Onlangs kreeg ik een nogal verontrustend mailje van mijn leverancier Greenchoice, in het kort:
Momenteel maak je gebruik van het dubbeltarief (ook hoog-/laag of piek-/daltarief genoemd) via een traditionele of niet-slimme meter.
Hier gaat verandering in komen omdat de netbeheerders landelijk het TF signaal per 1 juli 2021 uitschakelen.
Door het uitzetten van het TF-signaal zal jouw meter na 1 juli 2021 niet meer kunnen schakelen tussen de twee tarieven.
Om gebruik te kunnen blijven maken van het dubbeltarief, heb je een slimme meter nodig.Mocht je geen slimme meter laten installeren, ontvangen wij graag de meterstanden van 1 juli.
Zo kunnen we jouw stroomverbruik nog tot 1 juli eenmalig afrekenen tegen dubbeltarief.
Mocht je geen meterstanden doorgeven, dan zullen wij ze schatten.
Ik heb een ISKRA ME162-D1A52-V12-K0 meter en begrijp wel dat dit geen slimme meter is, maar vroeg mij af of deze meter het TF signaal gebruikt.
Dus heb ik gezocht op internet en vond de Technische handleiding van deze meter.
Hierin staat, dat deze meter een Real time clock heeft die o.a. het schakelen tussen piek-/daltarief (vrij vertaalt) regelt.
Dat zou dus kunnen betekenen dat deze meter geen gebruik maakt van het TF-signaal of zou die meter zo afgesteld kunnen zijn (door Stedin) dat het TF-signaal toch wordt gebruikt ?
Daarnaast heb ik ook zonnepanelen en de teruglevering wordt ook netjes weergegeven op een 3e teller.
Ik heb er totaal geen verstand van en voel mij nu wel gedwongen om de meter te laten vervangen, terwijl ik die vervanging 4 jaar geleden juist heb geweigerd omdat ik toentertijd er totaal geen vertrouwen had in een slimme meter, zoals meer Nederlanders.
Maar goed, nu gaat het erom of ik op het verkeerde been ben gezet door Greenchoice waardoor ik nu gedwongen wordt om een slimme meter te laten plaatsen wat mij nu € 67,76 gaat kosten wegens eerdere weigering.
terwijl ik die vervanging 4 jaar geleden juist heb geweigerd omdat ik toentertijd er totaal geen vertrouwen had in een slimme meter, zoals meer Nederlanders.
Gebaseerd op een laboratoriumonderzoek wat niet representatief was voor een normaal woonhuis en een grote broek aangetrokken door Tros Radar wat als een nachtkaars is uitgegaan.
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
jammer dat je geweigerd hebt toen, dat is helemaal niet meer nodig, het stoppen van salderen, als het er nog van komt zal pas gaan gebeuren als iedereen en al dan niet slimme digitale meter heeft. tot die tijd is er gewoon verrekening.
Je zou kunnen proberen een verse meter aan te vragen a.g.v. het plaatsen van zonnepanelen. gewoon een verse aanvraag, net doen alsof je gek bent, wie weet gebeurd er wat.
Het slimme zit in het uitlezen, dat kan je uit laten zetten. of dat daadwerkelijk handig is, is een 2e. Dan heb je gewoon een domme digitale meter.
rob040
Golden Member
Op 2 april 2021 15:58:23 schreef Huisje:
Maar goed, nu gaat het erom of ik op het verkeerde been ben gezet door Greenchoice waardoor ik nu gedwongen wordt om een slimme meter te laten plaatsen wat mij nu € 67,76 gaat kosten wegens eerdere weigering.
Is dat zo? Ik heb ook zo'n brief gekregen en daar werd mij opnieuw (vorig jaar een slimme meter geweigerd) gratis een nieuwe meter aan geboden.
Verder is het verschil tussen piek en dal dermate klein dat het weinig gaat uitmaken. Het nieuwe tarief wordt het gemiddelde van piek en dal (althans bij mij).
EricP
mét CE
En wat is het probleem als je geen dubbel tarief meer hebt?
Het verschil is zo klein geworden, dat het niet de moeite meer waard is. Dubbel tarief is pas lonend als je iets van de helft van je verbruik in daltarief hebt. Dat is normaal 8 uur per dag en het weekend. Ofwel 40 + 48, zijnde 88 uur. Van de 168 uur die de week telt. Kortom: het schiet niet meer op, tenzij je een specifiek verbruik hebt (zoals bijvoorbeeld een electrische boiler of electrische verwarming die alleen 's nachts draait). Dus in principe hoef je je helemaal niet 'gedwongen' te voelen tot *iets* (al wil men wel graag dat je dat zo voelt, zo lijkt het)
Het slimme zit in het uitlezen, dat kan je uit laten zetten.
Dat is een wijd verbreid misverstand. Dat kan dus niet. Je kunt alleen vertellen dat je netbeheerder hetgeen ze uitlezen niet aan je leverancier mag geven. Maar uitlezen blijft gewoon plaats vinden.
jammer dat je geweigerd hebt toen
Ik heb dat afgelopen zomer dus ook gedaan. Men was wel heel erg aan het drammen. Maar goed... nu hangt er gewoon een digitale meter. Dat kon ook. Maar men wilde niet. En komende zomer stoppen we gewoon met dubbel tarief. Het zal er al toen ik de stapel stenen kocht. Het scheelde in 2020 toch wel een hele 9 euro per jaar. Geen enkele moeite waard.
Op 2 april 2021 16:04:32 schreef andre1973:
jammer dat je geweigerd hebt toen, dat is helemaal niet meer nodig, het stoppen van salderen, als het er nog van komt zal pas gaan gebeuren als iedereen en al dan niet slimme digitale meter heeft. tot die tijd is er gewoon verrekening.
Het werkt precies andersom. Als de salderingsregeling stopt, krijg iedereen die teruglevert vanzelf een meter die beide energierichtingen apart registreert.
Wanneer de saldering stopt is ongewis, die datum wordt steeds weer uitgesteld.
Ik heb nooit meer een brief gekregen van Stedin.
V.w.b. piek en dal:
Klopt, heb dat al lang geleden afgeschaft, moet uiteraard wel de twee tellers doorgeven maar worden met 1 tarief verrekend.
EricP
mét CE
Wanneer de saldering stopt is ongewis, die datum wordt steeds weer uitgesteld.
En dat is jammer. Ik heb het ideale dak ervoor qua ligging. Maar het is (voor mij) alleen interessant als salderen blijft. Strak ontstaat dus de situatie dat het interessant had kunnen zijn, maar door de onduidelijkheid het er nooit van gekomen is.
Klopt, heb dat al lang geleden afgeschaft, moet uiteraard wel de twee tellers doorgeven maar worden met 1 tarief verrekend.
Nou, dan is er dus geen probleem. Standen doorgeven als men dat wil. Da's mooi voor de verrekening. En voor jou zal het dus niks uit maken, want je hebt al 1 tarief. Kortom: niks doen klinkt als het beste plan.
Naar mijn vermoeden gaan ze de saldering afschaffen als de markt voor zonnepanelen verzadigd is, d.w.z. als bijna iedereen ze heeft. Zo werkt dat bij de Nederlandse overheid altijd, iedereen een worst voorhouden en als iedereen heeft toegehapt gauw zeggen dat je de helft terug moet geven.
Ik hoef geen zonnepanelen, het komt er feitelijk op neer dat je de energierekening 7 jaar vooruit betaalt.
En als je ze toch neemt, niet meer laten installeren dan je voor je eigen verbruik nodig hebt.
Nou, dan is er dus geen probleem. Standen doorgeven als men dat wil. Da's mooi voor de verrekening. En voor jou zal het dus niks uit maken, want je hebt al 1 tarief. Kortom: niks doen klinkt als het beste plan.
Dat is dus wat ik al jaren doe en nu doen ze alsof het voor mij wel een probleem wordt:
Mocht je geen slimme meter laten installeren, ontvangen wij graag de meterstanden van 1 juli.
Zo kunnen we jouw stroomverbruik nog tot 1 juli eenmalig afrekenen tegen dubbeltarief.
Ik kan na 1 juli wel dubbele standen doorgegeven, maar zij kunnen niet afrekenen tegen het dubbeltarief.
Maar, dat hoeft ook niet.
Tenzij, er door Stedin mijn meter, technisch gezien, wel het TF-signaal laat gebruiken, dan ben ik toch het haasje ?
En dat was dan ook eigenlijk mijn vraag.
EricP
mét CE
Dat is dus wat ik al jaren doe en nu doen ze alsof het voor mij wel een probleem wordt:
Afgezien van dat men graag doet alsof het een probleem wordt... Ik lees dat niet in de text eronder.
Waarom ben je dan het haasje? Je ene telwerk loopt. Dat moet je betalen tegen 'enkel' tarief. Als TF toch blijft, dan loopt zo nu en dan ook je andere telwerk. Dat moet je ook betalen tegen enkel tarief.
Waar zit het probleem dan?
Naar mijn vermoeden gaan ze de saldering afschaffen als de markt voor zonnepanelen verzadigd is, d.w.z. als bijna iedereen ze heeft. Zo werkt dat bij de Nederlandse overheid altijd, iedereen een worst voorhouden en als iedereen heeft toegehapt gauw zeggen dat je de helft terug moet geven.
Het is leuk geweest voor de 'early adopters', dat zonder meer. Destijds had ik het passende dak nog niet...
Ik hoef geen zonnepanelen, het komt er feitelijk op neer dat je de energierekening 7 jaar vooruit betaalt.
En als je ze toch neemt, niet meer laten installeren dan je voor je eigen verbruik nodig hebt.
Hoe dan ook zelf optuigen. BTW terug krijgen is alleen leuk voor mensen die geen ZZPer zijn - daar geldt dat niet voor. Ik zit nog wel aan airco te denken: die panelen zorgen dan voor de stroom voor de airco als de zon schijnt. Maar dan is het gewoon een luxe die goedkoper wordt in het gebruik. Het heeft niks met 'stroom besparen' ofzo te maken (immers, die luxe komt er niet als de stroom uit het net moet komen).
Je ene telwerk loopt. Dat moet je betalen tegen 'enkel' tarief. Als TF toch blijft, dan loopt zo nu en dan ook je andere telwerk.
TF stopt per 1 juli.
De vraag was dan ook technisch:
Hierin staat, dat deze meter een Real time clock heeft die o.a. het schakelen tussen piek-/daltarief (vrij vertaald) regelt.
Dat zou dus kunnen betekenen dat deze meter geen gebruik maakt van het TF-signaal of zou die meter zo afgesteld kunnen zijn (door Stedin) dat het TF-signaal toch wordt gebruikt ?
EricP
mét CE
Dan snap ik het hele probleem niet: die meter schakelt niet meer: er is geen probleem. Je betaalt enkel tarief.
Die meter schakelt nog wel: er is geen probleem. Je betaalt enkel tarief.
Je zou eens moeten kijken of die RTC ergens mee synchroniseert. Zo nee: dan is het hoe dan ook kansloos.
Ik heb een eigen TF ontvanger in huis. Inderdaad, met een tariefdraad naar de meter. Die gaat echt stoppen als TF stopt.
Wat ze de 'slimme' meter noemen, heeft voor zover ik weet iets GSM-achtigs aan boord. Die zal z'n tijd wel uit dat net halen - doet de telefoon tenslotte ook. Met de mogelijkheid voor remote software-update (ja, ook als je 'uitlezen' administratief 'uit' laat zetten...) zodat men later ook nog tijden kan aanpassen ofzo.
Op 2 april 2021 17:13:54 schreef EricP:
Je zou eens moeten kijken of die RTC ergens mee synchroniseert. Zo nee: dan is het hoe dan ook kansloos.
Heb geen idee hoe ik dat kan zien.
Natuurlijk heb ik TFM gelezen, maar met alleen scrollen kom je er niet.
Dus zal dat wel via IR optical port moeten en ik zou niet weten hoe.
EricP
mét CE
Ik vond wel op een Engelse site dat die RTC accuracy is about 3min/year. Niks over 'auto-sync'. Het lijkt de kant op te gaan dat als 'tussenmeter' waar je elk jaar ff een PC ofzo aanknoopt om het ding uit te lezen eea. goed bruikbaar is. Voor 'zet maar neer en nooit meer naar kijken... niet...
Kijk ook ff of je een TF ontvanger hebt. Zo nee: het kan een meegeleverde tariefdraad zijn (dan heb je met TF niks te maken), het zou stiekem, tegen mijn verwachting in toch op de RTC kunnen draaien.
Heb je wel een TF ontvanger hangen, dan lijkt de situatie voor de hand liggend te zijn...
Op 2 april 2021 19:53:19 schreef EricP:
Kijk ook ff of je een TF ontvanger hebt. Zo nee: het kan een meegeleverde tariefdraad zijn (dan heb je met TF niks te maken), het zou stiekem, tegen mijn verwachting in toch op de RTC kunnen draaien.
Volgens mij heb ik geen TF ontvanger en zie ook geen meegeleverde tariefdraad.
Voor de duidelijkheid een paar foto's toegevoegd.
Er was al een draadje over :
Toonfrequent zenders per 1 juli uit de lucht
https://www.circuitsonline.net/forum/view/153945