schrikdraad apparaat koltec se400

Thevel

Golden Member

Op 30 maart 2021 20:50:03 schreef testman:
een paar patsen en de lamp is dood, lijkt me haast dat de spanning te hoog is, cq de energie in die ontlading. kan zijn dat er iets doorslaat vanwege die te hoge spanning. normaal zou een 60W lamp alleen oplichten ivm de stroombeperking van het apparaat.

De spanning van een SE400 is onbelast zo rond de 8kV.
De SE400 is een behoorlijk "zwaar" apparaat, het zal me niks verbazen dat je er een gloeilamp mee kan opblazen. (ik heb het nooit geprobeerd, ik test altijd met een meter)

Op 30 maart 2021 23:24:39 schreef Tidak Ada:
Ik weet niet waar je woont, maar heb je al contact opgenomen met Koltec in Breda?

Volgens mij verleent Koltec geen service meer aan een SE400, maar ik kan het mis hebben.

@DiLuca
Wat bedoel je met ruisen? Als je een oplopende piep of een soort van oplopende fluittoon hoort kan dat geen kwaad, dit is vrij normaal bij schrikdraad apparaten.

Tidak Ada

Golden Member

Even gegoogled:

Reparaties - Koltec

https://www.koltec.nl/service/reparaties

KOLTEC heeft een eigen technische staf die zowel de reparaties verzorgt van defecte apparatuur, maar tevens de ontwikkeling van nieuwe apparatuur voor haar rekening neemt. ... Vulcan SE400 Vulcan SE450 WBW5-S W6a W6. Assortiment. Schrikdraadapparaten ; Aarding ...

Oude link !!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het "Ruisen"wat je hoort bij een SE400 is de geregelde spanningsverdubbelaar. "Het hakken van de thyristor" Om een geregelde uitgangspanning te realizeren worden de storage condensatoren geladen tot een bepaalde spanning. Niets om je druk over te maken. Controleer wel even de bekende rifa's .

De SE400 wordt inderdaad niet meer hersteld. Het apparaat is 30+ jaar

[Bericht gewijzigd door brabander op woensdag 31 maart 2021 16:35:03 (11%)

Tidak Ada

Golden Member

Ah, dus jij bent de vriendelijke man bij Koltec :)

Jammer dat ik in die oude Google-link gestonken ben.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Op 31 maart 2021 16:33:39 schreef brabander:
Het "Ruisen"wat je hoort bij een SE400 is de geregelde spanningsverdubbelaar. "Het hakken van de thyristor" Om een geregelde uitgangspanning te realizeren worden de storage condensatoren geladen tot een bepaalde spanning. Niets om je druk over te maken.

Het maakt geluid maar om dat ruisen te noemen....

Allemaal bedankt voor jullie feedback.
@thevel: het is idd een oplopende fluittoon
@brabander: idd al een oud toestel en altijd goed gewerkt. Het is al lang niet meer gesupporteerd @ Koltec. Ga er ook zeker geen geld tegen smijten om zo een oud toestel nog te repareren. Anderzijds probeer ik altijd eerst zelfs alles te repareren. Nu en dan eens een bestelling plaatsen bij Conrad...
Zal zien of ik een schema te pakken krijg bij koltec. Weet niet of ze happy zijn om z=zulke zaken te delen.
In ieder geval voor de geinteresseerden een foto van het toestel en het schema die ik heb uitgevogeld door printsporen te volgen.
Iemand een idee of die 2 rode draden die uit de trafo komen dienen voor spanningsmonitoring of voor de spannings/pulsefrequencie regel lus?
Die kaki rifa's (er zitten er 3 stuks in van 10nF) heb ik niet vervangen.
Heb al gedacht om er een per een eens los te solderen, ze staan er toch als snubber of HF cap (heb ze met * aangeduid in schema).
Als er iemand een meer compleet schema heeft en dit wil delen alvast merci mannen!

dit model of een gelijkend heb ik eens hersteld, maar die had een tik van onweer gehad. er lagen wat elco's uit uit een hulpvoeding en ik meette al weerstand tussen primair en secundair op de spoel. een 3/4 jaar later was de spoel dan ook gaar, aardlek ging eruit als het ding aanstond.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Die bruin/rode ROE condensator is ook een kreng wat vaak wil falen.

Die grijze capaciteit van 0.6u die onder de groene transfo staat werkt samen met de bruine spoel als EM filter op de ingang (220V).
De rode van 2.2uF heb ik er al uitgehaald en vervangen door een andere van 3.3uF. Die pieptoon bleef erin. Dus de rode er weer ingestoken.

@Sine: bedoel je die ELCO (die ronde?).
Die is zeker OK. Heb ik al gechecked

Thevel

Golden Member

Op 31 maart 2021 21:29:17 schreef DiLuca:
het is idd een oplopende fluittoon

Heel normaal, niets aan doen dus.

vergeten

Golden Member

Op 31 maart 2021 21:59:59 schreef DiLuca:
@Sine: bedoel je die ELCO (die ronde?).
Die is zeker OK. Heb ik al gechecked

Die bedoeld hij inderdaad.
Hoe en waarmee heb je die gecheckt, een multimeter is daarvoor niet geschikt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

idd met multimeter. Het is trouwens een laagspanning condensator. Zou hem moeten lossolderen om af te lezen wat voltage rating is, maar denk zo'n 16V of 25V misschien?

Tidak Ada

Golden Member

Normaal gesproken staan bij die elcotjes de waarden op de top (bijv. 200/40 =200µF/40V) Ook + en - staan daar aangegeven.

Hier dus ook, maar voor mij niet leesbaar.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Beste forum leden,

Een boer heeft mij een koltec SE400 binnengebracht waar de bliksem heeft ingezeten.
Ik weet dat er veel gaan zeggen begin er niet aan, maar dat heb ik nu toch wel gedaan.
Van de 4 ontstoorcondensatoren op de HV uitgang zijn er 2 ontploft.
Heb ze er alle 4 uitgesmeten (die zwarte op de foto in bijlage maar die foto is van een ander toestel van hetzelfde type).
Nu was de de diode die parallel over de thyristor staat open gebarsten. Deze heb ik voorlopig vervangen door een TV schakeldiode die ik nog liggen had.
Ook de 10nF bruine rifa die parallel op de 220V staat (na de 2uF was ontploft) -> er nu ook uitgesoldeerd.
Ook de bruine 470uF die na de 220V->12V groene transfo staat was kortgesloten. Deze ook vervangen.
Met al deze wijzigingen - geloof het of niet, maar hij tikt weer en de led indicatie werkt ook. Alleen durf ik de potmeter nog niet volledig open te draaien gezien ik nog de ontplofte 10nF moet vervangen en niet zeker ben van die diode die ik heb vervangen.

Nu mijn 2 vragen:
1/ weet iemand welk type de omcirkelde diode is die // staat met de thyristor of door welk type ik dit exemplaar kan vervangen?
2/ Kan ik de HV uitgang laten werken zonder enige capaciteit op de uitgang (want die zijn nu ontploft) ?

Alvast bedankt!

zitten er geen MOV op de uitgang? ik heb dit model ook gehad met bliksem ontlading, daar lag een MOV uit. echter meette de trafo ook door tussen primair en secundair. dat hield nog een half jaar en toen viel de aardlek uit en was het over en uit met het ding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste DiLuca,

Als die condensatoren defect zijn, (ontploft) wordt dit meestal niet veroorzaakt door blikseminslag maar door een langdurige vonkende afrastering. Je kunt het apparaat gewoon testen zonder condensatoren.

Voor die diode kun je een BY228 plaatsen

@ testman & brabander

MOV's op de uitgang van de HV trafo? Die zwarte cylinders dat zijn toch capaciteiten van ~2.5nF/stuk dacht ik? De trafo gemeten ts prim en secondaire met ohmmeter (heb geen megger) en dat ziet er OK uit.

Bedankt voor de diode info!
Kan ik het apparaat continue laten werken (dus niet enkel testen) zonder die capaciteiten? Gaat dit enkel storingen geven of heeft dit nog een andere functie?

Er zitten gen MOV aan de uitgang. Die condenstoren dienen voor emc ontstoring en Parallel capaciteit. Als de afrastering redelijk lang is de capaciteit van de afrastering dominant en heeft dat geen enkel effect.op de werking als ze er niet inzitten.

Thevel

Golden Member

Vaak zat schrikdraadapparaten gehad waar ze ooit uitgeknipt zijn omdat ze defect waren.
Blijkbaar levert dat geen problemen op.

Hartelijk dank allemaal.
Had het ook zo gedacht. Zonder die capaciteiten erin enkel toestel aanzetten als weideafrastering aangesloten is om de boel niet onbelast te laten draaien. Ik meet 13nF capaciteit op mijn afrastering.
Hieronder de gesneuvelde soldaten (rood omcirkelde). Zal alle 3 de rifa's eruit halen en vervangen. Ook de 4x 1nF/10KV van Siemens ga ik eruit knippen. Weet ook niet direct waar ik 1nF/10kV kan kopen. Conrad heeft dat niet.

boven de 1A zekering zit nog een geklapt iets, lijkt ook een overspanning beveiliging..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Idd dat is een MOV van 300V en die zit na de input common mode choke op de 220V inputs na de zekering. Die ziet er nog gezond uit denk ik. Ik veronderstel ook als die zou getriggered hebben dat de fuse ook zou gesprongen zijn en dit is niet het geval.

zijn de solderingen van die mov nieuw? want dan is deze al ooit vervangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Neen, die zijn niet nieuw. Er heeft zeker nog niemand die bak opengedaan buiten ikzelf.