuator.

De motor heeft 6 draden, 4 dunne (zwart, rood, groen en paars) en 2 dikkere (blauw en zwart). Ik dacht zelf al dat dit een stappenmotor was maar ben hier niet zeker van.

Dit zijn de resultaten na het doormeten met een multimeter:
- zwart met groen -> 1,2 M ohm
- rood met paars -> 15,60 M ohm
- dik blauw met dik zwart -> 3 ohm
Doormeten van andere combinaties gaf geen waarden.

Wil dit zeggen dat de motor kapot is of zit ik misschien helemaal verkeerd en ben ik verkeerd bezig? En is dit wel een stappenmotor?

Alvast bedankt!
Niels

Is waarschijnlijk een gewone DC motor met encoder voor de positie. Waarbij rood en zwart niet perse plus en min hoeven te zijn.

Als je enkel de motor wilt gebruiken dan heb je de dikke draden nodig die samen 3 ohm meten. De encoder is dus niet nodig voor de motor aan te sturen is enkel extra.

Als ik dit lees is het misschien handiger om de boel te repareren. Het zelf opstellen van een schakeling zoals jij het noemt zal je waarschijnlijk vies tegen vallen.

Net als de anderen denk ik dat het niet om een stappenmotor maar om een ander type motor gaat die is uitgerust met een of ander encoder of resolver.

Er bestaan best veel soorten electromotoren die allemaal op een heel verschillende manieren aangestuurd moeten worden. Sommige zijn erg lastig zoals stappen motoren en draaistroom motoren. Andere zoals dc motoren zijn makelijker. Maar bij alle typen moet je heel goed weten hoe het werkt om iets bruikbaars op te gaan stellen.

Voor encoders, resolvers, enz. geld eenzelfde verhaal ook daar heb je nogal wat soorten en typen van. En ook daarvan zul je heel goed moeten weten hoe het werkt.

Ik denk doordat je uit je metingen al niet weet wat voor motor je hebt het je een beetje ontbreekt aan kennis in deze materie. En dan ga je vrees ik een hoge leercurve tegemoet. Maar als je graag leert? give it a go zou ik zeggen. Je kunt beginnen om hier eens een paar foto's van het systeem te plaatsen. Dus van de voeding, de bediening en de stuur elktronica. Misschien zien we wel iets aan de bruine plek en is het snel gerepareerd. En anders kunnen we gerichter advies geven over de te volgen weg bij complete nieuwbouw.

Je hebt bij de meting zwart groen je eigen weerstand gemeten. Gewoon met je vingers tegen de contacten gezeten.

Het is veilig om bijvoorbeeld goed contact te maken met je vingers: meetpen en te meten draadje kruislings over mekaar en dan tussen duim en vinger vastklemmen.

Maar bij metingen boven 10k... dan kan je dat maar aan 1 kant doen: Anders meet je "jezelf" parallel met de te meten weerstand. Aangezien je zelf 100k-3M bent (afhankelijk van de vochtigheid van je huid) gaat dat uitmaken als de te meten waarde ook in die buurt komt. Bij te meten 10k, is 100k van jou 10% afwijking, maar dat is zeldzaam (in de tropen met een laag zweet op je huid). (Nu hier in de winter meet ik 6M bij mezelf: zoveel had ik nog nooit gezien.)

[Bericht gewijzigd door rew op 23 maart 2021 07:23:27 (74%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Ik ben het met de twee eerste posters eens en wat het meten betreft ben ik het met rew eens.

Maar post eens wat foto's van het geheel, dan wordt het misschien allemaal wat duidelijker.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.